AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei Jeg sliter i perioder med helseangst, og nå er det verre enn noen gang. Det siste halve året har jeg hatt sterk angst for ALS, på bakgrunn av at jeg dessverre kom over en artikkel om sykdommen, samtidig som jeg kjente på mye stivhet i fingrene på den ene hånden. Deretter ble jeg svært bevisst på hvordan denne hånden ser ut, og jeg synes at den har blitt tynnere enn den andre de siste månedene. Har nå totalt angst for muskelsvinn og begynnende ALS. Jeg har også fått dumper/søkk over knokene på hendene. Riktignok på begge hender, men mest på den venstre hvor jeg kjenner på denne stivheten i fingrene. Har vært til sjekk hos fastlege som har sjekket muskelkraft og reflekser, alt bra. Likevel veldig redd for begynnende ALS. Fastlege vil ikke henvise videre til MR/nevrolog for videre undersøkelser, da hun mener det ikke er nødvendig. Men jeg får ikke fred for denne angsten. Er det flere her med lignende erfaringer eller helseangst, og hvordan jobber dere evt for å komme ut av angsten? TS Anonymkode: ca637...42d 1 1
Påfugl Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Her er nok svaret å gå til psykolog. Du skal ikke trenge å leve med så mye angst og uro. 13
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har helseangst og for meg hjelper det å ta en tur til legen for å forsikre meg at alt er bra. Anonymkode: 476fa...354
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Er du like sterk i begge hendene hvis du tar armhevinger ? Ville prøvd å trene og se om du blir sterkere eller ikke. Anonymkode: 6ffa1...777
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Hva med å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen? Snakk med deg selv, du er dødelig, vi er alle dødelige, noe skal vi dø av. Det nytter ikke å kontrollere det. La det fare. Anonymkode: 76495...48a 17
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Og hva skal du liksom gjøre hvis du finner ut at du har ALS? Da må du bare si « javel, har jeg det, så har jeg det». Anonymkode: 76495...48a 6
Selbu Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Vel, første bud er vel å drite i å lese artikler knyttet til helse. Det er jo bare å be om mer angst. Ser du en overskrift i avisa er det lurt å tenke "NOPE! Angstmonsteret skal ikke lure meg inn der!" Så er det det med å innse at ikke alle tanker er sanne, det har hjulpet meg å repetere som et mantra. Psykologtimer er nesten et must, helseangst blir som regel bare verre uten hjelp til å endre tankesett... 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Symptomene dine er jo knyttet til angst. Det er jo symptomer som gjerne kommer av angst. Hvis det var det minste fare for ALS hadde legen sendt deg videre. Du må jobbe med hormonbalansene og belønningssystemene dine i kroppen. Den enkleste måten å gjøre det på er bevegelse. Du må finne en form for aktivitet som gir deg glede. Om du har nervebaner i klem og liker yoga ville jeg startet der for å løse opp kroppen. Oslo Yoga har online timer for stress og yin yoga for 150 kroner timen. Prøv en av dem. Og forresten: Du er trygg. Anonymkode: bc4d7...900 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Symptomene dine er jo knyttet til angst. Det er jo symptomer som gjerne kommer av angst. Hvis det var det minste fare for ALS hadde legen sendt deg videre. Du må jobbe med hormonbalansene og belønningssystemene dine i kroppen. Den enkleste måten å gjøre det på er bevegelse. Du må finne en form for aktivitet som gir deg glede. Om du har nervebaner i klem og liker yoga ville jeg startet der for å løse opp kroppen. Oslo Yoga har online timer for stress og yin yoga for 150 kroner timen. Prøv en av dem. Og forresten: Du er trygg. Anonymkode: bc4d7...900 Ingen er trygge, ingen av oss er trygge for sykdom og død. Det er viktig å innse. Vi er nødt til å lære oss å leve med dette. Det er bare livet som er sånn. Anonymkode: 76495...48a 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Tusen takk for alle svar, tar det med meg. TS Anonymkode: ca637...42d 1
Hannah80 Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 ALS er en sjelden sykdom, heldigvis. Så sannsynligheten for at akkurat du skal få den er mikroskopisk:) 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Har også helseangst, men for kreft, ta prøver hos legen evt andre undersøkelser, det roer din uro Anonymkode: 34ebc...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har ikke helseangst, men jeg skjønner virkelig at man kan bli engstelig for ALS til tider. Det virker som en helt forferdelig sykdom å få. Men. Tenk rasjonelt på det. Symptomene stemmer ikke med diagnosen, og sykdommen er veldig sjelden. Anonymkode: c58c7...1ec 3
Unika Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Hold deg litt overvektig, så slipper du ALS - sjekk forskning 😀 (men du kan selvfølgelig risikere andre sykdommer...) 2
Caladium Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Prøv å ikke les artikler som gir deg slik angst.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen er trygge, ingen av oss er trygge for sykdom og død. Det er viktig å innse. Vi er nødt til å lære oss å leve med dette. Det er bare livet som er sånn. Anonymkode: 76495...48a pga drittkroppen og drittnaturen som har skapt oss så uglamourøst Anonymkode: 4fc9c...856
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen er trygge, ingen av oss er trygge for sykdom og død. Det er viktig å innse. Vi er nødt til å lære oss å leve med dette. Det er bare livet som er sånn. Anonymkode: 76495...48a I Norge er vi så trygge som man får det. Selv uten penger har vi et sikkerhetsnett som fanger oss opp og vi får behandling om vi trenger det. Man er trygg selv om man kan bli syk og som du sier kan alle bli syke, men nå lever du og som noen som har vært alvorlig syk selv, men som ikke har helseangst synes jeg det er viktig at de som faktisk ikke er syke tenker seg syke. For når du er syk er alt du vil å bli frisk så jeg tror at en vei ut av helseangst er å begynne å skrive opp hva som faktisk fungerer. I dag har jeg hatt energi til å gå på butikken. I dag har jeg kunnet gå rett uten å bli kvalm. I dag har jeg kunnet løfte bæreposene mine opp på benken uten å trenge hjelp. Begynn å tren kroppen sterkere, for det kan man ikke når man er syk. Bare det å ha en klar hjerne til å bekymre seg over helseangst vil kunne være et friskhetstegn. Hvis det er vanskelig å bryte kognitive tankemønstre så forandre omgivelsene rundt deg om det så er at du begynner å trene, endre kosthold, spis noe du ikke pleier å spise, se noe du ikke pleier å se, les noe du ikke kjenner til fra før, kopier om så noen du kjenner litt midlertidig for inspirasjon, gå tur i skogen, skifte jobb. Du må endre noe sånn at du ikke låser hodet. Anonymkode: bc4d7...900
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har helseangst og for meg hjelper det å ta en tur til legen for å forsikre meg at alt er bra. Anonymkode: 476fa...354 Hjelper i et par dager og så finner man en ny grunn til å bekymre seg... Anonymkode: 0e88d...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hjelper i et par dager og så finner man en ny grunn til å bekymre seg... Anonymkode: 0e88d...6cf Uff, kjenner igjen dette dessverre 🙁 Er veldig lettet etter legebesøk, også er det bare på an igjen dagen etter... Enten kommer et nytt «symptom», eller så begynner «men tenk om» tankegangen... Fryktelig slitsomt å ha denne angsten, uff. TS Anonymkode: ca637...42d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen? Snakk med deg selv, du er dødelig, vi er alle dødelige, noe skal vi dø av. Det nytter ikke å kontrollere det. La det fare. Anonymkode: 76495...48a Han har en gang sagt til en syk mann at denne mannen er frisk, men bare tenker for mye.... Anonymkode: 0e88d...6cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå