Gå til innhold

Angrer på hund- langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Violetta skrev (29 minutter siden):

Har dere prøvd med for eksempel kickbike? Kanskje den blir sliten nok av det? Ellers ville jeg tatt kontakt med en hundetrener og tatt en evaluering av situasjonen. Kanskje rotrening er tingen? Hjernetrim? Fryst kong for å roe ned litt, for eksempel når du dusjer? Hva har dere prøvd bortsett fra å gå tur? 

Dette tenkte jeg også!

Ts, kjøp trekksele til hunden, strikkbånd, og magebelte til dere selv, så prøver dere noen uker til, men med mer krevende aktivitet. Om dere har snø ikke alt for langt unna, dra dit og la hunden trekke dere på ski. Det tror jeg kan bli gøy for dere begge, for dette kan nok hunden. Da får den brukt seg skikkelig. Hvis dere ikke har snø i området, kjøp kickbike, eventuelt løp masse. Også må hunden få mental stimuli, ta den med til byen etter at dere har gitt den ordentlig mosjon, og sett dere ned. Så blir dere der til hunden slapper av, helst sovner. Er det noen andre hunder i området den kunne få lekt litt med?

Anonymkode: ca709...211

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Forundret.. said:

Det er ganske vanlig å bortadoptere diverse arbeidshunder når de blir pensjonister eller ikke lenger er arbeidsdyktige. 

Til og med sledehunder. Lars Monsen gjør dette, Langedrag gjør det også. 

En ti årig hund bør få bli pensjonist, eller mener du at den fortsatt må jobbe? Eller mener du da at den skal avlives? 

Dyrene må få klimatiseres til de nye omgivelsene, noen trenger litt mer tid enn andre. 

3 mnd er egentlig ikke så lenge...

Ts, har du vurdert å søke opp folk som kan med dette? Kan du ra kontakt med de du fikk den av for å spørre om råd? 

Hva med å kontakte Langedrag naturpark og spørre om råd? 

Google sledehund pensjonist å se hva som dukker opp? 

Selvsagt kan man omplassere pensjonerte arbeidshunder, men da MÅ man være ærlig om hva hunden krever og faktisk gjerne følge opp også. Det er heller ikke sånn at alle gamle hunder kan omplasseres heller, nettopp pga slike problemer som ts skildrer, men tviler på at Lars Monsen og Langedrag går ut og annonserer med det heller. 

Anonymkode: 14cc5...ce8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være hyggelig å ha hund. Gi den tilbake. Dette var ikke det du ønsket deg.

Anonymkode: 888df...c5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som dette er rett hund for dere. Hund er kjempekoselig og avslappende, når man har riktig hund til sin livsstil. Det er ingen skam å kaste inn håndkleet og levere hunden tilbake. Se dere om etter en rolig selskapshund istedet😊

Anonymkode: 6172a...e9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør den tidligere eieren om kommandoer som ble brukt for "høyre, venstre, rett frem" osv. Da kan dere suse rundt på kickbike og ski 😊

Som sagt, ta hjemme-alene treningen som om hunden er en valp. 

Anonymkode: e333f...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den har godt av å få trekke. Men, hvis den får 3-4 timer tur daglig nå (spesielt om det er løs og/eller i litt terreng også), så er faktisk det bra for en husky. Eller malamute, eller hva det er. Da løses ikke problemet med å bare slite ut enda mer, da må det rotrening til, som med en valp. Samme med alenetrening, gjør som med valp, steg for steg. 

Kattene kan være litt vanskelig på grunn av jaktinstinkt. Du kan kanskje plukke bort noe med trening, men i mellomtiden burde du tilrettelegge ved å gi de nok plasser i høyden, kanskje sette hunden i en avgrenset del av stuen litt i løpet av dagen, så kattene kan få oppmerksomhet og samtidig føle seg trygge? Evt ha bånd på om det er vanskelig å forebygge jaging. Mulig det går seg litt til med tid også altså. 

Hvorfor kan dere ikke sove sammen på soverommet, med hunden på gulvet? Kattene må vel ikke ha selskap på natta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ekstremt slitsomt ut, men 3 måneder er ikke mye tid. Jeg har hatt/har 3 omplasseringshunder så langt, selv den enkleste hunden trengte mer enn 3 måneder på å bli ordentlig vant til nytt hjem og rutiner. Etter min erfaring er rutiner kjempeviktig, la hverdagen bli forutsigbar og trygg. Men seff, det skal ikke gå på helsa løs, dere har prøvd og gjort deres beste, syntes ikke du burde ha dårlig samvittighet for å innse at det ikke fungerer for dere eller hunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du egentlig sikker på at det er separasjonsangst den hunden har? Det er ikke "bare" at den er frustrert over ikke å få brukt seg og være i aktivitet? Synes det virker rart med en sledehund med separasjonsangst. Men forslaget til en annen her, å la den få overnatte ute, det kan være lurt.

Og den trenger mer aktivitet enn tur på ettermiddagen og noen små tisseturer. Den trenger å få komme ordentlig ut tidlig på dagen også. 

Men hva tenkte du egentlig da du skaffet deg en sånn type hund? Gjorde du ikke research angående rase? Når det er sagt, høres det ut som en roligere hund, en typisk familiehund hadde hatt det fint hos dere.

Endret av ti10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ærlig talt ut som om du TS, lar deg stresse opp unaturlig mye av denne hunden?

Ja, det er en krevende hund å ha fått i hus. Men 3 mnd er virkelig ikke lenge å ha prøvd å hjelpe hunden til et nytt liv. Hva i all verden hadde du sett for deg?

Du visste at dette var en sledehund oppvokst i flokk. Selvfølgelig vil en tilpasning til familieliv ha en tidshorisont på mer et år, og for alltid vil hunden kreve veldig mye fysisk aktivitet pga rasen uansett.

Men å bli så stressa at du glemmer å lage mat og gråter i dusjen, det høres ikke normalt ut. Bare fordi hunden maser/sutrer og må være i samme rom som deg/dere.

Ta med hunden på kjøkkenet da?

Hvordan i all verden skulle du taklet det om du ble mor - og ikke fikk et øyeblikk for deg selv på de første par årene? Unger som henger i puppen, gråter når du går ut av rommet, dundrer på dodøra og må dusje med åpent dusjkabinett så baby kan se deg.

Hva om dere fikk kolikkbaby, som kun vil sove på brystkassa til mor, mens du sitter i gyngestolen og gynger? I mange måneder.

 

 

Anonymkode: 2e228...87d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folket er vel kjappe med at det er jo bare... 3 måneder er ikke lenge, det er bare å gjøre ditt og datt, skaff dere slikt og gjør slikt osv.

Når TS har prøvd å få ting til å fungere i 3 måneder og det fremdeles virker håpløst så er ikke dette hunden for TS. Denne hunden passer ikke inn i deres liv. Har folket glemt primær grunnen til at vi i det hele tatt har hunden som kjæledyr? Det er hundens evne til å tilpasse seg oss og tilføre en nytte/verdi til våres liv. 

Livet er for kort til å bruker på hunder som ikke passer. Omplasser til noen som kan bruke energien og jobblysten til en gammel slede hund. Enkel og grei løsning for alle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min_hund_er_Grå skrev (1 time siden):

Synes folket er vel kjappe med at det er jo bare... 3 måneder er ikke lenge, det er bare å gjøre ditt og datt, skaff dere slikt og gjør slikt osv.

Når TS har prøvd å få ting til å fungere i 3 måneder og det fremdeles virker håpløst så er ikke dette hunden for TS. Denne hunden passer ikke inn i deres liv. Har folket glemt primær grunnen til at vi i det hele tatt har hunden som kjæledyr? Det er hundens evne til å tilpasse seg oss og tilføre en nytte/verdi til våres liv. 

Livet er for kort til å bruker på hunder som ikke passer. Omplasser til noen som kan bruke energien og jobblysten til en gammel slede hund. Enkel og grei løsning for alle.

Om man tar til seg et dyr plikter man å prøve alt for å få det til å fungere. Det er traumatisk for et dyr å bli omplassert og det kan ta lang tid å bli kjent med den nye situasjonen for både mennesker og dyr. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Fikk selv en valp for litt over et års tid siden som viste seg å være langt mer krevende enn forventet. Vi har tidvis vurdert om vi klarer å gi henne alt hun trenger for å bli en rolig og stabil hund da hun har et svært høyt stressnivå, men etter vi fikk litt avlastningshjelp så har vi bestemt oss for at hun blir hos oss. Til tross for utfordringene er hun er herlig hund, og med tid, tålmodighet og riktig trening så skal vi nok komme i mål til slutt. 

Med det sagt, så synes jeg det er tøft å klare å innrømme at man kanskje ikke har det som kreves, og tenke på hundens beste fremfor hva andre måtte tenke om dere.

Om dere velger å gi det mer tid, kan jeg dele noen tips som vi har følt at har funket for oss (etter MYE prøving og feiling. Vi har en fuglehund som også har et relativt høyt aktivitetsnivå.) :
- Rolige gåturer funker dårlig for vår hund i lengden, selv om de er på mange timer. Hun må få løpe og ta seg ordentlig ut, enten ved å få løpe løs (om dere ikke er helt trygg på innkalling enda, er det mange hundeparker rundt om) eller med løpeturer, skiturer eller sykkel/kickbike. Når hun er fysisk sliten er hun mer avslappet inne.

- Hun må få sosialisere seg uten bånd, der hun kan ta ting i eget tempo. Vi har benyttet hundeparker til dette, men ser nøye på hvilke hunder som er tilstede og hvordan de oppfører seg før jeg slipper henne inn.
- Fysisk trening er ikke nok. Hun må slites ut psykisk i tillegg. Vi trener sammen i form av kontaktøvelser, kommandoøvelser, triks, osv. Og hun får trene psykisk alene ved å måtte løse problemer, som søk etter godbiter, snusing på nye "skumle" ting hun ikke har sett før, og det å forstå at hun får godbit ved å utvise ønsket atferd, som f.eks. ikke gå på bordet/disken, ikke bjeffe ut vinduet, klare å være alene, osv. 

Har vært på flere hundekurs og hatt privat oppfølging av hundetrenere og har ofte fått høre at den psykiske treningen er langt viktigere enn den fysiske. Men jeg ser hos tispen min at om hun ikke får tatt ut den fysiske energien sin, så kommer vi ikke langt med psykisk trening heller. Hun trenger også litt strenge rammer (strenge kommandoer, ikke kjefting eller fysisk straff), kun positiv forsterkning er ikke nok. Jo mer definerte rammer hun har, om det er i bånd, eller hvor stort område hun har å oppholde seg på alene, jo tryggere blir hun. Dersom hun f.eks. får gå med langt bånd på tur, blir hun stressa og usikker. Går hun inntil meg er hun avslappet. Har hun hele huset alene, finner hun ikke roen. Er hun i bur eller innstengt på et soverom, føler hun seg trygg. Osv.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for støtte, kritikk og råd. Ser flere etterspør hvordan vi trener han: Det har vært trekking på f. Eks. Både ski og sykkel, han har også fått trekt oss i gocart, så han får jobbet.

Som nevnt (som flere spør om) tok vi kontakt med atferdsspesialist etter han bodde hos oss 1 måned fordi vi ville hjelpe han å tilpasse seg hos oss best mulig fordi vi så han hadde vanskeligheter med å tilpasse seg. Vi har gjort "alt" etter boken ifht alene trening og ro trening som vi fikk råd og tips om fra denne spesialisten. Det virker rett og slett som at hunden absolutt ikke trives uten flokk. 3 måneder er kanskje ikke så lenge som flere sier, men vi har jobber vi har måttet returnere til. Dermed står han alene i noen timer hver dag og har det ikke så bra. 

Vi visste selvfølgelig at det ikke var bare-bare å ta inn en pensjonert sledehund (han er 6 år, men var ikke arbeidsdyktig lengre i følge gamle eier). Vi hadde flere samtaler og møter med både eier og hunden, hvorav jeg føler i ettertid at han har "fremstilt" hunden best mulig ifht. Å bli familiehund for å få solgt den unna. 

Vi har bygd en hundegård til han hvor han får oppholde seg, men han syter og klynker så lenge han står der ute alene.  

I mine øyne ser det ut som hunden ikke trives i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å bryte ned en så fantastisk snill hund med å "tvinge" han å være her hos oss, om han ikke kommer til å trives med det i lengden. Ser flere sier at vi skal gi det mer tid, men når skal man sette en strek? Er inneforstått med at for mye omplassering kan være ødeleggende for psyken til hunden, men det må jo være minst like ødeleggende for han å være på et sted han absolutt ikke har begynt å slå seg til ro en gang etter 3 måneder? Han er rolig med oss menneskene, men klarer ikke å slappe av noe som helst alene. 

Det er jo kjempetungt å i det hele tatt vurdere å returnere hunden, for vi er jo blitt svært glade i hunden og vil kun hans beste. Men på en annen side begynner dette å gå på psyken også. Jeg forstår at det ikke er normalt å skulle bli så påvirket av å ha en hund i hus, men sånn er det dessverre blitt og derfor velger jeg å prøve å søke råd/erfaringer fra andre. 

Men takk for alle svar og erfaringer, vi skal vurdere dette videre. 

Anonymkode: 57c1c...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det høres ærlig talt ut som om du TS, lar deg stresse opp unaturlig mye av denne hunden?

Ja, det er en krevende hund å ha fått i hus. Men 3 mnd er virkelig ikke lenge å ha prøvd å hjelpe hunden til et nytt liv. Hva i all verden hadde du sett for deg?

Du visste at dette var en sledehund oppvokst i flokk. Selvfølgelig vil en tilpasning til familieliv ha en tidshorisont på mer et år, og for alltid vil hunden kreve veldig mye fysisk aktivitet pga rasen uansett.

Men å bli så stressa at du glemmer å lage mat og gråter i dusjen, det høres ikke normalt ut. Bare fordi hunden maser/sutrer og må være i samme rom som deg/dere.

Ta med hunden på kjøkkenet da?

Hvordan i all verden skulle du taklet det om du ble mor - og ikke fikk et øyeblikk for deg selv på de første par årene? Unger som henger i puppen, gråter når du går ut av rommet, dundrer på dodøra og må dusje med åpent dusjkabinett så baby kan se deg.

Hva om dere fikk kolikkbaby, som kun vil sove på brystkassa til mor, mens du sitter i gyngestolen og gynger? I mange måneder.

 

 

Anonymkode: 2e228...87d

Det er bare hundefolk som får seg til å skrive sånt piss. 
 

Gode råd du får ellers i tråden her ts, lykke til! 

Anonymkode: 88eb7...655

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sledehund greier dere ikke slite ut nei. Det er arbeidsjern med sterkt flokkinstink. Ikke rart den har separasjonsangst. Hva med å faktisk begynne å kjøre litt slede med den? Det er en fin hobby. 

Anonymkode: 5f8aa...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 måneder er ikke lenge nei, men det skal helst være mest lystbetont å ha hund, for det er mye jobb i seg selv. Dette ble i meste laget, det kan jeg godt forstå. Det betyr ikke at det ikke kan fungere fint med en annen hund. Det er viktig å finne en hund som passer inn i det livet man har, og dette var nok ikke den beste matchen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Ikke akkurat sledehund, men jeg hadde en valp på prøvetid en gang. Den peip og skreik hver gang jeg skulle på jobb eller på do, jeg ble så sliten og irritert på den og fikk enda dårligere samvittighet når jeg ble sur og avvisende. Jeg var jo glad i den, men ble så irritert stakkars liten. Mye kjefting. Måtte bare gi beskjed hvordan det var til hun jeg hadde fått den av, nå er den på en gård med ei som er litt mer vant til krevende hunder, og har et godt liv nå. Jeg syntes det var en mye bedre løsning, vi skal jo trives i hverandres selskap, og for meg var det galt å beholde hunden som jeg ikke kunne gi nok oppmerksomhet til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en potensiell løsning kan være å skaffe seg en hund til..... Det er derimot slett ikke sikkert det fungerer og dere sitter da med 2 hunder. 

Hva sier hundetreneren? 

Anonymkode: 14cc5...ce8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her. Takk for støtte, kritikk og råd. Ser flere etterspør hvordan vi trener han: Det har vært trekking på f. Eks. Både ski og sykkel, han har også fått trekt oss i gocart, så han får jobbet.

Som nevnt (som flere spør om) tok vi kontakt med atferdsspesialist etter han bodde hos oss 1 måned fordi vi ville hjelpe han å tilpasse seg hos oss best mulig fordi vi så han hadde vanskeligheter med å tilpasse seg. Vi har gjort "alt" etter boken ifht alene trening og ro trening som vi fikk råd og tips om fra denne spesialisten. Det virker rett og slett som at hunden absolutt ikke trives uten flokk. 3 måneder er kanskje ikke så lenge som flere sier, men vi har jobber vi har måttet returnere til. Dermed står han alene i noen timer hver dag og har det ikke så bra. 

Vi visste selvfølgelig at det ikke var bare-bare å ta inn en pensjonert sledehund (han er 6 år, men var ikke arbeidsdyktig lengre i følge gamle eier). Vi hadde flere samtaler og møter med både eier og hunden, hvorav jeg føler i ettertid at han har "fremstilt" hunden best mulig ifht. Å bli familiehund for å få solgt den unna. 

Vi har bygd en hundegård til han hvor han får oppholde seg, men han syter og klynker så lenge han står der ute alene.  

I mine øyne ser det ut som hunden ikke trives i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å bryte ned en så fantastisk snill hund med å "tvinge" han å være her hos oss, om han ikke kommer til å trives med det i lengden. Ser flere sier at vi skal gi det mer tid, men når skal man sette en strek? Er inneforstått med at for mye omplassering kan være ødeleggende for psyken til hunden, men det må jo være minst like ødeleggende for han å være på et sted han absolutt ikke har begynt å slå seg til ro en gang etter 3 måneder? Han er rolig med oss menneskene, men klarer ikke å slappe av noe som helst alene. 

Det er jo kjempetungt å i det hele tatt vurdere å returnere hunden, for vi er jo blitt svært glade i hunden og vil kun hans beste. Men på en annen side begynner dette å gå på psyken også. Jeg forstår at det ikke er normalt å skulle bli så påvirket av å ha en hund i hus, men sånn er det dessverre blitt og derfor velger jeg å prøve å søke råd/erfaringer fra andre. 

Men takk for alle svar og erfaringer, vi skal vurdere dette videre. 

Anonymkode: 57c1c...05f

Her kom det mye ny og nyttig informasjon. Dere har prøvd mye, men også ro kan trenes på. Har dere prøvd det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...