Gå til innhold

Angrer på hund- langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk tak i oss hund for cirka 3 måneders tid siden, og jeg kjenner jeg angrer skikkelig. Jeg føler meg helt forferdelig som sier og tenker det. Det er ikke en valp heller, men en voksen omplasserings hund. 

Dette var nøye planlagt og høyt ønsket, og vi hadde tatt oss fri for å være mest mulig med hunden - men jeg kjenner jeg er utmattet og motløs, rett og slett. Jeg veide 65 kg når vi fikk tak i hunden, men har gått ned 12 kg fordi jeg konstant glemmer å lage mat fordi hunden tar omtrent ALL tid og oppmerksomhet.

Hunden i seg selv er kjempe snill og hengiven, men han har EKSTREM separasjonsangst og virker ikke som han trives innendørs. Vi har prøvd å trene på dette i flere måneder og fått tak i hjelp, men det hjelper ikke. Hunden klager så fort vi går ut av rommet, virker ensom til tross for at vi er med hunden hele tiden foruten alene-trening (den levde i flokk med mange andre hunder) og den går ikke overens med kattene. Den krever også ENORMT med turer, da han var sledehund. Jeg tar han med i ca. 1-2 timer tidlig på dagen, og partner tar han med ut i ca. 2 timer på ettermiddag - pluss masse "småturer" så han kan få tisse. Dette for å slite hunden ut mest mulig så han klarer å holde seg rolig inne om vi går i fra han litt. Vi bytter på å sove med hunden på stua og en på soverommet med kattene, så vi har ikke sovet sammen på cirka 3 måneder heller og vi begge kjenner at vi savner litt intimitet om jeg kan si det slik. 

Jeg kjenner at jeg angrer da dette var MYE mer utfordrende enn gamle eieren ga inntrykk av, og vi har prøvd så godt vi kan å tilrettelegge alt for hunden - men jeg ser at for min del så går det ikke lengre. Partner har jeg ikke snakket med om dette ordentlig enda, annet enn at jeg har prøvd å si: "Hva om det ikke går/han ikke får det bedre? Det har tross alt gått 3 måneder". Da får jeg til svar: "Vi må ta det med tiden". 

Jeg kjenner at jeg ikke vet om jeg klarer dette lengre. Jeg får vondt inni meg og har konstant dårlig samvittighet ovenfor hunden, men føler meg grusom om vi skulle gitt han tilbake også. Vi ble ikke enige om noe prøvetid heller, så vet ikke om det er aktuelt at gamle eier tar han tilbake.

Kattene er også ensomme. De var vant til oppmerksomhet hele tiden, nå er det kun på nattestid/inni mellom slagene. De er også kjemperedd hunden, og tørr så vidt å gå ut for å gjøre sitt fornødne. De er selvfølgelig adskilt med vegger/dører, men hunden skraper/bjeffer/piper om ingen er i rommet med han så de blir naturligvis redde.

Dette virker helt håpløst, og jeg tror partner blir VELDIG skuffet over meg om jeg foreslår å returnere han til der han var. Jeg er også "redd" for å bli dømt av familie/venner/kolleger, da jeg hadde et UTROLIG sterkt ønske om å få tak i en hund. Jeg gråter omtrent hver dag i dusjen fordi jeg føler meg utilstrekkelig og er så utmattet, og det blir ikke bedre av at hunden piper, bjeffer og skraper på dusjkabinettet da han "må" bli med... Er så usikker på om jeg skal fortsette å prøve, eller sette en strek på dette og returnere han.

Anonymkode: 57c1c...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sledehund? Det høres ut som at dere har tatt dere vann over hodet. De vil jo alltid kreve mye - og jeg har ikke egentlig peiling på hund en gang.

Anonymkode: 2383b...c3c

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder som kan rehabiliteres som familiehunder, dessverre. 

For din egen helses skyld bør du kanskje kaste inn håndkleet? Hva tenker partner om vektnedgangen din? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: visste dere hva dere gikk til? Hadde dere noen form for prøvetid? Å «konvertere» en sledehund fra utendørs liv i stor flokk til å bli et mer typisk A4 hundeliv er ikke nødvendigvis bare-bare. De fleste sledehunder består av raser med mye jaktinstinkt. At den har interesse for kattene er sånn sett ikke helt uventet. Du nevner totalt 3-4 timer tur pr dag. Vel og bra,men hva består disse turene av? Dette er ikke hunder som slites ut av spaserturer langs gangvei. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dere tok til dere en sledehund som er vant til en flokk og trodde den ville bli en fin og rolig alenehund til kos? 

Gi den tilbake. Den kommer ikke til å få det bra hos dere. 

Anonymkode: c9bff...efb

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som har gått i hundespann kan ikke bare konverteres til å bli stuehunder uten videre. De blir ikke slitne av vanlig tur, de må LØPE og bruke kroppen, de har også mye jaktinstinkt, så det er ikke rart at den ikke går sammen med kattene. 
høres ut til at dere har tatt på dere litt for mye. Dere kan nok fint ha hund, men ikke denne. 

Anonymkode: ee643...75a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en feil match både for dere og hunden. Jeg synes faktisk det er direkte uansvarlig å omplassere en trekkhund som er vant til å bo ute i flokk til å bli "familiehund", det er veldig lite sannsynlig at det vil fungere for noen av partene. Det er ikke din feil at det ikke funker, her er det forrige eier som har gått for en lettvint løsning. Det er lov å innse at man ikke kan tilby det hunden trenger og å faktisk levere hunden tilbake eller selv finne et sted den kan trives. 

Anonymkode: 14cc5...ce8

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle hunder og raser som egner seg som familie og innehunder. Dette er nok en hund som krever EKSTREMT med jobb, turer osv hvis den ikke hadde hatt problemer. Legg separasjonsangst oppå det, og du har en fulltidsjobb! 
 

Det sier mer om deg og din samboer at dere forsøkte. Jeg ville aldri dømt noen hvis de hadde fortalt denne historien og sagt at de var skikkelig lei seg for det, men at det dessverre ikke gikk. Dere har nå også funnet mer ut av hva dere ønsker dere og hvordan hund som kan passe for dere. Gjør skikkelig forarbeid og les dere opp på rasene, og dere vil garantert finne en annen hund som kan passe bedre til dere. Og ved å levere tilbake hunden dere har tatt til dere nå og forklare hvorfor dere returnerer den så kan de lete etter et annet passende hjem til den hvor den vil ha det godt.

Gi deg selv en klapp på skulderen for at dere forsøkte. Ting går dessverre ikke alltid som tenkt og håpt. Lykke til❤️

Endret av Megplussto
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som en feil match både for dere og hunden. Jeg synes faktisk det er direkte uansvarlig å omplassere en trekkhund som er vant til å bo ute i flokk til å bli "familiehund", det er veldig lite sannsynlig at det vil fungere for noen av partene. Det er ikke din feil at det ikke funker, her er det forrige eier som har gått for en lettvint løsning. Det er lov å innse at man ikke kan tilby det hunden trenger og å faktisk levere hunden tilbake eller selv finne et sted den kan trives. 

Anonymkode: 14cc5...ce8

Enig! Man har selvsagt en undersøkelsesplikt som ny eier,men selger har jammen et ansvar for å være ærlig og realistisk om hva en hund slik krever også.
 

Mange som har avlet og tilsvarende har skaffet seg hund under koronaen,regner med det dukker opp noen omplasseringsannonser etterhvert.

Endret av Julie
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på å la hunden overnatte utendørs, i inngjerdet innhegning? Det kan være han vil trives bedre med det. 

Når dere går turer, har dere vurdert å lage det til slik at han har sele på og drar dekk etter seg? Dette har jeg sett flere gjør for å la hunden jobbe litt ekstra. 

Tenker at det må være flerfoldige muligheter for å få det til å fungere, dere må bare finne dem. 

 

Anonymkode: 440fa...4ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg skal si det veldig enkelt. Det krever mer å innrømme at det blir for mye, enn å la hunden gå for "lut og kaldt vann" sånn som mange gjør. Å innse at dette ikke var rett hund for deg for så å gi den fra deg og så skaffe deg noe bedre, gagner både deg og hunden på sikt. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sier at det ikke fungerer å ta en slik hund inn.. 

Hva tror dere egentlig at det er normalt å gjøre med pensjonistene? Avlive dem? Nei, de flytter ofte inn å blir inne hunder.. 

Anonymkode: 440fa...4ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd med for eksempel kickbike? Kanskje den blir sliten nok av det? Ellers ville jeg tatt kontakt med en hundetrener og tatt en evaluering av situasjonen. Kanskje rotrening er tingen? Hjernetrim? Fryst kong for å roe ned litt, for eksempel når du dusjer? Hva har dere prøvd bortsett fra å gå tur? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til alle dere som sier at det ikke fungerer å ta en slik hund inn.. 

Hva tror dere egentlig at det er normalt å gjøre med pensjonistene? Avlive dem? Nei, de flytter ofte inn å blir inne hunder.. 

Anonymkode: 440fa...4ce

Ingen her som har sagt de ikke kan være inne. 

Anonymkode: c9bff...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til alle dere som sier at det ikke fungerer å ta en slik hund inn.. 

Hva tror dere egentlig at det er normalt å gjøre med pensjonistene? Avlive dem? Nei, de flytter ofte inn å blir inne hunder.. 

Anonymkode: 440fa...4ce

Flott det, men det funker ikke for alle. Å ta over en pensjonert sledehund og omstille til et «vanlig» hundeliv innendørs er sikkert ikke umulig, jeg vil likevel hevde at det er for spesielt interesserte og fordrer en viss minimumskunnskap hos ny eier. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sledehund krever mer enn gåturer, selv om disse gåturene overstiger 3-4 timer hver dag. I tillegg er hunden vant med å bo ute i flokk. Den er vant til å løpe i flokk, jobbe med flokken.

Det vil naturligvis føles som et nederlag å innrømme, vel, nederlag. Men, noen ganger er det bedre for både familie og hund.

Når det kommer til separasjonsangst, så må dere trene på dette som om han var en valp. Back to basics. Når det kommer til tur, kjøp inn belte så han får dra dere når dere går tur. Kickbike er også flott! Ski eller sparkesykkel på vinteren. Han, må ha en jobb, og han må få brukt kroppen. 

Anonymkode: e333f...125

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Oi, dere tok til dere en sledehund som er vant til en flokk og trodde den ville bli en fin og rolig alenehund til kos? 

Gi den tilbake. Den kommer ikke til å få det bra hos dere. 

Anonymkode: c9bff...efb

Det er ganske vanlig å bortadoptere diverse arbeidshunder når de blir pensjonister eller ikke lenger er arbeidsdyktige. 

Til og med sledehunder. Lars Monsen gjør dette, Langedrag gjør det også. 

En ti årig hund bør få bli pensjonist, eller mener du at den fortsatt må jobbe? Eller mener du da at den skal avlives? 

Dyrene må få klimatiseres til de nye omgivelsene, noen trenger litt mer tid enn andre. 

3 mnd er egentlig ikke så lenge...

Ts, har du vurdert å søke opp folk som kan med dette? Kan du ra kontakt med de du fikk den av for å spørre om råd? 

Hva med å kontakte Langedrag naturpark og spørre om råd? 

Google sledehund pensjonist å se hva som dukker opp? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledehunder er fantastiske dyr da! Dere burde kjøpe en sparkesykkel. Naboen vår med Husky har en sånn som bikkja trekker rundt på, de suser rundt i hele byen på den greia 😄

Anonymkode: 42089...254

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Jeg tenker det er lov å gjøre feil i livet og det virker som dere virkelig har prøvd. Hvis venner/kolleger eller whatever spør, så ha bare en frase klar du kan skrive eller si dem. Du trenger ikke skamme deg for at du opplever dette. Klem ❤️

Anonymkode: 7b67a...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneder er ingenting. En omplasseringshund får veldig ofte separasjonsangst, som selvsagt er ganske naturlig da den er tatt bort fra «flokken sin». Den må venne seg til dere som sin nye flokk, og bli trygg på at dere ikke forlater den. Dette tar tid, mye lengere enn 3 måneder. 
 

Svigerfaren min tok over en hund som utviklet sterk separasjonsangst. Den var slik du beskriver, helt umulig hvis han forlot henne om så bare noen minutter. Nå, et år etterpå, er hun en helt annen hund. Det tok lang tid, men sånn er det med noen hunder. 
 

Regner med det et en huskyrase? Disse er også kjent for å være stressa innehunder (absolutt ikke alle, men noen blir det). Denne er sikkert også vant til å være mye ute, sove ute osv. ikke rart den ikke roer seg inne da, det har bare gått tre måneder. 
 

Ser du får mye støtte ifb. å returnere hunden, og det er jo ikke noen stor skam i det, men jeg følte veldig for å snakke litt for hunden også. Det er ikke bra for en hund å bli en slik «kasteball» mellom eiere. Det kan skade psyken til en hund, og det er jo også noe å tenke litt på... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...