Gå til innhold

Når tror dere det blir slutt på karantenetid ved reise fra utland til Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som feks Spania? 
Vil gjerne hjem snart. Bor delvis i Spania. Ikke vært hjemme på snart 1 år. 
Hvilke regler gjelder for meg? Ego å reise hjem og bo i karantene hos familie? 

Anonymkode: 3708a...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muligens når både nok folk i Norge og nok folk i Spania er vaksinert til at man har en viss flokkimmunitet? 

Håper ikke så mange nekter å ta vaksinen at flokkimmunitet aldri oppnås. Er møkklei corona-restriksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 minutter siden):

Muligens når både nok folk i Norge og nok folk i Spania er vaksinert til at man har en viss flokkimmunitet? 

Håper ikke så mange nekter å ta vaksinen at flokkimmunitet aldri oppnås. Er møkklei corona-restriksjoner.

Man får immunitet ved å bli smittet også, så flokkimmuniteten vil komme selv om mange ikke tar vaksine. Mulig man må bli smittet to ganger siden man må vaksineres to ganger, men flokkimmunitet vil det bli til slutt uansett.

Det er altså en umulighet at flokkimmunitet aldri oppnås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (1 minutt siden):

Man får immunitet ved å bli smittet også, så flokkimmuniteten vil komme selv om mange ikke tar vaksine. Mulig man må bli smittet to ganger siden man må vaksineres to ganger, men flokkimmunitet vil det bli til slutt uansett.

Det er altså en umulighet at flokkimmunitet aldri oppnås.

Nja - jeg skjønner ikke hvordan alle skulle klare å bli smittet med så strenge restriksjoner som vi har? «aldri» er selvsagt en overdrivelse, så snart samfunnsøkonomien har kollapset fullstendig pga tiltakene må jo alle ut og skaffe seg mat etc uansett, men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å dra hjem og ta karantenen?
Hørte at man kunne korte ned karantenen om man testet negativt 2 ganger, men vet ikke om dette stemmer (lenger)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krantz95 skrev (9 minutter siden):

Man får immunitet ved å bli smittet også, så flokkimmuniteten vil komme selv om mange ikke tar vaksine. Mulig man må bli smittet to ganger siden man må vaksineres to ganger, men flokkimmunitet vil det bli til slutt uansett.

Det er altså en umulighet at flokkimmunitet aldri oppnås.

Det er mange som har blitt smittet 2 ganger. Hvordan vet man at det oppnås immunitet ved runde 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som feks Spania? 
Vil gjerne hjem snart. Bor delvis i Spania. Ikke vært hjemme på snart 1 år. 
Hvilke regler gjelder for meg? Ego å reise hjem og bo i karantene hos familie? 

Anonymkode: 3708a...d18

Du må i 10 døgn karantene ved ankomst. Verre er det ikke. Enten på hotell og betale 5000 kroner av egen lomme, eller på et annet egnet sted som er godkjent som oppholdssted under karantene.

Hvis du bor sammen med noen, må de også i karantene. Med mindre du disponerer egne bad, rom og kjøkken. 

Ellers tror jeg det blir karantene fram til mange nok blir vaksinert. Etterhvert blir det lettere - det vurderes på EU-nivå vaksinasjonspass slik at de vaksinerte kan reise enklere og slippe karantene. Men jeg tipper at når et land har vaksinert mange nok, blir det ikke karantene når du kommer derfra. 

Gi det tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 minutter siden):

Det er mange som har blitt smittet 2 ganger. Hvordan vet man at det oppnås immunitet ved runde 2?

Man vaksineres to ganger for å oppnå bedre immunitet. Blir man smittet to ganger gir det lignende effekt.

Immunsystemet må altså lage antistoffer to ganger i begge tilfeller, og blir dermed bedre til å lage antistoffer enn hvis man bare blir smittet eller vaksinert en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (2 minutter siden):

Man vaksineres to ganger for å oppnå bedre immunitet. Blir man smittet to ganger gir det lignende effekt.

Immunsystemet må altså lage antistoffer to ganger i begge tilfeller, og blir dermed bedre til å lage antistoffer enn hvis man bare blir smittet eller vaksinert en gang.

Men er dette blitt bevist? Tenker da når man har blitt smittet 2 ganger og ikke vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Som feks Spania? 
Vil gjerne hjem snart. Bor delvis i Spania. Ikke vært hjemme på snart 1 år. 
Hvilke regler gjelder for meg? Ego å reise hjem og bo i karantene hos familie? 

Anonymkode: 3708a...d18

Det vil nok både bli krav om vaksinasjonskort for å kunne reise, men også begrensninger på hvilke land man kan reise til avhengig av smittesituasjonen rundt om i verden. 

Vaksine er ingen garanti for at man ikke kan smitte andre, selv om den gjør det mye mindre sannsynlig. Derfor vil jeg tro at det blir krav om karantene selv om man er vaksinert for visse land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (4 timer siden):

Men er dette blitt bevist? Tenker da når man har blitt smittet 2 ganger og ikke vaksine.

De fleste er immune etter 1 smitte , det er ikke mange som har fått dette flere ganger som du påstod. Man får 6mnd karantenefritak hvis man har vært smittet og kan reise så mye man vil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Som feks Spania? 
Vil gjerne hjem snart. Bor delvis i Spania. Ikke vært hjemme på snart 1 år. 
Hvilke regler gjelder for meg? Ego å reise hjem og bo i karantene hos familie? 

Anonymkode: 3708a...d18

Er ikke karantene for deg hvis du reiser til Spania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (30 minutter siden):

De fleste er immune etter 1 smitte , det er ikke mange som har fått dette flere ganger som du påstod. Man får 6mnd karantenefritak hvis man har vært smittet og kan reise så mye man vil

Hva mener du med «de fleste»? Det er en del som er blitt smittet 2 ganger. Også her i Norge. Spørsmålet mitt var om det var mulig å bli smittet 3 ganger. Ja, man regner med at man er immun ca 6 mnd etter gjennomgått sykdom. Hvilke reiseregler som gjelder aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med «de fleste»? Det er en del som er blitt smittet 2 ganger. Også her i Norge. Spørsmålet mitt var om det var mulig å bli smittet 3 ganger. Ja, man regner med at man er immun ca 6 mnd etter gjennomgått sykdom. Hvilke reiseregler som gjelder aner jeg ikke.

Alt er vel mulig, hvor mange ganger har du hatt influensa? Foreløpig så er det få som har hatt det 2 ganger og 2 gang har da flere av dem ikke merket at de har det, om 1 år kanskje det har mutert såpass at man får det på nytt hvis man ikke vaksinerer seg. Man vet ikke ennå og må vente og se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er vesentlig mer smitte i et annet land enn Norge, bør det være karantene. Det er poengløst å ha strenge tiltak nasjonalt om vi skal hele tiden bringe smitte inn fra andre land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (8 timer siden):

Tull og tøys, ingen krav til det

Det kommer nok. 

Det blir neppe noen god kombinasjon å være vaksinemotstander og glad i å reise i årene fremover. Da må man forberede seg på å være i Norge en stund fremover også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...