Gå til innhold

– Norske 20-åringer blir ferdig vaksinert før helsearbeidere i Afrika


Little Diva

Anbefalte innlegg

Det ser ut som de ønsker at vi skal gi bort koronavaksinen AstraZeneca/Oxford, som kanskje blir godkjent for bruk i Norge senere i vinter. Det er vel en tradisjonell vaksine som er laget på samme måte som vaksiner vi har tatt tidligere? De to koronavaksinene som brukes i Norge nå, Pfizer/Comirnaty og Morderna, er RNA-vaksiner som aldri tidligere har vært godkjent for bruk på mennesker. Jeg håper ikke Norge gir bort den vaksinen som trolig er tryggest av disse tre. Jeg håper ikke de gir bort de to RNA-vaksinene heller, siden det fortsatt er knyttet mye usikkerhet  til disse vaksinene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Little Diva skrev (14 minutter siden):

Nettopp. Så da er spørsmålet hvor mange land som har sikret seg som er solidarisk med de landene som ikke har økonomi til disse vaksinene. Et annet problem er jo når det er tatt patent på disse slik at man er avhengig av at produsentene produserer nok. 

Kan se det poenget ja, men det er i det minste en intensjon om solidaritet, så får man håpe at det jobbes for at disse intensjonene holdes bak kulissene gjennom de globale vaksinefondene, gates foundation etc... Men jeg tror ikke situasjonen hadde vært noe bedre dersom de landene med best økonomi hadde unnlatt å legge inn store bestillinger, for som sagt så kunne det endt opp med at det ikke ble noen vaksiner i det hele tatt. Hverken for land med god økonomi eller de landene som ikke har like god økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest praktisk at utviklingsland får AstraZeneca/Oxford vaksinen da denne ikke har like stor krav til oppbevaring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (21 minutter siden):

Det ser ut som de ønsker at vi skal gi bort koronavaksinen AstraZeneca/Oxford, som kanskje blir godkjent for bruk i Norge senere i vinter. Det er vel en tradisjonell vaksine som er laget på samme måte som vaksiner vi har tatt tidligere? De to koronavaksinene som brukes i Norge nå, Pfizer/Comirnaty og Morderna, er RNA-vaksiner som aldri tidligere har vært godkjent for bruk på mennesker. Jeg håper ikke Norge gir bort den vaksinen som trolig er tryggest av disse tre. Jeg håper ikke de gir bort de to RNA-vaksinene heller, siden det fortsatt er knyttet mye usikkerhet  til disse vaksinene. 

Pfizervaksinen som må oppbevares på -70 grader er det nok mange land som ikke har infrastruktur og logistikk til å håndtere, så det er en fordel for alle at vi bruker den og gir fra oss de som er enklere å håndtere. Uansett vil jeg heller ha den moderne teknologien selv enn den gammeldagse, så der tenker vi motsatt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (33 minutter siden):

Pfizervaksinen som må oppbevares på -70 grader er det nok mange land som ikke har infrastruktur og logistikk til å håndtere, så det er en fordel for alle at vi bruker den og gir fra oss de som er enklere å håndtere. Uansett vil jeg heller ha den moderne teknologien selv enn den gammeldagse, så der tenker vi motsatt

Ja, du har rett i at AstraZeneca vaksinen er lettere å oppbevare.

For min del kan Norge gjerne betale for vaksiner til utviklingsland, forutsatt at vaksinene er trygge og effektive. Men jeg mener befolkningen i Norge også bør få mulighet til å velge om de ønsker å vaksineres med en RNA-vaksine eller med en tradisjonell vaksine. Selv er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en tradisjonell vaksine, da jeg opplever det som tryggere. Forøvrig håper jeg norske 20-åringer slipper å ta vaksinen.

Endret av *luna*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (11 minutter siden):

Pfizervaksinen som må oppbevares på -70 grader er det nok mange land som ikke har infrastruktur og logistikk til å håndtere, så det er en fordel for alle at vi bruker den og gir fra oss de som er enklere å håndtere. Uansett vil jeg heller ha den moderne teknologien selv enn den gammeldagse, så der tenker vi motsatt

Helt enig med deg på begge punkter her. Har lest en del om mRNA-teknologien, og synes den er kjempespennende og at det høres veldig bra ut. I en ideell verden hadde jeg ønsket å vente litt med å ta den, mtp langtidsvirkninger, men da jeg fant ut at barn under 18 ikke skal ha den så er ikke det så stress, barna skal visst ikke ha den før om over 10 år uansett ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*luna* skrev (32 minutter siden):

Ja, du har rett i at AstraZeneca vaksinen er lettere å oppbevare.

Selv om den er lettere å oppbevare, så sies den å være mindre "trygg" og mindre effektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land som har bidratt mest til utvikling av vaksinen bør selvfølgelig få og vaksinere befolkningen sin først. Norge har sendt nok penger ut av landet til land hvor det er masse korrupsjon så ingen grunn til å ha dårlig samvittighet..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (40 minutter siden):

Selv om den er lettere å oppbevare, så sies den å være mindre "trygg" og mindre effektiv. 

Ser nå at AstraZeneca er noe mindre effektiv. Ser også at den ikke er basert på svekkede eller døde virus, slik de fleste tradisjonelle vaksinene er. Det er visst en såkalt Viral vektor – ikke-replikerende vaksine. Den har i likhet med RNA-vaksinene heller ikke vært godkjent for bruk på mennesker før. Så da er heller ikke dette en tradisjonell vaksine. Beklager at jeg tok feil.

Hvorfor mener du at den er mindre trygg enn RNA-vaksinene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha i bakhodet at den største risikogruppen er ganske liten mange steder i Afrika, nemlig de eldre.

I tillegg er det Europa og Amerika, nord og sør, som er hardest rammet. Naturlig at det vaksineres der først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norge kjøpt 9 millioner doser, eller full vaksine (2x injeksjoner) til 9 millioner?
Om det er 9 millioner doser det er snakk om så er det vel 4,5 mill av befolkningen som blir fullvaksinert?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 timer siden):

Greit å ha i bakhodet at den største risikogruppen er ganske liten mange steder i Afrika, nemlig de eldre.

I tillegg er det Europa og Amerika, nord og sør, som er hardest rammet. Naturlig at det vaksineres der først.

Vel. Kommer helt an på hvem man anser som å være i den største risikogruppen. I Norge er det helt klart de eldste da alder tærer såpass på kroppen at man har stor sjanse for flere underliggende sykdommer. Og helsa generelt blant de yngre er bra sammenlignet med mange andre land. 

I Afrika vil jo de færreste bli så gamle pga av sykdom og generelt lav forventet levealder, så der har den yngre befolkningen svært dårlig helse med alvorlige underliggende sykdom, og vil da være i risikogruppen. 

Enig med deg i at det bør vaksineres først og fremst der det er størst behov først og fremst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (22 timer siden):

Nettopp. Så da er spørsmålet hvor mange land som har sikret seg som er solidarisk med de landene som ikke har økonomi til disse vaksinene. Et annet problem er jo når det er tatt patent på disse slik at man er avhengig av at produsentene produserer nok. 

Men det er jo ikke det du forholder deg ikke til realiteten, på papiret noen hundre tusen doser mer enn folk over 18 i Norge og litt svinn må man regne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måndagsbarn skrev (16 timer siden):

Har Norge kjøpt 9 millioner doser, eller full vaksine (2x injeksjoner) til 9 millioner?
Om det er 9 millioner doser det er snakk om så er det vel 4,5 mill av befolkningen som blir fullvaksinert?

Delt på 2 selvfølgelig, en dose er en dose og man skal ha 2

Endret av Enmanelskeråhate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Delt på 2 selvfølgelig, en dose er en dose og man skal ha 2

OK, så vi har 18 millioner enheter totalt?
Jeg spør genuint, vet ikke hvor folk har all informasjonen fra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måndagsbarn skrev (11 minutter siden):

OK, så vi har 18 millioner enheter totalt?
Jeg spør genuint, vet ikke hvor folk har all informasjonen fra:)

Nei vi har bestilt 9mill doser som holder til 4.5 mill mennesker og det er 4.2 mill over 18år i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norge har også flere avtaler om å kjøpe doser av andre vaksiner, forutsatt at de blir godkjent. Med ekstradosene fra Pfizer inkludert, har Norge til sammen sikret seg nok doser av de ulike vaksinene til å vaksinere 4.5 millioner mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Norge har også flere avtaler om å kjøpe doser av andre vaksiner, forutsatt at de blir godkjent. Med ekstradosene fra Pfizer inkludert, har Norge til sammen sikret seg nok doser av de ulike vaksinene til å vaksinere 4.5 millioner mennesker.

 

Vaksinene fra AstraZeneca og Johnson & Johnson er de eneste som ligger an til å kunne bli godkjent i nærmeste fremtid. Vaksinen fra Sanofi for eksempel som EU har en avtale om å kjøpe over 300 millioner av feilet i forsøkene og kan tidligst være klar helt på slutten av 2021.

 

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/11/gsk-sanofi-covid-vaccine-delayed-end-next-year

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal selvsagt vaksinere Norges befolkning (som betaler for utvikling av vaksine) først. Dersom det blir noe til overs får vi sende det til jungelen i Afrika.

At det er kontroversielt å mene at norske politikere bør jobbe for norske borgeres velferd er helt vanvittig og forteller mye om hvorfor et parti som SP gjør det så bra nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måndagsbarn skrev (17 timer siden):

Har Norge kjøpt 9 millioner doser, eller full vaksine (2x injeksjoner) til 9 millioner?
Om det er 9 millioner doser det er snakk om så er det vel 4,5 mill av befolkningen som blir fullvaksinert?

i den siterte artikkelen står det vaksine til 9 millioner mennesker. Det står ikke doser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...