Gå til innhold

Jeg har en evne til å spille en tilfeldig note på piano, så gjenkjenne en sang fra den tilfeldige tonen og lære meg hele tonen på få min.


sebastian123

Anbefalte innlegg

her er twisten. jeg har aldri eid ett piano i hele mitt liv men lærte meg f.eks hele nasjonalsangen på 5min, av å tilfeldigvis trykke på tonen som jeg hørte var den første tonen i nasjonalsangen, sangen bare poppet opp i hodet mitt sekundet jeg hørte tonen og etter det var det nesten bare 2+2 for å lære resten.

kjæresten min kommenterte på at det ikke var normalt å kunne dette, jeg har hatt en hodeskade, kan det være derfor jeg kan dette? har det ett navn? i såfall, hva kalles det? 

er veldig nysgjerrig nå og vil lese meg mere opp på dette fordi det rett og slett virker ganske interresant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles gehør og å være musikalsk og er relativt vanlig. 

Anonymkode: 3a7dc...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kalles gehør og å være musikalsk og er relativt vanlig. 

Anonymkode: 3a7dc...379

absolutt gehør*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalsangen er vel ca bare skalaen opp og ned. Som å si at man har gehør fordi man kan spille Lisa gikk til skolen liksom. Vil tro minst 40% av befolkningen ville klart det samme.

Anonymkode: 9de96...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebastian123 skrev (4 minutter siden):

absolutt gehør*

Det trenger ikke være absolutt gehør, bare et godt gehør og en god musikalitet😊 Små barn klarer også spille melodilinjen til sanger de kjenner hvis de har et medfødt, godt gehør😊

Anonymkode: 46cc3...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første tonen i nasjonalsangen er en veldig vanlig tone og fines i over 100000000 andre sanger også. Hvorfor tok du ikke noen av dem?

Anonymkode: 3f6a0...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den første tonen i nasjonalsangen er en veldig vanlig tone og fines i over 100000000 andre sanger også. Hvorfor tok du ikke noen av dem?

Anonymkode: 3f6a0...b29

elsker landet mitt mer enn noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebastian123 skrev (Akkurat nå):

elsker landet mitt mer enn noe annet

😂😂😂

Anonymkode: 3f6a0...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trenger ikke være absolutt gehør, bare et godt gehør og en god musikalitet😊 Små barn klarer også spille melodilinjen til sanger de kjenner hvis de har et medfødt, godt gehør😊

Anonymkode: 46cc3...0f7

bar kjæresten min spille tilfeldige noter som jeg har sittet å pugget navnet på, så husket jeg de av at hun Spillte notene, jeg skal bli den nye Rybak 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Absolutt gehør, evnen til å kunne bestemme tonehøyder bare ved hjelp av øret, til forskjell fra relativt gehør. Absolutt gehør er i relativt sjeldne tilfeller medfødt, og kan ellers til en viss grad øves opp." Kilde: Store norske leksikon

Det TS beskriver er nok helt vanlig gehør og musikalitet, ikke absolutt gehør. Til TS: Så gøy at du gjorde denne oppdagelsen. Vil tro at du kan få mye glede av det, hvis du begynner/fortsetter å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L'amie skrev (1 minutt siden):

"Absolutt gehør, evnen til å kunne bestemme tonehøyder bare ved hjelp av øret, til forskjell fra relativt gehør. Absolutt gehør er i relativt sjeldne tilfeller medfødt, og kan ellers til en viss grad øves opp." Kilde: Store norske leksikon

Det TS beskriver er nok helt vanlig gehør og musikalitet, ikke absolutt gehør. Til TS: Så gøy at du gjorde denne oppdagelsen. Vil tro at du kan få mye glede av det, hvis du begynner/fortsetter å spille.

bar kjæresten min spille tilfeldige noter som jeg har sittet å pugget navnet på, så husket jeg de av at hun Spillte notene, jeg skal bli den nye Rybak

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...