AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #41 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Legevaktsleger er fastleger som er pålagt vakt i tillegg til sin faste hjemmel. Så når de kommer på vakt om ettermiddagen kommer de som regel rett fra jobb og skal fortsette en arbeidsdag til i timer. Legevakt er for ting som er akutt eller som ikke kan vente til fastlegen dagen etter, og det er mye misbruk av legevakt fordi på dagtid har jo ikke folk tid til legen, da må de jo jobbe 🙄. Så helt ærlig jeg forstår godt leger som er dritt lei når de er på legevakt. Anonymkode: a7482...adb Ting som ikke kan vente Til fastlegen er tilgjengelig dagen etter?? Vet ikke hvor du bor, men her på det sentrale Østlandet er det håpløst å få tak i fastlegen. Man bør sette av en uke til prosjekt "få tak i fastlege". Og ikke jobber de hver dag heller. De fleste har fridag (vet ikke hva slags fri det er) og kursdag. Da er bare 3 dager pr uke igjen. Anonymkode: 4f2f4...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #42 Skrevet 17. januar 2021 Jeg tror de aller fleste (finnes selvsagt unntak over alt) som jobber med samme mennesker over tid, bryr seg om dem. Men for meg betyr ikke «bry seg om» at du nødvendigvis tenker på folk all den tid du ikke har kontakt. Jeg jobber i skolen, og er genuint glad i elevene mine - når jeg har hatt dem en god stund. Det tar tid før den «følelsen» oppstår (og da er vi sammen omtrent hver dag i mange timer). Men, jeg bryr meg jo! Selv om de elevene jeg såvidt har truffet. De betyr noe for meg, de er medmennesker jeg er satt til å ha et visst ansvar for. Tenker jeg på dem utenom jobb (de jeg såvidt kjenner, har vært vikar for etc) - nope. Det skjer omtrent bare med «mine», som jeg til gjengjeld tenker for mye på.. Men for meg er det innafor begrepet å bry seg. Fastlegen min er en god mann. Jeg har vært der mye i det siste. Og jeg opplever at han bryr seg! Jeg tror han genuint ønsker å hjelpe meg, at han bryr seg om pasientene sine. Men det vil jo ikke si at jeg tror han ofrer meg en tanke etter jobb? Samtlig tror jeg, akkurat som jeg opplever på jobb i en større grad, at leger kan oppleve å ha pasienter som de treffer mye og ofte der dette med å «bry seg» strekker seg lengre. At noen pasienter tenker de på innimellom utenom, og blir glad i. Håper det ikke skjer for ofte! For det vil være slitsomt! Anonymkode: 39822...1fa
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #43 Skrevet 17. januar 2021 Den fastlegen jeg har nå, bryr seg ikke. Hun husker ingen ting om meg når jeg er der, hun har åpenbart ikke en gang lest det hun noterte sist jeg var der. Men tidligere har jeg hatt en fastlege som brydde seg. Da hadde jeg hatt føflekkreft, som CT-scanning viste at hadde spredd seg til leveren. Jeg var en ung tobarnsmor. Diagnosen skulle bare bekreftes av en biopsi. Jeg hadde alt fått beskjed om at hvis den var riktig, så hadde jeg under seks måneder igjen. Da jeg møtte opp på sykehuset for å få vite prøvesvaret, så rant tårene hos de to legene som skulle informere meg. Så jeg var jo sikker på at det var dødsdommen jeg skulle få. Men det viste seg at «klumpene» i leveren min er godartede. Jeg hadde time hos fastlegen min senere på dagen. Da jeg kom dit, så hadde ikke han fått prøvesvarene enda. Så jeg fortalte ham det. Da begynte han også å gråte. Og fortalte meg at det halvåret hadde han alt mistet tre pasienter pga føflekkreft. Han hadde trodd at jeg skulle bli den fjerde. Anonymkode: 67985...88e 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #44 Skrevet 17. januar 2021 Føler min lege bryr seg ihvertfall. En eldre mann. Jeg opplevde noe veldig vanskelig for meg og var dypt fortvilet. Han sa at jeg kunne komme til ham hver dag om jeg ville, uten time, han skulle ta seg tid uansett. Synes det var fint Anonymkode: 54ad7...ffb
Gjest loveli Skrevet 17. januar 2021 #45 Skrevet 17. januar 2021 Legen min ga meg følelsen av at han brydde seg om meg. Da jeg var hos han så var han alltid lyttende og støttende og kom med oppløftende ord hvis det var noe. Det virket ektefølt. En gang jeg hadde siste time (jeg har alltid morgentimene) så satt vi bare å pratet i en times tid. Han takket for tiden min før jeg gikk. Han kunne ringe arbeidsgiver og være forbanna på mine vegne. Han kunne ringe NAV og fortelle dem akkurat hva han mente om dem og han sjekket ut alle muligheter for behandling i forhold til den diagnosen jeg hadde på den tiden. Fikk jeg avslag på behandling så sendte han ny henvisning. Han var alltid forsinket, opptil 1,5time. Men han var den beste legen jeg kunne hatt. Han var fantastisk. Han sluttet fordi legeyrket ble for overveldende for han. Ikke alle klarer å behandle pasientene sine som pakker på et samlebånd.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #46 Skrevet 17. januar 2021 Før jul satt fastlegen sammen med meg i halvannen time for å gjøre meg trygg og lage en plan foran en alvorlig operasjon som jeg var redd for. Jeg har en del ekstrautfordringer som gjorde at jeg grudde meg ekstra mye. Jeg vet at hun brydde seg genuint ønsket å hjelpe. Men når neste pasient eller arbeidsdag kom så er jeg sikker på at fokuset var der og jeg glemt - heldigvis. For hvordan skal de ellers klare å gjøre en god jobb. Men jeg har også møtt på leger som knapt nok har sett på meg. Så jeg har tenkt at leger er like forskjellige som andre mennesker i hvilken som helst yrkesgruppe. Har du møtt en dårlig lege så har du ikke møtt alle. Anonymkode: 016e3...dce
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #47 Skrevet 17. januar 2021 Selvfølgelig er det ikke slik at alt helsepersonell bryr seg like mye om alle pasienter i alle situasjoner på alle tidspunkt. Men de aller, aller fleste bryr seg mye mer enn det som er bærekraftig i jobben deres på sikt. Og når det gjelder, da kommer det deg til gode. Hvis ikke MÅ du finne en annen lege; kjemi kan bety ALT. Da jeg hadde store plager med underlivet etter fødsel, pluss et par halvrelaterte følgetilstander som forverret plagene, var fastlegen min en korsfarer på mine vegne. Sendte henvisninger til høyre og venstre, purret som en gal, og ga seg ikke uansett hvor mange avvisninger vi fikk. Hun ble så rasende at hun fikk tårer i øynene da jeg kom rett fra sykehuset og til henne på en sen ø-hjelp-time etter at sykehuset hadde brukt feil størrelse på et anoskop og trigget et ti-timers smerteanfall som kunne vært unngått og dessuten stanset dersom de på sykehuset bare hadde giddet å høre på meg. Jeg var helt ødelagt, blødde og skrek på innpust og utpust, og da fastlegen hadde fått smertelindret meg heiv hun seg på telefonen til gastro og BRØLTE til behandlende lege der at han skulle faen meg lese detaljene i henvisningen i det minste, hvis han ikke gadd å høre på hva pasienten sa eller ta et tilbaketrukket samtykke (jeg nektet å tillate det store skopet; legen ga faen) på alvor. Jeg har aldri sett noen klikke slik på mine vegne, hverken før eller senere. 😄 Hun var formidabel. Når jeg er der for helt dagligdagse ting er hun også helt dagligdags, men jeg skal love deg at hun bryr seg. Og når det virkelig trengs at hun bryr seg, så bryr hun seg så mye at det er et mirakel at hun ikke har bukket under for utbrenthet i løpet av de minst 20 årene hun har praktisert. Anonymkode: dc7e3...1e5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #48 Skrevet 17. januar 2021 Jeg vet fastlegen min bryr seg om meg. Det er veldig tydelig at han vil jeg skal ha det bra, han gir mange komplimenter og tar seg god tid. Har sendt melding på kveldstid om det går bra med meg osv. Beste fastlegen jeg noensinne har hatt. Anonymkode: 1d381...c85
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #49 Skrevet 17. januar 2021 Tydelig at folk har veldig ulike erfaringer her. Noe som jo er naturlig ettersom leger er mennesker de også. På samme måte som at jeg opplevde at noen lærere brydde seg om meg og andre ikke, antar jeg at folk kan oppleve at noen leger bryr seg mer enn andre. Jeg føler min fastlege bryr seg om meg. Hun er veldig tilstede i timene og viser med ord, uttrykk og valg av oppfølging at hun bryr seg. Hun husker stort sett ting vi har snakket om, men glemmer selvsagt ting også, noe annet hadde vært rart når hun sikkert treffer sånn 15-20 pasienter daglig. Jeg tror generelt at man ikke går gjennom en såpass tung utdanning hvis man ikke bryr seg om mennesker. Jeg forstår også at noen leger kan virke mer distanserte og kalde, det å skulle bry seg om alle og ta inn over seg og dvele ved alle slags triste problem virker jo utrolig tungt. De må kanskje sette noen grenser for å klare jobben. Anonymkode: 30d05...986 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #50 Skrevet 17. januar 2021 Er glad hvis legen glemmer meg fort. Det betyr at jeg ser helt vanlig ut.. Anonymkode: 7dc95...d35
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå