Gå til innhold

Bryr egentlig leger seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi du tror at alle leger bryr seg og gjør en god jobb. 

Anonymkode: a6a9d...4e2

Jøss   

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min lege bryr seg iallefall om meg. Hun husker alt vi snakket om sist time, enda hun har ikke skrevet det ned fordi at det ikke var medisinske ting. Men hun bryr seg ikke sånn at hun tenker på meg hver dag på jobb, men hun er varm og omsorgsfull når jeg har time der, eller ringer for å be om hjelp. Leger i privatpraksis derimot  som er leger for å tjene mest mulig cash tror jeg er av et annet slag. Og leger på legevakten tror jeg er strippet for empati.🤷‍♀️Min erfaring iallefall 

Anonymkode: 1ed25...2a4

Det er jobben hennes... Samme som de på kiwi sier «ha en fin dag». De driter i om du får en fin dag. 

Høres ut som du har en god lege da, siden du tror hun genuint bryr seg om deg som menneske. 

Anonymkode: ed1d9...b3d

Skrevet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Du er bare et tall i et system. Hvis du bytter fastlege, får noen andre plassen din hos nåværende lege. Tror du legen da går å tenker på deg? Nei. 

Det er riktig. Du er husket når du dukker opp. Kanskje samme kveld max. Bytter du og ikke dukker opp mer så er du glemt og historie. 

Anonymkode: 4f2f4...a9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Du er bare et tall i et system. Hvis du bytter fastlege, får noen andre plassen din hos nåværende lege. Tror du legen da går å tenker på deg? Nei. 

Akkurat 

• Liker 1
Skrevet

Det finnes flere måter og grader av å bry seg. Som helsepersonell så kan man ikke bry seg så mye at man ikke klarer å få gjort jobben.  Men man kan jo bry seg selv om man ikke lar følelsene ta overhånd. 

Anonymkode: ca275...333

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jobben hennes... Samme som de på kiwi sier «ha en fin dag». De driter i om du får en fin dag. 

Høres ut som du har en god lege da, siden du tror hun genuint bryr seg om deg som menneske. 

«De driter i...» 😂

• Liker 1
Skrevet

Egentlig bra jeg ikke blir tenkt på etter at jeg har gått, for jeg sier så mye rart...

Anonymkode: e2387...340

• Liker 2
Skrevet

Klart at det er range som bryr seg. De er mennesker som alle andre. Hvis det går dårlig med en pasient, betyr jo det noe for den enkelte. Samtdig er det en del av jobben at det ikke går med alle, derfor kan de ikke gå helt i oppløsning heller når det skjer vonde ting med andre mennesker. Samtidig er det vel i forskjellig grad av empati/sympati. Det blir jo på samme måten som ellers i samfunnet.

Anonymkode: 1a116...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Egentlig bra jeg ikke blir tenkt på etter at jeg har gått, for jeg sier så mye rart...

Haha. Jeg og. Glemsel kan være bra. 

Anonymkode: 4f2f4...a9d

• Liker 2
Skrevet

Derfor vil de ikke rekvirere nødvendige prøver..

Anonymkode: 7dc95...d35

Skrevet

Jeg satt å gråt hos legen i vår før jeg fikk psykolog, da hadde jeg en krisereaksjon. I august ringte han pga noe corona tester, og lurte på hvorda det gikk. Virka som han brydde seg. 

Anonymkode: 3fa77...306

• Liker 1
Skrevet

De fleste bryr seg. Når man er nyutdannet sikkert mer, enn senere, men det skyldes ikke mangel på empati, men en mestringstrategi for å kunne klare å stå i jobben. 

Selv er jeg sykepleier og vi får nok et mye nærere forhold til pasientene enn legene. Vi jobbet tettere og er mer med pasientene. Fastlegene har nok et mye nærere forhold til pasientene sine enn legene på sykehuset har til sine. Siden fastlegen for det meste kommunisere dirkete med pasientene mens på sykehuset går veldig mye via sykepleierne. Noen pasienter sniker seg skikkelig under huden og er med meg hjem. Men ja, det skjedde oftere i starten. Etter vært blir man mer tykkhudet. Man møter så mange som har det tøft at det ikke er mulig "å ta alle med hjem", men noen husker man likevel ekstra godt. Noen ekstra kipe skjebner eller helt unike mennesker. Jeg som jobber mest med voksne folk husker naturligvis de unge pasientene veldig godt. De som så vidt er ferdig med vgs og havner hos oss pga kreft eller andre alvorlige diagnoser. Men på barneavdelingen der det bare er barn blir det normalen for de som jobber der. Men har likevell empati og medfølelse for alle og gir de like mye omsorg uavhengig av om de er 80 eller 20. 

Anonymkode: ccadf...533

• Liker 1
Skrevet

Ja, men de må jo distansere seg en del for å klare å stå i jobben. Jeg har hatt kreft og gikk 1,5 år til oppfølging hos den samme legen, det var en prøve hun ønsket jeg skulle ta, men som jeg ikke hadde så veldig lyst til selv, hun ringte meg da noen dager etter å spurte om jeg vær så snill kunne ta den fordi det gikk utover nattesøvnen hennes, og jeg tror henne faktisk på det, jeg var på det tidspunktet 24 og nybakt 2 barnsmor. Jeg var da sykepleierstudent, og på bakgrunn av det kan jeg også si at jeg oppriktig bryr meg om pasientene, de første pasientene jeg hadde er nok dem som sitter best (barneavd.) tenker fremdeles på dem og håper av hele mot hjerte at de har det bra. Nå jobber jeg på sykehjem, og da blir pasientene nærmest familie, en skal jo ha en profesjonell tilnærming, men en er fremdeles bare ett menneske, og det er vanskelig å ikke la det gå inn på seg, og ikke ta med jobben hjem, særlig om noen er dårligere enn vanlig. 

Anonymkode: c6ef5...32b

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om leger bryr seg om deg personlig -men stort sett så bryr de seg vel om å gjøre en god jobb. Men hvor empatiske de er, tror jeg varierer veldig!

Anonymkode: 13661...b4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Min lege tenker på meg. Hun sa da jeg kom til en time: hun lurte på om jeg hadde flytta eller noe slikt siden det var så lenge siden sist. Jeg har vært hos legen mange ganger opp gjennom årene. 

Anonymkode: 407b1...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legevaktleger virker som om de helst vil bli kvitt pasientene omtrent før de kommer.

Legevaktsleger er fastleger som er pålagt vakt i tillegg til sin faste hjemmel. Så når de kommer på vakt om ettermiddagen kommer de som regel rett fra jobb og skal fortsette en arbeidsdag til i timer. Legevakt er for ting som er akutt eller som ikke kan vente til fastlegen dagen etter, og det er mye misbruk av legevakt fordi på dagtid har jo ikke folk tid til legen, da må de jo jobbe 🙄. Så helt ærlig jeg forstår godt leger som er dritt lei når de er på legevakt.

Anonymkode: a7482...adb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når leger sier til pasienter at de blir bekymret hvis pasienten for eksempel ikke tar medisinene sine, mener de det da? Jeg klarer liksom ikke å tro på at legen bryr seg oppriktig hvis jeg er der og det er noe å bekymre seg for, når han går ut døra for dagen så bryr han seg jo katta om jeg eller en av de andre pasientene  skulle dø, satt litt på spissen. Det er jo bare en jobb. Eller bryr de seg oppriktig? Jeg bruker ikke medisiner så det over var bare et eksempel. 

Jeg har en lege som bryr seg. Jeg har testet denne stakkars, gode, dyktige og empatiske lege mange ganger. Han har en profesjonell rolle og er profesjonell i utførelsen overfor meg, men han tåler meg, han ser meg og han bryr seg. 
Noen leger bryr seg oppriktig, andre ikke. Akkurat sånn som folk flest..

Anonymkode: a4d0c...6cb

Skrevet

Fikk tlfnr hans, både til jobb og privat sist gang jeg traff han, i tilfelle jeg hadde spørsmål, så tror han bryr seg.

Er spesialist på sykehus, ikke fastlege jeg snakker om.

Anonymkode: 6bb25...a14

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Legevaktsleger er fastleger som er pålagt vakt i tillegg til sin faste hjemmel. Så når de kommer på vakt om ettermiddagen kommer de som regel rett fra jobb og skal fortsette en arbeidsdag til i timer. Legevakt er for ting som er akutt eller som ikke kan vente til fastlegen dagen etter, og det er mye misbruk av legevakt fordi på dagtid har jo ikke folk tid til legen, da må de jo jobbe 🙄. Så helt ærlig jeg forstår godt leger som er dritt lei når de er på legevakt.

Anonymkode: a7482...adb

Jeg har vært på legevakta mange ganger,  både på jobb og privat ( jobber selv i helsevesenet og  som privatperson er jeg over gjennomsnittet uheldig og distre)  Jeg føler meg alltid ivaretatt både når jeg der som privatperson og når jeg er der sammen med brukere fra boenheten hvor jeg jobber. Legene er ikke veldig personlige eller opptatt av smalltalk,  men det er jo ikke normalt heller. Unntaket er da jeg traff naboen på nattevakt da jeg  inne og sydde 6 sting. Han er lege, så det ble litt snakk om oppussing av huset hans.  Derimot er jeg imponert over hvor grundig de tar for seg alt fra hjerterytmeforstyrrelser til andre grads forbrenninger. 

Anonymkode: c735c...115

Skrevet

Jeg trenger ikke at fastlegen min tenker eller bryr seg om meg når jeg ikke har time. For meg er det mer enn nok at han alltid ringer meg når jeg har behov for det, han tilrettelegger alle undersøkelser for å unngå å trigge ptsden min, en periode jeg var dårlig ringte han meg for å si ifra om at han skulle på kurs en uke, han husker hvilke hensyn jeg har behov for og informerer om det i henvisninger. Han viser meg stor tålmodighet og det er fantastisk å ha en lege som ikke problematiserer at jeg må ha tilrettelegging (pga ptsd) bare forholder seg til det og jobber rundt det. 

Anonymkode: a4b18...46b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...