Gå til innhold

Hvilken rase eier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig i at sheltie høres ganske midt i blinken ut egentlig. De er lettlærte og kan trenes med, men fortsatt langt fra BC f.eks med tanke på hva de trenger av stimuli. Finsk lapphund eventuelt, som absolutt ikke er trekkhund, men en veldig fin familiehund. Litt mindre lett å trene enn en sheltie, så kommer kanskje an på hvor mye tid dere vil bruke på hundesport. Lyd i begge to da. Mellompuddel er også supert valg - synd han bare "ikke liker". De er jo så søte om de ikke er klippet som raringer. Største ulempen er pelsstellet, men slipper røyting da, så kommer litt an på hva man foretrekker. 

Golden er jo som regel herlige hunder da. Det er sinnsykt slitsomt med en liten/mellomstor rase som ikke går pent i bånd også, for de kan også være sterke (svigermor hadde en cavalier som trakk masse, orket ikke gå med den jeg 😅). Så det burde dere være forberedt på å trene masse på uansett rase. Den største ulempen med golden er nesten røytingen synes jeg.. 

Endret av Poldark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en irsk setter og han er mye hund! Aktiv, trenger mosjon med hodetrim. Mye lydighetstrening, apport og div. Nå jakter mannen min med han, hadde ikke valgt en setter om det ikke var for at han jakter. 

Samtidig elsker jeg hunderasen, og går å drømmer om min egen setter til blodspor eller utstilling. 

Hadde jeg ikke hatt han, så hadde vi nok sett etter en mer selskapsrase. 

Anonymkode: 82d62...97b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva med å si til samboer at «hvis VI skal ha hund, er det faktisk ikke bare du som kan bestemme»?

Anonymkode: e4fd2...28b

Jo, ja... 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men han er på en måte den "dominante" i forholdet, og tar mye kontroll i forhold til innkjøp, budsjett og sånne ting. Så han går ikke lett med på å bruke 20.000 på noe han mener er helt ubrukelig, da skal jeg virkelig finne en rase han ønsker.

Han vil ha en hund som "skrur seg av" når jeg drar på jobb og ikke plager ham. Forrige hunden vår maste fordi den ville på tur rundt klokka 12, noe samboer hadde gradvis vendt den til fordi han gikk tur med den hver dag mens jeg var på jobb. Så gadd han ikke mer, og klagde på at hunden forstyrret han grenseløst. 

Anonymkode: 7bad3...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, ja... 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men han er på en måte den "dominante" i forholdet, og tar mye kontroll i forhold til innkjøp, budsjett og sånne ting. Så han går ikke lett med på å bruke 20.000 på noe han mener er helt ubrukelig, da skal jeg virkelig finne en rase han ønsker.

Han vil ha en hund som "skrur seg av" når jeg drar på jobb og ikke plager ham. Forrige hunden vår maste fordi den ville på tur rundt klokka 12, noe samboer hadde gradvis vendt den til fordi han gikk tur med den hver dag mens jeg var på jobb. Så gadd han ikke mer, og klagde på at hunden forstyrret han grenseløst. 

Anonymkode: 7bad3...7d8

Altså, vil du egentlig være sammen med ham? Han høres jo ut som en slitsom unge slik du beskriver. Det er jo ikke sånn et forhold skal være. 

Hvis du drar på jobb hver dag burde du vel ha økonomi til å spare til hund selv om det er det det står på? 

Anonymkode: 88800...0a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Anonymkode: eedcd...89b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Anonymkode: eedcd...89b

Ja, jeg synes dette høres rart ut og har aldri sett for meg at golden retrivere er late. Har labrador selv, og det kryr jo av late og tjukke labradorer der ute fordi eierne ikke gidder, men alle retrivere kan være nydelige og ekstremt aktive hunder, og det er det de bør være!

Anonymkode: 81260...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her, 

Jeg er bare usikker på "hva" Shetland Sheepdog er. Det er jo en gjeterhund, så mye har jeg fått med meg, men er det en BC, I forhold til aktivitetsnivå? 

Samboer vil bli forvert for førerhund fordi jeg ganske enkelt pekte ut at vi ikke kom til å få hender på noen valp av Golden Retriever med det første. Da gjorde han jo for første gang litt research, og fant ut at vi like så greit kunne "bidra litt" istedenfor å gå etter "egen vinning" med hund (🤔) og være forverter... 

For meg har det alltid vært Saluki, Finsk Lapphund eller Engelsk Springer Spaniel som har preget stjernetoppen. 

Samboer hører "mynde", "polarsk trekkhund" og "jakthund" 😅

Igjen, han vil ha pels, ikke noen som trenger masse mosjon og ikke noen med jaktinstinkt, så han har vel egentlig rett. Tror ikke jeg kan ha en Saluki løs, liksom. 

Men jeg modner for tanken at vi mest sannsynlig får oss en Golden Retriever. Jeg skjønner at du ikke oppfatter rasen slik som jeg gjør, alle er jo forskjellige! Men det er vel det jeg tenker som "A4" hundelivet. 

Trenger ikke egentlig så mye mosjon, ikke egentlig så mye pelsstell, ikke egentlig så mye mental trening... Det passer vel godt med samboer, da, som ikke ønsket seg hund før jeg luftet tanken. 

Det er bare så synd at vi er så forskjellige på hva vi vil ha. Jeg må jo ta respekt til hans syn, men burde ikke jeg ha noe å si heller? 

Nå skal det sies at vi kontaktet to oppdrettere, som jeg senere angret meg på, fordi jeg ikke greide å slå meg til ro med tanken på Labradoodle... 

Det er nok derfor han ikke rikker seg lenger. Jeg har nok oppbrukt sjansene mine 🙄

Anonymkode: 7bad3...7d8

Please ikke kjøp en golden med tanke om at den "trenger egentlig ikke så mye mosjon, ikke egentlig så mye mental trening". Golden er en flott hund som blir hva du gjør den til, og jo den trenger godt med mosjon og å få bruke hodet. Nei det er ikke BC intensitet på den, men det er en hund som trenger sitt. Min var alltid med, elsket lange turer - gikk lett 5 timer i fjellet om dagen. Elsket å trene, særlig agility. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Anonymkode: eedcd...89b

Er så enig. Min elsket agilitytrening, var med på rideturer, gikk i fjellet osv. Golden tilpasset seg og kan bli oppfattet som en daff hund i feil hender, fordi den tilpasser seg en eier som ikke gir den nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Anonymkode: eedcd...89b

Takk 👏🏼🤞🏼 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Anonymkode: eedcd...89b

👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (7 timer siden):

Please ikke kjøp en golden med tanke om at den "trenger egentlig ikke så mye mosjon, ikke egentlig så mye mental trening". Golden er en flott hund som blir hva du gjør den til, og jo den trenger godt med mosjon og å få bruke hodet. Nei det er ikke BC intensitet på den, men det er en hund som trenger sitt. Min var alltid med, elsket lange turer - gikk lett 5 timer i fjellet om dagen. Elsket å trene, særlig agility. 

Det står ikke på hva den får til, men det er MYE arbeid å finne en oppdretter som avler på noe annet enn sofahunder. Altså hunder som har konkurrert i noe, drevet med noe eller iallefall fått nødvendig stimuli. 

Når jeg sier at "trenger egentlig ikke så mye mosjon eller pelsstell" så mener jeg at man kan ta 3 t tur med den og gre håret hver kveld, men det er litt likegyldig for GR. De liker små turer, lange turer, korte turer og andre aktiviteter. De røyter veldig mye, og har ikke behov for klipping eller trimming av pels på en ukentlig basis, med mindre man skal på utstilling. 

Golden Retriever slår meg absolutt ikke som en lat rase, men mer en rase som ikke har noe spesielt "krav". Cocker spaniel må børstes, puddel må klippes, Border Collie må få en jobb og derfor slår Golden Retriever meg som veldig tilpasningsdyktig siden den ikke har et stort behov som må tilfredsstilles... 

Anonymkode: 7bad3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 18.56):

Ja, det er vel på én måte godt å ha en slik hund. Jeg er veldig sporty selv og trener hver dag, så tre lange turer er ikke noe problem, + trening. 

Men jeg tenker i hovedsak at jeg ikke liker at de blir så fryktelig store. Drar mye, vokser sent opp, blir helt gale av mennesker... 

Beagle trenger kanskje mer stimuli, men jeg liker å ha kontroll og det får jeg av en mindre hunderase. Jeg kan stoppe uønskede situasjoner, løfte hunden opp og rundt steder, en luksus man tar for gitt helt til den er trengt. 

Om jeg får meg en stor hunderase så frykter jeg på en måte litt at jeg blir "dratt bak" eller ikke kan få kontroll på hunden. Selvfølgelig er jo egentlig dette mer et spørsmål om tillitt enn noe annet, men det er deilig å føle at man har kontakt med hunden hele tiden. 

Beagle er nok ikke "stjernerasen". Vi har mye rådyr og småvilt rett ved huset, og jeg tipper at det ikke går i god jord (eller kanskje veldig god jord) hos en beagle. Ikke kan den løpe fritt heller, da er det vel etter nabokatten😅

Egentlig så er nok Golden Retriever, Corgi eller noe liknende best for oss. 

Vi har jo ikke egentlig en stor kravliste:

- Ikke en som må sprinte 5 t sammenhengende

- Ikke Mynde (til min store sorg 😉

- Ikke polarhund (enig, forsovet) 

- Godt med pels (Samboer strøk derfor Labrador rett av 😳

- Løpe fritt i skogen (Bye, Beagle) 

Anonymkode: 7bad3...7d8

Altså her datt jeg litt av argumentasjonen, først så er det ikke slik at denne rasen drar mer enn andre, det kommer mye ann på hvordan den oppdras, deretter ved å løfte en hund gjør man ikke akkurat hunden tryggere! Det oppleves kanskje som kontroll for deg men det forvirrer hunden din veldig. 

Dessuten kan en liten hund vre4 vel så vanskelig å holde igjen som en stor en - det komme ann på så mye mer enn størrelsen. 

Ni feil hundeeiere gjør - adressa.no

Anonymkode: d10d3...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir litt fornærma her når jeg leser uttalelser om at golden retrievere fra utstillingslinjer er daffe hunder. Jeg eier en sånn, og den hunden er med på løpeturer 6 dager i uka, to ganger pr dag med hhv. meg og samboer. Også med på blodspor og søksøvelser flere ganger i uka. Du finner mange oppdrettere av Golden retriever english cream hvor hundene brukes mye. Utrolig mye motor og vitalitet i vår hund iallefall, men en greie med mange retrievere er at dersom de ikke blir brukt så legger de seg ned og sover vekk livet sitt, og mange av de blir ikke masete som andre raser kan bli. Derfor tror eierne at hundene er fornøyd med en rolig tilværelse, men det er de neppe..

Jeg som uttalte meg om golden etter utstillingslinjer. For vanlige folk og de som ønsker en familiehund så er dem sikkert perfekt. Og selvfølgelig er det en hund som kan være aktiv, brukes til alt mulig, drive med hundesport og gjøre eieren sin lykkelig.

Uansett ville det blitt kjedelig og rolig for meg med en vanlig golden fordi jeg foretrekker hunder som er «arbeidsnarkoman» med mer intensitet, fart og motor enn de fleste individer av den rasen kan tilby. Beklager, men på agility eller lydighets banen så er det faktisk veldig få golden retrievere som kan måle seg med en border collie.

Aldri vært min intensjon å gjøre noen sure så det beklager jeg.

Anonymkode: 42636...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg som uttalte meg om golden etter utstillingslinjer. For vanlige folk og de som ønsker en familiehund så er dem sikkert perfekt. Og selvfølgelig er det en hund som kan være aktiv, brukes til alt mulig, drive med hundesport og gjøre eieren sin lykkelig.

Uansett ville det blitt kjedelig og rolig for meg med en vanlig golden fordi jeg foretrekker hunder som er «arbeidsnarkoman» med mer intensitet, fart og motor enn de fleste individer av den rasen kan tilby. Beklager, men på agility eller lydighets banen så er det faktisk veldig få golden retrievere som kan måle seg med en border collie.

Aldri vært min intensjon å gjøre noen sure så det beklager jeg.

Anonymkode: 42636...d37

Du sier du foretrekker hunder med MASSE intensitet, men alt annet du skriver er helt motstridende.

Anonymkode: c902b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier du foretrekker hunder med MASSE intensitet, men alt annet du skriver er helt motstridende.

Forstår ikke hva du vil frem til. Som sagt jeg har vurdert mange raser, men valgt dem bort fordi de ikke passer til meg. De kan likevel ha gode egenskaper og passe utmerket til andre. Golden fikk negativ omtale i svaret mitt fordi vi var i kontakt med oppdretter og nesten fikk kjøpe en, men i dag så er jeg altså lettet over at det ikke ble den rasen. Jeg synes utstillings varianten er kjedelig, men det er min mening og det er lov å være uenig.

Jeg har også skrevet at jeg liker bla. Finsk lapphund og islandsk fårehund og det må jeg vel få lov til? Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe noen av dem nå, men kanskje en dag når jeg ønsker en mer rolig hund.

Anonymkode: 42636...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke samboer? Han virker ikke som han vil ha hund. Gidder ikke å bli forstyrret/plaget av hunden. Da kommer det til å bli mye jobb på deg, om du skaffer deg valp. 
 

Jeg har en jack Russel selv. Min første hund. Veldig fornøyd med han. Sikler ikke, spiser og drikker uten å søle. Kan være løs ute, også helt alene. Jager ikke rådyr. Smart liten tass. Men han er en omplasserings hund, fikk han da han var 2 år. Så slapp valpetiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strihåret jack russell terrier ❤️

Det er en rase mannfolka gjerne blir glad i, selv om den er liten 😁

Enkelte har sterkt jaktinstinkt, men de fleste kan trenes til å gå løse. Fine i de fleste hundesporter, aktive på tur, og bedagelige inne om de får dekket behova sine. Litt egne, masse personlighet, og umulig å ikke bli glade i.  

Anonymkode: 34666...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sier du foretrekker hunder med MASSE intensitet, men alt annet du skriver er helt motstridende.

Anonymkode: c902b...f80

Det er jeg som er TS, ikke h*n 😅

Anonymkode: 7bad3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi(jeg) har pekingeser, bichon frise og en japansk akita på deltid. Neste hund blir Koreansk sapsari, ligner tibetansk terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 minutt siden):

Vi(jeg) har pekingeser, bichon frise og en japansk akita på deltid. Neste hund blir Koreansk sapsari, ligner tibetansk terrier.

Hvordan er det med Akita? 

Jeg er dødens forelsket i rasen, men man blir jo skremt litt vekk av det som ligger på nettet, selv om jeg er kildekritisk. 

Hørt at de er ganske vanskelige å ha med å gjøre og at man må sjefe dem hele tiden for å vise sin "dominans". Ikke mine ord, men det jeg har hørt fra andre. 

Hva er din erfaring? 

- TS

Anonymkode: 7bad3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...