Gå til innhold

Hvilken rase eier du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser du nevner dette med at du er redd for at hunden skal dra deg. Tenker at det er noe som ofte er lett å unngå ved å trene på å gå pent samt masse sosialisering og miljøtrening. Jeg sier "ofte" da jeg tenker at enkelte raser er lettere å trene enn andre. Har selv en schæfertispe (unghund). Hun går veldig pent i bånd da vi har øvd mye på akkurat det. I visse situasjoner må jeg holde henne igjen da hun blir veldig ivrig, men jeg har null problemer med det selv om hun selvfølgelig er blitt ganske sterk. Jeg er en liten dame. Langt mindre enn gjennomsnittet bare så det er sagt. 

I tillegg finnes det mange gode antitrekkseler på markedet dersom en ser behovet. Vil bare nevne dette slik at du kanskje ser flere muligheter mtp. rasevalg 🙂

Lykke til 😊

Anonymkode: 3d609...131

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har finsk lapphund. Nydelig familiehund, kan gå lange turer men er også en kosete familiehund. Har godt med myk og fin pels, men den er så godt som selvrensende og krever bare litt børsting og klipp mellom potene. Den har et veldig godt lynne og er ikke «masete», hopper ikke på folk selv om hun er veldig sosial.

Anonymkode: 0326c...65e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

Tenker på å skaffe meg hund, og har mye erfaring med eget hundehold fra før. Har eid, passet og hatt på fôrvertskap så vet nøyaktig hva det innebærer.

Er imidlertid litt usikker på rase. Samboer er "dead set" på Golden Retriever, og vi hadde liksom bestemt oss en gang for alle her forleden, så jeg tror ikke jeg kan overbevise ham om noe annet, egentlig.

Problemet er vel at jeg tar av meg all lufting og trening av hunden, så det han har å si teller egentlig minst for meg på det nivået.

Vet ikke hvorfor Golden Retriever ikke "føles riktig" for meg. Jeg bare sirkler tilbake til mindre hunderaser, ettersom jeg vet at jeg snart (2 - 3 år) er tilbake i 8 - 4 jobb, samboer jobber deltid (3 - 4 ganger i uka hjemme) på jobben.

Tenker da at det føles bedre med en hunderase som man ikke føler at krever så mye mosjon og tar opp så mye plass. Vi har eid Corgi og greier ikke helt å se for oss at en annen skal "ta plassen" hans, så dét blir det nok ikke. 

Har fundert mye på Beagle. Samboer slår det ned, men... Jeg bare kommer tilbake til rasen gang på gang. Liten, sporty, treningsnem og lite pelsstell. 

Også Cocker Spaniel, men finner ikke døyten valper så det er nok ikke mye anlegg for det. 

Har noen anbefaling? 

Anonymkode: 7bad3...7d8

Anbefaler sterkt å droppe Beagle med mindre du har tenkt å bruke den på jakt.  Sier ikke at du ikke vil lykkes med Beagle uten å gå på jakt, men du gjør det definitivt enklere for deg selv ved å velge rase som ikke er så utpreget jakthund. 

• Liker 5
Skrevet

Engelsk springer spaniel? 

Jeg hadde golden, og ville hatt igjen hadde det ikke vært for allergien min. Liten tispe på 25 kg. Ja den er overdrevent glad i mennesker, men ikke daff og kjedelig. Var med på alt - lange turer, agility, satt i kanoen på padletur, rideturer osv. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje en shetland sheepdog? Vår kan bjeffe når det ringer på, men gir seg fort. Ellers den søteste og mest lettlærte hunden jeg har hatt med den største personligheten noensinne. Ønsket meg egentlig en større hund, men kom frem til at en liten passet bedre akkurat nå, men personligheten hans er så stor og fyller så mye at det er som en stor hund i liten kropp!

Anonymkode: c9ee7...efb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skulle egentlig ha golden retriever for 5 år siden. I dag er jeg veldig takknemlig for at vi ikke kjøpte en golden valp, fordi jeg opplever rasen som daff og kjedelig. Kanskje en jakt golden hadde vært en god match, men utstillingsvarianten, aldri i livet.

Vi vurderte også siberian husky, beagle, breton, men alle ble valgt bort fordi de har høyt jaktinstinkt kombinert med at evnen til sammarbeid er for lavt for meg.

Nå har jeg en border collie/schæfer/flatcoat blandingshund, og jeg skal hente en border collie valp om en stund. For meg er det viktig å ha en hund som er lett å motivere, som har stort potensial til å bli lydig og som kan trenes til å holde seg i nærheten eller komme på innkalling.

Kanskje en sheltie, flatcoat, islandsk fårehund eller gårdshund kunne passet til dere? For meg har de ikke nok intensitet/motor/feil størrelse, men alle er sammarbeidsvillige og kan bli gode familiehunder så lenge dere bruker mye tid på trening og oppdragelse i starten. Hvis du er interessert i å trene lydighet, rally eller gjøre en aktivitet med hunden så passer de også utmerket til det.

Kan kanskje være greit å tenke på bjeffing, hvis du ikke ønsker det så kan shetland sheepdog være et dårlig valp. Pyreneisk gjeterhund og en del andre raser kan oppleves som litt reserverte, eller at de misliker fremmede hunder/mennesker, hva tenker du om det?

Hvis du ønsker å bruke hunden til noe og kanskje konkurrere så anbefaler jeg uansett å finne en rase med medium-høyt sammarbeid. Men det forutsetter at dere bruker nok tid på trening og aktivisering å at en slik hund passer deres aktivitetsnivå.

Anonymkode: 42636...d37

Ts her, 

Tenker egentlig akkurat det samme som deg angående Golden Retriever. For meg føles den veldig "generisk", dyr og passe distansert fra dens opprinnelige natur. 

Det var derfor vi fikk oss Corgi, fordi de ligner mye. "Desverre" en veldig sta hund som ikke lærte seg mye mer enn "sitt". Han bare gadd ikke, ville heller ha godbiten 😅

Har hatt BC, ekstremt innpåsliten hund. Samboer fikk Donaldkul fordi den krasjet inn i han, den var så glad og gira hele tiden. 

Så St.Bernard, som hadde så fryktelig mye vokt i seg. 

Har foreslått Finsk Lapphund for samboer mange ganger, men han er redd for at den er på lik linje med Samojed (🤔) og derfor ønsker han ikke en sånn "polarsk trekkhund". Alt går liksom under samme kategori hos den fyren der... 

Corgien var også veldig aggressiv mot hunder av nesten alle slag, fikk ham i voksen alder så lite jeg egentlig kunne gjøre. Har vel derfor ikke lyst på en aggressiv/voktende hunderase. Men noen som gjaller litt når det ringer på, eller en bil suser forbi, er helt greit. 

St.Bernarden er nok der jeg fikk "frykten" for tur med store hunder. Egentlig verdens snilleste frøken med meg, men én dag så braste hun framover og jeg skrapte opp hele beinet mitt, masse blod. Kunne ikke gå på det før mange uker. Ok, kanskje bittelitt overdrivelse, men det var helt grusomt. Mistet total tillit til store hunder i bånd etter det. 

Synes islandsk fårehund høres ut som en aktuell rase, men jeg går vel utifra at samboer ikke rikker seg på Golden Retriever. Gjør meg egentlig ganske sur, men slik får det vel bare være. Nå vil han være forvert for førerhund, og det er positivt ettersom han ønsker å involvere seg kursmessig. 

Men jeg må ta ut fri for stuerenslighet og trene burvaner, da. Og tur, alle turene. Og treningen utenom samlingene. 

Men likevel litt positivt! 😌

• Liker 1
Skrevet

Vi har labrador (jaktlabrador). Nydelig hund, men ekstremt energisk. Hun er fortsatt ganske ung, men vi har planer om å gå lange turer i fjellet og skogen, og jeg er også veldig interessert i lydighet og agility. Hun er ekstremt lærevillig og smart, og hun gjør hva som helst for godbiter. Men nå er jo ikke kjæresten din interessert i det :P

Anonymkode: 81260...0cc

• Liker 2
Skrevet

Har du sett på puddel? De har et ufortjent dårlig rykte, synes jeg. Da jeg fortalte at jeg sto på venteliste på puddel fikk jeg mange rare blikk, og flere spurte rett ut «hvorfor valgte du den rasen?». De snudde da jeg fikk henne🙃 Har også flere venner og bekjente som har skaffet seg puddel etter å ha blitt kjent med min.

Puddel finnes i fire størrelser, røyter ikke (tro meg, jeg skal aldri ha en hund som røyter igjen!) og har god kapasitet til turer og elsker å bruke hjernen. Min hund er helt desperat etter godbiter. Hun gjør virkelig hva som helst for de😅 Jeg holder min kortklipt, og bruker mindre tid på pelsstell enn all den tiden som gikk med til støvsuging da jeg hadde hunder som røytet.

Anonymkode: 9ef2f...f47

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes islandsk fårehund høres ut som en aktuell rase, men jeg går vel utifra at samboer ikke rikker seg på Golden Retriever. Gjør meg egentlig ganske sur, men slik får det vel bare være. Nå vil han være forvert for førerhund, og det er positivt ettersom han ønsker å involvere seg kursmessig. 

Jeg har gått kurs og trent sammen med noen som har islandsk fårehund og finsk lapphund. De er ikke like «På» og intense som en BC kan være, men jeg tror ikke noen av dem kan sammenlignes med en polarhund bare fordi de har masse pels. Tror begge rasene er morsome å trene og liker å gjøre ting for eieren sin, men jeg tror jeg ville bestemt meg for noen få raser også snakket direkte med oppdretter eller eiere for å høre hva de har å si om rasen.

Anonymkode: 42636...d37

• Liker 1
Skrevet

Vi har Toller og en jaktgolden. Aktive og krevende hunder, men koselige. Ikke noe for nybegynnere.

Anonymkode: 9e5ff...98c

• Liker 2
Skrevet

Hadde en kelpie cross, neste gang går vi får noe med puddel i seg så vi slipper alt hundehåret😂

87fc1017167fbb8e7b7b5d1e118ab39d.thumb.jpg.d729405e0f727de3503eda1f46dd0996.jpg

Anonymkode: b612e...602

Skrevet

Om du har god plass, vil ha en selvstendig, men noe rampete hund, så tror jeg denne er så godt som leveringsklar :fnise: 

Screenshot_20210117-012253_Google.jpg

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her, 

Tenker egentlig akkurat det samme som deg angående Golden Retriever. For meg føles den veldig "generisk", dyr og passe distansert fra dens opprinnelige natur. 

Det var derfor vi fikk oss Corgi, fordi de ligner mye. "Desverre" en veldig sta hund som ikke lærte seg mye mer enn "sitt". Han bare gadd ikke, ville heller ha godbiten 😅

Har hatt BC, ekstremt innpåsliten hund. Samboer fikk Donaldkul fordi den krasjet inn i han, den var så glad og gira hele tiden. 

Så St.Bernard, som hadde så fryktelig mye vokt i seg. 

Har foreslått Finsk Lapphund for samboer mange ganger, men han er redd for at den er på lik linje med Samojed (🤔) og derfor ønsker han ikke en sånn "polarsk trekkhund". Alt går liksom under samme kategori hos den fyren der... 

Corgien var også veldig aggressiv mot hunder av nesten alle slag, fikk ham i voksen alder så lite jeg egentlig kunne gjøre. Har vel derfor ikke lyst på en aggressiv/voktende hunderase. Men noen som gjaller litt når det ringer på, eller en bil suser forbi, er helt greit. 

St.Bernarden er nok der jeg fikk "frykten" for tur med store hunder. Egentlig verdens snilleste frøken med meg, men én dag så braste hun framover og jeg skrapte opp hele beinet mitt, masse blod. Kunne ikke gå på det før mange uker. Ok, kanskje bittelitt overdrivelse, men det var helt grusomt. Mistet total tillit til store hunder i bånd etter det. 

Men jeg må ta ut fri for stuerenslighet og trene burvaner, da. Og tur, alle turene. Og treningen utenom samlingene. 

Men likevel litt positivt! 😌

Både finsk lapphund og islandsk fårehund er jo avlet for gjeting, ikke polarhund/trekkhund. Og veldig mange har forelått shetland sheepdog, hva tenker du om den? Den virker jo ganske perfekt for dere. Har vært borti veldig mange ålreite av den, spesielt de som er litt større har en veldig praktisk størrelse, ikke for stor eller liten. Utrolig fine og greie familie- og gårdshunder. 

Og ærlig talt - hvis mannen er såpass «ubrukelig» når det kommer til hund som du beskriver så bør faktisk ikke hans mening telle noe. Men samtidig så er jeg uenig i at Golden er en kjedelig «generisk» hund, de er såjo populære av en grunn, de er ordentlig ålreite. Se på jaktgolden om du ikke ønsker en daff type. Å være forvert for førerhund er jo hyggelig, men det er jo også veldig begrensende. 

Anonymkode: 88800...0a0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både finsk lapphund og islandsk fårehund er jo avlet for gjeting, ikke polarhund/trekkhund. Og veldig mange har forelått shetland sheepdog, hva tenker du om den? Den virker jo ganske perfekt for dere. Har vært borti veldig mange ålreite av den, spesielt de som er litt større har en veldig praktisk størrelse, ikke for stor eller liten. Utrolig fine og greie familie- og gårdshunder. 

Og ærlig talt - hvis mannen er såpass «ubrukelig» når det kommer til hund som du beskriver så bør faktisk ikke hans mening telle noe. Men samtidig så er jeg uenig i at Golden er en kjedelig «generisk» hund, de er såjo populære av en grunn, de er ordentlig ålreite. Se på jaktgolden om du ikke ønsker en daff type. Å være forvert for førerhund er jo hyggelig, men det er jo også veldig begrensende. 

Ts her, 

Jeg er bare usikker på "hva" Shetland Sheepdog er. Det er jo en gjeterhund, så mye har jeg fått med meg, men er det en BC, I forhold til aktivitetsnivå? 

Samboer vil bli forvert for førerhund fordi jeg ganske enkelt pekte ut at vi ikke kom til å få hender på noen valp av Golden Retriever med det første. Da gjorde han jo for første gang litt research, og fant ut at vi like så greit kunne "bidra litt" istedenfor å gå etter "egen vinning" med hund (🤔) og være forverter... 

For meg har det alltid vært Saluki, Finsk Lapphund eller Engelsk Springer Spaniel som har preget stjernetoppen. 

Samboer hører "mynde", "polarsk trekkhund" og "jakthund" 😅

Igjen, han vil ha pels, ikke noen som trenger masse mosjon og ikke noen med jaktinstinkt, så han har vel egentlig rett. Tror ikke jeg kan ha en Saluki løs, liksom. 

Men jeg modner for tanken at vi mest sannsynlig får oss en Golden Retriever. Jeg skjønner at du ikke oppfatter rasen slik som jeg gjør, alle er jo forskjellige! Men det er vel det jeg tenker som "A4" hundelivet. 

Trenger ikke egentlig så mye mosjon, ikke egentlig så mye pelsstell, ikke egentlig så mye mental trening... Det passer vel godt med samboer, da, som ikke ønsket seg hund før jeg luftet tanken. 

Det er bare så synd at vi er så forskjellige på hva vi vil ha. Jeg må jo ta respekt til hans syn, men burde ikke jeg ha noe å si heller? 

Nå skal det sies at vi kontaktet to oppdrettere, som jeg senere angret meg på, fordi jeg ikke greide å slå meg til ro med tanken på Labradoodle... 

Det er nok derfor han ikke rikker seg lenger. Jeg har nok oppbrukt sjansene mine 🙄

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts her, 

Jeg er bare usikker på "hva" Shetland Sheepdog er. Det er jo en gjeterhund, så mye har jeg fått med meg, men er det en BC, I forhold til aktivitetsnivå? 

Samboer vil bli forvert for førerhund fordi jeg ganske enkelt pekte ut at vi ikke kom til å få hender på noen valp av Golden Retriever med det første. Da gjorde han jo for første gang litt research, og fant ut at vi like så greit kunne "bidra litt" istedenfor å gå etter "egen vinning" med hund (🤔) og være forverter... 

For meg har det alltid vært Saluki, Finsk Lapphund eller Engelsk Springer Spaniel som har preget stjernetoppen. 

Igjen, han vil ha pels, ikke noen som trenger masse mosjon og ikke noen med jaktinstinkt, så han har vel egentlig rett. Tror ikke jeg kan ha en Saluki løs, liksom. 

Men jeg modner for tanken at vi mest sannsynlig får oss en Golden Retriever. Jeg skjønner at du ikke oppfatter rasen slik som jeg gjør, alle er jo forskjellige! Men det er vel det jeg tenker som "A4" hundelivet. 

Trenger ikke egentlig så mye mosjon, ikke egentlig så mye pelsstell, ikke egentlig så mye mental trening... Det passer vel godt med samboer, da, som ikke ønsket seg hund før jeg luftet tanken. 

Det er bare så synd at vi er så forskjellige på hva vi vil ha. Jeg må jo ta respekt til hans syn, men burde ikke jeg ha noe å si heller? 

Nå skal det sies at vi kontaktet to oppdrettere, som jeg senere angret meg på, fordi jeg ikke greide å slå meg til ro med tanken på Labradoodle... 

Det er nok derfor han ikke rikker seg lenger. Jeg har nok oppbrukt sjansene mine 🙄

Sett deg litt inn i sheltie da, det er jo en ekstremt populær rase og ikke vanskelig å finne. Sheltie er mer en selskapshund enn gjeterhund i dag og ikke i nærheten av BC. Kjenner mange med sheltie. De brukes mye til agilty. De jeg kjenner som har gård eller hest lar hunden gå løs på gården. Mange jeg kjenner som har sheltie har (større) barn og barna kan fint håndtere hunden, de er snille og greie. Vi har familie med sheltie og den er en veldig ukomplisert hund som vi har passet uten problemer. 

Selvfølgelig har du mest å si for valg av hund hvis du er den som tar ansvar og har peiling! Du må faktisk sette foten ned om du syntes Golden blir for stor og daff for deg. Lapphund og sheltie er nok veldig fine alternativer for deg og om mannen din ikke kan noe om disse rasene får du jo lære ham opp da. 

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du er godt over snittet aktivt eller har store ambisjoner om å konkurrere på høyt nivå så er faktisk Golden R aktive nok for majoriteten av Ola og Kari Nordmann. Da ser jeg selvsagt bort fra de overvektige utgavene, de finnes det dessverre en del av er min erfaring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts her, 

Dette er det du som eier som styrer over. Det at mange oppfatter goldener som daffe er fordi eierne har lagt opp til et hundehold som gir daffe hunder. Retrievere er tilpasningsdyktige hunder, så de blir ikke nødvendigvis pling i bollen selv om du ikke blir brukt slik de fortjener, men de klarer så mye mer enn å rusle rundt i hagen. Ta med en golden på regelmessige ski- og joggeturer, og jeg lover deg den har null problem med å henge på! Tren lydighet, agility, eller kanskje aller helst det den er avlet for - retrieverjakt, og jeg lover deg den kommer til å elske det! Det er store sprik på oppdrettet innen standardlinjene, så velg en oppdretter som avler på hunder med litt motor og evt slankere kroppsbygning hvis du vil ha en med litt mer futt i. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å si til samboer at «hvis VI skal ha hund, er det faktisk ikke bare du som kan bestemme»?

Anonymkode: e4fd2...28b

• Liker 1
Skrevet

Vil absolutt anbefale puddel! Lettlært, god til agility, fin familiehund som ikke røyter. 

Screenshot_20201111-090711_Photos.jpg

• Liker 2
Skrevet

Har labradorpropell. Skulle bruke den aktiv i konkurranser men det viser seg at  hun har alt av leddproblemer.... Krever mye mental stimuli og røyter villt! Men jammen er hun herlig også😄 

Anonymkode: 7b573...b05

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...