Gå til innhold

Hvilken rase eier du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tenker på å skaffe meg hund, og har mye erfaring med eget hundehold fra før. Har eid, passet og hatt på fôrvertskap så vet nøyaktig hva det innebærer.

Er imidlertid litt usikker på rase. Samboer er "dead set" på Golden Retriever, og vi hadde liksom bestemt oss en gang for alle her forleden, så jeg tror ikke jeg kan overbevise ham om noe annet, egentlig.

Problemet er vel at jeg tar av meg all lufting og trening av hunden, så det han har å si teller egentlig minst for meg på det nivået.

Vet ikke hvorfor Golden Retriever ikke "føles riktig" for meg. Jeg bare sirkler tilbake til mindre hunderaser, ettersom jeg vet at jeg snart (2 - 3 år) er tilbake i 8 - 4 jobb, samboer jobber deltid (3 - 4 ganger i uka hjemme) på jobben.

Tenker da at det føles bedre med en hunderase som man ikke føler at krever så mye mosjon og tar opp så mye plass. Vi har eid Corgi og greier ikke helt å se for oss at en annen skal "ta plassen" hans, så dét blir det nok ikke. 

Har fundert mye på Beagle. Samboer slår det ned, men... Jeg bare kommer tilbake til rasen gang på gang. Liten, sporty, treningsnem og lite pelsstell. 

Også Cocker Spaniel, men finner ikke døyten valper så det er nok ikke mye anlegg for det. 

Har noen anbefaling? 

Anonymkode: 7bad3...7d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg golden retriever selv. Synes de er for store og ofte litt masete og innpåslitne. Men de kan være både bedagelige og late så om du vil ha en hund som du ikke må gjøre så mye med er det kanskje greit. Tror både beagle og cocker spaniel trenger en del mosjon. 

Anonymkode: 63416...80f

Skrevet

Jeg hadde forresten border collie, men vil ikke anbefale den med mindre du bor på gård eller går mye på tur. Fantastisk fin hund men den blir litt gal av å ha lite å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Beagle treningsnem? Nja. Det er en jakthund, med tilhørende jaktinteresse.

Anonymkode: abe9a...b72

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne aldri tenkt meg golden retriever selv. Synes de er for store og ofte litt masete og innpåslitne. Men de kan være både bedagelige og late så om du vil ha en hund som du ikke må gjøre så mye med er det kanskje greit. Tror både beagle og cocker spaniel trenger en del mosjon. 

Ja, det er vel på én måte godt å ha en slik hund. Jeg er veldig sporty selv og trener hver dag, så tre lange turer er ikke noe problem, + trening. 

Men jeg tenker i hovedsak at jeg ikke liker at de blir så fryktelig store. Drar mye, vokser sent opp, blir helt gale av mennesker... 

Beagle trenger kanskje mer stimuli, men jeg liker å ha kontroll og det får jeg av en mindre hunderase. Jeg kan stoppe uønskede situasjoner, løfte hunden opp og rundt steder, en luksus man tar for gitt helt til den er trengt. 

Om jeg får meg en stor hunderase så frykter jeg på en måte litt at jeg blir "dratt bak" eller ikke kan få kontroll på hunden. Selvfølgelig er jo egentlig dette mer et spørsmål om tillitt enn noe annet, men det er deilig å føle at man har kontakt med hunden hele tiden. 

Beagle er nok ikke "stjernerasen". Vi har mye rådyr og småvilt rett ved huset, og jeg tipper at det ikke går i god jord (eller kanskje veldig god jord) hos en beagle. Ikke kan den løpe fritt heller, da er det vel etter nabokatten😅

Egentlig så er nok Golden Retriever, Corgi eller noe liknende best for oss. 

Vi har jo ikke egentlig en stor kravliste:

- Ikke en som må sprinte 5 t sammenhengende

- Ikke Mynde (til min store sorg 😉

- Ikke polarhund (enig, forsovet) 

- Godt med pels (Samboer strøk derfor Labrador rett av 😳

- Løpe fritt i skogen (Bye, Beagle) 

Skrevet

Har dere vurdert islandshund/islandsk fårehund? Er litt pelsstell, men ikke sånn all verdens, men jeg synes de er veldig fine hunder. Sikkert ikke så mye valper som ligger ute, akkurat, da. 

Anonymkode: 83651...39e

Skrevet

Jeg har erfaring med mange hunderaser, men sliter litt med å finne forslag basert på alle kravene. Har BC selv, og de trenger mye mental stimuli. Har hørt at Beagle er veldig sta forresten. Hva med mellompuddel? Hva med middels og små spisshundraser? Dansk-svensk gårdshund?

Anonymkode: ea89d...029

Skrevet

Shetland sheepdog?

Anonymkode: ea89d...029

• Liker 3
Skrevet

Nummer 1 som alltid bør tenkes nøye gjennom: Hva skal du bruke hunden til? Og så er det hva du legger i ordet trening. Er det trening som i basic lydighet eller mer? I så fall, hva da?

• Liker 3
Skrevet

Skriv heller litt om hva dere kan tilby hunden, da er det mye enklere å komme med forslag til rase. Tenk igjennom hvor mye tid dere vil bruke på mosjon, lydighetstrening og pelsstell, samt hva du ser for deg å bruke hunden til (rusle turer i nabolaget, noen form for hundesport, jakt?). Hva tenker du om jaktinstinkt, det har gjerne betydning for om hunden kan gå løs eller ikke. 

Har husky og jaktlabrador selv. Labradorer er jo også kjent for å være glad i folk, men hvordan den ter seg rundt folk handler i stor grad om oppdragelse. 

Skrevet

Har 2 hunder selv.

En cavaliergutt som er verdens snilleste. Like fornøyd med en dag på sofaen som å gå på topptur. (Har gått topper på 2000moh) snill som dagen er lang.

Ei lancashire heeler tispe på 5 mnd. Supersmart og lettlært hund. Veldig opptatt av oss og går løs på tur, aldri prøvd å stikke av. Liten og null pelsstell.

Skrevet
Kokosmakron skrev (5 minutter siden):

Skriv heller litt om hva dere kan tilby hunden, da er det mye enklere å komme med forslag til rase. Tenk igjennom hvor mye tid dere vil bruke på mosjon, lydighetstrening og pelsstell, samt hva du ser for deg å bruke hunden til (rusle turer i nabolaget, noen form for hundesport, jakt?). Hva tenker du om jaktinstinkt, det har gjerne betydning for om hunden kan gå løs eller ikke. 

Har husky og jaktlabrador selv. Labradorer er jo også kjent for å være glad i folk, men hvordan den ter seg rundt folk handler i stor grad om oppdragelse. 

Kjenner en venninne som ønsket å skaffe seg jaktlabrador fordi den var mindre enn andre hunder 🤔 Heldigvis skjedde ikke det, da. 

Jeg er ikke typen som skaffer meg Beagle fordi den er søt (som jeg skrev i et annet innlegg i tråden). Veier først opp hva jeg skal bruke den til, ja, før krav om utseende kommer inn og slikt.

Ønsker i hovedsak å delta på lydighetstrening, og om hunden er interessert, agility. Ingenting på profesjonelt nivå, selvsagt. 

Ja, jaktinstinkt er en stor faktor, som er hvorfor jeg ikke skaffer meg Beagle, uansett hvor mye den appellerer. Vi har rådyr, småvilt og et halvt dusin katter rett utafor døra, så det blir neppe noe jakt. 

Mosjonsmessig kan vi tilby omtrent 2 - 3 t om dagen. Morgentur (40 min), timestur (1 t), middagstur (1 t), Kveldstur (20 - 30 min). 

Pelsstell er ikke vårt domene, men vi er vel ivrige lærere. Samboer liker ikke puddel, så det blir det ikke, desverre. 

Også kommer sport (lydighet og agility, kanskje litt nosework) på siden :)

Ts

Skrevet

Shetland Sheepdog! :Nikke: Kjærlig, lettlært, krever medium mengde mosjon, og er medium høy :hjerte: 

De har et meget hengivent lynne :Nikke: . Noe vokal er det, men ikke så mye at det er plagsomt. Den elsker agility men dèt viktigste for trivsel er at den får jobbe mentalt. Elsker å vise hva den kan. Her er tilsvarende en av våre. Den eldste ble 14 år :hjerte:

Screenshot_20210116-192541_Chrome.jpg

Anonymkode: 306d9...2ab

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ta en titt på Pyreneisk Gjeterhund (med korthåret hode) Aktiv, lærevillig, medium størrelse. Mandig nok for mannen og lett å holde igjen for deg 😉

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er vel på én måte godt å ha en slik hund. Jeg er veldig sporty selv og trener hver dag, så tre lange turer er ikke noe problem, + trening. 

Men jeg tenker i hovedsak at jeg ikke liker at de blir så fryktelig store. Drar mye, vokser sent opp, blir helt gale av mennesker... 

Beagle trenger kanskje mer stimuli, men jeg liker å ha kontroll og det får jeg av en mindre hunderase. Jeg kan stoppe uønskede situasjoner, løfte hunden opp og rundt steder, en luksus man tar for gitt helt til den er trengt. 

Om jeg får meg en stor hunderase så frykter jeg på en måte litt at jeg blir "dratt bak" eller ikke kan få kontroll på hunden. Selvfølgelig er jo egentlig dette mer et spørsmål om tillitt enn noe annet, men det er deilig å føle at man har kontakt med hunden hele tiden. 

Beagle er nok ikke "stjernerasen". Vi har mye rådyr og småvilt rett ved huset, og jeg tipper at det ikke går i god jord (eller kanskje veldig god jord) hos en beagle. Ikke kan den løpe fritt heller, da er det vel etter nabokatten😅

Egentlig så er nok Golden Retriever, Corgi eller noe liknende best for oss. 

Vi har jo ikke egentlig en stor kravliste:

- Ikke en som må sprinte 5 t sammenhengende

- Ikke Mynde (til min store sorg 😉

- Ikke polarhund (enig, forsovet) 

- Godt med pels (Samboer strøk derfor Labrador rett av 😳

- Løpe fritt i skogen (Bye, Beagle) 

Jeg ville tenkt Shetland sheepdog, eller finsk lapphund, evnt toller kan passe, passer fint om den skal være trenbar og kunne brukes til noe aktivt. Husk at smarte hunder trenger hjernetrim. Evnt papillion om du vil ha toyrase. dansk svensk gårdshund om man kan lempe på pelskrav. jeg har også vært borti flere terriere/schnausere som har vært flinke til å gå løse, men det er muligens mer risky enn hunderasene som er mer førerorientert. 

Merk at akkurat nå i koronatiden skal alle ha hund, så du må nok belage deg på å stå på venteliste uansett rase. 

Anonymkode: 88800...0a0

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ei labradortispe, 25 kg. Tispene er ganske små ofte.

Anonymkode: d4876...df1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blanding av husky og bordercollie. Han er sinnsykt smart, snill, lat og glad. Han liker alle hunder og fin å ha med å gjøre. Han får minimum 30min *4 tur om dagen, pluss lek og trening. Han er ganske god på innkalling men har trent hver dag i 2 år på å få han så fin. Hund er myyyye jobb

IMG_20201012_172457.jpg

Anonymkode: 8d6af...4dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle egentlig ha golden retriever for 5 år siden. I dag er jeg veldig takknemlig for at vi ikke kjøpte en golden valp, fordi jeg opplever rasen som daff og kjedelig. Kanskje en jakt golden hadde vært en god match, men utstillingsvarianten, aldri i livet.

Vi vurderte også siberian husky, beagle, breton, men alle ble valgt bort fordi de har høyt jaktinstinkt kombinert med at evnen til sammarbeid er for lavt for meg.

Nå har jeg en border collie/schæfer/flatcoat blandingshund, og jeg skal hente en border collie valp om en stund. For meg er det viktig å ha en hund som er lett å motivere, som har stort potensial til å bli lydig og som kan trenes til å holde seg i nærheten eller komme på innkalling.

Kanskje en sheltie, flatcoat, islandsk fårehund eller gårdshund kunne passet til dere? For meg har de ikke nok intensitet/motor/feil størrelse, men alle er sammarbeidsvillige og kan bli gode familiehunder så lenge dere bruker mye tid på trening og oppdragelse i starten. Hvis du er interessert i å trene lydighet, rally eller gjøre en aktivitet med hunden så passer de også utmerket til det.

Kan kanskje være greit å tenke på bjeffing, hvis du ikke ønsker det så kan shetland sheepdog være et dårlig valp. Pyreneisk gjeterhund og en del andre raser kan oppleves som litt reserverte, eller at de misliker fremmede hunder/mennesker, hva tenker du om det?

Hvis du ønsker å bruke hunden til noe og kanskje konkurrere så anbefaler jeg uansett å finne en rase med medium-høyt sammarbeid. Men det forutsetter at dere bruker nok tid på trening og aktivisering å at en slik hund passer deres aktivitetsnivå.

Anonymkode: 42636...d37

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kjenner en venninne som ønsket å skaffe seg jaktlabrador fordi den var mindre enn andre hunder 🤔 Heldigvis skjedde ikke det, da. 

Jeg er ikke typen som skaffer meg Beagle fordi den er søt (som jeg skrev i et annet innlegg i tråden). Veier først opp hva jeg skal bruke den til, ja, før krav om utseende kommer inn og slikt.

Ønsker i hovedsak å delta på lydighetstrening, og om hunden er interessert, agility. Ingenting på profesjonelt nivå, selvsagt. 

Ja, jaktinstinkt er en stor faktor, som er hvorfor jeg ikke skaffer meg Beagle, uansett hvor mye den appellerer. Vi har rådyr, småvilt og et halvt dusin katter rett utafor døra, så det blir neppe noe jakt. 

Mosjonsmessig kan vi tilby omtrent 2 - 3 t om dagen. Morgentur (40 min), timestur (1 t), middagstur (1 t), Kveldstur (20 - 30 min). 

Pelsstell er ikke vårt domene, men vi er vel ivrige lærere. Samboer liker ikke puddel, så det blir det ikke, desverre. 

Også kommer sport (lydighet og agility, kanskje litt nosework) på siden :)

Ts

Å velge jaktvariant fordi man vil ha en mindre labrador trenger ikke være så lurt, nei.. 

Jeg tenkte i utgangspunktet å slå et slag for lundehund og buhund, men så ser jeg lengre ut i tråden at du skriver at du kan tenke deg å drive med lydighet og agility, og da tror jeg disse to rasene utgår. 

Tror en sheltie kunne passet fint ut i fra det du beskriver. Kan være litt lyd på de, da. 
Dansk svensk gårdshund tror jeg også kunne passet, men der har du kort pels, og det var vel derfor labrador var utelukket?

Lagt til: på dansk-svensk er det vel også varierende jaktinnstinkt, så du er ikke garantert en hund med lite jaktinnstinkt om du velger det. 

Endret av Kokosmakron
  • Liker 2
Skrevet

Vi har Tibetansk Terrier (er ikke en Terrier). Det er en mellomstor rase, vi har tispe, ca 12 kg. En herlig rase som ikke røyter, men den krever pelsstell dersom man vil ha lang pels. En allsidig lettlært hund som elsker både sofakos og lange turer. 

33EB89D9-51A6-49A1-B90C-22D44E27E570.jpeg

Anonymkode: 4d70b...15c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...