Gå til innhold

«Alle kan sy» av Mari Melilot. Verdt det?


Suffragette

Anbefalte innlegg

Noen her som har kjøpt/lånt/brukt boka? Har den fine mønstre og oppskrifter? Gode forklaringer? Lærte du noe av den? Eller er det en bust?

Orker ikke bruke nesten 400kr hvis den ikke er bra 

Jeg har forresten «Sy med Ingrid og Ingrid» og liker mønstrene der veldig godt. Forklaringene kunne kanskje vært litt klarere men er fornøyd med den. Er Meloliot like bra eller bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg låntenettopp "Sy med Ingrid og Ingrid" på bibliotek. De har sikkert Melilot boka også? 

Anonymkode: 6029b...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken fins på mange biblioteker. 😊 Jeg er selvlært på søm, etter metoden der man finner plagg og snitt man kler, og finner ut hvordan de er laget og hva det er som gjør at akkurat du kler og liker dem. 

«Alle kan sy» tar utgangspunkt i at det er ønskelig at alle som syr til seg selv og andre får et mer bevisst forhold til akkurat det jeg nevner ovenfor, ved å først utforske grunnformer og så tilpasse disse til egne behov og ønsker, med bevisste stoffvalg osv. 

Jeg synes boken er konsis og målrettet på akkurat dette, og selv om jeg ikke lærte noe av den som sådan fordi mitt nivå på sømteknikk og selvtillit med søm alt lå over det som er målet for boken, så synes jeg pedagogisk sett at den er knakende god for både nybegynnere og andre som kanskje bare har sydd slavisk etter mønster hittil. Det er veldig mange som syr teknisk kompliserte prosjekter uten å egentlig ha noen forståelse av HVA det er de gjør, i de ulike trinnene, og som ikke tør å gå sine egne veier og modifisere. Jeg mener at «Alle kan sy» kan gi forståelsen som trengs for å faktisk våge å slippe opp litt og sy det DU trenger, i stedet for å vente på at noen andre der ute skal fylle ditt behov ved å lage akkurat det mønsteret DU tilfeldigvis kler best. 
 

Og det er heller ikke kun i gjør-det-selv-sfæren at denne typen bevisstgjøring er frigjørende: Vet du hva som funker for deg av DIY-prosjekter, så vet du det når du ser det i en klesbutikk også 😊

Færre bomkjøp generelt. 
 

 

Anonymkode: 479bc...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...