Gjest McGjest Skrevet 15. januar 2021 #341 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg jobber i BUP og der er kapasiteten allerede sprengt. FHI skrev nylig en artikkel om utbredt ensomhet i normalbefolkningen i byer som er hardt rammet av restriksjonene. Jeg har hatt kontakt med banken og unge som har hatt det forferdelig hjemme hos foreldrene sine fordi hjelpen ikke når frem. I lang tid kunne ikke Barneverntjenesten reise hjem til familien eller utføre sine undersøkelser grunnet covid-19 restriksjoner. Vi i BUP er veldig engasjerte i barn og unges helse og denne henger tett sammen med mammas og pappas helse. Spørsmål.. Hvordan går det med barn sin psykiske helse i områder hvor det er mange smittede og døde i Italia? Eller Spania? Hvordan påvirker det barn å leve tett opptil døden på den måten i katastrofeområdene? Det er bare et spørsmål i nøytral tone siden noen leser alt jeg skriver som aggressivt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #342 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest McGjest skrev (Akkurat nå): Spørsmål.. Hvordan går det med barn sin psykiske helse i områder hvor det er mange smittede og døde i Italia? Eller Spania? Hvordan påvirker det barn å leve tett opptil døden på den måten i katastrofeområdene? Det er bare et spørsmål i nøytral tone siden noen leser alt jeg skriver som aggressivt. Men vi er ikke i Spania eller i Italia. Der er det andre faktorer jeg tenker har spilt inn på økt smitte og død. Om jeg husker rett har de en høy andel eldre borgere. Generasjonsboliger er normalt i Italia og dette har tidlig ført til at unge har smittet de eldre i større grad enn i Norge hvor de gamle bor for seg selv eller på sykehjem. Kanskje helsefaltorer spiller inn? At helsen til eldre i Italia og i Norge er dårligere. Sosiale og kulturelle faktorer vil trolig spille inn på sykdomsutvikling og da synes jeg det er lite relevant å sammenligne med andre land. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 15. januar 2021 #343 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest McGjest skrev (3 minutter siden): Spørsmål.. Hvordan går det med barn sin psykiske helse i områder hvor det er mange smittede og døde i Italia? Eller Spania? Hvordan påvirker det barn å leve tett opptil døden på den måten i katastrofeområdene? Det er bare et spørsmål i nøytral tone siden noen leser alt jeg skriver som aggressivt. Vi er i Norge ikke Spania og Italia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 15. januar 2021 #344 Del Skrevet 15. januar 2021 Bente1234 skrev (3 minutter siden): Vi er i Norge ikke Spania og Italia Jane Eyre skrev (3 minutter siden): Men vi er ikke i Spania eller i Italia. Der er det andre faktorer jeg tenker har spilt inn på økt smitte og død. Om jeg husker rett har de en høy andel eldre borgere. Generasjonsboliger er normalt i Italia og dette har tidlig ført til at unge har smittet de eldre i større grad enn i Norge hvor de gamle bor for seg selv eller på sykehjem. Kanskje helsefaltorer spiller inn? At helsen til eldre i Italia og i Norge er dårligere. Sosiale og kulturelle faktorer vil trolig spille inn på sykdomsutvikling og da synes jeg det er lite relevant å sammenligne med andre land. Er vi ikke? Poenget (som dere begge ikke tok) var at det blir psykiske konsekvenser for barn uansett. Dersom man vil lette tiltakene slik at barn får det lettere psykisk, regner jeg med man har gjort opp noen tanker om hva som vil skje når de må leve i DEN virkeligheten istedenfor. Faktisk bør man allerede være ganske sikker på hva som vil skje. Så.. Noen som vil prøve seg på hva som vil skje med barn som vokser opp i et miljø som vi ser i andre land hvor tiltakene var for svake? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. januar 2021 #345 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (6 minutter siden): Kan politikerne revurdere nedstenging av Norge parallelt med å revurdere andre tiltak som skal beskytte de mest sårbare i samfunnet vårt (kan knyttes opp mot permitteringer, økonomiske utfordringer, depresjon, angst). Kan man vurdere om barneidretten skal få lov til å fortsette? Finnes det tiltak man kan gjøre for å sikre minst mulig smitte parallelt med andre tiltak? Jeg er langt i fra en ekspert men jeg har rett som alle borgere i Norge har, til å uttalele meg om de tiltakene vi har. Jeg syns dette blir litt luftig. "Tiltakene vi har i dag er altfor inngripende, vi bør finne på noen andre tiltak i stedet som gir god beskyttelse og ikke er like inngripende". Men hva de alternative tiltakene skal være... ingen ideer? Det er ikke så lett å tenke seg, så jeg skjønner det. Høie og folkehelsa prøver nok også å komme på noe. Det er jo ikke som om vi har strenge tiltak bare for moro skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #346 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): Er vi ikke? Poenget (som dere begge ikke tok) var at det blir psykiske konsekvenser for barn uansett. Dersom man vil lette tiltakene slik at barn får det lettere psykisk, regner jeg med man har gjort opp noen tanker om hva som vil skje når de må leve i DEN virkeligheten istedenfor. Faktisk bør man allerede være ganske sikker på hva som vil skje. Så.. Noen som vil prøve seg på hva som vil skje med barn som vokser opp i et miljø som vi ser i andre land hvor tiltakene var for svake? Dette blir bare repetisjon fra min side. Jeg synes ikke det er riktig å sammenlikne Norge med slike land som skiller signifikant fra Norge sosialøkonomisk, kultur og helsemessig. Jeg tror vi har kapasitet til å skjema de sårbare for covid-19 smitte samtidig som vi kan passe på de menneskene som er sårbare for de mest gjennomgripende tiltakene vi har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #347 Del Skrevet 15. januar 2021 Guile skrev (4 minutter siden): Jeg syns dette blir litt luftig. "Tiltakene vi har i dag er altfor inngripende, vi bør finne på noen andre tiltak i stedet som gir god beskyttelse og ikke er like inngripende". Men hva de alternative tiltakene skal være... ingen ideer? Det er ikke så lett å tenke seg, så jeg skjønner det. Høie og folkehelsa prøver nok også å komme på noe. Det er jo ikke som om vi har strenge tiltak bare for moro skyld. Jeg har ikke kommet med konkrete eksempler fordi jeg ikke er ekspert og fordi jeg ikke skylder deg å gi konkrete eksempler bare fordi jeg har en annen holdning til tiltakene enn deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 15. januar 2021 #348 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Dette blir bare repetisjon fra min side. Jeg synes ikke det er riktig å sammenlikne Norge med slike land som skiller signifikant fra Norge sosialøkonomisk, kultur og helsemessig. Jeg tror vi har kapasitet til å skjema de sårbare for covid-19 smitte samtidig som vi kan passe på de menneskene som er sårbare for de mest gjennomgripende tiltakene vi har. Hva med Sverige? Du må vel ha reflektert LITT over dette siden du er så opptatt av ungdom sin psykiske helse? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. januar 2021 #349 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Jane Eyre skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke kommet med konkrete eksempler fordi jeg ikke er ekspert og fordi jeg ikke skylder deg å gi konkrete eksempler bare fordi jeg har en annen holdning til tiltakene enn deg. Nei, du skylder meg ingenting? Hvorfor så aggressiv? Jeg prøver bare å få frem litt refleksjon rundt hva du vil ha i stedet for tiltakene vi har i dag, så kunne vi diskutert litt rundt det. Det kunne vært interessant. I stedet blir det å diskutere "bare gjør det annerledes", det får hvertfall ikke jeg noe ut av. Endret 15. januar 2021 av Guile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #350 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest McGjest skrev (6 minutter siden): Hva med Sverige? Du må vel ha reflektert LITT over dette siden du er så opptatt av ungdom sin psykiske helse? Men hvorfor sammenligner vi oss med Sverige? Antall mennesker er det dobbelte, høyere antall innvandrere, de hadde få tiltak i starten osv.. Jeg har ikke kritisert at myndighetene sli hardt med i starten. Som nevnt tidligere var viruset ukjent. Nå, flere måneder senere har vi mer kunnskap og derfor burde vi tenke nytt om hvordan vi velger å møte viruset. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 15. januar 2021 #351 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Gjest McGjest skrev (26 minutter siden): Spørsmål.. Hvordan går det med barn sin psykiske helse i områder hvor det er mange smittede og døde i Italia? Eller Spania? Hvordan påvirker det barn å leve tett opptil døden på den måten i katastrofeområdene? Det er bare et spørsmål i nøytral tone siden noen leser alt jeg skriver som aggressivt. jeg leste noen gode artikler i vår, som handlet om effekten for en generasjon barn i Bergamo som nå må vokse opp uten besteforeldre. Jeg savner det aspektet i debatten - verdien av besteforeldre i livene våre. Jeg klarer ikke å finne in farten den artikkelen jeg tenkte på, men her er en som går på det samme: https://www.sapiens.org/culture/coronavirus-bergamo/ Endret 15. januar 2021 av MissLucy 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 15. januar 2021 #352 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (4 minutter siden): Dette blir bare repetisjon fra min side. Jeg synes ikke det er riktig å sammenlikne Norge med slike land som skiller signifikant fra Norge sosialøkonomisk, kultur og helsemessig. Jeg tror vi har kapasitet til å skjema de sårbare for covid-19 smitte samtidig som vi kan passe på de menneskene som er sårbare for de mest gjennomgripende tiltakene vi har. Det er nok ikke så enkelt det er snakk om 1/3 av nordmenn er i risikogruppen. Hvordan skal vi kunne skjerme dem? Samtidig hvis viruset får spredd seg ukontrollert , vil vi etterhvert får mange smittede og da vil det også komme unge utenfor risikogruppen inn på sykehus.og intensiv Det kan fort komme ut av kontroll, spes nå når vi også må ta hensyn til det muterte viruset 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 15. januar 2021 #353 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Men hvorfor sammenligner vi oss med Sverige? Antall mennesker er det dobbelte, høyere antall innvandrere, de hadde få tiltak i starten osv.. Jeg har ikke kritisert at myndighetene sli hardt med i starten. Som nevnt tidligere var viruset ukjent. Nå, flere måneder senere har vi mer kunnskap og derfor burde vi tenke nytt om hvordan vi velger å møte viruset. Ok, jeg prøver en siste gang. Hva tror du skjer med enkelte barn sin psykiske helse dersom vi letter på tiltakene - bommer - og får en bølge nr tre til påske som helsevesenet ikke er klare for. Dette er jo noe du må ha tenk på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #354 Del Skrevet 15. januar 2021 Lana01 skrev (Akkurat nå): Det er nok ikke så enkelt det er snakk om 1/3 av nordmenn er i risikogruppen. Hvordan skal vi kunne skjerme dem? Samtidig hvis viruset får spredd seg ukontrollert , vil vi etterhvert får mange smittede og da vil det også komme unge utenfor risikogruppen inn på sykehus.og intensiv Det kan fort komme ut av kontroll, spes nå når vi også må ta hensyn til det muterte viruset Jeg forstår denne siden av debatten men om jeg husker riktig så er ikke det muterte viruset direkte koplet opp mot et heftig sykdomsforløp for folk flest? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #355 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Gjest McGjest skrev (7 timer siden): Ok, jeg prøver en siste gang. Hva tror du skjer med enkelte barn sin psykiske helse dersom vi letter på tiltakene - bommer - og får en bølge nr tre til påske som helsevesenet ikke er klare for. Dette er jo noe du må ha tenk på. Jeg har garantert tenkt på dette mer enn deg da jeg jobber med barn og ungdom nå. Jeg har truffet dem helt siden mars jeg, da Norge gikk i lockdown og vi ikke lenger hadde et helsetilbud til barn som har rett til et helsetilbud i spesialisthelsetjenesten. Det gikk svært dårlig for mange. Det tok tid før vi fikk et alternativt tilbud som gikk ut på å treffe dem ute, i mars kulden eller video samtaler som med dårlig nett kopling og av andre grunner ikke har vært et tilstrekkelig tilbud. Endret 15. januar 2021 av Jane Eyre Feilstaving 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 15. januar 2021 #356 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Jane Eyre skrev (4 minutter siden): Jeg har tenkt på det og garantert tenkt på det mer enn meg fordi jeg treffer barn og ungdom nå. Jeg har truffet dem helt siden mars jeg, da Norge gikk i lockdown og vi ikke lenger hadde et helsetilbud til barn som har rett til et helsetilbud i spesialisthelsetjenesten. Det gikk svært dårlig for mange. Det tok tid før vi fikk et alternativt tilbud som gikk ut på å treffe dem ute, i mars kulden eller video samtaler som med dårlig nett kopling og av andre grunner ikke har vært et tilstrekkelig tilbud. Jeg spør ikke om det - det jeg spør om er hvordan det er for sårbar ungdom å bytte ut utfordringene du beskriver og utfordringene med å leve i en pandemi hvor tiltakene feiler. Hvordan er det for sårbar ungdom å vokse opp i et samfunn hvor sykehusene er fulle og man lever i konstant frykt for bestefar, bestemor og annen nær familie i risikosonen. Samt det å se nær familie dø av covid uten å kunne gi de en klem. Endret 15. januar 2021 av Gjest McGjest 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. januar 2021 #357 Del Skrevet 15. januar 2021 Jane Eyre skrev (4 minutter siden): Jeg forstår denne siden av debatten men om jeg husker riktig så er ikke det muterte viruset direkte koplet opp mot et heftig sykdomsforløp for folk flest? Ikke noe hardere sykdomsforløp enn det "vanlige" viruset, men langt mer smittsomt. Som da igjen vil bety flere syke, flere på sykehus, og flere døde. Med mindre vi klarer å bremse smitten med tiltak i samfunnet. Det er noe skit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 15. januar 2021 #358 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Jane Eyre skrev (11 minutter siden): Jeg forstår denne siden av debatten men om jeg husker riktig så er ikke det muterte viruset direkte koplet opp mot et heftig sykdomsforløp for folk flest? Nå er det spredningen de er bekymret for, det vil fort komme ut av kontroll. Det var den nye mutasjonen som også hadde mye av årsaken til den kraftige økningen Irland hadde etter jul Det har også ført til stor økning i antall innleggelser. Selv om mange har lite eller ingen symptomer av det muterte viruset, betyr det ikke at denne varianten også er farlig og alvorlig for mange Endret 15. januar 2021 av Lana01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #359 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): Jeg spør ikke om det - det jeg spør om er hvordan det er for sårbar ungdom å bytte ut utfordringene du beskriver og utfordringene med å leve i en pandemi hvor tiltakene feiler. Hvordan er det for sårbar ungdom å vokse opp i et samfunn hvor sykehusene er fulle og man lever i konstant frykt for bestefar, bestemor og annen nær familie i risikosonen. Samt det å se nær familie dø av covid uten å kunne gi de en klem. Det scenarioet du beskriver tror jeg er meget tøft for alle mennesker å leve i men jeg er uenig i at dette vil skje hvis vi velger å endre på enkelte av tiltakene vi har i dag. Opplever at vi diskuterer to forskjellige tema her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 15. januar 2021 #360 Del Skrevet 15. januar 2021 Guile skrev (4 minutter siden): Ikke noe hardere sykdomsforløp enn det "vanlige" viruset, men langt mer smittsomt. Som da igjen vil bety flere syke, flere på sykehus, og flere døde. Med mindre vi klarer å bremse smitten med tiltak i samfunnet. Det er noe skit... Jeg er bekymret for hvor lenge politikerne kjører samme taktikk. Men det positive er vaksinering som allerede er i gang. Forhåpentligvis kan tiltakene endres i takt med antall vaksineringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg