Gå til innhold

Hvor lenge kan myndighetene og de trofaste følgerne stå inne for tiltakene når man reflekterer over innholdet i disse artiklene?


spenol

Anbefalte innlegg

Jane Eyre skrev (5 minutter siden):

Forventet levealder var i 2016 cirka 84 år for kvinner og 81 år for menn (FHI).

Ville disse 480 menneskene dødd av andre årsaker hvis de ikke hadde dødd av covid-19? Ville de tilhørt den ukentlige statistikken på 400 mennesker som dør på norske sykehjem hver uke?

Eller kanskje de ville ha tilhørt statistikken til de omlag 900 menneskene som dør av sesonginfluensa hvert år?

God trøst til pårørende dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jane Eyre skrev (6 minutter siden):

Klart lederne har greie på den enorme belastningen psykiatrien nå står ovenfor. Men du er kanskje ikke informert om dette? 

Akkurat den drukner i nyhetene om andre ting. Psykiatrien har vært under belastning i mange år så det er knapt noe nytt. Men nei, psykiatrien når neppe lenger enn lokalavisene om dagen. Dessverre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (11 minutter siden):

da spør jeg enda en gang: Hva er det du bygger på når du ikke er enig i påstand nr 2?

Hei. Jeg må ikke svare deg. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg må ikke svare deg. 

 

Nei, det må du ikke.  Men påstanden din har jo ikke noen troverdighet når du nekter å underbygge den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (5 minutter siden):

Akkurat den drukner i nyhetene om andre ting. Psykiatrien har vært under belastning i mange år så det er knapt noe nytt. Men nei, psykiatrien når neppe lenger enn lokalavisene om dagen. Dessverre. 

Og psykiatrien har fått større belastning etter pandemien kom til Norge. Det stod en artikkel om mennesker med rusmisbruk som ble sendt hjem fra avrusning i mars. Avisen skrev at en av dem tok livet sitt. 

Media og politikerne skriker at helsevenset ikke skal bli belastet og bruker dette som argument for de mange tiltakene. Jeg står i fronten i psykiatrien (som også er helsvenset) og der er det en enorm overbelastning. Kapasiteten mens vi har denne diskusjonen er svært sprengt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Nei, det må du ikke.  Men påstanden din har jo ikke noen troverdighet når du nekter å underbygge den.

Det er din mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spenol skrev (21 timer siden):

https://www.dagsavisen.no/debatt/barn-uten-betydning-1.1821663

 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/weRXan/ungdom-rammes-hardt-av-roedt-nivaa?fbclid=IwAR0weHqpn87vC11E7lK3evi-4tLACEg8i-bM51RoDWfY5V5Ad7j1IXp6PRE

 

Stakkars barn og unge som mister så ekstremt mye fordi en MEGET liten prosentandel blir alvorlig syke. 

Jeg FATTER det ikke. Forklar meg gjerne.

Dette er ikke artikler,men meningsytringer og kun utrrykk for meningene til petsonene som har skrevet dem. Alle ofrer mye nå, og hvis du tror det bare er på grunn av en liten prosentandel som blir veldig syke, tar du rett og slett feil. Ganske mange kan bli veldig syke av dette, og om det skjer samtidig, har ikke sykehuset kapasitet til å behandle alle, det gjelder også pasienter uten covid19.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (26 minutter siden):

Beregninger. Der har du svaret. Synes å huske en ekspert fikk taletid på debatten. Risiko for at flere hundretusener i Norge dør. 

Men påstanden fra en tidligere bruker var at Norge ville få Sverige tilstander hvis vi slapp opp på enkelte tiltak.

Jeg sier ikke at vi skal kutte ned på alle tiltak. Men jeg tenker vi bør vurdere om alle tiltakene er etisk riktig nå som vi faktisk ser konsekvensene av alle disse restriksjonene.

Jeg jobber i psykiatrien og jeg er dessverre blitt overarbeidet. 

Jeg har dobbelt så mange pasient tiltak om dagen sammenlinnet med et år tilbake.

Ja, den debatten var helt grusom. Vi ble forespeilet at viruset samsvarte med krigsårene hvor Blücher var på vei opp oslofjorden. 

Vi må prioritere barn og unge. Som 80-90 åring har du et levd liv bak deg. De unge skal formodentlig leve i mange mange år til. 
Mange av disse gamle er jo så skrøpelige at de ikke tåler vaksinen som regjeringen har satt de som førsteprioritet på. 
Jeg håper dere får tilført flere ressurser på jobben din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 minutt siden):

Ja, den debatten var helt grusom. Vi ble forespeilet at viruset samsvarte med krigsårene hvor Blücher var på vei opp oslofjorden. 

Vi må prioritere barn og unge. Som 80-90 åring har du et levd liv bak deg. De unge skal formodentlig leve i mange mange år til. 
Mange av disse gamle er jo så skrøpelige at de ikke tåler vaksinen som regjeringen har satt de som førsteprioritet på. 
Jeg håper dere får tilført flere ressurser på jobben din.

Veldig glad for å høre at det finnes personer som har dette perspektivet. Jeg håper politikerne kan vie mer ressurser til psykiatri og da spesielt for barn og unge som er Norges fremtid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

Og psykiatrien har fått større belastning etter pandemien kom til Norge. Det stod en artikkel om mennesker med rusmisbruk som ble sendt hjem fra avrusning i mars. Avisen skrev at en av dem tok livet sitt. 

Media og politikerne skriker at helsevenset ikke skal bli belastet og bruker dette som argument for de mange tiltakene. Jeg står i fronten i psykiatrien (som også er helsvenset) og der er det en enorm overbelastning. Kapasiteten mens vi har denne diskusjonen er svært sprengt.

Nå er det jo sånn at belastningen ikke vil minske med Sverige - tilstander og smitte overalt. 

Jeg er sterkt for økte midler til psykiatrien. Men ikke på bekostning av innsatsen som gjøres på de ulike intensivavdelingene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo sånn at belastningen ikke vil minske med Sverige - tilstander og smitte overalt. 

Jeg er sterkt for økte midler til psykiatrien. Men ikke på bekostning av innsatsen som gjøres på de ulike intensivavdelingene. 

Og jeg er uenig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er de offisielle tallene for psykisk helse under pandemien. Tall på innleggelser hvor pandemien var en av årsakene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Da er det bra du jobber der du gjør..

Men jeg er sykemeldt. Dessverre. Og ikke vet jeg når jeg har kapasitet til å komme tilbake til mine 20 + pasienter som jeg har alene ansvar for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

Men jeg er sykemeldt. Dessverre. Og ikke vet jeg når jeg har kapasitet til å komme tilbake til mine 20 + pasienter som jeg har alene ansvar for.

jeg synes det er veldig rart at du som kjenner på slik overbelastning i det daglige, ikke vil anerkjenne advarslene om overbelastning i andre deler av helsevesenet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (6 minutter siden):

Men hva er de offisielle tallene for psykisk helse under pandemien. Tall på innleggelser hvor pandemien var en av årsakene?

Kravet på min arbeidsplass er 2 - 4 pasienter inn og 2 ut hver måned, for hver enkelt behandler. Vet at vi har fått økt henvisninger siden pandemi start. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissLucy skrev (2 minutter siden):

jeg synes det er veldig rart at du som kjenner på slik overbelastning i det daglige, ikke vil anerkjenne advarslene om overbelastning i andre deler av helsevesenet.

Men det er langt i fra overbelastet der. Som jeg har skrevet tidligere har jeg kollegaer/venner ved somatiske avdelinger som har svært lite å gjøre noe grunnet de nye tiltakene om å skrive pasienter fortere ut. Covid-19 tiltakene har også ført til færre virus som årlig belater helsevenset som feks. RS-viruset. Somatikken har MYE å gå på der jeg bor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Kravet på min arbeidsplass er 2 - 4 pasienter inn og 2 ut hver måned, for hver enkelt behandler. Vet at vi har fått økt henvisninger siden pandemi start. 

Ja, men de nasjonale tallene hvor antall innleggelser / henvisninger fra måned til måned vises. De burde jo følge andre pandemigrafer veldig tett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (4 timer siden):

Det er ytterst få som blir puttet i respirator (også en mindre andel enn det var i våres). Etter snart et år må man kunne forvente at sykehusene har fått på plass rutiner som gjør at det ikke utgjør særlig stor forskjell. Og antall innlagte samtidig, er innlagt samtidig uavhengig av hvor lenge de blir liggende.

I 2019 var det ca 750 000 døgnopphold på norske sykehus. Nesten 2 millioner pasienter totalt. 300 innlagte velter faktisk ikke lasset, det er helt umulig å tro på. 

Vet du hvor mange som trengs på en covid-19 pasient? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (3 minutter siden):

Men det er langt i fra overbelastet der. Som jeg har skrevet tidligere har jeg kollegaer/venner ved somatiske avdelinger som har svært lite å gjøre noe grunnet de nye tiltakene om å skrive pasienter fortere ut. Covid-19 tiltakene har også ført til færre virus som årlig belater helsevenset som feks. RS-viruset. Somatikken har MYE å gå på der jeg bor. 

Jeg vet at det ikke  er overbelastet idag.

Men hvis vi skal droppe smittevernstiltak så vil det bli det. Og hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig, så oppfatter jeg at du mener vi ikke kan ha så strenge smittevernstiltak som vi har,  fordi psykiatrien er overbelastet, mens somatiske avdelinger ikke er det. Idag.

Er det korrekt oppfattet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...