Gå til innhold

Hvor lenge kan myndighetene og de trofaste følgerne stå inne for tiltakene når man reflekterer over innholdet i disse artiklene?


spenol

Anbefalte innlegg

SagaP skrev (Akkurat nå):

Du er ute av stand til å ta innover deg realitetene. 

Realiteten jeg har er at det er viktigere å redde liv enn en bedrift som uansett kan reise seg igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (13 minutter siden):

Så fint at du skrev dette. Det er tøffe tider for mange - for flere enn de som er covid smittet. Takk for at du er med på å gjøre en forskjell for disse.

 

Takk ☺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (1 minutt siden):

Når folk bruker retorikken "det er trist at de eldre dør, men.." eller bagatelliserer 5000 dødsfall siden det er eldre mennesker, så er det betimelig å stille spørsmål med motivasjonen. 

Og jeg lurer på når det det ble sånn at det ble unaturlig at svært gamle og skrøpelige mennesker dør. Det er det mest naturlige i verden. Men nå skal altså barn og unge få ødelagt livene sine fordi myndighetene har fått for seg at det er én sykdom de for all del ikke må dø av. Når de samme folkene nå kommer med bortforklaringer på hvorfor de samme gamle menneskene dør av vaksinen, så er det mildt sagt kvalmende å høre på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (11 minutter siden):

Vanskelig å ikke ilegge deg meninger når du skriver det du skriver. At du skriver "men" når du beskriver dødsfall hjelper ikke. "Det er trist, MEN". Leit at bestemoren din døde, MEN.. 

Ja, mange sliter men det kommer man seg ikke unna. Å lette tiltakene vil neppe hjelpe på angsten til pasientene dine. 

Du har vel anledning til å hospitere en vakt på en typisk Corona - avdeling. Vil anbefale deg å se hva som skjer der. 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke synes dødsfall blant 80 år gamle mennesker er forferdelig trist. I Norge dør omlag 400 mennesker på sykehjem hver uke. HVER UKE. 

Om angst hadde vært det eneste mine pasienter som er både barn, ungdom og voksne strever med hadde jeg ikke hatt så mye å gjøre. 

Du må ikke tro at vold mot barn slutter å eksistere bare fordi vi er mer hjemme og mindre ute på byen?

Jeg har fått meldinger av barn som har vært forferdelig redde fordi foreldrene sliter økonomisk, fordi foreldrene går psykiske plager som følge av pandemi - restriksjoner og barn som i større grad blir eksponert for voldelige foreldre fordi de nå er mer hjemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Og jeg lurer på når det det ble sånn at det ble unaturlig at svært gamle og skrøpelige mennesker dør. Det er det mest naturlige i verden. Men nå skal altså barn og unge få ødelagt livene sine fordi myndighetene har fått for seg at det er én sykdom de for all del ikke må dø av. Når de samme folkene nå kommer med bortforklaringer på hvorfor de samme gamle menneskene dør av vaksinen, så er det mildt sagt kvalmende å høre på. 

Livene ødelagt? Kjipt å miste jobb og ha dårlig råd, men dette er ikke noe nytt. Det skjer hele tiden med veldig mange mennesker uten at livene er ødelagt. Så skjøre er vi ikke som nasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Jeg synes denne diskusjonen har sklidd ut i noe jeg ikke kjenner igjen. 

jeg spør bare hva du bygger på, når argumenterer for at det ikke er fare for kollaps i helsevesenet? det er jo ikke i samsvar med det helsemyndighetene mener etter at de har brukt masse ressurser på disse beregningene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke synes dødsfall blant 80 år gamle mennesker er forferdelig trist. I Norge dør omlag 400 mennesker på sykehjem hver uke. HVER UKE. 

Om angst hadde vært det eneste mine pasienter som er både barn, ungdom og voksne strever med hadde jeg ikke hatt så mye å gjøre. 

Du må ikke tro at vold mot barn slutter å eksistere bare fordi vi er mer hjemme og mindre ute på byen?

Jeg har fått meldinger av barn som har vært forferdelig redde fordi foreldrene sliter økonomisk, fordi foreldrene går psykiske plager som følge av pandemi - restriksjoner og barn som i større grad blir eksponert for voldelige foreldre fordi de nå er mer hjemme.

Da er det bra disse samme barna ikke må besøke Corona - syke foreldre på et overfylt sykehus.

Om ting er så ille for enkelte, og det tviler jeg ikke på at det er, er ikke veien å gå at 5000 skal dø. Du begynner i feil ende. Om noe ville jeg brukt de samme argumentene dine til fagforeningen for å øke budsjett og bemanning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Livene ødelagt? Kjipt å miste jobb og ha dårlig råd, men dette er ikke noe nytt. Det skjer hele tiden med veldig mange mennesker uten at livene er ødelagt. Så skjøre er vi ikke som nasjon. 

Du tar helt klart ikke innover deg det Jane Eyre skriver. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

jeg spør bare hva du bygger på, når argumenterer for at det ikke er fare for kollaps i helsevesenet? det er jo ikke i samsvar med det helsemyndighetene mener etter at de har brukt masse ressurser på disse beregningene.

Beregninger. Der har du svaret. Synes å huske en ekspert fikk taletid på debatten. Risiko for at flere hundretusener i Norge dør. 

Men påstanden fra en tidligere bruker var at Norge ville få Sverige tilstander hvis vi slapp opp på enkelte tiltak.

Jeg sier ikke at vi skal kutte ned på alle tiltak. Men jeg tenker vi bør vurdere om alle tiltakene er etisk riktig nå som vi faktisk ser konsekvensene av alle disse restriksjonene.

Jeg jobber i psykiatrien og jeg er dessverre blitt overarbeidet. 

Jeg har dobbelt så mange pasient tiltak om dagen sammenlinnet med et år tilbake.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke synes dødsfall blant 80 år gamle mennesker er forferdelig trist. I Norge dør omlag 400 mennesker på sykehjem hver uke. HVER UKE. 

Om angst hadde vært det eneste mine pasienter som er både barn, ungdom og voksne strever med hadde jeg ikke hatt så mye å gjøre. 

Du må ikke tro at vold mot barn slutter å eksistere bare fordi vi er mer hjemme og mindre ute på byen?

Jeg har fått meldinger av barn som har vært forferdelig redde fordi foreldrene sliter økonomisk, fordi foreldrene går psykiske plager som følge av pandemi - restriksjoner og barn som i større grad blir eksponert for voldelige foreldre fordi de nå er mer hjemme.

Jeg er enig med deg i at dette er alvorlig. Men jeg er dypt uenig i bagatelliseringen av helsemyndighetenes beregninger av helsevesenets kapasitet. 

Klarer vi å bli enige om to ting?

1) barn og ungdom lider under tiltakene vi har
2) men vi stoler på helsemyndighetenes beregninger, så vi må ha ganske sterke tiltak akkurat nå.

Da først kan vi diskutere om det er noen tiltak som rammer barn og unge som vi kan fjerne. Og hvordan kan vi erstatte de tiltakene med noen andre, som ikke rammer så blindt, slik at effekten av den totale tiltakspakken fremdeles er stor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (8 minutter siden):

Da er det bra disse samme barna ikke må besøke Corona - syke foreldre på et overfylt sykehus.

Om ting er så ille for enkelte, og det tviler jeg ikke på at det er, er ikke veien å gå at 5000 skal dø. Du begynner i feil ende. Om noe ville jeg brukt de samme argumentene dine til fagforeningen for å øke budsjett og bemanning. 

Men de fleste foreldre til barn er jo ikke i risiko gruppe! 

60 +. Kroniske sykdommer er tilstandene som øker risiko for alvorlige symptomforløp. Siden mars har ca 9 - 11 under 50 dødd som følge av Covid-19.

Enkelte du. Du må gjerne ta en telefon til hvilken som helt psykiatrisk avdeling i Norge å høre hvordan de har det under denne krisen.

Lokal DPS der jeg bor har godt over 2000 henvisninger hvert år. Dette har økt under krisen.

Endret av Jane Eyre
Feilstaving
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (4 minutter siden):

Du tar helt klart ikke innover deg det Jane Eyre skriver. 

Jeg leser det hun skriver. Men jeg er ikke enig i at det perspektivet alene skal styre tiltakene vi har i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med deg i at dette er alvorlig. Men jeg er dypt uenig i bagatelliseringen av helsemyndighetenes beregninger av helsevesenets kapasitet. 

Klarer vi å bli enige om to ting?

1) barn og ungdom lider under tiltakene vi har
2) men vi stoler på helsemyndighetenes beregninger, så vi må ha ganske sterke tiltak akkurat nå.

Da først kan vi diskutere om det er noen tiltak som rammer barn og unge som vi kan fjerne. Og hvordan kan vi erstatte de tiltakene med noen andre, som ikke rammer så blindt, slik at effekten av den totale tiltakspakken fremdeles er stor?

Jeg er enig i første påstand men ikke påstand nr. 2. 

Jeg gjør det myndighetene ber meg om men jeg har lov til å være uenig.

Denne pandemien kommer til å få store samfunnsøkonomiske utfordringer i tiden fremover. Presset på psykiatriske avdelinger blir trolig større med tiden. Sosial distansering betyr og de mange andte restriksjonene betyr faktisk døden for noen. 

Jeg vet om 2- 3 som har tatt livet sitt som følge av konsekvensene av denne pandemien.

Vi må ta vare på befolkningen vår og det betyr også dem under 60 år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

Men de fleste foreldre til barn er jo ikke i risiko gruppe! 

60 +. Kroniske sykdommer er tilstandene som øker risiko for alvorlige symptomforløp. Siden mars har ca 9 - 11 under 50 dødd som følge av Covid-19.

Enkelte du. Du må gjerne ta en telefon til hvilken som helt psykiatrisk avdeling i Norge å høre hvordan de har det under denne krisen.

Lokal DPS der jeg bor har de godt over 2000 henvisninger hvert år. Dette har økt under krisen.

Og nå ligger det unge folk på intensiven. Første bølge var farlig for eldre. Men bølge to treffer unge og unge voksne. 

Jeg trenger ikke ringe noen. Og jeg vil anbefale deg som fagperson å ikke sette behov og fagfelt opp mot hverandre. 

Som sagt - bruk heller argumentene mot egne ledere, ikke mot kollegene dine som også er overarbeidet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (3 minutter siden):

 

Jeg vet om 2- 3 som har tatt livet sitt som følge av konsekvensene av denne pandemien.

Det at du sier at du synes det er forferdelig tris når noen på 80 dør av Corona er like provoserende for de pårørende som at noen skal si at disse 2-3 sikkert hadde tatt livet sitt pga noe annet uansett. 

Bare så du vet hvordan det høres. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (Akkurat nå):

Og nå ligger det unge folk på intensiven. Første bølge var farlig for eldre. Men bølge to treffer unge og unge voksne. 

Jeg trenger ikke ringe noen. Og jeg vil anbefale deg som fagperson å ikke sette behov og fagfelt opp mot hverandre. 

Som sagt - bruk heller argumentene mot egne ledere, ikke mot kollegene dine som også er overarbeidet. 

Hersketeknikk ✔

Jeg trenger ikke en anbefaling av deg til å endre mine holdninger til hvordan myndighetene håndterer denne pandemien. Jeg mener du ikke forstår at tiltakene/restriksjonene har fått alvorlige konsekvenser for svært mange mennesker. Mennekser som har hele livet sitt foran seg. 

Det er veldig trist at unge mennesker ligger på intensiven som følge av denne pandemien.

Hva mener du med at jeg bør bruke mine argumenter mot lederne mine? De får ikke stoppet de mange henvisningene som vi mottar ukentlig.

Jeg er overarbeidet.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Hersketeknikk ✔

Jeg trenger ikke en anbefaling av deg til å endre mine holdninger til hvordan myndighetene håndterer denne pandemien. Jeg mener du ikke forstår at tiltakene/restriksjonene har fått alvorlige konsekvenser for svært mange mennesker. Mennekser som har hele livet sitt foran seg. 

Det er veldig trist at unge mennesker ligger på intensiven som følge av denne pandemien.

Hva mener du med at jeg bør bruke mine argumenter mot lederne mine? De får ikke stoppet de mange henvisningene som vi mottar ukentlig.

Jeg er overarbeidet.

 

Synd du mener det. Men uansett, hvordan du snakker oppover i systemet du er i aner jeg ikke. Men er det så ille som du beskriver er det ingen som kommuniserer det ut fra ledernivå ihvertfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Det at du sier at du synes det er forferdelig tris når noen på 80 dør av Corona er like provoserende for de pårørende som at noen skal si at disse 2-3 sikkert hadde tatt livet sitt pga noe annet uansett. 

Bare så du vet hvordan det høres. 

Forventet levealder var i 2016 cirka 84 år for kvinner og 81 år for menn (FHI).

Ville disse 480 menneskene dødd av andre årsaker hvis de ikke hadde dødd av covid-19? Ville de tilhørt den ukentlige statistikken på 400 mennesker som dør på norske sykehjem hver uke?

Eller kanskje de ville ha tilhørt statistikken til de omlag 900 menneskene som dør av sesonginfluensa hvert år?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Synd du mener det. Men uansett, hvordan du snakker oppover i systemet du er i aner jeg ikke. Men er det så ille som du beskriver er det ingen som kommuniserer det ut fra ledernivå ihvertfall. 

Klart lederne har greie på den enorme belastningen psykiatrien nå står ovenfor. Men du er kanskje ikke informert om dette? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig i første påstand men ikke påstand nr. 2. 

Jeg gjør det myndighetene ber meg om men jeg har lov til å være uenig.

Denne pandemien kommer til å få store samfunnsøkonomiske utfordringer i tiden fremover. Presset på psykiatriske avdelinger blir trolig større med tiden. Sosial distansering betyr og de mange andte restriksjonene betyr faktisk døden for noen. 

Jeg vet om 2- 3 som har tatt livet sitt som følge av konsekvensene av denne pandemien.

Vi må ta vare på befolkningen vår og det betyr også dem under 60 år.

da spør jeg enda en gang: Hva er det du bygger på når du ikke er enig i påstand nr 2?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...