Gå til innhold

Hvor lenge kan myndighetene og de trofaste følgerne stå inne for tiltakene når man reflekterer over innholdet i disse artiklene?


spenol

Anbefalte innlegg

Jane Eyre skrev (1 time siden):

Masse å gjøre er ikke nødvendigvis en realititet hvis vi gjør mindre av smittevern tiltak. Vi hadde nylig to større utbrudd i Kristiansand. 1 ansatt hadde gått på jobb covid positiv uten symptomer. De aller fleste får ikke alvorlige symptomer hvis smittet.

Og andre dør. 

Andre blir friske men har symptomer i mange måneder etter de er erklært friske. 

Hva er poenget ditt, at siden mange ikke får alvorlige symptomer kan vi gjøre som Sverige? Der har 10.000 dødd, 350 siste døgn. Dvs fra du skrev det jeg siterte til jeg skriver dette, har 14 dødd. 

I Norge har 550 dødd totalt. Hvilket land vil du bo i?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (9 minutter siden):

Det må være mulig å ha en debatt uten å bli frekk. 
Det jeg siterte i innlegget er søkbare kilder. Jeg har ikke på noen måte sagt at jeg forstår meg bedre på dette enn helsemyndighetene og de kriserammede. 
Derimot forbeholder jeg meg retten til å ha en mening om disse dypt inngripende tiltakene. Det har alle i et demokrati. Samtidig så følger jeg tiltakene slik som vi har fått beskjed om. 

Beklager. Blir bare mitt oppgitt når du trekker frem Svartedauen og  nekter for at Sverige er i en krise. Det er jo bare å lese seg opp på som skjer der 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (21 minutter siden):

To prosent av de smittede i Sverige er døde. Covid 19 er ikke svartedauen! 
Sverige fikk tilbud om hjelp fra Norge, de sa nei. 
Svenskene er veldig delt i sitt strategi-valg. Det er ikke sånn at alle barn i Sverige har vært på skolen - mot foreldrenes ønske. Tvertom så er det vel fremhevet at svenskene er glade for at skolene holder åpent. 
Kanskje sitter vi på fasiten en dag, men mitt poeng i denne debatten er at tiltakene koster samfunnet mye. Vi aner konturene av det med høy arbeidsledighet, psykisk uhelse, ensomhet m.m. 

Du diskuter med forutsetning om at arbeidsledigheten, psykisk helse, ensomhet er et mindre problem andre plasser. Med mange syke er det bekymringsfullt høy prosent, særlig når vi vet hvor krevende behandling det er. Vi har heller ikke effektiv behandling. Når sykehus blir sprengt lider alle og dødstallene vil også stige ved korona. Var det i London ambulanse personell skal avgjøre om hvem som muligens overlever og la resten dø hjemme. Uverdig er det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 minutter siden):

Beklager. Blir bare mitt oppgitt når du trekker frem Svartedauen og  nekter for at Sverige er i en krise. Det er jo bare å lese seg opp på som skjer der 

Sverige er i krise, men det er ikke svartedauen. Mange land som sliter nå, har aldri sagt noe annet, og derfor poengtert at jeg følger retningslinjene fra myndighetene. 

spørsmålet er om 2% dødelighet som vi ser i Sverige og som vi kunne hatt, berettiger tiltakene? Siden disse fører til store problemer i samfunnet vårt mtp arbeidsledighet m.m. 
Så må man huske at bare i Norge dør det omtrent 900 mennesker av influensa i influensasesongen, mange får intensivbehandling på sykehus. 

Jeg tar en pause fra denne debatten nå, da jeg ser at flere leser Bibelen som fanden. Man skal være litt forsiktig med å tillegge andre mennesker meninger de ikke har gitt utrykk for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (15 minutter siden):

2 % er Sverige. Det er et lavt tall på tross av at de har hatt mange færre tiltak enn oss. Sykehusene har plass i de fleste land som har et godt utbygd helsevesen. 
Enig med deg i siste setning om at mange ikke klarer å holde avstand. Berettiger det de inngripende tiltakene? Mange mener ja, mange mener nei. 

Hvilke tiltak er det Sverige har hatt og ikke hatt da? Med kildehenvisning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (3 minutter siden):

Sverige er i krise, men det er ikke svartedauen. Mange land som sliter nå, har aldri sagt noe annet, og derfor poengtert at jeg følger retningslinjene fra myndighetene. 

spørsmålet er om 2% dødelighet som vi ser i Sverige og som vi kunne hatt, berettiger tiltakene? Siden disse fører til store problemer i samfunnet vårt mtp arbeidsledighet m.m. 
Så må man huske at bare i Norge dør det omtrent 900 mennesker av influensa i influensasesongen, mange får intensivbehandling på sykehus. 

Jeg tar en pause fra denne debatten nå, da jeg ser at flere leser Bibelen som fanden. Man skal være litt forsiktig med å tillegge andre mennesker meninger de ikke har gitt utrykk for. 

«Det er ikke svartedauden». Er det sånn at alt som er mindre enn svartedauden er greitt da?? Hva med en fremtidig pandemi som er nesten som svartedauden ? Da bare legger vi oss ned og dør uten å kny, for det er jo ikke svartedauden det heller?!

Jeg forstår virkelig ikke verdien av den sammenligningen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (37 minutter siden):

Har du brukt din unike forståelse til å regne ut hvor mange som vil bli smittet hvis vi nøyer oss med håndvask og meter’n, og hva 2 prosent døde da blir?

Det har FHI allerede beregnet for oss: de mener at 5 000 da ville dødd innen vaksine/ slutten av pandemien. 5000 fordelt på to sesonger. Det er ikke et veldig mye høyere tall enn influensa. Og kan på ingen som helse måte forsvare disse sinnsyke tiltakene, hvertfall ikke mtp at snittalderen er lik gjennomsnittlig levealder. 
 

2% dødelighet er jo forøvrig fullstendig feil. WHO sier vel 0,3%, mens i Norge er vi nede på 0,12%. Er du under 40 år, så er dødeligheten 0,0022%. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Det har FHI allerede beregnet for oss: de mener at 5 000 da ville dødd innen vaksine/ slutten av pandemien. 5000 fordelt på to sesonger. Det er ikke et veldig mye høyere tall enn influensa. Og kan på ingen som helse måte forsvare disse sinnsyke tiltakene, hvertfall ikke mtp at snittalderen er lik gjennomsnittlig levealder. 
 

2% dødelighet er jo forøvrig fullstendig feil. WHO sier vel 0,3%, mens i Norge er vi nede på 0,12%. Er du under 40 år, så er dødeligheten 0,0022%. 

Lenke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SagaP said:

Sverige har i større grad benyttet håndvask og meter’n. De har 2 % dødelighet. Dødeligheten er lavere hos oss p.g.a. tiltakene. 

Så du vil at flere skal dø hos oss?

Nå skal jeg forsøke meg med enkel logikk:
Vi har et relativt lavt smittetrykk fordi vi har effektive tiltak.
Vi har relativt lav dødelighet fordi vi ikke har et overbelastet helsevesen.
Det er ikke alt for mye forsinkelser eller stans i behandlinger mtp det relativt lave smittetrykket og dødeligheten.

Hvorfor taler du til fordel for at alt dette skal bli verre?
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (9 minutter siden):

Det har FHI allerede beregnet for oss: de mener at 5 000 da ville dødd innen vaksine/ slutten av pandemien. 5000 fordelt på to sesonger. Det er ikke et veldig mye høyere tall enn influensa. Og kan på ingen som helse måte forsvare disse sinnsyke tiltakene, hvertfall ikke mtp at snittalderen er lik gjennomsnittlig levealder. 
 

2% dødelighet er jo forøvrig fullstendig feil. WHO sier vel 0,3%, mens i Norge er vi nede på 0,12%. Er du under 40 år, så er dødeligheten 0,0022%. 

Åja. Bare 5000. Da burde vi få lov til å gå uten munnbind og drikke øl på et utested. 

5000 er jo ingenting. Og jeg har ingen nære i risikosonen så det blir ingen jeg er glad i. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (18 minutter siden):

«Det er ikke svartedauden». Er det sånn at alt som er mindre enn svartedauden er greitt da?? Hva med en fremtidig pandemi som er nesten som svartedauden ? Da bare legger vi oss ned og dør uten å kny, for det er jo ikke svartedauden det heller?!

Jeg forstår virkelig ikke verdien av den sammenligningen.

Dette er jo ren spekulasjon. Hva med å holde seg til fakta her og nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (6 minutter siden):

Åja. Bare 5000. Da burde vi få lov til å gå uten munnbind og drikke øl på et utested. 

5000 er jo ingenting. Og jeg har ingen nære i risikosonen så det blir ingen jeg er glad i. 

Du tror virkelig at dette handler om at folk er sure for at de ikke får dra på byen? Du har ingen sympati med de som mister jobben, mister firmaet sitt, som sliter psykisk, er ensomme, unge som mister studier og skolegang? 
 

2500 personer pr sesong hvorav en stor andel er sykehjemspasienter er faktisk ikke mye. Det er ikke sånn at alle disse hadde levd mange år til om de ikke fikk korona. Det dør 40 000 mennesker hvert år i Norge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (27 minutter siden):

Lenke?

Leter etter skriftlig kilde, men finner ikke. Ivar Sønbø Kristiansen (helseøkonom) sa det på Debatten før jul, Høie var også der og bekreftet tallet. Eneste skriftlige jeg finner er at det er benyttet i denne modellen, av nevnte Kristiansen:

https://www.dn.no/innlegg/innlegg-verdien-av-vaksinen-storre-enn-vi-tror/2-1-889285

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (5 minutter siden):

Du tror virkelig at dette handler om at folk er sure for at de ikke får dra på byen? Du har ingen sympati med de som mister jobben, mister firmaet sitt, som sliter psykisk, er ensomme, unge som mister studier og skolegang? 
 

2500 personer pr sesong hvorav en stor andel er sykehjemspasienter er faktisk ikke mye. Det er ikke sånn at alle disse hadde levd mange år til om de ikke fikk korona. Det dør 40 000 mennesker hvert år i Norge. 

Med innstillingen "5000 er ikke så mye" er det lett å tenke dette ja. 

Basert på avsnitt to, må jeg spørre. Er 5000 liv mindre verdt om de er eldre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Leter etter skriftlig kilde, men finner ikke. Ivar Sønbø Kristiansen (helseøkonom) sa det på Debatten før jul, Høie var også der og bekreftet tallet. Eneste skriftlige jeg finner er at det er benyttet i denne modellen, av nevnte Kristiansen:

https://www.dn.no/innlegg/innlegg-verdien-av-vaksinen-storre-enn-vi-tror/2-1-889285

 

Takk. Skal se nærmere på det. Akkurat det med de modellene er jo veldig vanskelig å få oversikt over, siden de kan legge inn mange forskjellige forutsetninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Takk. Skal se nærmere på det. Akkurat det med de modellene er jo veldig vanskelig å få oversikt over, siden de kan legge inn mange forskjellige forutsetninger. 

Ja, enig i at dette var en dårlig kilde. Men som sagt: Debatten da han var der😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Ja, enig i at dette var en dårlig kilde. Men som sagt: Debatten da han var der😊

nei, jeg synes ikke det er en dårlig kilde. Det med modellene og de projiserte tallene er ikke lett å få rask oversikt over. Man kan sikkert lese rapporter som FHI lager om modellene sine, men det blir litt mye. Veldig greitt å få det oppsummert av fagfolk på Debatten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (7 minutter siden):

Med innstillingen "5000 er ikke så mye" er det lett å tenke dette ja. 

Basert på avsnitt to, må jeg spørre. Er 5000 liv mindre verdt om de er eldre?

Det harde fakta er jo at sykehjemspasienter ikke har lenge igjen å leve. I Norge lever man i snitt under to år på sykehjem før man dør. Det ser vi jo tydelig nå med vaksinen feks: mange dør bare timer etter de mottar vaksinen, og det er ingen annen dramatikk i det enn at det er svært gamle, skrøpelige mennesker. 
 

Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker det er mye mer forferdelig at de gamle dør av korona enn av andre ting?

Endret av Ukjent.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (33 minutter siden):

Så du vil at flere skal dø hos oss?

Nå skal jeg forsøke meg med enkel logikk:
Vi har et relativt lavt smittetrykk fordi vi har effektive tiltak.
Vi har relativt lav dødelighet fordi vi ikke har et overbelastet helsevesen.
Det er ikke alt for mye forsinkelser eller stans i behandlinger mtp det relativt lave smittetrykket og dødeligheten.

Hvorfor taler du til fordel for at alt dette skal bli verre?
 

Hehe nei, selvfølgelig går jeg ikke rundt å ønsker livet av folk. Helt absurd at du skriver noe sånn. 
Spørsmålet jeg stiller er om vi er klar over hva  disse omfattende tiltakene koster oss? Arbeidsledighet (hotell- og restaurantbransjen fikk dolkestøtet i forrige uke), psykisk uhelse, nedstenginger m.m. Alt dette mens grensene har vært åpne. 
Nå har myndighetene startet vaksineringen av gamle og syke. 13 dødsfall hittil som direkte konsekvens av bivirkninger. En annen konsekvens er at yngre mennesker vil vegre seg for å ta vaksinen fordi de er redde for bivirkninger ( og folk er skremt opp nok fra før). I kombinasjon med åpne grenser ser jeg for meg at åpning/nedstenging varer lenge. 
Hvor lenge skal vi drive landet vårt på denne måten? 
Debatten har gått langt utover sine proposjoner her på kk. 
 

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som nekter at Sverige er i en krise. Dette er realiteten for de som jobber der. Tror dere de bløffer. 

I ti uker gikk han tolv timers vakter, fem av ukens sju dager. Arbeidsuker på 60 timer, inne i klamt smittevernutstyr. I febrilsk innsats for å redde liv.

På få dager ble avdelingen utvidet og personell tilført. De sto med pasienter som kunne fallere i løpet av sekunder, og som ikke fikk ha pårørende hos seg.

– Vi har nådd grensen for hva vi tåler, sier han.

 Flere, deriblant meg selv, har utviklet posttraumatisk stressyndrom, sier han.

 

– Alle jobbet tolv timer, men jeg jobbet 14 til 16 timer, sier han.

– Jeg la hele min sjel i prosjektet, og jeg har fått betale prisen.

Han har selv vært på TV4, med bildene sine og en kollega, i et forsøk på å få folk til å forstå. Se det han ser.

At folk dør. At det også ligger unge covid-syke på intensiv. 25–30-åringer. 

– Det har blitt flere av dem, og vi vet ikke hvorfor.

https://sykepleien.no/2021/01/intensivsykepleier-i-stockholm-vi-har-nadd-grensen-hva-vi-taler?cid=sm2048851244

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...