SagaP Skrevet 14. januar 2021 #301 Del Skrevet 14. januar 2021 Guile skrev (8 minutter siden): Importsmitten tror jeg vi hadde fått uansett. Norge er avhengig av utenlandsk arbeidskraft, penga rår og industrien er mektig. Så du artiklene om hva som skjedde i sommer? Helt sykt. Og nå er det en rekke artikler i media om øst-europeiske anleggsarbeidere som blir pushet av useriøse norske arbeidsgivere til å bryte karantene og gå på jobb. Vi bøtelegger jo de tilfellene som blir oppdaget i dag, det er ikke mer å gjøre. Vi kan ikke låse grensen og kaste nøkkelen, verden funker ikke sånn. Ikke Norge heller. Det virker som du sitter på en slags fasit, så jeg lurer egentlig på hvorfor du spør meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spenol Skrevet 14. januar 2021 Forfatter #302 Del Skrevet 14. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Det blir nok neppe lokale varianter til uka, om noe så blir det nok flere nasjonale innstramninger. Med mer testing, så går jo smittetallene oppover, og den trenden fortsetter jo. Kan det bli flere innstramminger enn nå? Portforbud? Stengt skole? Gud bedre. Da håper jeg det blir ragnarok. Det her går IKKE. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 14. januar 2021 #303 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (Akkurat nå): jeg vet ikke om jeg er så redd for at vi glemmer å klemme, for det tror jeg kommer tilbake nokså naturlig. Men jeg er er bekymret for at det vokser opp en generasjon med mikrobeangst og håndvask-OCD og hypokonderi. Huff ja, det er vel trolig at det blir endel av dem 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2021 #304 Del Skrevet 14. januar 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Det blir nok neppe lokale varianter til uka, om noe så blir det nok flere nasjonale innstramninger. Med mer testing, så går jo smittetallene oppover, og den trenden fortsetter jo. er trenden oppadgående? Jeg har vel sett meg blind på egen kommune, som endelig har en utflating. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 14. januar 2021 #305 Del Skrevet 14. januar 2021 spenol skrev (1 minutt siden): Jeg synes (som jeg skrev tidligere) at vi ikke skal kvele distriktsnorge og kriker og kroker med inngripende tiltak om det er ingen/liten smitte. Enig i dette. Men, frem til årsskiftet hadde vi jo faktisk lokale tiltak. Så fikk regjeringen litt panikk pga jul og la ned landsdekkende tiltak, men det tror jeg vil bli lettet på om ikke så altfor lenge. spenol skrev (2 minutter siden): Jeg synes regjeringen skulle brukt 2020 til Å FRONTE hvordan man selv kan støtte immunforsvaret med fysisk aktivitet, ren mat og sosialt samvær Sosialt samvær er vel akkurat det vi bør prøve å begrense nå for tiden. spenol skrev (4 minutter siden): Jeg synes vi bør ha fokus på HVOR mange av de bekreftede smittede som blir syke/trenger legehjelp Det burde kommet bedre frem. Men når mørketallene på antall tilfeller er såpass høyt er det nok vanskelig å si? Erfaringer fra utlandet tilsier hvertfall at antallet pasienter som trenger legetilsyn potensielt er svært høy. Hvis det så bare er 1%, hvis antall smittede er høyt så blir den ene prosenten grådig mye folk det. spenol skrev (7 minutter siden): OM det skulle vise seg at vi hadde sett antydning til italienske tilstander her, så hadde vi selvfølgelig strammet inn. Is i magen.. Strammer vi inn for sent så har vi noen blodtøffe måneder foran oss. Som du skjønner så er jeg stort sett enig i det som blir gjort per i dag. Jeg ville hatt strengere innreisekontroll (testing var frivillig?! Det er kanskje endret nå, jeg faller litt av). Det med å be folk å ikke ha besøk var drøyt, det regner jeg med blir opphevet snart. Å, portforbud er bare tøv forresten. Det skal vi ikke ha. Hvis det blir helt galt igjen får vi stenge skolene på nytt, da er flesteparten av oss enten hjemme med unger eller på hjemmekontor. Det er så strengt vi kan ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 14. januar 2021 #306 Del Skrevet 14. januar 2021 spenol skrev (1 minutt siden): Kan det bli flere innstramminger enn nå? Portforbud? Stengt skole? Gud bedre. Da håper jeg det blir ragnarok. Det her går IKKE. Det er vel fortsatt gult nivå i skoler en del steder så vidt jeg ble informert om her på KG, og butikker og slikt er jo åpent. Ja, smittetallene går jo totalt sett litt oppover ennå, så jeg kan ikke se for meg at det blir lettelser med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 14. januar 2021 #307 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (1 minutt siden): er trenden oppadgående? Jeg har vel sett meg blind på egen kommune, som endelig har en utflating. Nasjonalt sett ja. Og selv om det er en utflating lokalt, så taler jo heller ikke det for at det kommer lettelser. Det har jo hvert fall ikke vært strategien tidligere, å lempe på tiltak før man ser en nedgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2021 #308 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (8 minutter siden): Det blir nok neppe lokale varianter til uka, om noe så blir det nok flere nasjonale innstramninger. Med mer testing, så går jo smittetallene oppover, og den trenden fortsetter jo. her sier Camilla Stoltenberg at det kan bli aktuelt å gå ned til gult nivå i skolen + åpne for besøk i hjemmet. Jeg er ikke så opptatt av den besøksregelen, for det løser vi med turgåing eller skype, men rødt nivå i skolen synes jeg er ille. https://www.aftenbladet.no/direkte/i/naK75a/siste-om-koronaviruset Endret 14. januar 2021 av MissLucy glemte lenke 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 14. januar 2021 #309 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (Akkurat nå): her sier Camilla Stoltenberg at det kan bli aktuelt å gå ned til gult nivå i skolen + åpne for besøk i hjemmet. Jeg er ikke så opptatt av den besøksregelen, for det løser vi med turgåing eller skype, men rødt nivå i skolen synes jeg er ille. Hvis det blir lettelser så går i så fall politikerne mot tidligere strategi. Her syntes jeg de bør bestemme seg, enten får de stramme skikkelig til en uke eller to (selv om jeg er imot mange av tiltakene på generelt grunnlag, så er det bedre å takle en full nedstengning en kortere periode enn å åpne, slippe, åpne, slippe i mange år fremover), eller så får man lempe på mange tiltak og legge seg på en linje nærmere flokkimmunitet som det Sverige gjorde i begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 14. januar 2021 #310 Del Skrevet 14. januar 2021 Humle Brumle skrev (8 minutter siden): Min opplevelse som videregående elev er at jeg har hatt det sikkelig vanskelig psykisk og tror korona har forverret dette noe voldsomt. Jeg sier ikke stopp tiltak altså. Det er viktig å ta det på alvor osv. Men min personlige opplevelse av dette er at andre lockdown virkelig tærer på meg. Ble innlagt på psykiatrisk i julen og det har bare ballet seg på. Men igjen dette er min personlige opplevelse og ikke en fasit på hvordan vi skal håndtere ting fordi den har jeg ikke og jeg er heller ikke smart nok til å finne på noe fasit heller. Men uansett får vi bare bite tenna sammen å håpe det går over snart. Håper du har noen å snakke med om disse tingene familie eller venner. Forhåpentligvis ser vi en utveg på dette marerittet snart, det har rammet hardt og brutalt for mange. Nå når folk begynner å vaksinere seg, og man får mer kontroll på smittetall vil det nok løse opp litt etter litt. Lykke til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. januar 2021 #311 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (2 minutter siden): her sier Camilla Stoltenberg at det kan bli aktuelt å gå ned til gult nivå i skolen + åpne for besøk i hjemmet. Jeg er ikke så opptatt av den besøksregelen, for det løser vi med turgåing eller skype, men rødt nivå i skolen synes jeg er ille. GJør vi? Jeg kan bare snakke for meg, men jeg har behov for å faktisk treffe vennene mine av og til. Tur kan ikke erstattes med å sitte i sofaen og skravle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 14. januar 2021 #312 Del Skrevet 14. januar 2021 Guile skrev (35 minutter siden): Så, en slags mild frislipp der altså. Litt som Sverige? Så du grafen over antall innlagte i Sverige? Allerede ved fylte 50 så raser det inn med pasienter. De må nå utsette operasjoner. På barn. Alle ressurser går med til koronapasienter. Jeg er ikke enig med deg. Jeg vil ikke ha det sånn. Så du ville gjort det samme som regjeringen? Folk hører jo ikke. Eller tenkte du forbud og bøter til de som reiste? Du tror ikke det hadde blitt rabalder hvis man ble straffet for å reise utenlands? Det tror nemlig jeg... Folket ville nok ikke vært med på den. Karanteneplikt ved hjemkomst, ok, men forbud? Nix. Med fullstendig reiseforbud setter du hvertfall kroken på døra for reiselivsnæringen. De sliter som f nå, med null reising er det helt stopp. Det blir mange ledige, det. Det med karantene på alle svarte du ikke på. Hvordan gjør vi det? Hvem har sagt at jeg ønsker å følge i Sverige sine fotspor? Du tolket det kanskje dit hen men da tolket du feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2021 #313 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) The Kitten skrev (2 minutter siden): GJør vi? Jeg kan bare snakke for meg, men jeg har behov for å faktisk treffe vennene mine av og til. Tur kan ikke erstattes med å sitte i sofaen og skravle. Skjønner det, men det er jo bare disse to ukene. Jeg tror det blir opphevet snart, jf Camilla Stoltenberg idag: https://www.aftenbladet.no/direkte/i/naK75a/siste-om-koronaviruset Når jeg sa "vi" så mente jeg ikke det kollektive "vi" - jeg mente bare at jeg er mindre opptatt av det enn av rødt nivå i skolen. Endret 14. januar 2021 av MissLucy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 14. januar 2021 #314 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (2 minutter siden): jeg vet ikke om jeg er så redd for at vi glemmer å klemme, for det tror jeg kommer tilbake nokså naturlig. Men jeg er er bekymret for at det vokser opp en generasjon med mikrobeangst og håndvask-OCD og hypokonderi. Det er det stor fare for ja. Og dette var i tillegg en utvikling man så før pandemien også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 14. januar 2021 #315 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Hvem har sagt at jeg ønsker å følge i Sverige sine fotspor? Du tolket det kanskje dit hen men da tolket du feil. Ja, kan godt hende jeg misforsto deg. Men du skrev altså dette Sitat Jeg tenker at man bør revurdere en gjenåpning av Norge hvor enkelte tiltak fortsetter (1 meters avstand, munnbind, antibac). Vaksinering av mennekser som jobber med mennekser i risikogruppen. Det er vel omtrent det Sverige har holdt på med? Dvs de er vel litt strengere enn dette nå. Du må gjerne utdype. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #316 Del Skrevet 14. januar 2021 Humle Brumle skrev (15 minutter siden): Min opplevelse som videregående elev er at jeg har hatt det sikkelig vanskelig psykisk og tror korona har forverret dette noe voldsomt. Jeg sier ikke stopp tiltak altså. Det er viktig å ta det på alvor osv. Men min personlige opplevelse av dette er at andre lockdown virkelig tærer på meg. Ble innlagt på psykiatrisk i julen og det har bare ballet seg på. Men igjen dette er min personlige opplevelse og ikke en fasit på hvordan vi skal håndtere ting fordi den har jeg ikke og jeg er heller ikke smart nok til å finne på noe fasit heller. Men uansett får vi bare bite tenna sammen å håpe det går over snart. Det er mange som har det sånn som deg, dessverre. Å leve med slike omfattende tiltak over tid, kan tære på selv den sterkeste. Særlig er barn og ungdom sårbare. Vi har levd for lenge med omfattende tiltak, det forstår også FHI og regjeringen. Hold ut; snart er folk ferdig vaksinerte! Håper at du har noen å klemme, noen å være sammen med. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2021 #317 Del Skrevet 14. januar 2021 Capt. Obvious skrev (12 minutter siden): Nasjonalt sett ja. Og selv om det er en utflating lokalt, så taler jo heller ikke det for at det kommer lettelser. Det har jo hvert fall ikke vært strategien tidligere, å lempe på tiltak før man ser en nedgang. 7-dagerssnittet på worldometer går ned, men 3-dagerssnittet går opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #318 Del Skrevet 14. januar 2021 The Kitten skrev (8 minutter siden): GJør vi? Jeg kan bare snakke for meg, men jeg har behov for å faktisk treffe vennene mine av og til. Tur kan ikke erstattes med å sitte i sofaen og skravle. Enig med deg! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 14. januar 2021 #319 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (Akkurat nå): 7-dagerssnittet på worldometer går ned, men 3-dagerssnittet går opp. Det er jo bra, men jeg ser ingen antydninger til at regjeringen vil åpne opp på grunn av det, da vil man jo bare måtte stenge ned igjen innen noen uker eller så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 14. januar 2021 #320 Del Skrevet 14. januar 2021 spenol skrev (19 minutter siden): Det jeg opplever rundt nå er at mange bryr seg svært lite om avstand når de bruker munnbind.. Mens de har munnbindet på haka også eller, eller kun tildekket munn og ikke nese? Har ikke telling på hvor mange jeg har sett som bruker munnbind feil. Da er det bedre å gå uten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg