Jane Eyre Skrevet 14. januar 2021 #201 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (1 time siden): Og andre dør. Andre blir friske men har symptomer i mange måneder etter de er erklært friske. Hva er poenget ditt, at siden mange ikke får alvorlige symptomer kan vi gjøre som Sverige? Der har 10.000 dødd, 350 siste døgn. Dvs fra du skrev det jeg siterte til jeg skriver dette, har 14 dødd. I Norge har 550 dødd totalt. Hvilket land vil du bo i? At vi kutter tiltak trenger ikke nødvendigvis å bety at kapasiteten på sykehusene blir sprengt. Les deg opp på statistikk over hvor stor andel som får alvorlige symptomer. De aller fleste holder seg hjemme og lever greit med symptomene. Mest sannsynlig hadde de 14 stk dødd før. Det tar tid å telle opp statistikk på antall døde. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #202 Del Skrevet 14. januar 2021 Ukjent. skrev (11 minutter siden): Det harde fakta er jo at sykehjemspasienter ikke har lenge igjen å leve. I Norge lever man i snitt under to år på sykehjem før man dør. Det ser vi jo tydelig nå med vaksinen feks: mange dør bare timer etter de mottar vaksinen, og det er ingen annen dramatikk i det enn at det er svært gamle, skrøpelige mennesker. Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker det er mye mer forferdelig at de gamle dør av andre ting enn korona? Det er jo litt sånn velferdsstaten grunnleggende fungerer da. Med bakgrunn i moderne ideer men også den eldgamle ideen om at vi skal ta vare på våre eldre og svakeste. Så når valget er mellom å stenge ned for å redde disse er det for de alle fleste en nobrainer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #203 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): At vi kutter tiltak trenger ikke nødvendigvis å bety at kapasiteten på sykehusene blir sprengt. Les deg opp på statistikk over hvor stor andel som får alvorlige symptomer. De aller fleste holder seg hjemme og lever greit med symptomene. Mest sannsynlig hadde de 14 stk dødd før. Det tar tid å telle opp statistikk på antall døde. Men veien er fryktelig kort. Det er små marginer. De hadde nok dødd på et tidspunkt ja. Skjønner at disse månedene / årene ikke betyr så mye for deg personlig, men for den enkelte og pårørende betyr det alt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 14. januar 2021 #204 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (6 minutter siden): At vi kutter tiltak trenger ikke nødvendigvis å bety at kapasiteten på sykehusene blir sprengt. Les deg opp på statistikk over hvor stor andel som får alvorlige symptomer. De aller fleste holder seg hjemme og lever greit med symptomene. Mest sannsynlig hadde de 14 stk dødd før. Det tar tid å telle opp statistikk på antall døde. og hva tenker du om R tallet? Hvilke tiltak vil du lette på og hvilken betydning har dette, og hva bør R tallet ligge på for at smitten ikke skal bli for stor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #205 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (13 minutter siden): Det er jo litt sånn velferdsstaten grunnleggende fungerer da. Med bakgrunn i moderne ideer men også den eldgamle ideen om at vi skal ta vare på våre eldre og svakeste. Så når valget er mellom å stenge ned for å redde disse er det for de alle fleste en nobrainer. Det er jo ikke slik. Nei, nå må jeg jammen dra litt på smilebåndet selv om det er et alvorlig tema. Velferdsstaten er basert på yte etter evne motta etter behov. Det gjelder alle borgere, ikke bare våre eldre og svakeste. Man har stengt ned primært fordi myndighetene ikke ønsker stor belastning på helsevesenet - at man er redd for at det skal bukke under. Dødeligheten på viruset er lav. Les deg opp. Det er ikke slik at alle er enige i dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 14. januar 2021 #206 Del Skrevet 14. januar 2021 Lana01 skrev (6 minutter siden): og hva tenker du om R tallet? Hvilke tiltak vil du lette på og hvilken betydning har dette, og hva bør R tallet ligge på for at smitten ikke skal bli for stor Jeg er ikke ekspert. Men igjen, så er det ikke slik at de fleste blir så syke at belaster helsehuset vårt i Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 14. januar 2021 #207 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (16 minutter siden): Men veien er fryktelig kort. Det er små marginer. De hadde nok dødd på et tidspunkt ja. Skjønner at disse månedene / årene ikke betyr så mye for deg personlig, men for den enkelte og pårørende betyr det alt. Jeg jobber i spes.helsetjenesten/psykiatri. Vær grei å ikke legg holdninger til meg som om du kjenner meg. Jeg trenger voksne og barn som sliter ekstremt pga de mange tiltakene og restriksjonene i kjølvannet av denne pandemien. Depresjon, angst, ensomhet, dårlig økonomi osv. Denne pandemien er tøff for meg som har sympati for disse menneskene. Det er trist å dø men majoriteten av de som har dødd har passert 80 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #208 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) SagaP skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke slik. Nei, nå må jeg jammen dra litt på smilebåndet selv om det er et alvorlig tema. Velferdsstaten er basert på yte etter evne motta etter behov. Det gjelder alle borgere, ikke bare våre eldre og svakeste. Man har stengt ned primært fordi myndighetene ikke ønsker stor belastning på helsevesenet - at man er redd for at det skal bukke under. Dødeligheten på viruset er lav. Les deg opp. Det er ikke slik at alle er enige i dette. Du forsto nok hva jeg mente selv om jeg ser jeg brukte feil ord. At man har en nedgang i aktiviteten på arbeidsplasser og russen ikke kan rulle er innenfor det vi bør ofre for å ikke overbelaste helsevesenet. Slik at folk dør. For det er jo konsekvensen. Endret 14. januar 2021 av Gjest McGjest 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2021 #209 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke ekspert. Men igjen, så er det ikke slik at de fleste blir så syke at belaster helsehuset vårt i Norge. hvis smittetallet blir stort nok, så blir det tallet som trenger sykehusbehandling så stort at det vil belaste helsevesenet, selv om tallet i prosent ikke er høyt. Jeg skjønner ikke hvorfor du nekter for dette. Hva bygger du på når du ikke tror på beregningene som fagfolk har gjort? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 14. januar 2021 #210 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (23 minutter siden): Det er jo litt sånn velferdsstaten grunnleggende fungerer da. Med bakgrunn i moderne ideer men også den eldgamle ideen om at vi skal ta vare på våre eldre og svakeste. Så når valget er mellom å stenge ned for å redde disse er det for de alle fleste en nobrainer. Nei, det er det faktisk ikke. Før 2020 benyttet man kost/nytte analyser innen helse. Man så på forventet gjenværende gode leveår. Det er ikke sånn at om du har bare én nyre å bruke til transplantasjon så gir du den til en som er 96 år og har Alzheimer, du gir den til personen på 50 år som har mange gode leveår igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #211 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i spes.helsetjenesten/psykiatri. Vær grei å ikke legg holdninger til meg som om du kjenner meg. Jeg trenger voksne og barn som sliter ekstremt pga de mange tiltakene og restriksjonene i kjølvannet av denne pandemien. Depresjon, angst, ensomhet, dårlig økonomi osv. Denne pandemien er tøff for meg som har sympati for disse menneskene. Det er trist å dø men majoriteten av de som har dødd har passert 80 år. Så fint at du skrev dette. Det er tøffe tider for mange - for flere enn de som er covid smittet. Takk for at du er med på å gjøre en forskjell for disse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #212 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (3 minutter siden): Jeg jobber i spes.helsetjenesten/psykiatri. Vær grei å ikke legg holdninger til meg som om du kjenner meg. Jeg trenger voksne og barn som sliter ekstremt pga de mange tiltakene og restriksjonene i kjølvannet av denne pandemien. Depresjon, angst, ensomhet, dårlig økonomi osv. Denne pandemien er tøff for meg som har sympati for disse menneskene. Det er trist å dø men majoriteten av de som har dødd har passert 80 år. Vanskelig å ikke ilegge deg meninger når du skriver det du skriver. At du skriver "men" når du beskriver dødsfall hjelper ikke. "Det er trist, MEN". Leit at bestemoren din døde, MEN.. Ja, mange sliter men det kommer man seg ikke unna. Å lette tiltakene vil neppe hjelpe på angsten til pasientene dine. Du har vel anledning til å hospitere en vakt på en typisk Corona - avdeling. Vil anbefale deg å se hva som skjer der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #213 Del Skrevet 14. januar 2021 Ukjent. skrev (2 minutter siden): Nei, det er det faktisk ikke. Før 2020 benyttet man kost/nytte analyser innen helse. Man så på forventet gjenværende gode leveår. Det er ikke sånn at om du har bare én nyre å bruke til transplantasjon så gir du den til en som er 96 år og har Alzheimer, du gir den til personen på 50 år som har mange gode leveår igjen. Det er vesensforskjell på behandling som er svært dyr og hjelper et fåtall og tiltak som redder 5000 liv. Det tror jeg du forstår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #214 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (3 minutter siden): Du forsto nok hva jeg mente selv om jeg ser jeg brukte feil ord. At man har en nedgang i aktiviteten på arbeidsplasser og russen ikke kan rulle er innenfor det vi bør ofre for å ikke overbelaste helsevesenet. Slik at folk dør. For det er jo konsekvensen. Du spøker nå, ikke sant? Du klarer ikke å ta innover deg hva denne pandemien gjør med livene til folk. Hvor vanskelig mange har det. Les hva @Jane Eyre skriver! Leser du i det hele tatt aviser? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 14. januar 2021 #215 Del Skrevet 14. januar 2021 Jane Eyre skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i spes.helsetjenesten/psykiatri. Vær grei å ikke legg holdninger til meg som om du kjenner meg. Jeg trenger voksne og barn som sliter ekstremt pga de mange tiltakene og restriksjonene i kjølvannet av denne pandemien. Depresjon, angst, ensomhet, dårlig økonomi osv. Denne pandemien er tøff for meg som har sympati for disse menneskene. Det er trist å dø men majoriteten av de som har dødd har passert 80 år. I Sverige ligger 25-30 åringer på intensiv avd og kjemper for livet. Dette kan også bli realiteten her hvis helsemyndighetene bommer på tiltakene. Den nye mutasjonen som har kommet, kan fort bidra til dette. Nå har det kommet til Drammen også., dette sprer seg fort 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #216 Del Skrevet 14. januar 2021 SagaP skrev (2 minutter siden): Du spøker nå, ikke sant? Du klarer ikke å ta innover deg hva denne pandemien gjør med livene til folk. Hvor vanskelig mange har det. Les hva @Jane Eyre skriver! Leser du i det hele tatt aviser? At Jane Eyre fokuserer mer på folk som lever enn folk som dør får stå på hennes regning. Ja, jeg skjønner det er kjipt å miste jobben. Men man kan få en ny jobb. Ja, jeg skjønner det er tunge tider for bedrifter. Men det har det vært før. Adapt or die er det noe som heter. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 14. januar 2021 #217 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (Akkurat nå): Det er vesensforskjell på behandling som er svært dyr og hjelper et fåtall og tiltak som redder 5000 liv. Det tror jeg du forstår. Så tiltakene har ikke vært svært dyr? Er du seriøs? Nedstengningen kostet allerede i oktober like mye som behandlingen av 11000 kreftpasienter. Hvor mange live tiltakene har kostet i form av selvmord og dårligere velferdsstat i fremtiden gjenstår å se. Men jeg orker ikke å diskutere med deg lenger, tror du bare troller. Argumentet ditt i hver eneste tråd er at folk er sure fordi de ikke får ta seg en øl. Det blir bare for dumt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McGjest Skrevet 14. januar 2021 #218 Del Skrevet 14. januar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Så tiltakene har ikke vært svært dyr? Er du seriøs? Nedstengningen kostet allerede i oktober like mye som behandlingen av 11000 kreftpasienter. Hvor mange live tiltakene har kostet i form av selvmord og dårligere velferdsstat i fremtiden gjenstår å se. Men jeg orker ikke å diskutere med deg lenger, tror du bare troller. Argumentet ditt i hver eneste tråd er at folk er sure fordi de ikke får ta seg en øl. Det blir bare for dumt. Når folk bruker retorikken "det er trist at de eldre dør, men.." eller bagatelliserer 5000 dødsfall siden det er eldre mennesker, så er det betimelig å stille spørsmål med motivasjonen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 14. januar 2021 #219 Del Skrevet 14. januar 2021 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): At Jane Eyre fokuserer mer på folk som lever enn folk som dør får stå på hennes regning. Ja, jeg skjønner det er kjipt å miste jobben. Men man kan få en ny jobb. Ja, jeg skjønner det er tunge tider for bedrifter. Men det har det vært før. Adapt or die er det noe som heter. Du er ute av stand til å ta innover deg realitetene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 14. januar 2021 #220 Del Skrevet 14. januar 2021 MissLucy skrev (13 minutter siden): hvis smittetallet blir stort nok, så blir det tallet som trenger sykehusbehandling så stort at det vil belaste helsevesenet, selv om tallet i prosent ikke er høyt. Jeg skjønner ikke hvorfor du nekter for dette. Hva bygger du på når du ikke tror på beregningene som fagfolk har gjort? Jeg synes denne diskusjonen har sklidd ut i noe jeg ikke kjenner igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg