Gå til innhold

Saxenda - noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg sier ville oppmuntret en som faktisk ønsket å gå ned i vekt. Jeg må jo teste vannet litt, men jeg vet av erfaring at mange har det som deg - sier at de ikke får til å gå ned i vekt, når de "gjør alt riktig", og er ikke interessert i å dobbeltsjekke, eller er kanskje ikke så interessert i å gå ned i vekt i første omgang. Jeg synes det er snodig, siden jeg bare syntes det var fælt å være overvektig, men etter å ha lest meg opp, forstår jeg hvorfor mange har en sånn indre motstand mot å gå ned i vekt. 

Man må ta enkelte ting for gitt, ellers kan man bare gi opp, og verden blir forferdelig forvirrende og skremmende uten en basiskunnskap man kan stole på. Kalorier ut/inn, tyngdekraften, frysepunktet for vann - slike ting er målbare og etterprøvbare og dermed forutsigbare. Effektive tlltak hjelper, når man anvender dem riktig. Hvis det du ønsker å oppnå, og det er innenfor rimelighetens grenser, ikke oppnås, må man anta at enten er tiltaket ikke effektivt i utgangspunktet, eller så er det i utgangspunktet effektivt, men feil iverksatt. Antakelsen du har, er dermed at det er noe feil med deg. Vil du heller at det skal være noe feil med deg, enn med metoden eller strategien?

Kjære deg, ikke påstå at jeg ikke ønsker å gå ned i vekt. Jeg forstår at du bare ønsker å hjelpe, men du gjør dessverre ikke det.  "Vil du heller at det skal være noe feil med deg, enn med metoden eller strategien?" ... Akkurat dette handler ikke om hva jeg vil eller ikke. Det er nå tredje gangen jeg gjentar dette; jeg kostregistrerer alt. Jeg veier alt - og registrerer alt. Ingenting har blitt glemt - det har ikke blitt tatt noen snarveier. Har jeg tatt en sjokoladebit, så er denne registrert. Har jeg drukket noe annet enn vann, så er dette registrert. Jeg ligger på mellom 1300-1800 kcal daglig, og har siden 9/12-20 kun gått ned 3 kg. Og jeg er slettes ikke alene om å være i en slik situasjon.  Så nei, dine ord er ikke oppmuntrende i det hele tatt - det øker kun min frustrasjon. 

Sitat

Du har fått Saxenda for å stagge sulten, sånn at du kan være i et kaloriunderskudd uten å være sulten. Stemmer det? Hvorfor går du da ikke ned, hvis du er i kaloriunderskudd? Hvorfor skal du ha Saxenda, når du likevel ikke går ned i vekt? Er ikke dette problemstillinger som får deg til å undres, bare litegrann? For meg er det helt innlysende at du ikke er i kaloriunderskudd.

Jeg har fått Saxenda av min nye fastlege - uten at han vet noe om min fortid med tanke på vektnedgang. Meningen med Saxenda er at den skal stagge sulten, korrekt.  En måned og åtte dager har jeg gått på Saxenda daglig, husk det. Når kreftsyke starter med cellegift er heller ikke de vitende om det vil fungere. Hvorfor skal jeg ta Saxenda, når det allikevel ikke utgjør noen annen forskjell en ubehagelige bivirkninger, er et spørsmål jeg har stilt meg maaange ganger i løpet av den perioden her. Jeg har allikevel fortsatt å ta min daglige dose, i håp om det er kroppen som er skakkjørt, at det plutselig skal løsne, etc. Det var også rådet fra min lege. 

Sitat

Det som får folk flest til å gi opp slankeopplegg, er at de ikke utfordrer synet sitt på mat. Hvis de ikke gjør det, vil det å spise litt av det man vil ha, å "åpne slusene". Hvis man jobber med forholdet sitt til mat, vil man etterhvert oppdage at man kan spise litt av alt, og ikke gå bananas, nettopp fordi man føler at man har lov til å spise hva man vil, og er i stand til å spise bare så mye man trenger.

Det er vel strengt talt dette jeg snakket om i forrige innlegg. Livsstilsendring. 

Sitat

For å si det rett ut, "hyggelige" folk, er, når det kommer til vekt, i virkeligheten "enablere". Istedenfor å hjelpe deg til å selv ta styringen - det jeg tenker på som oppmuntring - glatter de over og fratar deg ansvaret for den delen av din egen helse som du selv, og bare du, kan gjøre noe med. Dette er sikkert nytt for deg, skremmende og skummelt, men det er helt nødvendig hvis du skal ned i vekt og holde vekta etterpå. Og det er personlige egenskaper og kompetanse som kommer godt med som forelder - kanskje det kan være motivasjon for deg, du antydet over at du hadde lyst på barn.

Jeg er helt og holdent klar over at det kun er jeg som kan gjøre noe med min overvekt. Dette er verken nytt, skremmende eller skummelt - for jeg har styringen. Men noen ganger trenger man både råd, veiledning, tips og hjelp. Jeg synes heller ikke vi skal dra oss inn på temaet om hva slags forelder jeg kommer til å bli. 

 

Det virker ikke som at du er veldig interessert i å lytte, så jeg tenker det er best om vi avslutter denne diskusjonen nå. Dette fører ingen annen vei enn at jeg gjentar meg selv gang på gang. 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

an må ta enkelte ting for gitt, ellers kan man bare gi opp, og verden blir forferdelig forvirrende og skremmende uten en basiskunnskap man kan stole på. Kalorier ut/inn, tyngdekraften, frysepunktet for vann - slike ting er målbare og etterprøvbare og dermed forutsigbare.

Men kalorier er ikke som tyngdekraften. Det er en høyst upresis vitenskap. Hvor mange kalorier kroppen forbrenner er estimater, som varierer ut i fra genetikk, tarmflora, tidligere kroppsvekt og slankehistorikk osv. Hvis man har gått mye opp og ned i vekt over mange år (jojoslanking), så kan det skade forbrenningen og gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt på sikt. Hvor mye kalorier som er i et måltid er også et estimat som påvirkes av mange forskjellige ting som påvirker matvaren. 

Med andre ord er det godt mulig TS har helt rett i at hun spiser de kaloriene hun oppgir og likevel ikke går ned i vekt. Det er helt sant at mange undervurderer hvor mye de spiser, men det trenger ikke være tilfelle. 
 

TS, ikke bry deg om all «vektnedgang er et enkelt regnestykke»-bjeffingen her inne. De opererer med en veldig streng fortolkning og gammel kunnskap. Ser du har fått råd om 5:2 som er er godt råd. Det går også an å prøve 16:8 og se om det er noe for deg. 

Anonymkode: caee5...f70

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om dette går an å få kjøpt i utlandet? Evt hva det heter utenfor Europa? 

Anonymkode: 5b449...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bruk Saxenda, så kan ikke uttale meg om det. Jeg har derimot gått ned 60 kg på egenhånd med trening og kost, så har noe erfaring med vektnedgang. 

Hvilken kaloriteller bruker du? Jeg merket forskjell i forhold til hvem jeg brukte.

Får du i deg nok fiber? Tarmbakterier har noe å si for vektnedgang.

Hvilke kalorier spiser du mest av? En kalori er ikke en kalori, slik som det nevnes over. 

Beveger du deg utenom jobb? Styrketrening var for meg essensielt da jeg gikk ned, både fordi jeg fant noe jeg kunne gjøre for resten av livet og fordi det strammer opp og øker forbrenningen. 

Jeg brukte lang tid på og gå ned i vekt, rundt 4 år fra start til jeg var der jeg ville være. På den tiden klarte jeg å endre livet mitt totalt, fra hvordan jeg ser på bevegelse til hva jeg spiser. Ikke minst hva jeg liker av mat, flere ting jeg elsket før (som disse burgerne i frysedisken i Sverige) var ikke lenger godt. I dag spiser jeg helt plantebasert, men det er av andre grunner. Vektnedgang tar tid, og du har ikke holdt på så lenge, gi det tid. Og om noe ikke funker på noen uker, slik som nå, må du endre noe. Om det er å legge til mer fiber (belgvekster, grønnsaker og korn), begynne med en ny treningsform eller og spise litt mer/mindre finner du ut av på veien. Du bør ikke spise Esso-burgere for å få i deg litt mer kalorier (som du også selv nevner), men velge annet som inneholder mer fett. Nøtter, kokos og avokado er gode kilder til fett og mer kalorier. For meg hjalp det også og fokusere på proteinene mine, altså ikke kutte ut hverken fett eller karbohydrater, men å alltid ha en høy mengde protein i måltidene mine. Feks, heller spise 2 knekkebrød/en brødskive med 2 egg/100 gr skinke/hummus enn to brødskiver med lett smøreost. 

Jeg vet jo ikke, men på det du sier her kan det se ut som det ikke er mengden kalorier heller det du faktisk spiser som kan være problemet. Eventuelt at du må gjøre noe nytt i forhold til trening og aktivitet :)

Endret av Inwe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe fan av medisiner når man kan klare seg uten ved å spise sunn mat. Og kosttilskudd skal ikke erstatte sunn mat heller, derfor er jeg veldig imot et plantebasert kosthold. Animalske råvarer gir oss mye mer vitaminer og mineraler, og de gir oss bedre hormonbalanse. Og det trenger du.

Hvorfor ikke bare spise lavkarbo igjen, og denne gangen holde deg til det? Selvfølgelig gikk du opp i vekt igjen da du gikk tilbake til å spise det du spiste før da du gikk opp i vekt. Det må bli en permanent endring i kostholdet ditt.

Lavkarbo gir mindre insulin (fettlagringshormon) og mer glukagon (fettforbrenningshormon) og dette er også virkningsmåten til saxenda. Og har du fått beskjed om at du må holde karbohydratene lavt for at saxenda skal funke? Spiser du mye karbohydrater sammen med saxenda så mister du effekten.

Anonymkode: 162d5...2a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inwe skrev (På 19.1.2021 den 15.26):

Jeg har aldri bruk Saxenda, så kan ikke uttale meg om det. Jeg har derimot gått ned 60 kg på egenhånd med trening og kost, så har noe erfaring med vektnedgang. 

Hvilken kaloriteller bruker du? Jeg merket forskjell i forhold til hvem jeg brukte.

Får du i deg nok fiber? Tarmbakterier har noe å si for vektnedgang.

Hvilke kalorier spiser du mest av? En kalori er ikke en kalori, slik som det nevnes over. 

Beveger du deg utenom jobb? Styrketrening var for meg essensielt da jeg gikk ned, både fordi jeg fant noe jeg kunne gjøre for resten av livet og fordi det strammer opp og øker forbrenningen. 

Jeg brukte lang tid på og gå ned i vekt, rundt 4 år fra start til jeg var der jeg ville være. På den tiden klarte jeg å endre livet mitt totalt, fra hvordan jeg ser på bevegelse til hva jeg spiser. Ikke minst hva jeg liker av mat, flere ting jeg elsket før (som disse burgerne i frysedisken i Sverige) var ikke lenger godt. I dag spiser jeg helt plantebasert, men det er av andre grunner. Vektnedgang tar tid, og du har ikke holdt på så lenge, gi det tid. Og om noe ikke funker på noen uker, slik som nå, må du endre noe. Om det er å legge til mer fiber (belgvekster, grønnsaker og korn), begynne med en ny treningsform eller og spise litt mer/mindre finner du ut av på veien. Du bør ikke spise Esso-burgere for å få i deg litt mer kalorier (som du også selv nevner), men velge annet som inneholder mer fett. Nøtter, kokos og avokado er gode kilder til fett og mer kalorier. For meg hjalp det også og fokusere på proteinene mine, altså ikke kutte ut hverken fett eller karbohydrater, men å alltid ha en høy mengde protein i måltidene mine. Feks, heller spise 2 knekkebrød/en brødskive med 2 egg/100 gr skinke/hummus enn to brødskiver med lett smøreost. 

Jeg vet jo ikke, men på det du sier her kan det se ut som det ikke er mengden kalorier heller det du faktisk spiser som kan være problemet. Eventuelt at du må gjøre noe nytt i forhold til trening og aktivitet :)

Hei! Takk for svar - og beklager sent svar til deg. Meldte meg litt ut etter forrige diskusjon her. 
 

Jeg bruker Lifesum. Har du erfaringer rundt denne? 
 

Nok fiber? Der kan jeg enkelt og greit svare nei. Jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg får hinsides smerter av for mye fiber. I tillegg kan jeg bli plaget av enten forstoppelse eller diaré - alt ettersom hva jeg spiser i tillegg til disse fiberne. 
 

Om jeg beveger meg utenom jobb.. Hvis gåturer kan kalles å bevege seg, så ja. Som nevnt i første innlegg jobber jeg MYE - overtid daglig, gjerne både 2-3 timer. Psykisk krevende jobb. Så absolutt ikke så mye som jeg burde, dessverre. 
 

Ser du nevner å øke proteininntak. Dette er sånne tips jeg gjerne skulle hatt tidligere... Savner veiledning, tips og råd fra lege. «Stikk deg med denne sprøyta to ganger, den gjør underverker» (Var ikke helt sånn, men virkelig sånn det føles.) Jeg har fortsatt å spise «normalt», men i mye mindre mengder. Jeg skal forsøke rådet ditt - tusen takk!! 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 12.14):

Jeg er ikke noe fan av medisiner når man kan klare seg uten ved å spise sunn mat. Og kosttilskudd skal ikke erstatte sunn mat heller, derfor er jeg veldig imot et plantebasert kosthold. Animalske råvarer gir oss mye mer vitaminer og mineraler, og de gir oss bedre hormonbalanse. Og det trenger du.

Hvorfor ikke bare spise lavkarbo igjen, og denne gangen holde deg til det? Selvfølgelig gikk du opp i vekt igjen da du gikk tilbake til å spise det du spiste før da du gikk opp i vekt. Det må bli en permanent endring i kostholdet ditt.

Lavkarbo gir mindre insulin (fettlagringshormon) og mer glukagon (fettforbrenningshormon) og dette er også virkningsmåten til saxenda. Og har du fått beskjed om at du må holde karbohydratene lavt for at saxenda skal funke? Spiser du mye karbohydrater sammen med saxenda så mister du effekten.

Anonymkode: 162d5...2a1

Jeg er nok altfor glad i brødskiver (ikke lavkarbo-brød!) og annet tilbehør som lavkarbo ikke kan erstatte smaksmessig etter min smak, til at lavkarbo kan være en livslang endring for min del. 
 

Som nevnt i forrige post - détte er sånne råd jeg savner. Ingen har fortalt meg at jeg må redusere inntak av karbohydrater for at Saxenda skal virke optimalt. Tusen takk - dette tar jeg med meg videre i prosessen! 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Saxenda i et par år og har gått ned ca 25 kg. Mest i starten. Siste året er det mest pga vedlikehold. Det virker det altså. Men du må jo likevel telle kalorier. Eller ikke telle dem nødvendigvis. Men spise mindre, og det er lettere med Saxenda.

Det virket bra i starten. Men det at man blir fort mett var for min del at jeg ble kvalm. Herregud, jeg har vært mye kvalm det siste året!!!  Jeg ble også kvalm når jeg økte dosene, men kom meg til slutt opp på høyeste dose.

Da jeg fikk det var ikke min BMI høy nok til å få på blå resept, så ble svindyrt, nesten 3000kr mnd. Mulig regler der har endret seg eller at du har høy nok. Jeg hadde start BMI på ca 33-34 eller noe. (Måtte ha 30 for å få vanlig resept og 40 for å få blå).

En annen bivirkning var dårligere kondisjon. Nå var det mye kondisjonstrening jeg drev med for å gå ned i vekt også, hadde kanskje ikke merket det.

Jeg bytta til Ozempic etterhvert som er mye av det samme, men istedet for å sette sprøyte daglig var det ukentlig. 
Bivirkningene var mindre, prisen lavere. Men kvalm var jeg likevel. 
 

Nå har jeg nylig slutta, så er spent på om jeg klarer holde vekta. Ser at jeg er mer sulten og fysen igjen nå.

Mens jeg holdt på lovpriset jeg Saxenda, men med tanke på hvor innihelvete kvalm jeg har vært i perioder så er jeg sjeleglad for å være ferdig med det. Men mange sier de må gå på det resten av livet for å holde vekta. Jeg håper jeg slipper der.

Ellers er det en Facebook gruppe som heter noe med  Mysimba og Saxenda. Søk opp den. Mye tips der. (Forøvrig, betydelig færre bivirkninger med Saxenda enn Mysimba, for jeg prøvde det også.)

 

Anonymkode: 70eb1...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 8.19):

Hei! Takk for svar - og beklager sent svar til deg. Meldte meg litt ut etter forrige diskusjon her. 
 

Jeg bruker Lifesum. Har du erfaringer rundt denne? 
 

Nok fiber? Der kan jeg enkelt og greit svare nei. Jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg får hinsides smerter av for mye fiber. I tillegg kan jeg bli plaget av enten forstoppelse eller diaré - alt ettersom hva jeg spiser i tillegg til disse fiberne. 
 

Om jeg beveger meg utenom jobb.. Hvis gåturer kan kalles å bevege seg, så ja. Som nevnt i første innlegg jobber jeg MYE - overtid daglig, gjerne både 2-3 timer. Psykisk krevende jobb. Så absolutt ikke så mye som jeg burde, dessverre. 
 

Ser du nevner å øke proteininntak. Dette er sånne tips jeg gjerne skulle hatt tidligere... Savner veiledning, tips og råd fra lege. «Stikk deg med denne sprøyta to ganger, den gjør underverker» (Var ikke helt sånn, men virkelig sånn det føles.) Jeg har fortsatt å spise «normalt», men i mye mindre mengder. Jeg skal forsøke rådet ditt - tusen takk!! 

Anonymkode: 47612...0f6

Beklager sent svar, så denne etter et par glass vin på lørdag og tenkte å svare deg søndag, men det gikk visst i glemmeboka.

Jeg brukte også Lifesum, synes den fungerte bra for meg. 

Jeg kan dessverre ingenting om tarmsykdommer, så der kommer jeg for kort. Fiber er et godt råd på generelt grunnlag, men ved problemer er det legen du må høre på :)

Gåturer er så absolutt bevegelse, særlig om du får opp pulsen litt. Jeg ville kanskje avsluttet med noen enkle styrkeøvelser (trenger ikke ta mer enn 15 min) som knebøy, utfall, armhevninger (på knærne) eller noe etter gåturen. 

Proteiner var gull verdt for min del de holder deg mett lenge. Jeg kunne ikke så mye selv, men fikk dette tipset av samboeren (etter at jeg hadde holdt på på egen hånd i noen år før jeg møtte han) som har vært opptatt av og jobbet med trening og kost store deler av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med saxenda. Men med mysimba og ozempic. Ozempic reddet meg i fra å ta slankeoperasjon. Superfornøyd 🙂

Anonymkode: 4ebae...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både mysimba og saxenda. 

Første runde med mysimba mista jeg flere kilo i løpet av kort tid, holdt vekta i over 1år. Sluttet pga medisiner som ikke gikk sammen. 

Runde nr 2 med mysimba ble bare en haug av bivirkninger. Satt på do å grein siden jeg var forstoppet.

1 runde med saxenda hadde jeg veldig god effekt. Noe bivirkninger, men ikke i nærheten av hva jeg hadde med mysimba runde 2. Gikk ned 8 kilo, mistet motivasjonen, spiste på meg 6 kg til tross for sprøytene. Fikk tilbake motivasjonen og rakk å gå ned 5kg på saxenda før jeg ble gravid. Måtte slutte pga graviditeten. Har fortsatt med samme rytmen som med saxenda. Ikke telt kalorier, men passet på å få flere måltider.

Nå skal det sies at jeg ikke har mere enn 15kg jeg skal ned.

Jeg har absolutt hatt god effekt av saxenda.

Anonymkode: ce99d...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.46):

Ønsker gjerne kommentarer, lignende erfaringer, tips og råd... 😰

Sjekk ut Spør Thor på Facebook. Det høres jo ut som du går ned på lavkarbo. Jeg hater lavkarbo, men må vel innse at jeg blir tykk av norsk kosthold med utskeielser i helgene. 

Anonymkode: df900...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Marye said:

Har nå gått ned 14 kg

Hva var din start vekt og hvor lang tid brukte du? :) 

Anonymkode: 1985d...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 19.35):

Hva var din start vekt og hvor lang tid brukte du? :) 

Anonymkode: 1985d...c57

Fra 94 kg til 80 siden oktober tror jeg

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Har selv akkurat startet med mysimba, og er skeptisk pga av alle bivirkningene, men prøver for å snu hodet fra å være fysen og sulten selv om man har spist en normal porsjon mat. 

Jeg kan altså ikke gi så mye råd om din medisin, for den har jeg kun lest om nå, men jeg kjenner meg veldig igjen med vekt og stressbelastende jobb. Det er for meg mye lettere å justere/stabilisere vekt når jeg ikke stresser. Det er ikke sunt å jobbe så mye overtid som du gjør, og det å ta deg tid - selv om du er sliten, til en treningsøkt kan være nøkkelen for deg. Det å bli skikkelig fysisk sliten kan gjøre mye for det mentale og stressbelastning. Yoga eller bare ren meditasjon for å få senket stressnivå kan også hjelpe. Jeg har hatt god hjelp av MediYoga, en yogaform som er forskningsbasert.

Det kan også være verdt å få en vurdering på om du kan ha Lipødem, for det hjelper ofte slankekurer lite på.

Når det gjelder mat så synes jeg også at lavkarbo er det som gir mest vektnedgang, men er vanskelig å holde om man ikke finner løsninger rundt produkter som brød. Synes alt av lavkarbobrødaktige ting smaker forferdelig over tid. Alt for kjip konsistens. Så for meg er det bedre å lage en plan for hvilke matvarer jeg klarer meg uten, hvilke matvarer jeg liker og hvilke matvarer blir vanskelig å holde meg borte fra - hva kan jeg gjøre med det? Hvilke situasjoner i hverdagen gjør kostholdet vanskelig (f.eks lunsj på jobb/sosiale treff (når pandemien er over)) og hvordan kan jeg løse det? 

Dette funker, når man er motivert, men med en gang livet, hverdagen eller livssituasjoner gjør det vanskelig å holde disse vanene så koker det fort bort i "vanlig" mat igjen. Hodet mitt skjønner det, men stressfølelsen fra jobb ødelegger for de gode tankene og vanene. Hensynet til mine barn (som jeg ikke ønsker skal påvirkes av slanke-/kroppsfokus) som også har fått middagsansvar - så må jeg jo spise maten de lager, det må jo de. 

Så, min plan nå er å bruke mysimba som hjelp til å minske søtsug, forbedre porsjonskontroll med økt metthetsfølelse og gå over til mer lavkarbo, slik at jeg kan fortsette et sunt kosthold når jeg ikke kan/vil fortsette med tablettene. Jeg bytter også delvis jobb for å senke stressnivå.

Ble litt langt, men håper mine tanker også kan være til hjelp for deg :) 

Endret av shi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...