Gå til innhold

Saxenda - noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Bare sjekker - er det mange med erfaringer med bruk av Saxenda her? Skulle gjerne hørt noen erfaringer, fått noen råd, etc. 
 

Ser an responsen på tråden før jeg plaprer ut ☺️

Anonymkode: 47612...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det funker som en slags quick fix.. Men det er en midlertidig en. Det fucker med systemet endel og det er lett å gå tilbake til samme gamle etterpå, når man ikke jobber med å endre de usunne vanene. Det er ingen vits å gå gjennom bivirkningene det har med mindre det virkelig er for å få den første motivasjonen når man gjør en omveltende livsstilsendring! 

Anonymkode: 5ec23...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger jeg meg videre i dansen og skriver min historie. 
 

Jeg er 27 år, «alltid» vært overvektig. Husker helsekontrollene på barneskolen var grusomme - traumatisert og høytopplesning av elevenes vekt. 
 

Jeg vil ikke kalle meg en «jojo»-slanker. På mitt meste har jeg veid 128 kg. På mitt letteste, i voksen alder, har jeg veid 92 kg. Jeg gikk raskt ned i vekt på lavkarbo på videregående - gikk like raskt opp igjen. For to år siden var jeg på mitt letteste 92 kg - og jeg hadde det ikke bra. Jeg levde da på en skyr og to bokser energidrikk daglig. Hvis jeg spiste noe mer var dette kun stekte grønnsaker (og da ble ikke dette stekt i hverken olje eller smør, skal du vite..). Maks 500 kcal - det var regelen min. Kiloene raste selvfølgelig av - og jeg ble mer og mer fornøyd, og mer og mer besatt. I ettertid ser jeg at dette ikke var sunt på noen som helst måte - og på grensen til å bli en spiseforstyrrelse. 
 

I samme moment møtte jeg også en helt nydelig fyr - som i dag er min samboer. Opplegget mitt rundt kosthold ble fort gjennomskuet når jeg ikke kunne drive på som jeg ønsket og ville, og han satte hardt mot hardt - han eller opplegget mitt. Jeg valgte selvfølgelig han. Nyforelsket og flott - kjærlighetskiloene kom (bare tull å skylde på de, vettu..). 
 

I løpet av de to årene har jeg nå lagt på meg igjen 35(!!!) kg. Jeg byttet nylig fastlege grunnet flytting - og det første han sa var at han ønsket å hjelpe meg. Han søkte om Saxenda på blåresept, innvilget med en gang.
 

Med en vekt på 127 kg startet jeg på Saxenda 9/12-20. I løpet av de tre første dagene gikk jeg ned tre kg (trolig væske) - og der har jeg blitt, ikke gram hverken opp eller ned. Plages med magesyre, forstoppelse og kvalme.
 

Jeg har, siden oppstart, loggført ALT jeg dytter i brødhølet - og jeg ligger daglig på mellom 1300-1800 kcal. Dette er nok litt lite, men jeg klarer ikke å få i meg mer.. Overspising har aldri vært et problem for min del, ikke trøstespising heller. Potetgull derimot - jeg elsker potetgull! Men siden oppstart av Saxenda har det ikke vært noe potetgull i hus. Jeg har vært beinhard med meg selv - har ikke spist godis annet enn på lørdager, og da i små mengder. 
 

Begge mine foreldre, og store deler av familien, er overvektige. Min tidligere fastlege sa en gang at operasjon var mitt eneste håp. Gastro-spesialist sa også dette. 
 

Jeg jobber 100% (ofte 130%) i en svært psykisk krevende jobb, og har en hvordan full av stress - dette er heller ikke heldig i forbindelse med vektnedgang. 
 

Ønsker gjerne kommentarer, lignende erfaringer, tips og råd... 😰

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker saxenda

gått ned 9 kg til nå, fra 94 til 85, går sakte, men sikkert ned

husker ikke hvor mange uker jeg har brukt det. 
gikk ned 4 kg på fire uker, nå går det litt saktere

har ingen bivirkninger 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.23):

Hei! 
Bare sjekker - er det mange med erfaringer med bruk av Saxenda her? Skulle gjerne hørt noen erfaringer, fått noen råd, etc. 
 

Ser an responsen på tråden før jeg plaprer ut ☺️

Anonymkode: 47612...0f6

Nettopp fått det innviglet på blå resept, begynner på lørdag. Spent.

Anonymkode: 00ba4...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp fått det innviglet på blå resept, begynner på lørdag. Spent.

Anonymkode: 00ba4...372

Skal du legge om kosthold ved siden av?

Anonymkode: 5ec23...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som bruker Mysimba, det har vært veldig effektivt men dyrt. 

Anonymkode: 7107f...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du legge om kosthold ved siden av?

Anonymkode: 5ec23...737

Det har jeg gjort allerede. Teller kalorier. Men har skjønt på legen at jeg egentlig ikke kan følge kaloritelling strengt mens jeg går Saxenda for der blir det Saxenda som bestemmer når jeg er mett og at jeg antagelig vil bli mett på mindre mat enn før.

Anonymkode: 00ba4...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 
Jeg har kun forsøkt kaloritelling. Har ikke fått noen anbefalinger om hverken det ene eller andre. Men kaloritelling fungerer altså ikke for min del.. 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. 
Jeg har kun forsøkt kaloritelling. Har ikke fått noen anbefalinger om hverken det ene eller andre. Men kaloritelling fungerer altså ikke for min del.. 

Anonymkode: 47612...0f6

Hva fungerer ikke med det?

Anonymkode: 5ec23...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva fungerer ikke med det?

Anonymkode: 5ec23...737

Jeg håper du har skrevet testamente 😜

Anonymkode: 99dca...f1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper du har skrevet testamente 😜

Anonymkode: 99dca...f1b

Javel? 

Anonymkode: 5ec23...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Javel? 

Anonymkode: 5ec23...737

Du kommer til å bli halshogd om du ikke gir deg... :(

Anonymkode: 99dca...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva fungerer ikke med det?

Anonymkode: 5ec23...737

TS her. Det står i hovedinnlegget. Jeg går ikke ned, til tross for at jeg bare spiser 1300-1800 kcal, klarer heller ikke å spise mer. 

Anonymkode: 47612...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. Det står i hovedinnlegget. Jeg går ikke ned, til tross for at jeg bare spiser 1300-1800 kcal, klarer heller ikke å spise mer. 

Anonymkode: 47612...0f6

Jeg kan være dønn seriøs også. For kvinne, 27 år, 165 cm, 124 kg, lett aktivitet, estimerer  https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/  et vedlikeholdsnivå på 2748. Dette vil være noe høyere hvis du er høyere og mer aktiv, noe lavere hvis du er kortere og mindre aktiv. Vedlikeholdsnivå betyr at ethvert kaloriinntak under det, hva det enn er, over tid, vil føre til vektnedgang. Bare for å holde seg i live - altså om personen skulle ligget i koma - bruker denne tenkte kroppen 1999 kalorier per dag.

Så greia er at du ikke spiser 1300-1800 kalorier. På lissom, ja, et par dager, absolutt, her og der, selvfølgelig - men ikke egentlig, konsekvent, og over tid, som er den eneste måten vektnedgang fungerer og kan fungere. Det at du nevner at du ikke klarer å spise mer, som ikke er sant (og heller ikke relevant, siden vektnedgang dreier seg om å spise mindre, ikke mer) indikerer alene at du ikke er helt overbevist om at "en kalori er en kalori" og at det derfor er noe poeng å spise mindre. Eller at det ligger noe annet bak. Mange overvektige ønsker ikke å gå ned i vekt, av forskjellige grunner. 

Anonymkode: 99dca...f1b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg kan være dønn seriøs også. For kvinne, 27 år, 165 cm, 124 kg, lett aktivitet, estimerer  https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/  et vedlikeholdsnivå på 2748. Dette vil være noe høyere hvis du er høyere og mer aktiv, noe lavere hvis du er kortere og mindre aktiv. Vedlikeholdsnivå betyr at ethvert kaloriinntak under det, hva det enn er, over tid, vil føre til vektnedgang. Bare for å holde seg i live - altså om personen skulle ligget i koma - bruker denne tenkte kroppen 1999 kalorier per dag.

Så greia er at du ikke spiser 1300-1800 kalorier. På lissom, ja, et par dager, absolutt, her og der, selvfølgelig - men ikke egentlig, konsekvent, og over tid, som er den eneste måten vektnedgang fungerer og kan fungere. Det at du nevner at du ikke klarer å spise mer, som ikke er sant (og heller ikke relevant, siden vektnedgang dreier seg om å spise mindre, ikke mer) indikerer alene at du ikke er helt overbevist om at "en kalori er en kalori" og at det derfor er noe poeng å spise mindre. Eller at det ligger noe annet bak. Mange overvektige ønsker ikke å gå ned i vekt, av forskjellige grunner. 

Anonymkode: 99dca...f1b

Du påstår at jeg lyver når jeg sier at jeg siden 9/12/20 har ligget på 1300-1800 kcal daglig? Jeg har kostregistrert absolutt alt. Veid opp, og registrert.  
 

Det at jeg nevner at jeg ikke klarer å spise mer er faktisk meget relevant - for 1300 kcal er for lite. Selvfølgelig klarer jeg å spise mer om jeg hadde valgt noe annet å spise; det er mer kcal i en feit essoburger enn det er i wok - men greia er vel at man skal gjøre en livsstilsendring, er det ikke? Hvis du har erfaringer med Saxenda, som jeg etterspør, så vil du også forstå hvorfor jeg nevner det. 
 

Jeg forsøkte forresten kalkulatoren du henviser til: 

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2417.2 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 2014.3 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 2014.3 kcal

 

Og du har selvfølgelig helt rett, jeg ønsker ikke å gå ned i vekt. Jeg elsker å ha sex med samboeren min og kjenne at hele kroppen disser. Jeg elsker tanken på at det er dritvanskelig for meg å få barn, og ikke minst følge opp og ta vare på barna i fremtiden. Jeg synes det er digg å puste og pese om jeg går opp en trapp, eller går en km i flatt terreng. Tanken på at jeg kanskje dør av hjerneslag eller hjerteinfarkt i en alder av 50... Ja, det er sånn jeg ser for meg en fremtid. Om jeg ikke hadde ønsket å gå ned i vekt hadde jeg heller ikke gjort de tiltakene som er gjort. Da hadde jeg vel strengt talt gitt faen i både saxenda, tips og råd. Det kan godt hende du bare forsøkte å være hyggelig i ditt svar, men du kommer med noen påstander som er langt ifra OK. 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du påstår at jeg lyver når jeg sier at jeg siden 9/12/20 har ligget på 1300-1800 kcal daglig? Jeg har kostregistrert absolutt alt. Veid opp, og registrert.  

Anonymkode: 47612...0f6

Jeg ville kanskje ikke brukt ordet "lyver", men jeg tar det for gitt at du tar noen "snarveier", "glemmer" litt her og der, tenker at det er "sikkert" ikke så mange kalorier i dette at det er noen vits i å føre opp, "belønner" deg selv for at du har vært "flink", "unner deg" noe fordi det er fredag, vært en tøff dag på jobben, ungene er syke, eller sier til deg selv at "man skal jo ikke være helt fanatisk heller". I et reelt kaloriunderskudd går du ned i vekt, noe annet er ikke mulig. 

Sitat

Det at jeg nevner at jeg ikke klarer å spise mer er faktisk meget relevant - for 1300 kcal er for lite. Selvfølgelig klarer jeg å spise mer om jeg hadde valgt noe annet å spise; det er mer kcal i en feit essoburger enn det er i wok - men greia er vel at man skal gjøre en livsstilsendring, er det ikke? Hvis du har erfaringer med Saxenda, som jeg etterspør, så vil du også forstå hvorfor jeg nevner det. 

En livsstilsendring er for livet. Det er meningen at man skal leve, og leve godt, med livsstilen sin. Et liv hvor man aldri kan spise noe man liker, hva er det for et liv? Hvorfor er burgere funnet opp, hvis ingen skal kunne spise dem? Det er faktisk rom for hva du enn måtte ønske å spise, og oppnå og holde en sunn vekt, om du ikke spiser for mye av noe, over tid.

 

Sitat

 

Jeg forsøkte forresten kalkulatoren du henviser til: 

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2417.2 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 2014.3 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 2014.3 kcal

 

Ja, og hva mener du om kalkulatoren? Er den helt på jordet, etter din mening? Eller ga den deg en aha-opplevelse?

Sitat

 

Og du har selvfølgelig helt rett, jeg ønsker ikke å gå ned i vekt. Jeg elsker å ha sex med samboeren min og kjenne at hele kroppen disser. Jeg elsker tanken på at det er dritvanskelig for meg å få barn, og ikke minst følge opp og ta vare på barna i fremtiden. Jeg synes det er digg å puste og pese om jeg går opp en trapp, eller går en km i flatt terreng. Tanken på at jeg kanskje dør av hjerneslag eller hjerteinfarkt i en alder av 50... Ja, det er sånn jeg ser for meg en fremtid. Om jeg ikke hadde ønsket å gå ned i vekt hadde jeg heller ikke gjort de tiltakene som er gjort. Da hadde jeg vel strengt talt gitt faen i både saxenda, tips og råd. Det kan godt hende du bare forsøkte å være hyggelig i ditt svar, men du kommer med noen påstander som er langt ifra OK. 

 

Jeg skjønner at det jeg sier, opprører deg. Men det er sannheten. Jeg forsøkte ikke å bare være hyggelig. Jeg legger an på å være oppriktig og oppmuntrende. Hvis du ikke går ned med det du gjør nå, og du vil gå ned i vekt, og det du gjør nå er fordi det er alt du har hørt fram til nå, er det ok? Er det ok at du ikke går ned, bare fordi folk bare vil være hyggelige? Er det ok, og hyggelig, at folk sier at du ikke kan gå ned i vekt uten medisiner og operasjon?

Anonymkode: 99dca...f1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville kanskje ikke brukt ordet "lyver", men jeg tar det for gitt at du tar noen "snarveier", "glemmer" litt her og der, tenker at det er "sikkert" ikke så mange kalorier i dette at det er noen vits i å føre opp, "belønner" deg selv for at du har vært "flink", "unner deg" noe fordi det er fredag, vært en tøff dag på jobben, ungene er syke, eller sier til deg selv at "man skal jo ikke være helt fanatisk heller". I et reelt kaloriunderskudd går du ned i vekt, noe annet er ikke mulig. 
 

En livsstilsendring er for livet. Det er meningen at man skal leve, og leve godt, med livsstilen sin. Et liv hvor man aldri kan spise noe man liker, hva er det for et liv? Hvorfor er burgere funnet opp, hvis ingen skal kunne spise dem? Det er faktisk rom for hva du enn måtte ønske å spise, og oppnå og holde en sunn vekt, om du ikke spiser for mye av noe, over tid.

 

Ja, og hva mener du om kalkulatoren? Er den helt på jordet, etter din mening? Eller ga den deg en aha-opplevelse?

Jeg skjønner at det jeg sier, opprører deg. Men det er sannheten. Jeg forsøkte ikke å bare være hyggelig. Jeg legger an på å være oppriktig og oppmuntrende. Hvis du ikke går ned med det du gjør nå, og du vil gå ned i vekt, og det du gjør nå er fordi det er alt du har hørt fram til nå, er det ok? Er det ok at du ikke går ned, bare fordi folk bare vil være hyggelige? Er det ok, og hyggelig, at folk sier at du ikke kan gå ned i vekt uten medisiner og operasjon?

Anonymkode: 99dca...f1b

Jeg synes ikke du skal ta noe for gitt når jeg har understreket faktum to ganger. Det er ikke tilfellet, enkelt og greit. Så jo, noe annet er mulig - og jeg er slettes ikke alene om det. 
 

Nettopp - det er snakk om en livsstilsendring. Jeg har da slettes ikke sagt at jeg aldri kommer til å spise en feit essoburger hverken under en vektnedgang, eller etter endt vektnedgang. Men det er kanskje ikke det lureste man gjør i oppstart av en vektnedgang. Det er jo også sånn at innholdet i en feit essoburger gjør at du lettere er fristet til å spise andre ting. 
 

Kalkulatoren er slettes ikke på jordet, men den ga meg heller ingen aha-opplevelse. Dette er jo ting jeg allerede er klar over - og kanskje den største grunnen til at jeg valgte å poste innlegget mitt til å begynne med. Frustrasjonen over at tiltakene ikke hjelper, når alt tilsier at de skal hjelpe. Men som tidligere nevnt - jeg er slettes ikke alene om det, og det er jo nettopp derfor jeg søker råd. 
 

Jeg har ikke et ønske om å gå ned i vekt fordi folk har vært hyggelige eller OK mot meg. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt for å kunne få en bedre fremtid. Jeg bryr meg veldig lite om hva andre tenker, mener og tror. Dette er helt og holdent mitt valg - ingen andres. Jeg gjør det ikke fordi legen har sagt at jeg bør, jeg gjør det fordi jeg vil. Dog så synes jeg ikke du er særlig oppmuntrende når du insinuerer at jeg lyver, enten det er løgn ovenfor deg eller meg selv. 

 

Anonymkode: 47612...0f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal ta noe for gitt når jeg har understreket faktum to ganger. Det er ikke tilfellet, enkelt og greit. Så jo, noe annet er mulig - og jeg er slettes ikke alene om det. 

Nettopp - det er snakk om en livsstilsendring. Jeg har da slettes ikke sagt at jeg aldri kommer til å spise en feit essoburger hverken under en vektnedgang, eller etter endt vektnedgang. Men det er kanskje ikke det lureste man gjør i oppstart av en vektnedgang. Det er jo også sånn at innholdet i en feit essoburger gjør at du lettere er fristet til å spise andre ting. 

Kalkulatoren er slettes ikke på jordet, men den ga meg heller ingen aha-opplevelse. Dette er jo ting jeg allerede er klar over - og kanskje den største grunnen til at jeg valgte å poste innlegget mitt til å begynne med. Frustrasjonen over at tiltakene ikke hjelper, når alt tilsier at de skal hjelpe. Men som tidligere nevnt - jeg er slettes ikke alene om det, og det er jo nettopp derfor jeg søker råd. 

Jeg har ikke et ønske om å gå ned i vekt fordi folk har vært hyggelige eller OK mot meg. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt for å kunne få en bedre fremtid. Jeg bryr meg veldig lite om hva andre tenker, mener og tror. Dette er helt og holdent mitt valg - ingen andres. Jeg gjør det ikke fordi legen har sagt at jeg bør, jeg gjør det fordi jeg vil. Dog så synes jeg ikke du er særlig oppmuntrende når du insinuerer at jeg lyver, enten det er løgn ovenfor deg eller meg selv. 

Anonymkode: 47612...0f6

Det jeg sier ville oppmuntret en som faktisk ønsket å gå ned i vekt. Jeg må jo teste vannet litt, men jeg vet av erfaring at mange har det som deg - sier at de ikke får til å gå ned i vekt, når de "gjør alt riktig", og er ikke interessert i å dobbeltsjekke, eller er kanskje ikke så interessert i å gå ned i vekt i første omgang. Jeg synes det er snodig, siden jeg bare syntes det var fælt å være overvektig, men etter å ha lest meg opp, forstår jeg hvorfor mange har en sånn indre motstand mot å gå ned i vekt. 

Man må ta enkelte ting for gitt, ellers kan man bare gi opp, og verden blir forferdelig forvirrende og skremmende uten en basiskunnskap man kan stole på. Kalorier ut/inn, tyngdekraften, frysepunktet for vann - slike ting er målbare og etterprøvbare og dermed forutsigbare. Effektive tlltak hjelper, når man anvender dem riktig. Hvis det du ønsker å oppnå, og det er innenfor rimelighetens grenser, ikke oppnås, må man anta at enten er tiltaket ikke effektivt i utgangspunktet, eller så er det i utgangspunktet effektivt, men feil iverksatt. Antakelsen du har, er dermed at det er noe feil med deg. Vil du heller at det skal være noe feil med deg, enn med metoden eller strategien?

Du har fått Saxenda for å stagge sulten, sånn at du kan være i et kaloriunderskudd uten å være sulten. Stemmer det? Hvorfor går du da ikke ned, hvis du er i kaloriunderskudd? Hvorfor skal du ha Saxenda, når du likevel ikke går ned i vekt? Er ikke dette problemstillinger som får deg til å undres, bare litegrann? For meg er det helt innlysende at du ikke er i kaloriunderskudd.

Det som får folk flest til å gi opp slankeopplegg, er at de ikke utfordrer synet sitt på mat. Hvis de ikke gjør det, vil det å spise litt av det man vil ha, å "åpne slusene". Hvis man jobber med forholdet sitt til mat, vil man etterhvert oppdage at man kan spise litt av alt, og ikke gå bananas, nettopp fordi man føler at man har lov til å spise hva man vil, og er i stand til å spise bare så mye man trenger.

For å si det rett ut, "hyggelige" folk, er, når det kommer til vekt, i virkeligheten "enablere". Istedenfor å hjelpe deg til å selv ta styringen - det jeg tenker på som oppmuntring - glatter de over og fratar deg ansvaret for den delen av din egen helse som du selv, og bare du, kan gjøre noe med. Dette er sikkert nytt for deg, skremmende og skummelt, men det er helt nødvendig hvis du skal ned i vekt og holde vekta etterpå. Og det er personlige egenskaper og kompetanse som kommer godt med som forelder - kanskje det kan være motivasjon for deg, du antydet over at du hadde lyst på barn.

Anonymkode: 99dca...f1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...