Gå til innhold

Hva ville dere studert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studerer psykologi profesjonsstudium. Angrer. Upopulær mening, men etter flere praksisperioder synes jeg ikke lenger at det å være psykolog virker så spennende som jeg så for meg før studiet. Man må gi så mye av seg selv og det kan være tungt til tider. Angrer på at jeg ikke valgte rettsvitenskap eller økonomi og administrasjon. 

Anonymkode: 4754c...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vg3 elev som sliter her! Enn så lenge vil jeg nok studere sykepleie eller barneskolelærer, men hverken karakterene eller motivasjonen er på plass.. 

Anonymkode: e9735...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier. Skulle ønske jeg hadde valgt å bli farmasøyt istedenfor. 

Anonymkode: 7dd60...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk barne og ungdomsarbeider, etter fagbrevet gikk jeg påbygg på VGs med tanke på å evt gå lærer videre. Fornøyd med det, trivdes med jobben, men ble kronisk syk og er nå utenfor arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Synes det i grunn virker veldig interessant, spesielt tverrfagligheten. Liker det veldig godt. Skulle jeg gått den veien tror jeg at jeg ville foretrukket ingeniør bachelor og evt. se hva jeg vil etter det, og etter hvert kanskje ta fysisk planlegging ved NTNU. Men det jeg lurer på, er om en slik grad er litt generell? Man lærer jo litt av alt. Er det lett å få jobb? 

Men er det høyt snitt for å komme inn etter bachelor? Er skoleflink, men vet at på universitetet vil det senere bli like mange flinke som meg. :) Så derfor jeg med gode karakterer kan velge alt av integrerte masterprogram. Er det jeg som regel har vurdert mest nå. Vet at konkurransen som regel er mye høyere på universitetet enn vgs, det er derfor jeg med gode karakterer kan søke meg inn på det meste.

Siden jeg liker tverrfaglighet har jeg tenkt mye på indøk på NTNU. Ser kun positive sider av dette studiet, ifølge undersøkelser er det kanskje Norges beste studium objektivt sett pga. alle betingelsene etter studiet. Går realfag og har ingen økonomifag, så hvor spennende økonomifag er for meg må jeg tenke meg nøye om på. Når jeg hører om det overfladisk høres økonomifag ut som løsningen for meg, og jeg bruker heller fritida mi på å følge med på økonomi og samfunnsrelaterte spørsmål enn å lese enda mer om hvordan matte, fysikk og kjemi fungerer i verden. Tror de fleste føler med meg der, selv om man går realfag. Synes realfag er gøy når jeg er på skolen da og får undervisning i det. Hadde vært verre om jeg måtte lære alt på egenhånd, er poenget mitt. :)

Derfor vurderer jeg noe slikt som samfunnsplanlegging også, da jeg vet at jeg er interessert i samfunnsfag. Ikke alle, men mange av de har jeg interesse for. Men jeg vil ikke gi opp realfagene heller, synes det er moro det også. Ser at det egentlig er mer et samfunnsvitenskapelig studie, så vil jeg ikke få bruk for realfagene? Siden ingeniørene også tar de samme jobbene, vil ikke en ingeniør bruke svært lite av sin kompetanse da, i slike jobber? Eller får de kanskje litt forskjellige oppgaver avhengig av kompetansen?

Tror indøkere også kan bli samfunnsplanleggere av ett eller annet slag også. ;) Kan være riktig å gå for det.

Anonymkode: b5846...53d

Det er ikke høyt snitt å komme inn på bachelor, så det skal du nå klare om du har karakter 4 eller mer fra videregående. Uansett hvilke fagbakgrunn man har så vil man ha bruk for sin kompetanse som arealplanlegger, da en som har mer realfagsbakgrunn tenker kanskje annerledes enn en med samfunnvitenskapelig bakgrunn. Men det er samme jobben ja. Som ingeniør kan man jobbe jobbe innen prosjektering om man ønsker det feks, så jeg vil si at du har mer jobbmuligheter som ingeniør enn om man har en sam.vit bakgrunn. Du kan lettere skifte stilling på sikt om du feks vil prøve noe annet en arealplanlegging. Ind.øk kan ta master i Fysisk planlegging om du ønsker den blandingen også :)

Anonymkode: c0dae...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått sykepleier og angret allerede under studier. Går siste året økonomi og ledelse nå og skal søke master innen innovasjon og teknologiledelse. Det er vanskelig å si hva andre skal  studere. Det må hver enkelt finne ut selv. Det at sykepleie ikke passer for meg er ikke dermed sagt at andre ikke skal ta det.

Mitt valg kjennes mye mere riktig nå, gleder meg til å kunne praktisere utdannelsen.

Anonymkode: 9583a...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerte historie og er veldig glad for det. Veldig spennende fag, kosa meg med studiene. Fikk også relevant jobb med én gang jeg var ferdig (master). Ville helt klart valgt det igjen. Andre fag jeg kunne tenkt meg er idéhistorie, filosofi og ulike språk. Det får bli når jeg blir pensjonist 😄 

Anonymkode: 6354b...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 20.57):

Går på vgs. Tenker å studere indøk eller siving :)

Hvis noen har erfaringer med dette, kom gjerne med tips ^^

Anonymkode: b5846...53d

Da må du ha gode karakterer! Ikke erfaring med det, men annen utdanning det er vanskelig å komme inn på, og anbefaler det - fint å ha noe å jobbe mot på videregående, og en attraktiv utdanning åpner alltid for mange muligheter senere. De som skjønner at det lønner å jobbe litt på videregående er heldige.

Anonymkode: dfc9b...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke høyt snitt å komme inn på bachelor, så det skal du nå klare om du har karakter 4 eller mer fra videregående. Uansett hvilke fagbakgrunn man har så vil man ha bruk for sin kompetanse som arealplanlegger, da en som har mer realfagsbakgrunn tenker kanskje annerledes enn en med samfunnvitenskapelig bakgrunn. Men det er samme jobben ja. Som ingeniør kan man jobbe jobbe innen prosjektering om man ønsker det feks, så jeg vil si at du har mer jobbmuligheter som ingeniør enn om man har en sam.vit bakgrunn. Du kan lettere skifte stilling på sikt om du feks vil prøve noe annet en arealplanlegging. Ind.øk kan ta master i Fysisk planlegging om du ønsker den blandingen også :)

Anonymkode: c0dae...b60

Tenkte på å komme inn på masteren fysisk planlegging på NTNU, etter bacheloren. Kan i grunn komme inn på så og si alle bachelorprogram med snittet mitt så langt, og så lenge jeg bevarer det.

Det er fint at man som ingeniør har flere muligheter. Men må man ta fysisk planlegging eller noe liknende for å bli arealplanlegger? Eller holde en bachelorgrad evt. master innen ingeniørfag. Og nå har det seg sånn at det finnes ufattelig mange ingeniørretninger, men antar at bygg er mest relevant i arealplanlegging.

Indøk er allerde et integrert masterprogram. Om du mener det går an å ta en ny master i fysisk planlegging, så synes jeg det er litt uaktuelt og tvert imot en omvei, med mindre jeg brenner for faget og absolutt vil bli arealplanlegger. :) 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du ha gode karakterer! Ikke erfaring med det, men annen utdanning det er vanskelig å komme inn på, og anbefaler det - fint å ha noe å jobbe mot på videregående, og en attraktiv utdanning åpner alltid for mange muligheter senere. De som skjønner at det lønner å jobbe litt på videregående er heldige.

Anonymkode: dfc9b...9a9

Lover godt så langt med karakterer :) 

Anonymkode: b5846...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lektor i realfag, men gikk noen runder med meg selv etter noen år i jobb, og bestemte meg til slutt for å studere medisin. Angrer ikke på det, men utdanner meg antagelig til et usikkert arbeidsmarked. 

Anonymkode: 816f6...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (På 13.1.2021 den 23.30):

Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom, og jeg anbefaler det veldig! Jeg har gått 1 1/2 år (det har gått veldig fort), også har jeg 1 1/2 år igjen ☺️ Det er mange spennende jobbmuligheter, men nå vet jo ikke jeg hva du kunne tenke deg å jobbe med og synes er spennende ☺️

Jeg er sosionom, og nå som jeg har fast jobb og elsker jobben min så angrer jeg ikke et sekund, men jeg angret i noen år etter utdannelsen fordi det var så utrolig vanskelig å få jobb. Tenkte mange ganger at jeg heller burde blitt sykepleier, men som sagt i dag er jeg sjeleglad for at jeg valgte å bli sosionom.

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 9.59):

Studerer sosialt arbeid. Fortsatt litt usikker på om det er dette jeg vil, men er uansett et veldig spennende studie. Skal heldigvis ut i praksis for å få testet om det er noe for meg. Er jo uansett ikke bortkastet. Vurderer egentlig å studere noe innen IT eller Media som plan b.

Anonymkode: de7f4...1c6

Husk at praksisen varierer veldig! Noen av mine medstudenter hadde et skikkelig kjip praksis på kontor med lite sosialrelevant arbeid, mens andre hadde fantastisk paksis og ble i jobben etter endt studie!

Anonymkode: 7cdd7...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på lektor utdanning 😊 fornøyd så langt. 

Anonymkode: 2c185...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenkte på å komme inn på masteren fysisk planlegging på NTNU, etter bacheloren. Kan i grunn komme inn på så og si alle bachelorprogram med snittet mitt så langt, og så lenge jeg bevarer det.

Det er fint at man som ingeniør har flere muligheter. Men må man ta fysisk planlegging eller noe liknende for å bli arealplanlegger? Eller holde en bachelorgrad evt. master innen ingeniørfag. Og nå har det seg sånn at det finnes ufattelig mange ingeniørretninger, men antar at bygg er mest relevant i arealplanlegging.

Indøk er allerde et integrert masterprogram. Om du mener det går an å ta en ny master i fysisk planlegging, så synes jeg det er litt uaktuelt og tvert imot en omvei, med mindre jeg brenner for faget og absolutt vil bli arealplanlegger. :) 

Lover godt så langt med karakterer :) 

Anonymkode: b5846...53d

C og bedre er nok for å komme inn på masteren i Fysisk Planlegging, så lenge det ikke øker enda mer da. Det har økt fra 20 til 30 plasser så derfor har snittet gått ned på å komme inn. Det er enklere å få jobb innen arealplanlegging om du har noe som har med feltet å gjøre, d.v.s bygg, arkitektur, landskapsarkitektur, miljøforvaltning/naturviter, geografi og samfunnsplanlegging/arealplanlegging. En master i ind.øk vil ikke vise til arbeidsgiver at du kan fagfeltet for å si det sånn. 

Anonymkode: c0dae...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 12.51):

Går på lektor utdanning 😊 fornøyd så langt. 

Anonymkode: 2c185...cb9

Hvor og hvilke fag studerer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer bach. i sosialfag. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg blitt anleggsmaskinfører! haha ja vidt forskjellige retninger 😅

Anonymkode: c01c1...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/13/2021 at 8:57 PM, AnonymBruker said:

Går på vgs. Tenker å studere indøk eller siving :)

Hvis noen har erfaringer med dette, kom gjerne med tips ^^

Anonymkode: b5846...53d

Bli glad i matte. Sivinglinjene har 4-5 mattefag alle må ha (matte 1,2,3,4 og statistikk) i tillegg til IT (ITGK). De første to årene er veldig like og generelle for alle linjene, og de fleste har har litt kjemi og fysikk uansett hvilken linje du har valgt. For mange blir det derfor ikke helt som man har sett for seg ettersom man alltid får høre at "du får velge fag på universitetet, så da kan du velge det du synes er spennende". I realiteten får man ikke velge spesielt mange fag før tredjeklasse. 

Fordelen med dette er jo at det er veldig, veldig lett å bytte linje innad på gløs. Er du inne, er du inne, på en måte. Dersom du er temmelig sikker på at siving er det du vil, så er det bare å søke seg inn på en av linjene. Skulle du finne ut at det ble litt feil, har du uansett så mange fellesfag i bunn at det er lett å søke internovergang. Vi hadde sikkert tjue stykk som byttet innen det første året, men veldig få som byttet til noe annet enn en annen sivinglinje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

madamecurie skrev (3 minutter siden):

Bli glad i matte. Sivinglinjene har 4-5 mattefag alle må ha (matte 1,2,3,4 og statistikk) i tillegg til IT (ITGK). De første to årene er veldig like og generelle for alle linjene, og de fleste har har litt kjemi og fysikk uansett hvilken linje du har valgt. For mange blir det derfor ikke helt som man har sett for seg ettersom man alltid får høre at "du får velge fag på universitetet, så da kan du velge det du synes er spennende". I realiteten får man ikke velge spesielt mange fag før tredjeklasse. 

Fordelen med dette er jo at det er veldig, veldig lett å bytte linje innad på gløs. Er du inne, er du inne, på en måte. Dersom du er temmelig sikker på at siving er det du vil, så er det bare å søke seg inn på en av linjene. Skulle du finne ut at det ble litt feil, har du uansett så mange fellesfag i bunn at det er lett å søke internovergang. Vi hadde sikkert tjue stykk som byttet innen det første året, men veldig få som byttet til noe annet enn en annen sivinglinje. 

Tusen takk for svar. :) Liker matte egt ganske godt, men det er vel kanskje mest pga at det er "lett" å jobbe med, å løse oppgaver blir automatisert etter hvert når man kan metoden. Hvordan er måten å jobbe på i matten på universitetet? Er det noe likt?

Interne overganger er gode fordeler. Vil nok mest sannsynlig gå siving ja, og om det jeg tar føles feil, får jeg vel bare bytte. :) Om ikke det er siving på NTNU jeg skal gå vil jeg mest sannsynlig ta noe siving eller ingeniør på en annen skole. Men jeg har snitt til det meste av siving på NTNU, og da har jeg alltid hørt at det er det jeg bør gå for. Men samtidig kunne jeg sikkert fått bedre karakterer av å gå på en "dårligere" skole.

 Men man må vel ta opp fag i neste år da om man bytter linje? Da kan man vel ha 5-6 fag i semesteret 😬

Hvilken linje gikk/går du?

Anonymkode: b5846...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar. :) Liker matte egt ganske godt, men det er vel kanskje mest pga at det er "lett" å jobbe med, å løse oppgaver blir automatisert etter hvert når man kan metoden. Hvordan er måten å jobbe på i matten på universitetet? Er det noe likt?

Interne overganger er gode fordeler. Vil nok mest sannsynlig gå siving ja, og om det jeg tar føles feil, får jeg vel bare bytte. :) Om ikke det er siving på NTNU jeg skal gå vil jeg mest sannsynlig ta noe siving eller ingeniør på en annen skole. Men jeg har snitt til det meste av siving på NTNU, og da har jeg alltid hørt at det er det jeg bør gå for. Men samtidig kunne jeg sikkert fått bedre karakterer av å gå på en "dårligere" skole.

 Men man må vel ta opp fag i neste år da om man bytter linje? Da kan man vel ha 5-6 fag i semesteret 😬

Hvilken linje gikk/går du?

Anonymkode: b5846...53d

Tja. Det stilles krav til å gjøre en del øvinger og innleveringer for å få ta eksamen, så blir ikke så mye tid til å løse oppgaver utenom de, med mindre du ønsker at studiet er livet og livet er studiet. Er ganske solide mengder arbeidskrav i alle emnene. I tillegg byttes tallene gradvis ut med bokstaver, det er mange flere beviser og teoremer enn du er vant med fra vgs - etterhvert føler du at du har lært deg et nytt språk, haha. Innså her om dagen at jeg kan hele det greske alfabetet uten å noensinne ha lagt inn en innsats for det, kun takket være matte + tekniske fag. 

Det som kan være greit å huske på er at selv om man kanskje har vært topp tre i klassen sin i STEM-fagene, eller til og med den beste, så har de andre som har søkt på det samme studiet akkurat de samme forutsetningene som deg. Det er kanskje selvinnlysende for mange, men når du samler mange skarpe matte/teknologihjerner sammen, så er "ingen" skarpe lenger. Det kreves ekstremt mye for å bli best når du samler alle som allerede er "best" fra sin vgs i samme klasse! 

Takket være normalfordeling er snittet som regel C. Det vil si at det er mange av "de beste" som får C,D og E'er. Skal ikke forsøke å rosemale noe - å få gode karakterer krever mye jobb. Likevel veier et vitnemål fra NTNU tungt, men hvorvidt det er lønnsomt med gode karakterer fra et annet universitet/høgskole kontra litt dårligere fra NTNU, skal jeg ikke uttale meg om. 

Om du må ta flere fag kommer an på hvor sent du bytter - mange velger formelt å begynne i førsteklasse på nytt dersom de bytter etter et år, sånn at de får være fadderbarn i fadderuka med ny linjeforening. Da tar de gjerne det/de fagene de mangler fra førsteklasse (som kommer an på hva du har gått og hva du har byttet til) og begynner på andreklassefagene. 

Industriell kjemi, forresten, dersom navnet mitt ikke avslørte meg;) 

Edit: Innså at jeg ikke svarte på alle spørsmålene dine første gang

Endret av madamecurie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2021 at 6:13 PM, AnonymBruker said:

Studerer psykologi profesjonsstudium. Angrer. Upopulær mening, men etter flere praksisperioder synes jeg ikke lenger at det å være psykolog virker så spennende som jeg så for meg før studiet. Man må gi så mye av seg selv og det kan være tungt til tider. Angrer på at jeg ikke valgte rettsvitenskap eller økonomi og administrasjon. 

Anonymkode: 4754c...842

Hei,  an du utdype litt om hvorfor du angrer?  Er utdannet maskiningeniør, men har akkurat startet å ta opp fagene jeg trenger for å komme inn på psykologi..

Endret av Jadda123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...