Gå til innhold

Hva ville dere studert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva studerer dere, eller har studert? Hva jobber dere som? Anbefaler dere det? Angrer dere? Hva ville dere valgt om du kunne valgt på nytt? ❤️🙏

Anonymkode: 74413...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk barne- og ungdomsarbeider. Var skolelei og ville bare ut i jobb. Angrer bittert at jeg ikke rettet meg inn mot psykologi. Ville definitivt gått i den retningen om jeg kunne gått tilbake i tid. 
Nå er jeg godt over 40 år og uføretrygdet pga skade så vanskelig å få gjort noe med det nå

Anonymkode: eb8b2...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

økonomi, juss, psykologi, språk, grafisk design. lista er lengre og🙈🤭haha min største sorg at jeg pga sykdom og nå kognitiv svikt ikke fikk utvikle meg😏😢

Anonymkode: a9fc8...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på vgs. Tenker å studere indøk eller siving :)

Hvis noen har erfaringer med dette, kom gjerne med tips ^^

Anonymkode: b5846...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva studerer dere, eller har studert? Har studert adm. og ledelse

Hva jobber dere som? Rådgiver i det offentlige

Anbefaler dere det? Nei

Angrer dere? Ja

Hva ville dere valgt om du kunne valgt på nytt? Revisor med spesialisering, og starte eget firma

❤️🙏

Anonymkode: 74413...3a2

Svar i sitat

Anonymkode: 276c1...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg brukt god tid til å vurdere og kjenne etter hva som passer for meg, og heller teste ut noen yrker til jeg fant ut hva jeg ville gjøre. Arbeidserfaring er gull verdt både på cven og i livet forøvrig. Og engasjert meg i ulike verv og foreninger, det ser bra ut. Bygd CV rett og slett, og så toppet det med en grad i noe jeg er interessert i. 

 

Anonymkode: a3e2b...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer meg ikke gjennom VGs engang, håpløst, 🤣👏

Anonymkode: 4d462...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom, og jeg anbefaler det veldig! Jeg har gått 1 1/2 år (det har gått veldig fort), også har jeg 1 1/2 år igjen ☺️ Det er mange spennende jobbmuligheter, men nå vet jo ikke jeg hva du kunne tenke deg å jobbe med og synes er spennende ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeyrket er veterinær, men det er uoppnåelig. Tar foreløpig tre fag på en tilrettelagt videregående og er såvidt jeg mestrer det. Jeg har veldig lyst til å studere noe da, så om helsen ikke forverres så kommer jeg nok til å finne utav det, men det blir nok noe langt mindre krevende enn veterinærstudiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer sosialt arbeid. Fortsatt litt usikker på om det er dette jeg vil, men er uansett et veldig spennende studie. Skal heldigvis ut i praksis for å få testet om det er noe for meg. Er jo uansett ikke bortkastet. Vurderer egentlig å studere noe innen IT eller Media som plan b.

Anonymkode: de7f4...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eller annet som hadde gitt meg god jobb i olja. 
Desverre har jeg ikke intelligensen til studier. 

Anonymkode: 674cf...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lege og deretter forsker. Men da kunne jeg ikke hatt livet mitt slik det er nå med mann og barn ++

Anonymkode: 5d69f...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte kjemi. Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt det samme, eller jus eller IT.

Anonymkode: fff27...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert til å bli arealplanlegger. Jobber for øyeblikket som rådgiver innen byggesak i kommune. Synes det er greit, ikke så mye stress. Ville ikke skiftet studie, men skifter gjerne stilling senere. 

Anonymkode: c0dae...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har studert til å bli arealplanlegger. Jobber for øyeblikket som rådgiver innen byggesak i kommune. Synes det er greit, ikke så mye stress. Ville ikke skiftet studie, men skifter gjerne stilling senere. 

Anonymkode: c0dae...b60

Hvordan blir man arealplanlegger? Hvilken utdannelse tar man?

Det virker som utrolig interessant synes jeg å planlegge byområder. Rolig jobb ser det ut som også.

Anonymkode: b5846...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan blir man arealplanlegger? Hvilken utdannelse tar man?

Det virker som utrolig interessant synes jeg å planlegge byområder. Rolig jobb ser det ut som også.

Anonymkode: b5846...53d

Ja, det er veldig spennende ☺ De har femårig master på NMBU, By-og regionplanlegging, det er bachelor i Landskapsplanlegging på  HVL, det er flere skoler som har bachelor og master innen samfunnsplanlegging. Så kan du også jobbe innen for det med å være ingeniør innen bygg og arkitekt. 

Jeg har selv en generell samfunnsvitenskapelig grad og har tatt master i Fysisk Planlegging på NTNU. Så du kan ha en ganske så variert bakgrunn. Anbefaler deg å velge en blanding mellom teknisk og samf.vit fag.

Jobben er mer stress når det er korte frister, men ellers er det ganske ok med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Så er det kjekt å kunne ha noe å si om by og område utvikling. 

Anonymkode: c0dae...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (16 timer siden):

Drømmeyrket er veterinær, men det er uoppnåelig. Tar foreløpig tre fag på en tilrettelagt videregående og er såvidt jeg mestrer det. Jeg har veldig lyst til å studere noe da, så om helsen ikke forverres så kommer jeg nok til å finne utav det, men det blir nok noe langt mindre krevende enn veterinærstudiet. 

Ønsket også å bli vetrinær, men innså at med mitt snitt ville jeg aldri klart å komme inn på studiet. Har tenkt til å søke husdyrvitenskap til høsten, er jo noe du kan se på? Der har man mulighet til å studere for å kunne jobbe med å sikre dyrevelferd og forebygge dyremishandling og mye mer :) er mange retninger innenfor studiet man kan velge!

Anonymkode: 92b48...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er veldig spennende ☺ De har femårig master på NMBU, By-og regionplanlegging, det er bachelor i Landskapsplanlegging på  HVL, det er flere skoler som har bachelor og master innen samfunnsplanlegging. Så kan du også jobbe innen for det med å være ingeniør innen bygg og arkitekt. 

Jeg har selv en generell samfunnsvitenskapelig grad og har tatt master i Fysisk Planlegging på NTNU. Så du kan ha en ganske så variert bakgrunn. Anbefaler deg å velge en blanding mellom teknisk og samf.vit fag.

Jobben er mer stress når det er korte frister, men ellers er det ganske ok med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Så er det kjekt å kunne ha noe å si om by og område utvikling. 

Anonymkode: c0dae...b60

Synes det i grunn virker veldig interessant, spesielt tverrfagligheten. Liker det veldig godt. Skulle jeg gått den veien tror jeg at jeg ville foretrukket ingeniør bachelor og evt. se hva jeg vil etter det, og etter hvert kanskje ta fysisk planlegging ved NTNU. Men det jeg lurer på, er om en slik grad er litt generell? Man lærer jo litt av alt. Er det lett å få jobb? 

Men er det høyt snitt for å komme inn etter bachelor? Er skoleflink, men vet at på universitetet vil det senere bli like mange flinke som meg. :) Så derfor jeg med gode karakterer kan velge alt av integrerte masterprogram. Er det jeg som regel har vurdert mest nå. Vet at konkurransen som regel er mye høyere på universitetet enn vgs, det er derfor jeg med gode karakterer kan søke meg inn på det meste.

Siden jeg liker tverrfaglighet har jeg tenkt mye på indøk på NTNU. Ser kun positive sider av dette studiet, ifølge undersøkelser er det kanskje Norges beste studium objektivt sett pga. alle betingelsene etter studiet. Går realfag og har ingen økonomifag, så hvor spennende økonomifag er for meg må jeg tenke meg nøye om på. Når jeg hører om det overfladisk høres økonomifag ut som løsningen for meg, og jeg bruker heller fritida mi på å følge med på økonomi og samfunnsrelaterte spørsmål enn å lese enda mer om hvordan matte, fysikk og kjemi fungerer i verden. Tror de fleste føler med meg der, selv om man går realfag. Synes realfag er gøy når jeg er på skolen da og får undervisning i det. Hadde vært verre om jeg måtte lære alt på egenhånd, er poenget mitt. :)

Derfor vurderer jeg noe slikt som samfunnsplanlegging også, da jeg vet at jeg er interessert i samfunnsfag. Ikke alle, men mange av de har jeg interesse for. Men jeg vil ikke gi opp realfagene heller, synes det er moro det også. Ser at det egentlig er mer et samfunnsvitenskapelig studie, så vil jeg ikke få bruk for realfagene? Siden ingeniørene også tar de samme jobbene, vil ikke en ingeniør bruke svært lite av sin kompetanse da, i slike jobber? Eller får de kanskje litt forskjellige oppgaver avhengig av kompetansen?

Tror indøkere også kan bli samfunnsplanleggere av ett eller annet slag også. ;) Kan være riktig å gå for det.

Anonymkode: b5846...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...