Gå til innhold

Bo i Vardø, Vadsø eller Kirkenes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Vardø ett år og var innom Vadsø og Kirkenes flere ganger. Ut fra alle jeg møtte og jobbet med i Vadsø, er det en by hvor det er vanskelig å bli kjent med folk. Vardø er selvsagt værutsatt, men for min del gikk det helt fint. Fjellet er stengt i blant om vinteren, men hvor ofte må man kjøre til Vadsø? Berlevåg og Båtsfjord sliter mye mer på den fronten. Man flytter uansett ikke til Øst-Finnmark fordi man hater vinter og elsker 30 grader på sommerent. 

Kirkenes er et skikkelig trist og fælt høl av en by. Å bo der fordi det går direktefly til Oslo er en utrolig dårlig grunn. I følge folk jeg kjenner som har bodd der, er det også der vanskelig å bli kjent med folk. 

Alt dette avhenger også selvsagt av hva slags jobb du får, men det er ikke utpreget vanskelig å komme inn i et miljø i Vardø, i hvert fall. Det er mange innflyttere som bor der i noen år før de flytter sørover igjen. Veldig aktivt damekor har de også. Vardø har greit bibliotek og kino hver søndag, men utvalget filmer er selvfølgelig begrenset. I Vardø er det også spesielt å kunne se sjeldne fulger utenfor vinduet og hval svømmende forbi på sjøen. Billig kongekrabbe er også lett å få tak i rimelig hvis du får noen kontakter. 

For meg var det like greit å gå for det mest ekstreme hvis man uansett tenker at det er midlertidig. 

Oppi der er det jo også gjerne lett å forhandle frem litt ordentlig god lønn. 

Anonymkode: 71cbd...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt Vardø hvis det ikke var for den militære radaren der. Nå er de i gang med å bygge en til. De som bor der mener at mange har fått kreft på grunn av strålingen. Lite eller ingen mygg. Hva med Kiberg som ligger 1,3 mil unna? Vinterstid kan veien over Domen være stengt i perioder, men stengte veier er ikke noe nytt nordpå. Fra Kiberg går det buss i ukedagene og man får gjort ærend på 3-4 timer. Lett å bli kjent med folk begge stedene. 

I Vadsø er folk mer reserverte, byen bak de lukkede gardinene som den kalles på folkemunne. 

Ville valgt Kirkenes fremfor Vadsø selv om boligprisene er litt høyere. 

Anonymkode: c9c4e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...