Gå til innhold

Bo i Vardø, Vadsø eller Kirkenes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer sterkt å flytte til Finnmark. Først og fremst for å få oppleve og komme tettere på den arktiske naturen og faunaen men også fordi vi begge er ganske lei av å bo i byen på lite areal. Vi er unge og uten barn og har ingen planer om å få barn på 5-6 år minst. Om vi ender opp i Finnmark for alltid vet vi jo ikke men planen er å slå oss ned der for noen år i hvert fall. Vi har begge yrker det er relativt lett å få jobb, uavhengig av hvor, spesielt samboeren har et yrke de nærmest "skriker etter" der oppe.

Noen som bor i noen av disse byene jeg foreslår i overskriften? Vadsø er vel den største? Er det stor forskjell på hva den har å tilby kontra de to andre? Som sagt er vi ingen storbymennesker men kulturtilbud som bibliotek, konsert, servering, aktive hobbygrupper, hundergrupper(forstår at det ikke lar seg gjøre nå så klart) etc.hadde vært ekstra positivt for oss. Jeg vet at Kirkenes har sykehus og ikke de andre men det er ikke utslagsgivende for oss. På forhånd tusen takk for svar om noen vil dele tips og erfaringer. Fortell gjerne hvilken by du synes har mest sjarm :) :) 

Anonymkode: e0afc...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor akkurat disse tre stedene? Du bør i hvert fall ikke tenke på dem som byer, men som små tettsteder.

Anonymkode: ce3b0...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi vurderer sterkt å flytte til Finnmark. Først og fremst for å få oppleve og komme tettere på den arktiske naturen og faunaen men også fordi vi begge er ganske lei av å bo i byen på lite areal. Vi er unge og uten barn og har ingen planer om å få barn på 5-6 år minst. Om vi ender opp i Finnmark for alltid vet vi jo ikke men planen er å slå oss ned der for noen år i hvert fall. Vi har begge yrker det er relativt lett å få jobb, uavhengig av hvor, spesielt samboeren har et yrke de nærmest "skriker etter" der oppe.

Noen som bor i noen av disse byene jeg foreslår i overskriften? Vadsø er vel den største? Er det stor forskjell på hva den har å tilby kontra de to andre? Som sagt er vi ingen storbymennesker men kulturtilbud som bibliotek, konsert, servering, aktive hobbygrupper, hundergrupper(forstår at det ikke lar seg gjøre nå så klart) etc.hadde vært ekstra positivt for oss. Jeg vet at Kirkenes har sykehus og ikke de andre men det er ikke utslagsgivende for oss. På forhånd tusen takk for svar om noen vil dele tips og erfaringer. Fortell gjerne hvilken by du synes har mest sjarm :) :) 

Anonymkode: e0afc...9bc

Har vært alle tre steder (Dog kun som turist). Og inntrykket mitt var at av nevnte steder så er egentlig bare Krikenes som ga meg en form for byfølelse. Selv om Vadsø har flest innbyggere. Vadsø og spesielt Vardø ga meg veldig lite byfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er ikke noe mål at det skal være en by og jeg vet også at disse stedene er små. Grunnen til at vi ser på disse som aktuelle er at de er omtrent den størrelsen vi ønsker oss innbyggermessig. Vi ønsker å bo et rolig sted men samtidig ikke et helt øde sted uten butikk og naboer. At vi har muligheten til å ta oss en spontan tur innom den lokale cafeen og puben uten å kjøre i 2 timer er bare et pluss :) Og selvfølgelig at vi ønsker å bo i overkommelig avstand til arbeidsplasser, disse tre stedene tilbyr mulige arbeidsplasser for oss begge.

TS

Anonymkode: e0afc...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadsø. Det er faktisk ingenting å diskutere ;) 

Anonymkode: d6b51...017

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Vardø ihvertfall. Vadsø er veldig greit.

Anonymkode: ddbcd...36d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vardø og Vadsø suger, Kirkenes er best.

Anonymkode: cf688...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vardø er en liten bygd med svært lite innhold. 

Kirkenes er vel mer russisk enn norsk, nesten. Fryktelig kald og traust plass er det også.

Vadsø inneholder vel det meste av det du etterspør. I alle fall nærmest. Kort vei både til Vardø og Kirkenes også, i tilfelle dere jobber litt spredt. 

Vadsø for alle pengene!

 

Anonymkode: d6b51...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at jeg ville valgt Vadsø. Mannen min likte Vadsø veldig godt. Alt i gangavstand, noen spisesteder og pub, og virker som at drt rr lett å bli kjent med folk. Kjenner to som bor der, og de trives veldig!

 

Men Kirkenes er også fint, synes jeg!

Anonymkode: dffbb...f0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Vadsø eller Kirkenes

I Vardø bor det godt under 2000, miljøet er lite og det er ganske værutsatt(med tanke på bil og fly). Men noen synes Vardø er superstas likevel, og det kan jo være det passer for dere.

En fordel med Kirkenes er at det går direktefly til Oslo, som er veldig praktisk om man har familie etc. sørpå. Kirkenes er også den største byen, og har flere restauranter/cafeeer enn Vadsø.

Ellers er det masse spennende arktisk natur både i Kirkenes og Vadsø. I Kirkenes er det ofte kaldere om vinteren og varmere om sommeren enn i Vadsø. 
 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre byene er fine byer jeg kunne bodd i. Jeg har allerede bodd i Vadsø da, jeg kommer derfra og trives veldig godt. Vi har et kjempeflott bibliotek (mye finere enn det i Kirkenes), og ny kino som er utrolig bra, samt bowlinghall. Basseng har vi også, men både Vardø og Kirkenes har bedre basseng enn oss. Vi pleier av og til å kjøre til Vardø og dra i basseng der. I tillegg er Vadsø ganske nært Finland, syns det er litt stas å kjøre dit og harryhandle. 

Av spisesteder har du i Vadsø indisk restaurant (Indigo), Opticom, Mølla, Scandic, Lille Chili som er litt utenfor Vadsø, samt kebabvogn og to kafeer (Hildonen og Zero Kaffebar). Mulig jeg har glemt noen, vet at det er en til restaurant som jeg ikke husker navnet på. På sommeren har vi også Havhesten, et spisested på Ekkerøy som er litt utenfor Vadsø. Og på sommeren har vi Varangerfestivalen, da er det masse konserter med både kjente og mindre kjente artister.

Men må si at Vardø nok har mest sjarm. Vardø er på mange måter veldig unikt. Jeg vet ikke hvordan det står til med bibliotek og kino der, men som nevnt har de et kjempebra basseng. De har også spisesteder som ABC Thai, Pakora og en kafé jeg ikke husker navnet på. 

Kirkenes er også unikt med sin nærhet til Russland og hvor russiskpreget byen er. Mange pleier å kjøre til Russland innimellom, og det er en opplevelse som jeg gjerne skulle hatt. De har også flere kafeer, sushi og andre restauranter.

Tenker egentlig at dere kan trives i alle disse byene. Men Vardø er mindre og litt mer «øde» da det er langt unna alt på en måte. Samtidig syns jeg det er veldig koselig der, og de har klesbutikk, interiørbutikk, sportsbutikk osv. I tillegg har de Bye Kolonial som har veldig godt utvalg av matvarer, nesten litt som Meny (ikke helt da. Og de har også Rema). Tror også Vardø har bowlinghall. For ikke å glemme heksemonumentet og Vardøhus festning, og Yukigassen (snøballkrig-konkurranse)!

Som en over skriver har Kirkenes innlandsklima, så det blir veldig kaldt om vinteren (kaldere enn i Vadsø), men varmere enn Vadsø om sommeren. Vardø har sjeldent sol, er nesten alltid overskyet og nokså kaldt. Fin natur får du alle disse stedene. Når man bor i Vardø er man også nært Hamningberg, som er et fantastisk sted verdt å besøke (kan også kjøre dit fra Vadsø, men tar da 1 time lenger).

Anonymkode: b3b32...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 19.44):

Hvorfor akkurat disse tre stedene? Du bør i hvert fall ikke tenke på dem som byer, men som små tettsteder.

Anonymkode: ce3b0...997

Kirkenes, Vardø og Vadsø har alle bystatus.

Anonymkode: cc2c1...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.ifinnmark.no/vardo-er-uten-tvil-det-stedet-i-norge-som-har-overrasket-meg-mest/o/5-81-1169907 

Kan legge til denne artikkelen. Men hvis dere bor i Vadsø får dere uansett besøkt Vardø, det er bare en times kjøretur. :) «Jeg har reist i Lofoten også, og i Vesterålen, i tillegg til en masse andre steder i Nord-Norge. Men ingen av dem kunne måle seg mot Vardø i det overraskende møtet mellom kunstinstallasjoner i verdensklasse og brutal norgeshistorie.»

Anonymkode: b3b32...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.14):

Vardø og Vadsø suger, Kirkenes er best.

Anonymkode: cf688...a9c

Ja, av de tre utvilsomt. Ellers ville jeg ha valgt Alta eller Hammerfest

Anonymkode: 88211...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i øst-Finnmark, og den eneste av de tre stedene jeg trivdes var Vardø. I all hovedsak pga befolkningen der. 

Kirkenes er lille Russland, kald, grå og trist by. 

Vadsø har kallenavnet "byen bak gardinene". Byen har mer utvalg enn Vardø (større by og mer folk), men her er det mye vanskeligere å bli kjent med folk. Man blir veldig avhengig av å ha kollegaer man kan henge med på fritiden. 

Vardø er utrolig koselig, og med mye som foregår. Det er ofte (i alle fall da jeg bodde der) konserter på kroa, og da samlet hele byen seg ser. Utrolig god stemning og lett å bli kjent med folk. Det er også flere gode restauranter (særlig hoteller er veldig bra), samt basseng, kino, bibliotek og museum og mange fine naturopplevelser. 

Uansett hvor dere velger anbefaler jeg å ha bil. Om du bor i Vardø og ønsker en tur på indisk restaurant eller Cubus, så følels ikke den bilturen særlig lang. 

Anonymkode: 7175a...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vil jeg si avhenger av hvilken type du er som person. Vardø er perfekt for den som liker naturopplevelser: surfing, kiting, fuglekikking, fotturer i ulent terreng osv. Av butikker har ikke Vardø allverden å stille opp med, men du finner både en koselig kafe, pub, kles-og matbutikk i sentrum. Om du er et utpreget natur-menneske er Varsø midt i blinken for deg. Vardø kan fint ha gode sommerdager, men klimaet er preget av vind fra storhavet og temperaturer som sjeldent bikker over 10 grader.

Vadsø har større utvalg av butikker enn Vardø og har også flere kulturtilbud, som nevnt over her. Samtidig er det kort vei til naturen, både følelsen av "snaufjell" og skog er rett utenfor stuedøra. Klimaet i Vadsø er typisk kystklima, fuktig og relativt mildt om vinteren, men også mye vind, regn og relativt kalde somre.

Kirkenes har mer by-preg enn Vadsø selv om selve by-kjernen er liten, med en kort gå-gate og kjøpesenter. Stor flyplass, endestopp for Hurtigruta og sykehuset er det som gjør Kirkenes til knutepunktet i Øst-Finnmark. Av kulturtilbud har Kirkenes både bibliotek og basseng, snøhotell om vinteren og er sjekkpunkt for Finnmarksløpet. I tillegg er Pasvik nasjonalpark en kort kjøretur unna med skikkelig innlandsskog og små fiskevann og koier som kan leies. Sørsiden av Varangerfjorden har også et klima som er mer varierende mellom sommer og vinter. Har vært borti -38 grader i februar, og oppmot 35 grader i juli. 

Jeg har selv vokst opp i Vadsø og bodd i Kirkenes. Vardø har jeg ikke bodd i, men har naturlig nok vært der mange ganger opp gjennom oppveksten. Hadde det vært opp til meg å ta et valg igjen (bor på østlandet nå) hadde jeg gått for Vadsø.

 

Anonymkode: 4a226...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg gitt et råd, så ville jeg gått for Kirkenes, eneste stedet jeg synes har bittelitt byfølelse. Viktigste årsaken er at det finnes direktefly til Oslo derfra. Det er veldig dyrt å reise fra Vardø/Vadsø med Widerøe. Litt varmere sommerstid enn kysten, litt spesielt med nærheten til Russland. Og forholdsvis kort vei til Finland om du vil harryhandle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Alta:) Bedre klima, flott natur og gode forbindelser med fly til Oslo og Tromsø. Fint kjøpesenter, flere kafeer og restauranter, endel kulturarrangementer .Flott bassenganlegg og 4 treningssenter ! 

Anonymkode: d9ad2...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så og si aldri over +16 grader på sommeren, på de kyststedene. Det er alltid vind. I Vardø er det ofte tjukk tåket. Det er mørkt mange måneder på vinteren og på sommeren er det lyst døgnet rundt. Hvorfor vil noen bo der frivillig, er over min forståelse.. 

Anonymkode: b1eb8...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...