Gå til innhold

Reagerer helsestasjonen om jeg avlyser timen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har dere vært heldige. Håper ikke at noen blir skremt, det er ikke min intensjon. Men føler at jeg bør gjøre oppmerksom på at helsestasjonene har fått føringer om å varsle barnevernet i de tilfellene hvor foreldrene uteblir fra konsultasjoner eller avbestiller eller endrer time flere ganger. Her vil det jo være rom for skjønn  – enkelte helsesykepleiere vil ha et mer avslappet forhold til saken og tenker at enkelte kontroller ikke er obligatoriske (som nevnt i tråden), andre vil ha en mer "firkantet" tolkning av hva som ligger i begrepene "regelmessig kontroll" og "nødvendig helsehjelp". 

I utgangspunktet skal jo helsestasjonen selvfølgelig forsøke å komme i kontakt med foreldrene og gi de sjansen til å forklare seg (det finnes jo gjerne en grunn til at folk uteblir fra en konsultasjon eller to, det kan jo skyldes noe så enkelte som en misforståelse). Men det er ikke alltid det blir gjort. 

Det er ikke alle helsesykepleiere som er klar over at det finnes godkjente alternativ til helsestasjonen. Barnevernet har heller ikke nødvendigvis kompetanse på hva loven sier om dette; det er jo ikke så ofte de støter på foreldre som velger bort helsestasjonen. 

Som du sikkert forstår, så snakker jeg av egen erfaring. Hadde maks uflaks og ble meldt til barnevernet da vi valgte å ta en av kontrollene hos legen. Tviler på at folk blir meldt slik uten videre, men her i kommunen er det visstnok rutine å melde... 🙄Får jo håpe og tro at de fleste helsestasjoner først kontakter foreldrene, men jeg ville ikke ha satset på at alle helsestasjoner over hele landet lar det være opp til foreldrene å avgjøre hva som er "viktige kontroller" 🙂 

Anonymkode: d7522...f6d

Men nå er det ikke vanlig praksis å melde fra til barnevernet om en eneste uteblitt time, uten at helsestasjonen forsøker ta kontakt med dere for å høre. Uteblir man fra flere kan det være grunn til bekymring og det er jo med rette at dette meldes fra. Dersom man i hovedsak har hatt kontroller på helsestasjonen, men plutselig velger å ta en vaksine hos fastlegen eller annen lege, så vil det vel være naturlig å gi helsestasjonen beskjed om dette, ellers får de jo ikke vite at barnet får oppfølging et annet sted. Her har foreldrene ansvaret. Sa dere ikke fra? 

Kan man vise til at barnet har fått oppfølging hos annen lege er ikke dette et problem og vil bli henlagt hos barnevernet, om det skulle være en helsesykepleier som bryter med vanlig praksis slik du beskriver her. Et unntak vil være om helsesykepleier er bekymret for barnet fra før. 

Til slutt må jeg si at jeg stusser litt over at det skal være en greie om hvilke kontroller som er viktige eller ikke, det er tross alt ikke så mange, er det ikke bare å gå på dem da? Ønsker man av diverse årsaker å ta alle eller noen kontroller hos lege så gir man enkelt beskjed om dette. Kveruleres det så kan man vise til lovverket. Så lenge barnet får oppfølging har man gjort det man skal som forelder. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er virkelig ikke SÅ mange kontroller at man ikke bør prioritere dem. 

Jeg jobber med barn (ikke helsesykepleier) og når vi innhenter informasjon fra helsestasjonen så finner vi noen ganger informasjon som ikke var bekymringsfull på det tidspunktet, men som i ettertid viser en begynnende vanske. Andre ganger kan vi utelukke hypoteser. Det første eksemplet kan handle om språkvansker som ble oppdaget i barneskolen, mens det andre kan dreie seg om autismeutredning hvor helsestasjon bekrefter at barnet ikke hadde store avvik som baby. 

Jeg ville ikke gamblet med å skippe kontroller. Samme logikk som ved celleprøve - hva om? 

Anonymkode: f2ad0...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men nå er det ikke vanlig praksis å melde fra til barnevernet om en eneste uteblitt time, uten at helsestasjonen forsøker ta kontakt med dere for å høre. Uteblir man fra flere kan det være grunn til bekymring og det er jo med rette at dette meldes fra. Dersom man i hovedsak har hatt kontroller på helsestasjonen, men plutselig velger å ta en vaksine hos fastlegen eller annen lege, så vil det vel være naturlig å gi helsestasjonen beskjed om dette, ellers får de jo ikke vite at barnet får oppfølging et annet sted. Her har foreldrene ansvaret. Sa dere ikke fra? 

Kan man vise til at barnet har fått oppfølging hos annen lege er ikke dette et problem og vil bli henlagt hos barnevernet, om det skulle være en helsesykepleier som bryter med vanlig praksis slik du beskriver her. Et unntak vil være om helsesykepleier er bekymret for barnet fra før. 

Til slutt må jeg si at jeg stusser litt over at det skal være en greie om hvilke kontroller som er viktige eller ikke, det er tross alt ikke så mange, er det ikke bare å gå på dem da? Ønsker man av diverse årsaker å ta alle eller noen kontroller hos lege så gir man enkelt beskjed om dette. Kveruleres det så kan man vise til lovverket. Så lenge barnet får oppfølging har man gjort det man skal som forelder. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Joda, vi hadde inntil da, pliktoppfyllende, gått på hver enkelt av kontrollene. Vi informerte helsestasjonen i god tid på forhånd om at vi hadde bestilt time hos fastlegen. Legetimen var få dager etter oppsatt kontroll ved helsestasjonen. Dessverre skjedde det en glipp; Legen var ikke orientert om at helsestasjonen visstnok må få bekreftelse samme dag (!) som helsekontroll er utført, og tenkte at det var innafor å vente til over helgen med å oppdatere helsestasjonen. Helsesykepleier syntes ikke at slikt kan vente (H*n misoppfattet muligens ordlyden i opplysningsplikten om at bekymring skal meldes umiddelbart), og vi ble meldt for å ha uteblitt fra helsekontroll. Uten at helsestasjonen kontaktet oss eller legen først. Helsestasjonen skylder nå på rutiner. "Slik gjør vi det her". 

Det ordnet seg jo til slutt, og saken ble henlagt. Slik sett kan man kanskje hevde at det ikke er et problem å bli meldt uten grunn? Jeg ser det annerledes: Hele opplevelsen var alt annet enn hyggelig. Når barneverntjenesten mottar en melding fra offentlig melder, tar de utgangspunkt i at saken er alvorlig. Jeg glemmer aldri det første møtet med bvt, der jeg følte meg som en kriminell. Kunne jeg ha misforstått loven? Vi måtte forsvare oss (kverulere) overfor barnevernet, da de i utgangspunktet sa seg enig med helsestasjonen i at helsestasjonen tross alt har det beste tilbudet. Ville vi ikke det beste for barnet vårt? (Barnevernet trenger sårt et kompetanseløft innen jus, men det er en annen diskusjon.)

Det er nok sjelden folk opplever tilsvarende. Men man kan ha skikkelig uflaks og støte på feil helsesykepleier. Hvordan den enkelte tolker føringene på å melde ifra om foreldre som møter, er vanskelig å si noe om på forhånd. 

Du har for øvrig helt rett i at helsestasjonen har rett til å melde etter en enkelt uteblitt time hvis der allerede er grunn til å mistenke alvorlig omsorgssvikt.

Kommentaren min om at det er vanskelig for foreldre å vite hvilke kontroller som er viktige, var ment til en debattant som skrev at det bare er å gå på de viktige kontrollene. Det vil jeg ikke anbefale. Hva vi foreldre ser på som viktig varierer jo veldig. 🙂 

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men man kan ha skikkelig uflaks og støte på feil helsesykepleier. Hvordan den enkelte tolker føringene på å melde ifra om foreldre som møter, er vanskelig å si noe om på forhånd. 

Anonymkode: d7522...f6d

Det skulle være "foreldre som ikke møter" 

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er flere ting enn høyde, vekt og om det er noe du lurer på. For barnets del og rettigheter, er det best at du drar til helsestasjonen slik at de kan sjekke språket og andre ting. Samtidig har barnet kanskje vært hos hs mer enn hos legen og føler seg mer komfortabel der? 

 

Anonymkode: cd9ca...dcb

TS her

Vi gikk på timen i dag. Ble målt høyde og vekt. Barnet følger kurven sin.. 

Anonymkode: 49c8a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har dere vært heldige. Håper ikke at noen blir skremt, det er ikke min intensjon. Men føler at jeg bør gjøre oppmerksom på at helsestasjonene har fått føringer om å varsle barnevernet i de tilfellene hvor foreldrene uteblir fra konsultasjoner eller avbestiller eller endrer time flere ganger. Her vil det jo være rom for skjønn  – enkelte helsesykepleiere vil ha et mer avslappet forhold til saken og tenker at enkelte kontroller ikke er obligatoriske (som nevnt i tråden), andre vil ha en mer "firkantet" tolkning av hva som ligger i begrepene "regelmessig kontroll" og "nødvendig helsehjelp". 

I utgangspunktet skal jo helsestasjonen selvfølgelig forsøke å komme i kontakt med foreldrene og gi de sjansen til å forklare seg (det finnes jo gjerne en grunn til at folk uteblir fra en konsultasjon eller to, det kan jo skyldes noe så enkelte som en misforståelse). Men det er ikke alltid det blir gjort. 

Det er ikke alle helsesykepleiere som er klar over at det finnes godkjente alternativ til helsestasjonen. Barnevernet har heller ikke nødvendigvis kompetanse på hva loven sier om dette; det er jo ikke så ofte de støter på foreldre som velger bort helsestasjonen. 

Som du sikkert forstår, så snakker jeg av egen erfaring. Hadde maks uflaks og ble meldt til barnevernet da vi valgte å ta en av kontrollene hos legen. Tviler på at folk blir meldt slik uten videre, men her i kommunen er det visstnok rutine å melde... 🙄Får jo håpe og tro at de fleste helsestasjoner først kontakter foreldrene, men jeg ville ikke ha satset på at alle helsestasjoner over hele landet lar det være opp til foreldrene å avgjøre hva som er "viktige kontroller" 🙂 

Anonymkode: d7522...f6d

Her har jeg forståelse med helsestasjonen. Om man har vært på kontroller x antall ganger, og plutselig ikke dukker opp eller avlyser flere ganger etter hverandre er jo det litt merkelig. Mange ville tenkt at foreldre prøver å skjule f.eks vold. 

Informerte du helsestasjon om at du ønsket å ta kontrollen hos lege eller bare avbestilte du? For det er veldig relevant. 

Vi informerte allerede når barna ble født at vi ikke ønsket og benytte oss av tilbudet til helsestasjonen og at alle kontroller ville bli gjort hos vår fastlege. Vi sendte dette skriftlig og hadde uken etter en telefonsamtale med helsesøster som ville gi beskjed om når de forskjellige kontrollene er, og vi fikk sammen med et skjema på dette mange brosjyrer i posten om amming, søvn, alkohol, bilsikkerhet osv. 

Hadde vi vært innom på to-tre kontroller, også plutselig uteblitt uten å gi ordentlig beskjed ville det jo vært rett og rimelig at vi ble meldt til barnevernet. 

Selv har jeg bare gode erfaringer med barnevernet. Men de ble ikke koblet inn pga helsestasjon. Ikke ble det nevnt at vi ikke ønsker å benytte oss av tilbudet heller. Ble dette et problem ift barnevernet hos deg? 

Anonymkode: c388d...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommermor skrev (2 timer siden):

De andre barna i klassen hadde nok vært på den obligatoriske 6 års kontrollen og ble dermed ikke innkalt av helsesøster på skolen.

Ja, helt sikkert. Men jeg forstår ikke hvorfor helsesøster da tok inn barnet, uten å informerer meg først, kun fordi jeg da hadde avlyst timen et halvt år før. Da jeg spurte så svarte hun bare svada. Ikke at det betyr så mye, men der og da virket det som om hun skulle vise litt makt. 

Og ingenting på helsestasjonen er obligatorisk, det er helt valgfritt. Og når det gjelder time hos helsesøster så får foreldrene vite det først. Det går ut et skriv. 

Anonymkode: f9ee4...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avbestillte en time hos helsesøster å fikk ny time dag etterpå. Når jeg kom til timen så sier helsesøster at hun har vært sååå bekymret siden vi avlyste timen,å hun lurte på å ringe meg å høre om alt var bra 🙄 Det var dråpen altså! Etter timen gikk jeg med en gang å snakket med sjefen hennes å fikk bytte helsesøster. Orker ikke sånt tull som det der altså! Hun nye helsesøsteren var heldigvis oppegående.

Anonymkode: afb14...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her

Vi gikk på timen i dag. Ble målt høyde og vekt. Barnet følger kurven sin.. 

Anonymkode: 49c8a...df0

Spurte du om grunnen til at dere går så ofte? 

(Du trenger selvfølgelig ikke dele årsak med oss her 🙂 ) 

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...