Gå til innhold

Reagerer helsestasjonen om jeg avlyser timen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi avlyste time som var satt opp rett før julaften. Ungen var snørrete og hostet, og vi hadde ikke lyst å ta sjansen. Det får være måte på hva man bekymrer seg for. Bestill ny time når det passer bedre. Man lever et live en pandemi om dagen

Anonymkode: 5ead0...c93

Litt mye med en pandemi om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke tar kontrollen ved helsestasjonen, "må" du ta den hos fastlegen. Barnet har krav på oppfølging som nevnt over her. Så hvis du hopper over hele kontrollen og barnet heller ikke følges opp andre steder kan det reageres på det ja. Unntaket er feks 18 mnd kontrollen, denne er ment som et ekstra tilbud. Vi droppet den og det var helt ok. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Den må ikke taes hos fastlegen 

Anonymkode: bc3c1...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den må ikke taes hos fastlegen 

Anonymkode: bc3c1...cd8

Nei eller annen lege da. Er ikke så voldsomt mange alternativer til helsestasjonen og fastlegen. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

18 mnd kontrollen er helt valgfri, mange steder er den heller ikke en individuell kontroll. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den må ikke taes hos fastlegen 

Anonymkode: bc3c1...cd8

Kan vel gå privat, men mange steder i landet er ikke dette et alternativ. 🙂

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

18 mnd kontrollen er helt valgfri, mange steder er den heller ikke en individuell kontroll. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Da må du nesten vise til link? Stoler ikke på at det er en allmenn regel hvis det er slik at din helsesykepleier har fortalt deg dette altså 🙂 Jeg fant ikke info på Helsenorge om at den er valgfri? (Skummet gjennom, så kanskje jeg overså noe) Kontrollen står oppført som en av de 14 man må gjennom. Gruppekontroll, men dette gjør den ikke mindre obligatorisk 🙂

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da må du nesten vise til link? Stoler ikke på at det er en allmenn regel hvis det er slik at din helsesykepleier har fortalt deg dette altså 🙂 Jeg fant ikke info på Helsenorge om at den er valgfri? (Skummet gjennom, så kanskje jeg overså noe) Kontrollen står oppført som en av de 14 man må gjennom. Gruppekontroll, men dette gjør den ikke mindre obligatorisk 🙂

Anonymkode: d7522...f6d

Ingen av kontrollene er obligatoriske, bare så det er sagt. Det er heller ikke slik at en enkelt helsestasjon kan ha egne kjøreregler og mene at man skal møte på 18 mnd kontrollen mens andre helsestasjoner ikke gjør det. 18 mnd kontrollen er et relativt nytt innført tilbud, da det for noen ble lenge mellom 15 mnd kontrollen og 2 års kontrollen. Men den er altså helt valgfri og i noen kommuner settes den kun opp ved behov (Feks Ås kommune). Har jobbet med dette :)

Anonymkode: 9a6f0...5d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen av kontrollene er obligatoriske, bare så det er sagt. Det er heller ikke slik at en enkelt helsestasjon kan ha egne kjøreregler og mene at man skal møte på 18 mnd kontrollen mens andre helsestasjoner ikke gjør det. 18 mnd kontrollen er et relativt nytt innført tilbud, da det for noen ble lenge mellom 15 mnd kontrollen og 2 års kontrollen. Men den er altså helt valgfri og i noen kommuner settes den kun opp ved behov (Feks Ås kommune). Har jobbet med dette :)

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Men er det ikke rart at foreldre over hele landet  ikke får informasjon om at den ene kontrollen er valgfri/mindre viktig? Hvordan skal vi kunne vite det, når helsestasjonen ikke forteller det, og det ikke står nevnt på Helsenorge? 🙂

Jeg tolker det som at alle kontrollene i praksis er obligatoriske, selv om det så fint står at helsestasjonen skal gi tilbud om kontroller.. Det er ikke opp til foreldrene å avgjøre hvor ofte de ønsker å besøke helsestasjon (eller lege). Hvis de ikke møter til den enkelte kontroll, blir det notert, og om de har fått tildelt en vanskelig helsesykepleier, kan det føre til store problemer. 

Uansett, så er de vel en grunn til at ts sitt barn blir satt opp på kontroll så ofte, så i ts sitt tilfelle, er nok ikke 17-18 mnd-kontrollen lurt å droppe...

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ofte på kontroll,  har du ikke fått årsaken til det?

Vi var ved 12 mnd og 15 mnd. Sammen med helsesykepleier ble vi enige om å droppe 18 mnd kontrollen da alt gikk fint, barnet fulgte kurven, godt fremme motorisk og vi ikke lurte på noe. Nå venter vi på 2 årskontroll og den kommer vi så klart til å dra på, selv om alt fremdeles oppleves å gå fint.

Anonymkode: 2ed07...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er det ikke rart at foreldre over hele landet  ikke får informasjon om at den ene kontrollen er valgfri/mindre viktig? Hvordan skal vi kunne vite det, når helsestasjonen ikke forteller det, og det ikke står nevnt på Helsenorge? 🙂

Jeg tolker det som at alle kontrollene i praksis er obligatoriske, selv om det så fint står at helsestasjonen skal gi tilbud om kontroller.. Det er ikke opp til foreldrene å avgjøre hvor ofte de ønsker å besøke helsestasjon (eller lege). Hvis de ikke møter til den enkelte kontroll, blir det notert, og om de har fått tildelt en vanskelig helsesykepleier, kan det føre til store problemer. 

Uansett, så er de vel en grunn til at ts sitt barn blir satt opp på kontroll så ofte, så i ts sitt tilfelle, er nok ikke 17-18 mnd-kontrollen lurt å droppe...

Anonymkode: d7522...f6d

Store problemer? Så lenge man tar viktige kontroller hos lege skjer det ingenting. Vi har ikke vært på en eneste kontroll på helsestasjonen med noen av våre 3 barn. Det er kanskje notert at vi ikke benytter oss av tilbudet, men gjør det noe da, at de noterer det? 

Anonymkode: c388d...438

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Store problemer? Så lenge man tar viktige kontroller hos lege skjer det ingenting. Vi har ikke vært på en eneste kontroll på helsestasjonen med noen av våre 3 barn. Det er kanskje notert at vi ikke benytter oss av tilbudet, men gjør det noe da, at de noterer det? 

Anonymkode: c388d...438

Hvorfor gjør dere ikke det? 

Anonymkode: 9410d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gjør dere ikke det? 

Anonymkode: 9410d...a01

Fordi vi ikke ønsker det da hun som er helsesøster mobbet meg mye på barne og ungdomsskolen. Har selvfølgelig ikke oppgitt det som grunn, men hun vet det nok selv. 

Vi bor på et lite sted så man kan ikke velge en annen for det er bare hun og til tider en vikar som jobber der. 

Anonymkode: c388d...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men er det ikke rart at foreldre over hele landet  ikke får informasjon om at den ene kontrollen er valgfri/mindre viktig? Hvordan skal vi kunne vite det, når helsestasjonen ikke forteller det, og det ikke står nevnt på Helsenorge? 🙂

Jeg tolker det som at alle kontrollene i praksis er obligatoriske, selv om det så fint står at helsestasjonen skal gi tilbud om kontroller.. Det er ikke opp til foreldrene å avgjøre hvor ofte de ønsker å besøke helsestasjon (eller lege). Hvis de ikke møter til den enkelte kontroll, blir det notert, og om de har fått tildelt en vanskelig helsesykepleier, kan det føre til store problemer. 

Uansett, så er de vel en grunn til at ts sitt barn blir satt opp på kontroll så ofte, så i ts sitt tilfelle, er nok ikke 17-18 mnd-kontrollen lurt å droppe...

Anonymkode: d7522...f6d

Nei, jeg synes ikke det er rart. Det er jo ikke noen stor sak, de fleste drar på oppsatte eller innkalte kontroller. Mange helsesykepleiere informerer om at 18 mnd kontrollen er mer som et ekstra tilbud og det er en gruppekonsultasjon hvor foreldrene også kan ta opp spørsmål de har. Kan vanskelig se for meg at det "blir store problemer" av å ikke møte til denne. Er man i tvil om de enkelte konsultasjonenes innhold og hensikt er det ikke verre enn å ha en dialog med helsestasjonen og spørre. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsestasjon er noe unødvendig dritt for veldig mange.

Men har du satt et barn til verden så er det desverre noe du bare må gjennom. 

Anonymkode: f005e...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men er det ikke rart at foreldre over hele landet  ikke får informasjon om at den ene kontrollen er valgfri/mindre viktig? Hvordan skal vi kunne vite det, når helsestasjonen ikke forteller det, og det ikke står nevnt på Helsenorge? 🙂

Jeg tolker det som at alle kontrollene i praksis er obligatoriske, selv om det så fint står at helsestasjonen skal gi tilbud om kontroller.. Det er ikke opp til foreldrene å avgjøre hvor ofte de ønsker å besøke helsestasjon (eller lege). Hvis de ikke møter til den enkelte kontroll, blir det notert, og om de har fått tildelt en vanskelig helsesykepleier, kan det føre til store problemer. 

Uansett, så er de vel en grunn til at ts sitt barn blir satt opp på kontroll så ofte, så i ts sitt tilfelle, er nok ikke 17-18 mnd-kontrollen lurt å droppe...

Anonymkode: d7522...f6d

Det er fordi helsestasjonene ikke ønsker at det skal bli vidt kjent at hele tilbudet er FRIVILLIG, for da kan de risikere å bli valgt bort. Til dags dato er det fortsatt mange foreldre som tror at det er obligatorisk å gå på helsestasjonen når det absolutt ikke er tilfellet.

Anonymkode: 51b2b...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor gjør dere ikke det? 

Anonymkode: 9410d...a01

Hvorfor MÅ man bruke helsestasjonen? Vi benytter oss også av lege når det kommer til våre 2 barn og er godt fornøyd med det. 

Anonymkode: 51b2b...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helsestasjon er noe unødvendig dritt for veldig mange.

Men har du satt et barn til verden så er det desverre noe du bare må gjennom. 

Anonymkode: f005e...cfb

Nei. Man kan benytte seg av lege. Helsestasjonstilbudet er frivillig og ikke noe man må benytte seg av.

Anonymkode: 51b2b...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avbestilte 6 års kontrollen, det er riktignok noen år siden så vet ikke om dette er noe de fortsatt har. Det ble ikke godt tatt i mot. Først måtte jeg snakke med helsesøster for det holdt ikke å si i fra til sekretæren også måtte jeg begrunne hvorfor. 

Samme helsesøster var også helsesøster ved skolen som barnet startet på. Da tok hun barnet inn på en egen kontroll kort tid etter skolestart. Ingen andre i klassen hadde denne kontrollen. Det ble virkelig ikke tatt godt i mot. Og da hadde vi vært på alle kontrollene uten noe avvik. 

Anonymkode: f9ee4...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg avbestilte 6 års kontrollen, det er riktignok noen år siden så vet ikke om dette er noe de fortsatt har. Det ble ikke godt tatt i mot. Først måtte jeg snakke med helsesøster for det holdt ikke å si i fra til sekretæren også måtte jeg begrunne hvorfor. 

Samme helsesøster var også helsesøster ved skolen som barnet startet på. Da tok hun barnet inn på en egen kontroll kort tid etter skolestart. Ingen andre i klassen hadde denne kontrollen. Det ble virkelig ikke tatt godt i mot. Og da hadde vi vært på alle kontrollene uten noe avvik. 

Anonymkode: f9ee4...964

De andre barna i klassen hadde nok vært på den obligatoriske 6 års kontrollen og ble dermed ikke innkalt av helsesøster på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Store problemer? Så lenge man tar viktige kontroller hos lege skjer det ingenting. Vi har ikke vært på en eneste kontroll på helsestasjonen med noen av våre 3 barn. Det er kanskje notert at vi ikke benytter oss av tilbudet, men gjør det noe da, at de noterer det? 

Anonymkode: c388d...438

Da har dere vært heldige. Håper ikke at noen blir skremt, det er ikke min intensjon. Men føler at jeg bør gjøre oppmerksom på at helsestasjonene har fått føringer om å varsle barnevernet i de tilfellene hvor foreldrene uteblir fra konsultasjoner eller avbestiller eller endrer time flere ganger. Her vil det jo være rom for skjønn  – enkelte helsesykepleiere vil ha et mer avslappet forhold til saken og tenker at enkelte kontroller ikke er obligatoriske (som nevnt i tråden), andre vil ha en mer "firkantet" tolkning av hva som ligger i begrepene "regelmessig kontroll" og "nødvendig helsehjelp". 

I utgangspunktet skal jo helsestasjonen selvfølgelig forsøke å komme i kontakt med foreldrene og gi de sjansen til å forklare seg (det finnes jo gjerne en grunn til at folk uteblir fra en konsultasjon eller to, det kan jo skyldes noe så enkelte som en misforståelse). Men det er ikke alltid det blir gjort. 

Det er ikke alle helsesykepleiere som er klar over at det finnes godkjente alternativ til helsestasjonen. Barnevernet har heller ikke nødvendigvis kompetanse på hva loven sier om dette; det er jo ikke så ofte de støter på foreldre som velger bort helsestasjonen. 

Som du sikkert forstår, så snakker jeg av egen erfaring. Hadde maks uflaks og ble meldt til barnevernet da vi valgte å ta en av kontrollene hos legen. Tviler på at folk blir meldt slik uten videre, men her i kommunen er det visstnok rutine å melde... 🙄Får jo håpe og tro at de fleste helsestasjoner først kontakter foreldrene, men jeg ville ikke ha satset på at alle helsestasjoner over hele landet lar det være opp til foreldrene å avgjøre hva som er "viktige kontroller" 🙂 

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...