Gå til innhold

Reagerer helsestasjonen om jeg avlyser timen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har time på helsestasjonen med barnet som blir 2 år i april. Sist gang hun var så tok de vekt og målte lengden. Spørte hvordan det gikk med mat osv... 

Jeg lurer egentlig ikke på noe, og synes det er veldig ofte. Greit å måle vekt osv, men det gjør jeg uansett hjemme. Føler ikke at jeg har behov for noen råd heller . 

Er det dumt å avlyse i morgen? Blir det bli reaksjoner? Går dere med barnet på hver time? Aldri avlyst før. 

Anonymkode: 49c8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går selvfølgelig på alle timer uansett om jeg lurer på noe eller ikke. Har bare utsatt om vi har vært syke pga koronatider og man ikke skal komme om man er forkjølet osv, men regner med de reagerer om du bare ikke gidder å dra dit? Er en grunn til at så små skal på kontroller relativt ofte, så de kan se om barnet har det bra eller ikke også. Hvorfor i alle dager skal du avlyse hele timen? Nei, man føler kanskje selv det er unødvendig - men det er uansett viktig pga andre ting. 

Anonymkode: 769fd...ae3

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå er det jo kontroll annethvert år, så ser ikke problemet med å møte. Kontrollene har en hensikt og toårskontrollen  har fokus på språkutvikling og sosialt samspill. Går barnet i barnehage vil riktignok evt problem med dette fanges opp der. Men nå har vi jo tilbudet gjennom helsestasjonen så hvorfor ikke bare møte på kontrollen.

Anonymkode: d631f...c81

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved toårskontroll så er det legesjekk her, og en ganske lang time (45 min) med helsesøster der de blant annet kartlegger språkutvikling osv. Så ville ikke avlyst

Anonymkode: b7bb8...8fc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så ofte når barnet er over 1 år? Eller hvor ofte er dere der? 

Anonymkode: 07703...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved toårskontroll så er det legesjekk her, og en ganske lang time (45 min) med helsesøster der de blant annet kartlegger språkutvikling osv. Så ville ikke avlyst

Anonymkode: b7bb8...8fc

Men det ble ikke sagt noe om at dette var toårs kontrollen?  Er det vanlig med to års kontroll 3-4 mnd før da? 

Anonymkode: 49c8a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke så ofte når barnet er over 1 år? Eller hvor ofte er dere der? 

Anonymkode: 07703...368

Vi var der sist i slutten av november. Målte vekt og høyde.. 

Samme 1-2 mnd før der igjen, bare vekt og høyde. 

Anonymkode: 49c8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi var der sist i slutten av november. Målte vekt og høyde.. 

Samme 1-2 mnd før der igjen, bare vekt og høyde. 

Anonymkode: 49c8a...df0

Det er kontroll ved 12 mnd(vaksine + legesjekk), 15 mnd(vaksine) og 18 mnd. Deretter 2 år, som ofte er 2-3 mnd etter toårsdagen.

 

Anonymkode: d631f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du får reaksjoner fra de der og da, men du kan vedde på at det blir notert i barnets mappe der!! De noterer alt mulig!!!

Anonymkode: 76b30...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en del kontroller (vet ikke om det gjelder barn eller nå i koronatiden) kreves det at man sier fra seg avtalt time 24t eller to virkedager i forveien. Ellers vanker det gebyr på opptil 1000 kr. Kan egentlig forstå det når så mange lar være å møte. De legger beslag på og sløser med helsekapasitet.

Anonymkode: 5acd1...6d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster meg ingenting å dra på kontroller så da gjør jeg det. Det er ikke pliktig å gå der, men barnet har rett til at dens helse og utvikling følges opp av helsepersonell. Vil du ikke på helsestasjonen så bestiller du time hos fastlege istedet.

Anonymkode: ead0b...9f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avlyste time som var satt opp rett før julaften. Ungen var snørrete og hostet, og vi hadde ikke lyst å ta sjansen. Det får være måte på hva man bekymrer seg for. Bestill ny time når det passer bedre. Man lever et live en pandemi om dagen

Anonymkode: 5ead0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2-årskontroll gjøres det tester (språktest blant annet) og ikke bare høyde og vekt, så for barnets del bør du gå, for det er jo derfor man går på helsestasjonen, fordi barnet har rett på det.

Anonymkode: 448f0...f40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om du får reaksjoner fra de der og da, men du kan vedde på at det blir notert i barnets mappe der!! De noterer alt mulig!!!

Anonymkode: 76b30...b97

Det er klart det noteres om foreldrene møter, hvordan skal man ellers kunne holde oversikt over hvem som følges opp og ikke og hva som evt er grunn til avlysninger.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er toårskontrollen, med legesjekk, ville jeg tenkt at det er bra å få den med seg. Men det høres mer ut som en litt utsatt 18-mnd. kontroll?

Den vil jeg tro det i utgangspunktet er helt innafor å avlyse når man ikke lurer på noe spesielt. Vi ble ikke satt opp på noen kontroll mellom 15 mnd og toårskontroll (som var da barnet var nærmere 2,5 år), men fikk beskjed om at vi kunne be om en ved 1,5 år selv hvis vi hadde spørsmål eller opplevde behov. Det er uansett realt å avlyse litt tidligere enn dagen før da. 

Anonymkode: 4705c...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ikke tar kontrollen ved helsestasjonen, "må" du ta den hos fastlegen. Barnet har krav på oppfølging som nevnt over her. Så hvis du hopper over hele kontrollen og barnet heller ikke følges opp andre steder kan det reageres på det ja. Unntaket er feks 18 mnd kontrollen, denne er ment som et ekstra tilbud. Vi droppet den og det var helt ok. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi var der sist i slutten av november. Målte vekt og høyde.. 

Samme 1-2 mnd før der igjen, bare vekt og høyde. 

Anonymkode: 49c8a...df0

Hvis det er slik at dere går på helsestasjonen så ofte som annenhver måned for å ta høyde og vekt, så høres det ut som barnet er i gruppa som helsesykepleier mener at har behov for ekstra oppfølging og hyppigere kontroll. Da vil det være veldig lite lurt å droppe kontrollen. Har helsesykepleier sagt noen om at barnet ligger i nedre kant av vekstkurvene? Det er ikke vanlig å gå til kontroll så ofte!

Uavhengig av om barnet følger kurven eller ikke: Helsekontroll ved helsestasjonen er frivillig, og du kan bestille time hos lege istedenfor, men sørg i såfall for at legen orientererer helsestasjonen om at dere har møtt til kontroll. Ellers kan det bli problemer. Når timen er i morgen, er det nok  litt for sent å bestemme seg for å utsette. Jeg ville definitivt ha møtt til time i morgen 🙂

Anonymkode: d7522...f6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting enn høyde, vekt og om det er noe du lurer på. For barnets del og rettigheter, er det best at du drar til helsestasjonen slik at de kan sjekke språket og andre ting. Samtidig har barnet kanskje vært hos hs mer enn hos legen og føler seg mer komfortabel der? 

 

Anonymkode: cd9ca...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke tar kontrollen ved helsestasjonen, "må" du ta den hos fastlegen. Barnet har krav på oppfølging som nevnt over her. Så hvis du hopper over hele kontrollen og barnet heller ikke følges opp andre steder kan det reageres på det ja. Unntaket er feks 18 mnd kontrollen, denne er ment som et ekstra tilbud. Vi droppet den og det var helt ok. 

Anonymkode: 9a6f0...5d1

Det varierer nok fra sted til sted om det går greit å droppe en kontroll. 17-18 mnd-kontrollen står oppført som en av de ordinære kontrollene i helsestasjonsprogrammet: 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/dokumenter-helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/Helsestasjonsprogrammet-0-5.pdf/_/attachment/inline/0e915096-a9ff-4afb-9dc8-a78d70335603:f66dc3395b4869603782bd0b911313539c0b3ebf/20191119 Helsestasjonsprogrammet 0-5 år oppdatert versjon.pdf

For barn mellom 0 og 5 år inngår 14 konsultasjoner.  https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar#helsestasjonsprogrammet-alle-barn-05-ar-bor-fa-tilbud-om-regelmessige-konsultasjoner-pa-helsestasjonen

Anonymkode: d7522...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...