Gå til innhold

Bakere! Kan jeg erstatte Couverture-sjokolade med kokesjokolade?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet Couverture-sjokolade er mye finere, men som nyfrelst baker som prøver mange nye oppskrifter for tiden, og prøver og feiler mye, lurer jeg på om jeg heller kan bruke kokesjokolader? 

Anonymkode: f437c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan jo det, men det vil påvirke smaken. Men man får jo en viss idé om oppskriften er god eller ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (1 time siden):

Ja du kan jo det, men det vil påvirke smaken. Men man får jo en viss idé om oppskriften er god eller ikke likevel.

Vil det påvirke mye? Jeg vet ikke hvordan Couverture-sjokolade smaker.

Anonymkode: f437c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet Couverture-sjokolade er mye finere, men som nyfrelst baker som prøver mange nye oppskrifter for tiden, og prøver og feiler mye, lurer jeg på om jeg heller kan bruke kokesjokolader? 

Anonymkode: f437c...0ae

Er dette til glasur, dekor eller er det i selve kake røren? :) I røren ville jeg sakt at det går fint , men ikke like bra i glasur, eller om du skal gjøre noe sånt, fordi kokesjokolade er ikke like pen og lett å jobbe med, temperere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil det påvirke mye? Jeg vet ikke hvordan Couverture-sjokolade smaker.

Anonymkode: f437c...0ae

Den er mer nøytral. Kokesjokolade har mye egensmak.

Jeg lager mye brownies og bruker forskjellig sjokolade og det har ganske mye å si. Men alt er godt. 🤣🤤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emet skrev (10 timer siden):

Er dette til glasur, dekor eller er det i selve kake røren? :) I røren ville jeg sakt at det går fint , men ikke like bra i glasur, eller om du skal gjøre noe sånt, fordi kokesjokolade er ikke like pen og lett å jobbe med, temperere. 

Det er til glasur, men bare som skal smøres over og rundt hele kaken, ikke gjøre noe fancy.

loveli skrev (9 timer siden):

Den er mer nøytral. Kokesjokolade har mye egensmak.

Jeg lager mye brownies og bruker forskjellig sjokolade og det har ganske mye å si. Men alt er godt. 🤣🤤

Takk for forklaring!

Anonymkode: f437c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Couverture sjokolade er ikke noe mere fancy enn annen sjokolade, forskjellen er at den inneholder mer kakaosmør enn vanlig sjokolade. Dermed vil den stivne etter smelting, i motsetning til vanlig sjokolade som du må temperere (eller tilsette litt delfiafett eller smør) for å stivne ordentlig. 

Couverture betyr å dekke (som i cover på engelsk), så den brukes som oftest til glasur over kaker, og ikke så mye inni en kake. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mercury_ skrev (På 14.1.2021 den 21.02):

Couverture sjokolade er ikke noe mere fancy enn annen sjokolade, forskjellen er at den inneholder mer kakaosmør enn vanlig sjokolade. Dermed vil den stivne etter smelting, i motsetning til vanlig sjokolade som du må temperere (eller tilsette litt delfiafett eller smør) for å stivne ordentlig. 

Couverture betyr å dekke (som i cover på engelsk), så den brukes som oftest til glasur over kaker, og ikke så mye inni en kake. 

 

Takk for forklaring!

Anonymkode: f437c...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mercury_ skrev (På 14.1.2021 den 21.02):

Couverture sjokolade er ikke noe mere fancy enn annen sjokolade, forskjellen er at den inneholder mer kakaosmør enn vanlig sjokolade. Dermed vil den stivne etter smelting, i motsetning til vanlig sjokolade som du må temperere (eller tilsette litt delfiafett eller smør) for å stivne ordentlig. 

Couverture betyr å dekke (som i cover på engelsk), så den brukes som oftest til glasur over kaker, og ikke så mye inni en kake. 

 

Kjempefin forklaring!

Det er vel det samme som det vi kaller "overtrekkssjokolade" på norsk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Kjempefin forklaring!

Det er vel det samme som det vi kaller "overtrekkssjokolade" på norsk?

Det kan hende, har aldri sett det i butikken, men det høres jo ut som det samme 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...