Gå til innhold

Ville du ha ofret livet ditt for Norge under en krig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan like gjerne være at du gambler med familiens liv om du kjemper for Norge. Da Tyskland okkuperte Norge så praktiserte de jo både represalier og Sippenhaft(slektningansvar). Om du kjempet mot nazistene så kunne tyskerne drepe din familie og dine naboer. 

Så er spørsmålet om man er så opptatt av demokrati at man er villig til å ofre ens familie og venner. 

 

Anonymkode: 560b6...288

Nemlig. Så jeg hadde nok kun gjort det dersom de kom for å drepe oss. Tyskerene kom ikke for å drepe alle nordmenn i 2. verdenskrig. Jeg hadde nok heller prøvd å flykte først da ;) 

Anonymkode: b9aaa...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja uten tvil. All erfaring viser at majoriteten av befolkningen i land som blir angrepet vil strekke seg veldig langt for å få tilbake friheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strynejenta skrev (På 13.1.2021 den 14.59):

Kommer an på hva Norge kriger mot/for.

Dette.

Kunne sikkert vært med i en motstandsbevegelse hvis det handlet om noe viktig. Men tror samtidig ikke jeg hadde ville kriget som soldat, for jeg er jo imot sånn type kriging egentlig. Men, kanskje, hvis det var det som måtte til. Alt kommer an på situasjonen. 

Anonymkode: f533d...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva det gjaldt. Kunne gjort det dersom Norge ble angrepet av fremmede makter med det jeg anså som dårlige hensikter, slik at det altså var krig i Norge. Å ofre meg som soldat for Norge for å angripe et fremmed land (ala norske soldater i Midtøsten) - aldri i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja. Jeg er vernepliktig i 9 år til, så jeg må stille opp for landet. 

Anonymkode: 5888c...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Ingen som lurer på hvilken måte livet ville blitt ofret på? 

Vesentlig forskjell på å sulte ihjel, dø av tortur, konsentrasjonsleir ++ og det å ta en selvmordspille eller bli skutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva det var for noe som truet landet. Noe kunne jeg gitt jernet for, andre ting not so much.

Anonymkode: eb428...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle det være godt for? Hvilken motstand kan jeg gjøre når jeg er død?

Anonymkode: 9380c...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, theTitanic said:

Ingen som lurer på hvilken måte livet ville blitt ofret på? 

Vesentlig forskjell på å sulte ihjel, dø av tortur, konsentrasjonsleir ++ og det å ta en selvmordspille eller bli skutt. 

Religiøs menneskeofring. Kong Harald kutter strupen din mens du ligger på et alter. Liten sjanse for at det virker, men om det virker så har vi jo vunnet krigen med kun ett norsk menneskeliv tapt.  Er jo også mulighet for at Gud både lar oss vinne krigen  og stopper Harald fra å kutte strupen på Norges sønn/datter. Abraham slapp i hvert fall å drepe Isak. 

Tviler på det er noe større sjanse for at vi redder Norge ved å sende titusenvis av nordmenn til å kjempe mot fienden. Det ender kun med mange flere døde enn ved en ren religiøs menneskeofring. 

Anonymkode: 560b6...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2021 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Ville du ha ofret livet ditt for Norge under en krig? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Anonymkode: a4fef...f9b

Historien viser at det store flertallet forholder seg passivt med mindre de blir ansporet til handling av et regime (gjennom mobilisering).

Personlig tror jeg de færreste ville ofret seg (spesielt menn som henger på KG) selv om de bedyrer sin offervilje.

Personlig ville jeg gjort alt for at han/hun som jobber for FI ofrer seg og at jeg og mine kommer ut av det med liv og lemmer i behold.

Anonymkode: ccc39...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...