AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #41 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): All forskning tilsier at vi raskere dømmer "stygge" folk som slemme, og pene folk som snille, så den kjøper jeg ikke nei. Anonymkode: b4f64...84b Det stemmer ganske godt med virkeligheten. Det er ofte en større toleransegrense for pene enn mindre pene. Pene får automatisk mer respekt også, og har et større handlingsrom. En mindre pen blir fort utstøtt hvis hen ikke overkompenserer med god atferd. Anonymkode: eb7e8...1be 1
Cuntzilla Skrevet 12. januar 2021 #42 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er helt enig med deg ts. Jeg tenker at disse som rangerer mennesker etter utseende, setter et nummer på hvordan andre ser ut, er mennesker lave sosiale ferdigheter. Det de driver med sier mest om dem selv. Anonymkode: 93f3a...eb5 De er vel et resultat av eller offer for den samme utseendefikserte kulturen som alle andre. Om budskapet er å se det gode i mennesker, så må man også klare å se det i de som er opptatt av utseende? 2
Nevian Skrevet 12. januar 2021 #43 Skrevet 12. januar 2021 All den tid vi har fått utdelt evnen til å synes at noen er penere enn andre vil rangering alltid foregå. Mennesker har et iboende behov for å sortere og systematisere verden rundt oss - og det vil skje på godt og vondt. Det TS påpeker her handler mer om hvor åpen man skal være om at det skjer.
Gjest TheCatLady Skrevet 12. januar 2021 #44 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser ikke problemet med det. Noen er penere enn andre. Det er bare sånn det er. På samme måte som noen er flinkere til å synge enn andre, og noen er morsommere enn andre, noen er mer sjarmerende enn andre og noen er flinkere i hoderegning enn andre. Tror verden hadde blitt et bedre sted om folk bare kunne akseptere at utseende ikke er alt og ikke minst akseptere sitt mest sannsynlig gjennomsnittlige utseende istedenfor å henge seg opp i hver minste detalj og skavank som ingen andre enn dem selv legger merke til. Hva så om man ikke er pen, liksom? Jeg er selvfølgelig enig i at det å være pen ikke gjør det til et bedre menneske. Men det er ikke det slike rangeringer sier heller, de sier bare noe om hvor pen du er i forhold til andre. Og selv om det, som alt annet, også vil ha noe subjektivt ved seg, er det tullete å si at man ikke kan si at noen er objektivt penere enn andre. Men som sagt, hvis folk klarte å akseptere at utseende ikke er alt, ville det ikke være så vanskelig å takle at alle ikke er like pene. Anonymkode: 01b81...e4a Ganske enig i dette selv om jeg også har hatt problemer med eget utseende. Allikevel skjønner jeg ikke hvorfor en del av de som klager på utseendefiksering også er de som er mest opphengt i det. Følger pene damer i sosiale medier, ser på bloggere og er generelt opptatt av pene mennesker. Dette forsterker jo problemet og gjør at man sammenligner seg mer og er mer misfornøyd med eget utseende. Hvorfor ikke da fokusere mer på andre ting og ikke gi det så mye likes og klikk? Jeg har aldri vært pen, men har andre ting i livet som gir meg glede og mening. Er ikke så stygg at jeg ikke har fått meg kjæreste, men har gått for de som er mer opptatt av personligheten osv. Så man må gjøre det beste ut av det man har for uansett så er det jo alltid noen som er penere og bedre. Man må finne andre ting å fokusere på. Jo mer man fokuserer på det, jo mer plass tar det også tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #45 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Gitt at man selv mener noen er objektivt penere enn andre (noe jeg ikke er enig i), hvorfor skal man påpeke det? Hva er egentlig vitsen, når man vet at man sårer andre? For det kan føles veldig ødeleggende hvis noen kaller deg stygg eller gir deg et lavt tall. Det kommer man ikke bort fra. Jeg synes at hvis man ikke har noe fint å si, eller skrive, så burde man heller droppe det. Dette gjelder også hvis man skriver det her til ingen spesifikk person, at man synes de og de trekkene tilsvarer en 10-er mens de og de trekkene er uattraktive. Det er jo folk som leser, kjenner seg igjen og blir såret. Anonymkode: 5fadb...c65 Med den logikken kan man ikke diskutere noe som helst. Men det er jo i tiden - å bli krenket for absolutt alt. Nå også at andre er penere enn en. Hvis folk blir såre over at noen er penere enn det de er ... vel, da er det deres problem. Og noe de må lære seg å leve med. Akkurat som at andre må lære seg å leve med at de ikke er smarte eller at de ikke er musikalske eller at de ikke har talent for løping. Noen er alltid bedre enn andre i absolutt alt. Det er bare sånn det er. Men kanskje vi skal slutte å rangere sports-prestasjoner også? Det er faktisk veldig ødeleggende for de av oss som aldri klarte å gå fort på ski å se at noen andre klarer det - og attpå til får masse premier for det i tillegg... Anonymkode: 01b81...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #46 Skrevet 12. januar 2021 TheCatLady skrev (2 minutter siden): Ganske enig i dette selv om jeg også har hatt problemer med eget utseende. Allikevel skjønner jeg ikke hvorfor en del av de som klager på utseendefiksering også er de som er mest opphengt i det. Følger pene damer i sosiale medier, ser på bloggere og er generelt opptatt av pene mennesker. Dette forsterker jo problemet og gjør at man sammenligner seg mer og er mer misfornøyd med eget utseende. Hvorfor ikke da fokusere mer på andre ting og ikke gi det så mye likes og klikk? Jeg har aldri vært pen, men har andre ting i livet som gir meg glede og mening. Er ikke så stygg at jeg ikke har fått meg kjæreste, men har gått for de som er mer opptatt av personligheten osv. Så man må gjøre det beste ut av det man har for uansett så er det jo alltid noen som er penere og bedre. Man må finne andre ting å fokusere på. Jo mer man fokuserer på det, jo mer plass tar det også tror jeg. Helt enig i at det er best å ikke fokusere så mye på utseendet. Men igjen, jeg synes at man alltid har et ansvar for å på de måtene man kan gjøre samfunnet bedre, slik at holdninger som kan såre ikke er der i like stor grad. Å rangere etter utseende kan både såre enkeltmennesker, og bidra til at samfunnet holder på viktigheten av utseendet og slike materialistiske verdier som ikke akkurat hjelper folk å slutte å tenke på utseendet. Anonymkode: 5fadb...c65
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #47 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er ikke alle som har rangert seg selv, før de opplever at andre gjør det. Det er ikke alle som i det daglige ser på utseende som en konkorranse der noen gjør det bedre enn andre. Jeg vet hvert fall at jeg i utgangspunktet ikke gjør det, og derfor er det alltid litt kvalmt for meg når jeg kommer over folk som åpenlyst rangerer. Ikke fordi jeg fordømmer disse menneskene i seg selv, men fordi jeg selv ikke ønsker å tenke på en slik måte, men likevel tar meg selv i å begynne med det når jeg får høre hva slags "kriterier" andre bruker. Da blir jeg også kvalm av hva jeg selv plutselig driver med, i tillegg til mer selvbevisst. Så jo, man kan faktisk plutselig innse at andre hadde plassert deg sånn og sånn. Det er noe man tar til seg og kan bli såret av. Og hvis man glemmer det, så kan man bli påminnet det igjen og igjen på grunn av blant annet slikt som dette. Akkurat som når man ser reklame om visse ting som er skjønnhetsidealet, selv om dette er noe en hadde glemt en stund. Det er klart man kan lære seg å takle ting på best mulig måte, men det betyr ikke at det er greit å dra andre ned, slik man gjør når man rangerer ved hjelp av liga eller tall. Det at det er lurt å ikke fokusere så mye på utseendet sitt er jeg helt enig i, men da hjelper det ikke å normalisere slike rangeringer, som jeg mener absolutt er med på å skape et usunt kroppsfokus og kan være ødeleggende for folks psykiske helse. Anonymkode: 5fadb...c65 Nå må du slutte å skape deg - selvfølgelig vet alle om de er pene eller mindre pene. Det er heller ikke snakk om å gå rundt og rangere folk man møter - slik jeg forsto HI handler det om folk som rangerer f.eks. her inne, og da er det gjerne snakk om kjendiser. Enig i at det er usunt med utseendefokus, men måten å få slutt på det er ikke ved å late som at alle er pene fordi det liksom er så bra å være pen, men ved å slutte å gjøre det så farlig om folk er pene eller ikke og begynne å se på det som en egenskap på linje med alt annet. Man må ufarliggjøre det å ikke være pen, ikke late som at ingen er midt på treet eller under. Anonymkode: 01b81...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #48 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det der synes jeg er en så latterlig oppbrukt påstand. Det er ikke sånn at alle kommer til å like deg som person når du er normal av utseende heller, men mange pene mennesker har en tendens til å skylde på utseende når folk ikke liker dem. Det er selvsagt lettere å si til seg selv at folk er misunnelige, slik mamma sa hele oppveksten, fremfor å jobbe med sin egen personlighet. Vi vanlige folk blir også utnyttet av folk som bare er ute etter sex, dette er heller ikke enestående for pene mennesker... Anonymkode: b4f64...84b Merk at dette var et svar til noen som påstod at når man er pen, kommer alt lett, mens om man ikke er det, må man kjempe for alle relasjoner. Jeg sier ikke at det jeg beskriver er sånn alle pene mennesker alltid har det. Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis er så lett å være pen som det ble påstått. Men du er kanskje uenig i det? Anonymkode: 01b81...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #49 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med den logikken kan man ikke diskutere noe som helst. Men det er jo i tiden - å bli krenket for absolutt alt. Nå også at andre er penere enn en. Hvis folk blir såre over at noen er penere enn det de er ... vel, da er det deres problem. Og noe de må lære seg å leve med. Akkurat som at andre må lære seg å leve med at de ikke er smarte eller at de ikke er musikalske eller at de ikke har talent for løping. Noen er alltid bedre enn andre i absolutt alt. Det er bare sånn det er. Men kanskje vi skal slutte å rangere sports-prestasjoner også? Det er faktisk veldig ødeleggende for de av oss som aldri klarte å gå fort på ski å se at noen andre klarer det - og attpå til får masse premier for det i tillegg... Anonymkode: 01b81...e4a Det er noe spesielt med dette med utseendet i forhold til mange andre ting, synes jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er bare veldig sårt for mange hvis man blir stemplet som i en lav liga for eksempel. Folk reagerer jo på der når noen sier til andre at de er stygge. Et eksempel er når hun Melina rakket ned på en jentes utseende i Ex on the beach, til dere som vet hva jeg snakker om. Jeg tror ikke det hadde blitt så sterke reaksjoner hvis Melina stod der å ropte at hun jenta var forferdelig til å gå på ski. Kanskje hvis man er lidenskapelig opptatt av noe, eller at noe er viktig for en, så er det mest sårende. De fleste ønsker å bli likt, og utseende kan (dessverre) være en del av det. Det er ikke fint å rakke ned på andre uansett, men spesielt ikke når det er noe så sårt. Dessuten så er jo ikke utseendet så målbart som ferdigheter på ski, samme om man mener skjønnhet er objektivt eller subjektivt. Å åpenlyst kategorisere utseende etter bra og dårlig, synes jeg er en slags indirekte måte å rakke ned på andre på. Anonymkode: 5fadb...c65
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #50 Skrevet 12. januar 2021 TheCatLady skrev (16 minutter siden): Ganske enig i dette selv om jeg også har hatt problemer med eget utseende. Allikevel skjønner jeg ikke hvorfor en del av de som klager på utseendefiksering også er de som er mest opphengt i det. Følger pene damer i sosiale medier, ser på bloggere og er generelt opptatt av pene mennesker. Dette forsterker jo problemet og gjør at man sammenligner seg mer og er mer misfornøyd med eget utseende. Hvorfor ikke da fokusere mer på andre ting og ikke gi det så mye likes og klikk? Jeg har aldri vært pen, men har andre ting i livet som gir meg glede og mening. Er ikke så stygg at jeg ikke har fått meg kjæreste, men har gått for de som er mer opptatt av personligheten osv. Så man må gjøre det beste ut av det man har for uansett så er det jo alltid noen som er penere og bedre. Man må finne andre ting å fokusere på. Jo mer man fokuserer på det, jo mer plass tar det også tror jeg. Veldig enig i det du skriver her. Anonymkode: 01b81...e4a
norw Skrevet 12. januar 2021 #51 Skrevet 12. januar 2021 Trenger ikke å like det, men det er sånn det er. Det er forskjellige ligaer med en viss enighet om hva som er pent og mindre pent. Man kan selvsagt prøve seg, og bli sammen med, noen i en høyere liga. Mange damer blir sammen med menn i høyere ligaer, fordi de kan. De fleste ville slått til på den muligheten. Også mange menn som prøver seg på damer i høyere ligaer, men det vil som regel feile.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #52 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er noe spesielt med dette med utseendet i forhold til mange andre ting, synes jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er bare veldig sårt for mange hvis man blir stemplet som i en lav liga for eksempel. Folk reagerer jo på der når noen sier til andre at de er stygge. Et eksempel er når hun Melina rakket ned på en jentes utseende i Ex on the beach, til dere som vet hva jeg snakker om. Jeg tror ikke det hadde blitt så sterke reaksjoner hvis Melina stod der å ropte at hun jenta var forferdelig til å gå på ski. Kanskje hvis man er lidenskapelig opptatt av noe, eller at noe er viktig for en, så er det mest sårende. De fleste ønsker å bli likt, og utseende kan (dessverre) være en del av det. Det er ikke fint å rakke ned på andre uansett, men spesielt ikke når det er noe så sårt. Dessuten så er jo ikke utseendet så målbart som ferdigheter på ski, samme om man mener skjønnhet er objektivt eller subjektivt. Å åpenlyst kategorisere utseende etter bra og dårlig, synes jeg er en slags indirekte måte å rakke ned på andre på. Anonymkode: 5fadb...c65 Hele poenget mitt er at man må slutte å legge så mye i utseendet. Men det gjør man når man later som at alle er like pene. Ved å gjøre det, sier man indirekte at det er negativt å ikke være pen, derfor må man late som at alle er pene for ikke å såre noens følelser. Hvis man i stedet sier at noen er pene andre er mindre pene og sånn er det bare, blir det ikke like "farlig" å ikke være pen som det er i dag. Fordi utseendet ikke blir tillakt så mye vekt. Det er ikke noe verre å kategorisere utseende etter pent og stygt. Synes bra og dårlig blir feil ord, og det avslører at du tenker på pent som bra og stygt som dårlig (jeg antar at du ikke ser på det omvendt) - jeg ville ikke brukt de ordene nettopp fordi pent bare er pent, verken bra eller dårlig, og stygt bare er stygt, verken bra eller dårlig det heller. Det bare er. Og da er det ikke så farlig å rangere det heller, som alt annet. Og nei, det er nok ikke like målbart som ferdigheter på ski, men det er fremdels ganske så målbart. Anonymkode: 01b81...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #53 Skrevet 12. januar 2021 norw skrev (Akkurat nå): Trenger ikke å like det, men det er sånn det er. Det er forskjellige ligaer med en viss enighet om hva som er pent og mindre pent. Man kan selvsagt prøve seg, og bli sammen med, noen i en høyere liga. Mange damer blir sammen med menn i høyere ligaer, fordi de kan. De fleste ville slått til på den muligheten. Også mange menn som prøver seg på damer i høyere ligaer, men det vil som regel feile. Det er ikke ligaer der alle er enige i hvem som ligger hvor. Noen lager seg slike ligaer i eget hode, men andre gjør det ikke. Anonymkode: 5fadb...c65 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #54 Skrevet 12. januar 2021 norw skrev (2 minutter siden): Trenger ikke å like det, men det er sånn det er. Det er forskjellige ligaer med en viss enighet om hva som er pent og mindre pent. Man kan selvsagt prøve seg, og bli sammen med, noen i en høyere liga. Mange damer blir sammen med menn i høyere ligaer, fordi de kan. De fleste ville slått til på den muligheten. Også mange menn som prøver seg på damer i høyere ligaer, men det vil som regel feile. Du tar feil. Utseende er bare en av mange egenskaper. Det er summen av alle egenskaper som teller. Ingen er så stygge at de aldri får seg kjæreste pga utseendet alene. Personlighet og sjarme har mye mer å si. Anonymkode: 01b81...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #55 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hele poenget mitt er at man må slutte å legge så mye i utseendet. Men det gjør man når man later som at alle er like pene. Ved å gjøre det, sier man indirekte at det er negativt å ikke være pen, derfor må man late som at alle er pene for ikke å såre noens følelser. Hvis man i stedet sier at noen er pene andre er mindre pene og sånn er det bare, blir det ikke like "farlig" å ikke være pen som det er i dag. Fordi utseendet ikke blir tillakt så mye vekt. Det er ikke noe verre å kategorisere utseende etter pent og stygt. Synes bra og dårlig blir feil ord, og det avslører at du tenker på pent som bra og stygt som dårlig (jeg antar at du ikke ser på det omvendt) - jeg ville ikke brukt de ordene nettopp fordi pent bare er pent, verken bra eller dårlig, og stygt bare er stygt, verken bra eller dårlig det heller. Det bare er. Og da er det ikke så farlig å rangere det heller, som alt annet. Og nei, det er nok ikke like målbart som ferdigheter på ski, men det er fremdels ganske så målbart. Anonymkode: 01b81...e4a For at man skal slutte å legge vekt på utseende, så mener jeg at man trenger mange endringer i hvordan samfunnet er nå. Det er mange ting som gjør folk selvbevisste og usikre. Man har ansvar selv også for å takle det så godt man kan, men det skapes jo følelser i en basert på hvordan samfunnet er og hva man opplever. Akkurat nå er samfunnet utseendefokusert, og jeg mener at slike rangeringer gjør alt verre. Vi er nok kanskje uenige i hvilken vei som må til for å nå mål. Stygg er et negativt ladd ord, pen er positivt ladd. Det er jo ikke tvil om at det ene liksom skal være bedre enn det andre i slike rangeringer. Og det er nettopp derfor jeg mener det ikke er greit. Anonymkode: 5fadb...c65
norw Skrevet 12. januar 2021 #56 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du tar feil. Utseende er bare en av mange egenskaper. Det er summen av alle egenskaper som teller. Ingen er så stygge at de aldri får seg kjæreste pga utseendet alene. Personlighet og sjarme har mye mer å si. Anonymkode: 01b81...e4a Tar nok ikke feil. Hvis vi plukker ut 1000 menn som scorer godt under middels på utseende og 1000 damer som mange vil anse som de peneste, så vil de aller, aller fleste av de 1000 mennene bli avvist av de 1000 damene. Kanskje noen få lykkes pga penger, kjendisstatus eller lignende, men de aller fleste vil være temmelig sjanseløse. De styggeste må ofte ta til takke med noen i omtrent samme liga om de vil ha kjæreste.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #57 Skrevet 12. januar 2021 Skjønner ikke problemet. Det er bare fjasete moro. Utseende er i stor grad objektivt, og vi mennesker er estetiske dyr. Selv om jeg syns det er gøy å rangere etter utseende (og vi gjør det hele tiden i gjengen) så betyr det ingenting for menneskesynet vårt. Denne er så fin. Hun er åpenbart en 10'er personlighetsmessig og intellektuelt, selv om hun objektivt sett er under middels på utseende. Anonymkode: c20e7...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #58 Skrevet 12. januar 2021 norw skrev (2 minutter siden): Tar nok ikke feil. Hvis vi plukker ut 1000 menn som scorer godt under middels på utseende og 1000 damer som mange vil anse som de peneste, så vil de aller, aller fleste av de 1000 mennene bli avvist av de 1000 damene. Kanskje noen få lykkes pga penger, kjendisstatus eller lignende, men de aller fleste vil være temmelig sjanseløse. De styggeste må ofte ta til takke med noen i omtrent samme liga om de vil ha kjæreste. Hvordan skal disse plukkes ut? Folk har jo ulik smak. Jeg er sikker på at noen som ses på av mange som mindre attraktiv, også kan ses på av noen som veldig attraktive. Spesielt hvis man synes de har en fin personlighet. Kanskje noen av disse har laget seg egne ligaer, der de bedømmer andre. Men igjen, ikke alle har slike ligaer! Og jeg blir direkte kvalm av å lese det siste avsnittet der. Beklager, mener ikke å være veldig skarp eller noe, men jeg føler det sånn. Det er bare visse tankemønstre som jeg er helt uenig i. Vi har nok antageligvis ikke helt de samme verdiene. Anonymkode: 5fadb...c65 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #59 Skrevet 12. januar 2021 Hvis vi sier jeg ser sånn her ut: (Bildet tatt fra nett og fikset opp til å ligne meg.) Hva er jeg? (Jeg vet noen vil si at det ikke er noe pent med «Widow’s Peak», øyenbrynene er ikke fikset, for stor nese, for spiss hake, har for stor avstand mellom øynene, rar øyenfasong, for lang philtrum, ser androgyn ut – kan bli tatt for å være gutt, for tynne lepper, for korte vipper etc.) Anonymkode: 4ed5a...49e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #60 Skrevet 12. januar 2021 norw skrev (21 minutter siden): Tar nok ikke feil. Hvis vi plukker ut 1000 menn som scorer godt under middels på utseende og 1000 damer som mange vil anse som de peneste, så vil de aller, aller fleste av de 1000 mennene bli avvist av de 1000 damene. Kanskje noen få lykkes pga penger, kjendisstatus eller lignende, men de aller fleste vil være temmelig sjanseløse. De styggeste må ofte ta til takke med noen i omtrent samme liga om de vil ha kjæreste. Igjen: Du baserer alt på utseende. Men utseende er ikke alt. De som mislykkes på kjærestemarkedet er ikke de som er stygge utenpå, men inni. Anonymkode: 01b81...e4a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå