Gå til innhold

Det å rangere folks utseende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lagde en tråd som ble stengt fordi tittelen ikke var nok beskrivende, så da håper jeg denne tittelen er bedre. Her er en kopi av teksten som var i hovedlinnlegget i den andre tråden.

Jeg begynner å bli veldig lei at så mange her rangerer folks utseende eller attraktivitet etter tall, liga, nivå og lignende. Også mange som sier at noen er bedre enn andre på grunn av utseende, at noen er objektivt penere enn andre, at noen fortjener bedre enn andre, at man helst ikke skal prøve seg på noen som er "bedre". 

Veldig mye sjeldnere jeg hører folk snakke sånn i virkeligheten, enn her. Og jeg blir nesten uvel av det hver gang jeg leser noen skrive noe sånt. For i min verden finnes virkelig ikke dette her. Vi er alle mennesker, og ingen fortjener bedre enn andre fordi mange synes de er pene. Ingen er heller bedre enn andre, fordi om de kanskje får flere komplimenter for sitt utseende, eller blir sjekket opp oftere enn andre. 

Hva er dette for slags samfunnsutvikling? Er det ingen som er enige med meg her? Opplever at det er noen, men de færreste som reagerer på dette, og sier ifra om at de ikke synes noe om det.

Anonymkode: 5fadb...c65

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slikt synes jeg bare er tragisk og vitner om et menneskesyn svært langt fra mitt.

Anonymkode: 3de28...12e

• Liker 4
Skrevet

Ja, helt enig. Men tenker alltid at det kanskje er ungdom.

• Liker 3
Skrevet

Greit om man gjør det privat i hode sitt, men ikke noe man sier til folk.

Anonymkode: eec21...5f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart å rangere sånn. Er som om enkelte er svært enkle i kategoriseringen. Men de liker vel at det er enkelt, sikkert. 

'vi gjør ikke dette pga det er vanskelig, men fordi det er LETT😏😏😏😏😉😉😉😉'

Anonymkode: 3b699...b7e

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, avsporinger og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet
visp skrev (27 minutter siden):

Ja, helt enig. Men tenker alltid at det kanskje er ungdom.

Enig, veldig fjortis 😄

Anonymkode: 1a211...0fd

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg vet ikke helt. Man kan jo si at noen er penere enn andre basert på utseendet deres. Det ser man jo og det er ikke alltid at skjønnhet kommer an på øyet som ser. Noen kan alle være enige i at er pene for eksempel. 

Allikevel er det ikke noe jeg går rundt og sier, og synes det er ufint å bruke bilder av mennesker for å vise hvor stygge de er. 

Skrevet
TheCatLady skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Man kan jo si at noen er penere enn andre basert på utseendet deres. Det ser man jo og det er ikke alltid at skjønnhet kommer an på øyet som ser. Noen kan alle være enige i at er pene for eksempel. 

Allikevel er det ikke noe jeg går rundt og sier, og synes det er ufint å bruke bilder av mennesker for å vise hvor stygge de er. 

Nei, jeg tror ikke alle kan være enige om at noen er pene. For personlighet spiller også inn for de fleste. 

Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke alle kan være enige om at noen er pene. For personlighet spiller også inn for de fleste. 

Jo, man kan være enig om at en person er pen, men ikke nødvendigvis attraktiv om man tar i betraktning andre ting også. 

Skrevet

Er du blind?

Klart utseende er en del av din verden. Det er en del av vår verden, og vi lever i den samme verdenen.

Jeg sier ikke at pene folk fortjener bedre, men det er absolutt ikke noe ny samfunnsutvikling at utseende har noe å si for hvordan folk blir oppfattet eller behandlet.

Og det å sette tall på det eller ei har ikke så mye med saken å gjøre egentlig, det er ikke avgjørende faktor for om man blir for eksempel tiltrukket av et menneske. Det er ikke sånn at man ikke ser utseende om man ikke har et tallsystem for det. 

• Liker 4
Skrevet
TheCatLady skrev (8 minutter siden):

Jo, man kan være enig om at en person er pen, men ikke nødvendigvis attraktiv om man tar i betraktning andre ting også. 

Det er nok visse trekk som ofte ses på som attraktive, men jeg tror ikke alle vil være enige. Men uansett er det ikke helt dette jeg sikter til. Jeg sikter til det å dele folk inn i skalaer og lignende i sitt eget hode, og til og med i noen tilfeller dele dette med andre. Og i tillegg det å påstå at mennesker med visse utseendetrekk er bedre enn andre, fortjener mer osv. Det er en mentalitet som jeg ikke synes noe om, og jeg tror at å dele slike mentale rangeringer med andre bidrar til et negativt kroppsfokus og dårlig selvtillitt hos mange. 

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok visse trekk som ofte ses på som attraktive, men jeg tror ikke alle vil være enige. Men uansett er det ikke helt dette jeg sikter til. Jeg sikter til det å dele folk inn i skalaer og lignende i sitt eget hode, og til og med i noen tilfeller dele dette med andre. Og i tillegg det å påstå at mennesker med visse utseendetrekk er bedre enn andre, fortjener mer osv. Det er en mentalitet som jeg ikke synes noe om, og jeg tror at å dele slike mentale rangeringer med andre bidrar til et negativt kroppsfokus og dårlig selvtillitt hos mange. 

Jeg svarte på det jeg ble sitert på, som var en liten del av mitt innlegg. 

Jeg tror nok dessverre at det er noe mange gjør og at det er helt naturlig å dele andre inn på den måten. Som det er allerede er skrevet så blir pene mennesker ofte behandlet bedre enn de som er mindre pene. Slik er det bare og man kan ikke overse at utseendet har en betydning og at veldig mange vil gjøre en inndeling i hodet, enten bevisst eller ubevisst. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (9 minutter siden):

Er du blind?

Klart utseende er en del av din verden. Det er en del av vår verden, og vi lever i den samme verdenen.

Jeg sier ikke at pene folk fortjener bedre, men det er absolutt ikke noe ny samfunnsutvikling at utseende har noe å si for hvordan folk blir oppfattet eller behandlet.

Og det å sette tall på det eller ei har ikke så mye med saken å gjøre egentlig, det er ikke avgjørende faktor for om man blir for eksempel tiltrukket av et menneske. Det er ikke sånn at man ikke ser utseende om man ikke har et tallsystem for det. 

Det å sette tall, inndelinger og rangeringer på/av folks utseende, har alt med det jeg ønsker å ta opp å gjøre. Jeg er med på at folk ubevisst bedømmer andres utseende ganske ofte, noe som egentlig er urettferdig, men jeg vet ikke hva man eventuelt skal gjøre med det.

Det jeg virkelig ikke synes noe om, er en normalisering av det å dele folk inn i grupper etter utseende, der det ene er bedre enn det andre. Og til og med i noen tilfeller si/tenke at de man synes er mest attraktive, er bedre enn andre. Da tar man et bevisst valg om å dele folk inn i noe som er bra og noe som er dårlig, og det å spre denne mentaliteten vil såre folk og gjøre folk usikre. Det bidrar virkelig ikke til et bedre samfunn med god psykisk helse. 

Skrevet

Syns det er motbydelig! Det er pokker meg ikke bare det å være såkalt pen. Hva med andre kvaliteter, er det ut? Er samfunnet blitt sånn, eller er det fjortiser som henger seg opp i denne raderingen.

Anonymkode: 92346...f1f

Skrevet
TheCatLady skrev (2 minutter siden):

Jeg svarte på det jeg ble sitert på, som var en liten del av mitt innlegg. 

Jeg tror nok dessverre at det er noe mange gjør og at det er helt naturlig å dele andre inn på den måten. Som det er allerede er skrevet så blir pene mennesker ofte behandlet bedre enn de som er mindre pene. Slik er det bare og man kan ikke overse at utseendet har en betydning og at veldig mange vil gjøre en inndeling i hodet, enten bevisst eller ubevisst. 

Hvor er resten av innlegget? Trodde jeg siterte hele. 

Men uansett, ikke alle har den mentaliteten at de deler folk inn etter tall. Jeg tenker at folk på sin måte, selv om jeg kanskje personlig ser på noen som mer attraktive enn andre (for meg spiller personlighet i stor grad inn). Jeg ser ikke helt hvordan dette med inndeling ved hjelp av tall og liga skulle kunne gjøres ubevisst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men uansett, ikke alle har den mentaliteten at de deler folk inn etter tall. Jeg tenker at folk på sin måte, selv om jeg kanskje personlig ser på noen som mer attraktive enn andre (for meg spiller personlighet i stor grad inn). Jeg ser ikke helt hvordan dette med inndeling ved hjelp av tall og liga skulle kunne gjøres ubevisst?

At folk er fine på sin måte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å sette tall, inndelinger og rangeringer på/av folks utseende, har alt med det jeg ønsker å ta opp å gjøre. Jeg er med på at folk ubevisst bedømmer andres utseende ganske ofte, noe som egentlig er urettferdig, men jeg vet ikke hva man eventuelt skal gjøre med det.

Det jeg virkelig ikke synes noe om, er en normalisering av det å dele folk inn i grupper etter utseende, der det ene er bedre enn det andre. Og til og med i noen tilfeller si/tenke at de man synes er mest attraktive, er bedre enn andre. Da tar man et bevisst valg om å dele folk inn i noe som er bra og noe som er dårlig, og det å spre denne mentaliteten vil såre folk og gjøre folk usikre. Det bidrar virkelig ikke til et bedre samfunn med god psykisk helse. 

Du kan absolutt ha et poeng med at å si sånne tall høyt til andre inngår som en bitteliten del av det enorme utseendepresset det er i dagens samfunn. 

Men jeg synes du svartmaler de som bruker det noe voldsomt, som om de er uslere mennesker enn andre. Jeg kan si jeg synes jeg er en 8er, det betyr ikke at jeg synes jeg er et bedre menneske enn andre, at jeg fortjener bedre eller på noen som helst måte er et dårligere eksemplar av menneskerasen enn du er. 

Jeg er ikke fan av folk som setter seg på sin høye hest og ser ned på andre som du gjør, spesielt ikke når dette å dømme etter utseende egentlig er noe dypt menneskelig. Vi kan prøve å ikke gjøre det bevisst, men om du tror du er blind og ikke gjør det ubevisst så mangler du litt selvinnsikt. Vi er farget av vår kultur og biologi.

• Liker 3
Skrevet
Cuntzilla skrev (3 minutter siden):

Du kan absolutt ha et poeng med at å si sånne tall høyt til andre inngår som en bitteliten del av det enorme utseendepresset det er i dagens samfunn. 

Men jeg synes du svartmaler de som bruker det noe voldsomt, som om de er uslere mennesker enn andre. Jeg kan si jeg synes jeg er en 8er, det betyr ikke at jeg synes jeg er et bedre menneske enn andre, at jeg fortjener bedre eller på noen som helst måte er et dårligere eksemplar av menneskerasen enn du er. 

Jeg er ikke fan av folk som setter seg på sin høye hest og ser ned på andre som du gjør, spesielt ikke når dette å dømme etter utseende egentlig er noe dypt menneskelig. Vi kan prøve å ikke gjøre det bevisst, men om du tror du er blind og ikke gjør det ubevisst så mangler du litt selvinnsikt. Vi er farget av vår kultur og biologi.

Jeg ser absolutt ikke ned på noen, men synes det er viktig å si sin mening når man ser ting man selv mener ikke er greit og som potensielt kan være ødeleggende for folks selvtillitt. Jeg tror at det å dele slike rangeringer ofte får andre til å bli selvbevisste og såret. Bare tenk hvordan det er å ha få av disse utseendetrekkene som ofte presenteres som å være i en høy liga, eller sies av mange å være en 10-er. Bare tenk å innse at etter disse folkenes mening, så er en selv sannsynligvis bare en 2-er. Det kan ikke være godt å leve med.

Man er jo ikke er dårligere menneske fordi om man ikke har disse typiske trekkene som mange synes er pene. Så da synes jeg vi må slutte å fortelle folk at de er i en dårlig ende av en bestemt skala.

Jeg tror det er en bestemt mentalitet man har som får folk til å tenke sånn bevisst, og enkelte til å dele det med andre, og i noen tilfeller også til å være nedsettende. Hva man gjør ubevisst, er en annen sak. Men jeg synes et godt budskap er å se folk for den personen de er, og se det gode i andre, uten å bruke en rangeringsmetode. En rangering oppnår uansett ingenting godt. Som sagt, det ubevisste er en annen sak. Men så fort man endrer holdninger, så tror jeg at man begynner å tenke mindre rangerende ovenfor andre menneskers utseende også. 

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Åja, glem det. Tror jeg så feil. 

Ikke alle, nei, men veldig mange. Nei, mente ikke nødvendigvis tall og liga, men at man deler inn andre bevisst eller ubevisst. Tviler på at alle er bevisste når de behandler en pen person bedre enn andre som ikke er det. Tipper det har med at man tillegger pene mennesker positive egenskaper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...