Gå til innhold

Det å rangere folks utseende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med det.

Noen er penere enn andre. Det er bare sånn det er. På samme måte som noen er flinkere til å synge enn andre, og noen er morsommere enn andre, noen er mer sjarmerende enn andre og noen er flinkere i hoderegning enn andre.

Tror verden hadde blitt et bedre sted om folk bare kunne akseptere at utseende ikke er alt og ikke minst akseptere sitt mest sannsynlig gjennomsnittlige utseende istedenfor å henge seg opp i hver minste detalj og skavank som ingen andre enn dem selv legger merke til. Hva så om man ikke er pen, liksom?

Jeg er selvfølgelig enig i at det å være pen ikke gjør det til et bedre menneske. Men det er ikke det slike rangeringer sier heller, de sier bare noe om hvor pen du er i forhold til andre. Og selv om det, som alt annet, også vil ha noe subjektivt ved seg, er det tullete å si at man ikke kan si at noen er objektivt penere enn andre. Men som sagt, hvis folk klarte å akseptere at utseende ikke er alt, ville det ikke være så vanskelig å takle at alle ikke er like pene.

Anonymkode: 01b81...e4a

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle er like pene. Alle er like flinke. Alle er like smarte.

Nei. Sånn er det faktisk ikke. Noen er stygge, noen er ikke flinke og andre er dumme. 

En holdning om at alle er like gjør ikke noe annet en å avle middelmådighet. 

Anonymkode: 359f5...8a1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser absolutt ikke ned på noen, men synes det er viktig å si sin mening når man ser ting man selv mener ikke er greit og som potensielt kan være ødeleggende for folks selvtillitt. Jeg tror at det å dele slike rangeringer ofte får andre til å bli selvbevisste og såret. Bare tenk hvordan det er å ha få av disse utseendetrekkene som ofte presenteres som å være i en høy liga, eller sies av mange å være en 10-er. Bare tenk å innse at etter disse folkenes mening, så er en selv sannsynligvis bare en 2-er. Det kan ikke være godt å leve med.

Man er jo ikke er dårligere menneske fordi om man ikke har disse typiske trekkene som mange synes er pene. Så da synes jeg vi må slutte å fortelle folk at de er i en dårlig ende av en bestemt skala.

Jeg tror det er en bestemt mentalitet man har som får folk til å tenke sånn bevisst, og enkelte til å dele det med andre, og i noen tilfeller også til å være nedsettende. Hva man gjør ubevisst, er en annen sak. Men jeg synes et godt budskap er å se folk for den personen de er, og se det gode i andre, uten å bruke en rangeringsmetode. En rangering oppnår uansett ingenting godt. Som sagt, det ubevisste er en annen sak. Men så fort man endrer holdninger, så tror jeg at man begynner å tenke mindre rangerende ovenfor andre menneskers utseende også. 

Anonymkode: 5fadb...c65

De fleste har en ganske god anelse om de ligger over eller under snittet utseendemessig, tror ikke en slik rangering gjør at noen plutselig innser at de er stygge...

Hvis det ikke er godt å leve med, må man finne måter å takle det på. Som alt annet man synes er vondt og ubehagelig her i livet. Uansett er det dumt å fokusere så mye på utseendet sitt, enten det er fordi man er pen eller stygg, for det er veldig mye annet som er viktigere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er uattraktiv, og jeg tror det er vi som ikke er attraktive som er mest bevisste på dette med liga og skala. Fordi vi hele livet har fått føle på kroppen hva det vil si.

Vi ser jo hvor mye hyggeligere folk er mot attraktive. Hvor mye lettere de får venner, stiger lettere i karrierestigen, blir hørt mer, blir ilagt positive egenskaper. Får kjæreste.

De attraktive ser nok ikke alt dette nødvendigvis. De har ikke prøvd å gå på tinder og fått 0 likes. Har ikke opplevd å bli latterliggjort på byen. Ikke opplevd å måtte jobbe hardt for relasjoner, eller å bli ilagt masse negative egenskaper uten noe grunnlag.

Jeg er heldigvis intelligent og har en bra karriere og masse penger. Men ville bytta bort alt på flekken for å bare bli litt mer attraktiv. 

Anonymkode: 10496...fdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er uattraktiv, og jeg tror det er vi som ikke er attraktive som er mest bevisste på dette med liga og skala. Fordi vi hele livet har fått føle på kroppen hva det vil si.

Vi ser jo hvor mye hyggeligere folk er mot attraktive. Hvor mye lettere de får venner, stiger lettere i karrierestigen, blir hørt mer, blir ilagt positive egenskaper. Får kjæreste.

De attraktive ser nok ikke alt dette nødvendigvis. De har ikke prøvd å gå på tinder og fått 0 likes. Har ikke opplevd å bli latterliggjort på byen. Ikke opplevd å måtte jobbe hardt for relasjoner, eller å bli ilagt masse negative egenskaper uten noe grunnlag.

Jeg er heldigvis intelligent og har en bra karriere og masse penger. Men ville bytta bort alt på flekken for å bare bli litt mer attraktiv. 

Du motsier deg selv ;)

Jeg tror også du undervurderer at livet er vanskelig for alle, også attraktive mennesker. Alle har sine fordeler og ulemper her i livet, utseende er bare en av mange fordeler man kan ha, men langt i fra den eneste.

Og ang. relasjoner - mange pene mennesker sliter med det fordi de tiltrekker seg folk som bare liker dem pga utseendet og at mange er misunnelige og derfor ikke vil ha noe med dem å gjøre, og andre igjen som tenker at de ikke har noen sjans og derfor holder avstand/er redd for å ta kontakt. Så det er ikke utelukkende positivt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du motsier deg selv ;)

Jeg tror også du undervurderer at livet er vanskelig for alle, også attraktive mennesker. Alle har sine fordeler og ulemper her i livet, utseende er bare en av mange fordeler man kan ha, men langt i fra den eneste.

Og ang. relasjoner - mange pene mennesker sliter med det fordi de tiltrekker seg folk som bare liker dem pga utseendet og at mange er misunnelige og derfor ikke vil ha noe med dem å gjøre, og andre igjen som tenker at de ikke har noen sjans og derfor holder avstand/er redd for å ta kontakt. Så det er ikke utelukkende positivt.

Her bruker jeg attraktiv fordi den jeg siterte gjorde det, men attraktivitet er noe annet enn hvor pen man er (personlighet spiller f.eks. en stor rolle). Så når jeg skriver attraktiv mener jeg kun det som går på hvor pen man er.

Skrevet

Jeg rangerer ikke utseende. Det blir feil synes jeg. Folk har ulike preferanser og den fasiten sitter ikke jeg på. Men jeg kan henge meg opp i deres oppførsel og egenskaper rundt det. Der kan jeg nok være bekjent med å argumentere litt i mot. 

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at man rangerer hverandre med nummer. Man rangerer jo hverandre uansett, type f. eks: 

vakker - pen - middels pen - under gjennomsnittet - mindre pen

Samme måte rangerer man jo personligheter:

fantastisk - veldig god - bra - mindre bra - fæl

Eksemplifisert i kontekst: "Hun var så vakker", "sjefen var fæl", "jeg er under gjennomsnittet pen" osv.

Erstatter man dette med tall så gjør man det jo hele enkelt å forstå.

Men jeg er enig i at man skal ikke gå rundt å rangere hverandre høylytt for alt og alle. Men å rangere med tall er en enklere måte å fortelle sin subjektive mening om mennesker og aller helst seg selv til andre eller seg selv. Husk at det er subjektivt. 

Så en 6'er for noen kan være en 10'er for andre. Både utseendemessig og personlighetsmessig. 

Jeg ser ut som en 6'er, og har en personlighet som en 7'er. Mener jeg. Sånn, nå vet dere ganske mye om meg. 

Anonymkode: eb7e8...1be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selv om jeg mener attraktivitet er subjektivt, så tror jeg du har et poeng. Det er de som ikke kjenner seg igjen i så mange av trekkene som mange sier er vakre som får kjenne mest på de vonde følelsene knyttet til at folk deler inn i liga osv. Det er mange som er misfornøyd med noe ved seg selv, men det må jo være aller vondest for de som føler de blir rangert dårligst, når folk åpenlyst driver med sånt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet med det.

Noen er penere enn andre. Det er bare sånn det er. På samme måte som noen er flinkere til å synge enn andre, og noen er morsommere enn andre, noen er mer sjarmerende enn andre og noen er flinkere i hoderegning enn andre.

Tror verden hadde blitt et bedre sted om folk bare kunne akseptere at utseende ikke er alt og ikke minst akseptere sitt mest sannsynlig gjennomsnittlige utseende istedenfor å henge seg opp i hver minste detalj og skavank som ingen andre enn dem selv legger merke til. Hva så om man ikke er pen, liksom?

Jeg er selvfølgelig enig i at det å være pen ikke gjør det til et bedre menneske. Men det er ikke det slike rangeringer sier heller, de sier bare noe om hvor pen du er i forhold til andre. Og selv om det, som alt annet, også vil ha noe subjektivt ved seg, er det tullete å si at man ikke kan si at noen er objektivt penere enn andre. Men som sagt, hvis folk klarte å akseptere at utseende ikke er alt, ville det ikke være så vanskelig å takle at alle ikke er like pene.

Gitt at man selv mener noen er objektivt penere enn andre (noe jeg ikke er enig i), hvorfor skal man påpeke det? Hva er egentlig vitsen, når man vet at man sårer andre? For det kan føles veldig ødeleggende hvis noen kaller deg stygg eller gir deg et lavt tall. Det kommer man ikke bort fra.

Jeg synes at hvis man ikke har noe fint å si, eller skrive, så burde man heller droppe det. Dette gjelder også hvis man skriver det her til ingen spesifikk person, at man synes de og de trekkene tilsvarer en 10-er mens de og de trekkene er uattraktive. Det er jo folk som leser, kjenner seg igjen og blir såret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De fleste har en ganske god anelse om de ligger over eller under snittet utseendemessig, tror ikke en slik rangering gjør at noen plutselig innser at de er stygge...

Hvis det ikke er godt å leve med, må man finne måter å takle det på. Som alt annet man synes er vondt og ubehagelig her i livet. Uansett er det dumt å fokusere så mye på utseendet sitt, enten det er fordi man er pen eller stygg, for det er veldig mye annet som er viktigere.

Det er ikke alle som har rangert seg selv, før de opplever at andre gjør det. Det er ikke alle som i det daglige ser på utseende som en konkorranse der noen gjør det bedre enn andre. Jeg vet hvert fall at jeg i utgangspunktet ikke gjør det, og derfor er det alltid litt kvalmt for meg når jeg kommer over folk som åpenlyst rangerer. Ikke fordi jeg fordømmer disse menneskene i seg selv, men fordi jeg selv ikke ønsker å tenke på en slik måte, men likevel tar meg selv i å begynne med det når jeg får høre hva slags "kriterier" andre bruker. Da blir jeg også kvalm av hva jeg selv plutselig driver med, i tillegg til mer selvbevisst. 

Så jo, man kan faktisk plutselig innse at andre hadde plassert deg sånn og sånn. Det er noe man tar til seg og kan bli såret av. Og hvis man glemmer det, så kan man bli påminnet det igjen og igjen på grunn av blant annet slikt som dette. Akkurat som når man ser reklame om visse ting som er skjønnhetsidealet, selv om dette er noe en hadde glemt en stund.

Det er klart man kan lære seg å takle ting på best mulig måte, men det betyr ikke at det er greit å dra andre ned, slik man gjør når man rangerer ved hjelp av liga eller tall. Det at det er lurt å ikke fokusere så mye på utseendet sitt er jeg helt enig i, men da hjelper det ikke å normalisere slike rangeringer, som jeg mener absolutt er med på å skape et usunt kroppsfokus og kan være ødeleggende for folks psykiske helse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok visse trekk som ofte ses på som attraktive, men jeg tror ikke alle vil være enige. Men uansett er det ikke helt dette jeg sikter til. Jeg sikter til det å dele folk inn i skalaer og lignende i sitt eget hode, og til og med i noen tilfeller dele dette med andre. Og i tillegg det å påstå at mennesker med visse utseendetrekk er bedre enn andre, fortjener mer osv. Det er en mentalitet som jeg ikke synes noe om, og jeg tror at å dele slike mentale rangeringer med andre bidrar til et negativt kroppsfokus og dårlig selvtillitt hos mange. 

Jeg tror ikke det er så mange som har fetisj på brune tenner. 🙈 

Anonymkode: 3b699...b7e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser absolutt ikke ned på noen, men synes det er viktig å si sin mening når man ser ting man selv mener ikke er greit og som potensielt kan være ødeleggende for folks selvtillitt. Jeg tror at det å dele slike rangeringer ofte får andre til å bli selvbevisste og såret. Bare tenk hvordan det er å ha få av disse utseendetrekkene som ofte presenteres som å være i en høy liga, eller sies av mange å være en 10-er. Bare tenk å innse at etter disse folkenes mening, så er en selv sannsynligvis bare en 2-er. Det kan ikke være godt å leve med.

Man er jo ikke er dårligere menneske fordi om man ikke har disse typiske trekkene som mange synes er pene. Så da synes jeg vi må slutte å fortelle folk at de er i en dårlig ende av en bestemt skala.

Jeg tror det er en bestemt mentalitet man har som får folk til å tenke sånn bevisst, og enkelte til å dele det med andre, og i noen tilfeller også til å være nedsettende. Hva man gjør ubevisst, er en annen sak. Men jeg synes et godt budskap er å se folk for den personen de er, og se det gode i andre, uten å bruke en rangeringsmetode. En rangering oppnår uansett ingenting godt. Som sagt, det ubevisste er en annen sak. Men så fort man endrer holdninger, så tror jeg at man begynner å tenke mindre rangerende ovenfor andre menneskers utseende også. 

Jeg tror man vil ha et forhold til hvor man ligger på skalaen uten at noen har fortalt en om at det finnes en tall-skala engang.

Det er selvsagt ikke greit å snakke nedsettende om utseendet til andre, og om alle skulle prate om rangeringer og hvem som er pene og ikke hele tiden, så blir jo folk mer selvbevisste. Og samfunnet snakker jo for så vidt om det hele tiden, vi har jo hyllet skjønnheten lenge, og veldig massivt i moderne tider i reklame, filmer, på instagram osv, så folk blir stadig påminnet at de ikke passer inn i en mal eller ideal. Og det er jo selvsagt leit, at utseendet skal tillegges så enormt mye vekt at de som føler de ikke lever opp til det har mye dårligere livskvalitet enn de ville hatt i et mindre utseendefiksert samfunn enn vårt.

Men likevel - du setter omtrent opp det å se at en person er pen som en slags motsetning til å se det gode i mennesket? Jeg kan fremdeles se det gode i mennesker selv om jeg også kan synes noen er vakrere enn andre. Det betyr ikke at jeg mener de er bedre enn andre.

Jeg ser kunst, arkitektur, farger, fugler, dyr, blomster og natur som jeg synes er vakkert, og jeg ser også mennesker som jeg synes er vakre. Det er menneskelig. Jeg går ikke rundt og rangerer folk bevisst etter en tallskala i hodet, men jeg ser og tenker jo sånn "åh, hun hadde fint hår". 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva su mener med samfunnsutvikling, for det har vel alltid vært sånn at det er "den peneste jenta/gutten på skole" osv. Og noen er faktisk objektivt penere enn andre. Det er visse kriterier for å bli kalt vakker 🙂 bla symmetri. 

Det er ingenting feil med å beundre pene/vakre mennesker, eller å si at de er nettopp det.

Men jeg har aldri hørt at noen er bedre, eller fortjener bedre fordi de ser bra ut?? Hm

Det er jo teit å rangere da, det er jeg enig i. Å snakke dårlig om andres utseende er tabu for meg.  Også å rangere folk etter hvordan de ser ut. 

Men jeg kan si at en og annen er svært pen eller vakker. Syns jo det er fint å se sjelden vakre mennesker. Uten at jeg tror de er bedre, eller fortjener bedre enn andre. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der synes jeg er en så latterlig oppbrukt påstand.

Det er ikke sånn at alle kommer til å like deg som person når du er normal av utseende heller, men mange pene mennesker har en tendens til å skylde på utseende når folk ikke liker dem. Det er selvsagt lettere å si til seg selv at folk er misunnelige, slik mamma sa hele oppveksten, fremfor å jobbe med sin egen personlighet.

Vi vanlige folk blir også utnyttet av folk som bare er ute etter sex, dette er heller ikke enestående for pene mennesker...

Anonymkode: b4f64...84b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der synes jeg er en så latterlig oppbrukt påstand.

Det er ikke sånn at alle kommer til å like deg som person når du er normal av utseende heller, men mange pene mennesker har en tendens til å skylde på utseende når folk ikke liker dem. Det er selvsagt lettere å si til seg selv at folk er misunnelige, slik mamma sa hele oppveksten, fremfor å jobbe med sin egen personlighet.

Vi vanlige folk blir også utnyttet av folk som bare er ute etter sex, dette er heller ikke enestående for pene mennesker...

Nei, det er ikke latterlig faktisk. Er du veldig pen, så bør du helst være dobbelt så snill, grei og inkluderende ikke minst, som andre. 

Og du skal ofte bevise at du kan noe. Helst bedre enn andre, fordi du er veldig pen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? said:

Nei, det er ikke latterlig faktisk. Er du veldig pen, så bør du helst være dobbelt så snill, grei og inkluderende ikke minst, som andre. 

Og du skal ofte bevise at du kan noe. Helst bedre enn andre, fordi du er veldig pen. 

All forskning tilsier at vi raskere dømmer "stygge" folk som slemme, og pene folk som snille, så den kjøper jeg ikke nei. 

• Liker 3
Skrevet
Cuntzilla skrev (4 minutter siden):

Jeg tror man vil ha et forhold til hvor man ligger på skalaen uten at noen har fortalt en om at det finnes en tall-skala engang.

Det er selvsagt ikke greit å snakke nedsettende om utseendet til andre, og om alle skulle prate om rangeringer og hvem som er pene og ikke hele tiden, så blir jo folk mer selvbevisste. Og samfunnet snakker jo for så vidt om det hele tiden, vi har jo hyllet skjønnheten lenge, og veldig massivt i moderne tider i reklame, filmer, på instagram osv, så folk blir stadig påminnet at de ikke passer inn i en mal eller ideal. Og det er jo selvsagt leit, at utseendet skal tillegges så enormt mye vekt at de som føler de ikke lever opp til det har mye dårligere livskvalitet enn de ville hatt i et mindre utseendefiksert samfunn enn vårt.

Men likevel - du setter omtrent opp det å se at en person er pen som en slags motsetning til å se det gode i mennesket? Jeg kan fremdeles se det gode i mennesker selv om jeg også kan synes noen er vakrere enn andre. Det betyr ikke at jeg mener de er bedre enn andre.

Jeg ser kunst, arkitektur, farger, fugler, dyr, blomster og natur som jeg synes er vakkert, og jeg ser også mennesker som jeg synes er vakre. Det er menneskelig. Jeg går ikke rundt og rangerer folk bevisst etter en tallskala i hodet, men jeg ser og tenker jo sånn "åh, hun hadde fint hår". 

Det var ikke det jeg mente, at det skulle være en motsetning. Men jeg tror at hos noen så herjer det en mentalitet om å plassere folk på en skala eller i en liga, der skalaen på sett og vis er urettferdig fordi den kan såre folk, uten at folk kan noe for hvor de havner.

Jeg mener at et godt budskap er å prøve å se det gode i andre uansett om man synes de har de peneste trekkene eller ikke, og så bare ikke fokusere på det negative som de ikke kan noe for. I stedet for å mentalt plassere de langt nede på en skala, noe som kan lede til at man tenker mer negativt om de enn man behøver å gjøre.

Noe av utseendebedømmelsen skjer ubevisst, men man trenger ikke å gjøre det verre ved å også rangere folk bevisst, slik man gjør når man setter tall på folk eller setter de i en bestemt liga. Jeg skal ikke bestemme hvordan folk tenker, det er ikke det, men jeg tror bare at det ikke har noen god hensikt å tenke sånn som dette. Og jeg mener det er noe man til en viss grad kan styre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All forskning tilsier at vi raskere dømmer "stygge" folk som slemme, og pene folk som snille, så den kjøper jeg ikke nei. 

Det syns jeg høres rart ut. Ift min erfaring. Men ok...? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lagde en tråd som ble stengt fordi tittelen ikke var nok beskrivende, så da håper jeg denne tittelen er bedre. Her er en kopi av teksten som var i hovedlinnlegget i den andre tråden.

Jeg begynner å bli veldig lei at så mange her rangerer folks utseende eller attraktivitet etter tall, liga, nivå og lignende. Også mange som sier at noen er bedre enn andre på grunn av utseende, at noen er objektivt penere enn andre, at noen fortjener bedre enn andre, at man helst ikke skal prøve seg på noen som er "bedre". 

Veldig mye sjeldnere jeg hører folk snakke sånn i virkeligheten, enn her. Og jeg blir nesten uvel av det hver gang jeg leser noen skrive noe sånt. For i min verden finnes virkelig ikke dette her. Vi er alle mennesker, og ingen fortjener bedre enn andre fordi mange synes de er pene. Ingen er heller bedre enn andre, fordi om de kanskje får flere komplimenter for sitt utseende, eller blir sjekket opp oftere enn andre. 

Hva er dette for slags samfunnsutvikling? Er det ingen som er enige med meg her? Opplever at det er noen, men de færreste som reagerer på dette, og sier ifra om at de ikke synes noe om det.

Jeg er helt enig med deg ts. Jeg tenker at disse som rangerer mennesker etter utseende, setter et nummer på hvordan andre ser ut, er mennesker lave sosiale ferdigheter. Det de driver med sier mest om dem selv. 

Anonymkode: 93f3a...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...