Gå til innhold

Digital undervisning: Skrur du av kamera?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet på et deltidsstudie samlingsbasert i høst. Pga corona er samlingsukene på zoom. Har kamera på  95% av tiden. Kun unntaksvis slår jeg av om jeg må på toalettet eller hente kaffe. Jeg står opp om morgenen og steller meg som om jeg skulle på jobb/studiesamling. Men registrerer at mange medstudenter sitter med kameraet av. Når man ber om at de skrur det på i breakout-rooms ser man tydelig at mange sitter i senga i pysjen uten å ha stelt seg. Skjønner godt de ikke vil vise seg da! Lurer på hvilket læringsutbytte de får i pysjen under dyna? Vi er mange voksne over 30, og ser utelukkende at vi voksne studenter har kamera på så ofte som mulig. Vil tro jeg snakker for flere når jeg mener læringsutbyttet blir bedre av å stå opp og gjøre seg klar for dagen og se hverandre i studiesituasjonen. Respektløst overfor læreren også, som må snakke til svarte skjermer. Ville man sittet under et pledd i fysiske forelesninger? Ville lærer og medstudenter godtatt det? Neppe. Hva er det med dagens unge egentlig? Unnskyldninger for det meste. Det verste er når man havner på grupperom med 2-3 som alle har kamera av, og som til tross for oppfordring ikke slår på kamera. Da har jeg kjent litt på den følelsen jeg regner med alle lærere og forelesere sitter med. 

Anonymkode: 3461e...c84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skrur av. Er jo deltagelse som er viktig, ikke å sitte på livefeed.

Er voksen og studerer over nett vved siden av 100% jobb - og har ingen obligatoriske forelsninger. Så jeg multitasker, ammer, vasker klær, lager mat osv med forelesning i bakgrunn.

Ingen har "behov" for å se folk, er jo infoen som er viktig - akk som å høre på podcast. Om man syntes det er "demotiverende" å ikke se folk, får man jobbe med seg selv - jobben er å undervise, ikke å glane på folk.

Anonymkode: 53298...ca3

Men du deltar jo ikke når du skrur av. Du ser på! Det er jo du som glaner da, på de som evt har kamera på, uten at du blir sett selv.

Deltakelse er poenget, ja, og det utelukker du jo deg selv fra ved å melde deg ut på den måten. Vi kommuniserer en masse med ansiktet vårt i undervisning, det er helt essensielt for at både underviser og studenter skal kunne kommunisere med hverandre. 

Så jo, du har behov for å se og bli sett, for å delta med ansiktet ditt og dermed som et menneske som er viktig for undervisningen, og for foreleseren. Uten det blir også ditt eget læringsutbytte faktisk dårligere iflg det studien fra Høgskolen Innlandet viser.

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Startet på et deltidsstudie samlingsbasert i høst. Pga corona er samlingsukene på zoom. Har kamera på  95% av tiden. Kun unntaksvis slår jeg av om jeg må på toalettet eller hente kaffe. Jeg står opp om morgenen og steller meg som om jeg skulle på jobb/studiesamling. Men registrerer at mange medstudenter sitter med kameraet av. Når man ber om at de skrur det på i breakout-rooms ser man tydelig at mange sitter i senga i pysjen uten å ha stelt seg. Skjønner godt de ikke vil vise seg da! Lurer på hvilket læringsutbytte de får i pysjen under dyna? Vi er mange voksne over 30, og ser utelukkende at vi voksne studenter har kamera på så ofte som mulig. Vil tro jeg snakker for flere når jeg mener læringsutbyttet blir bedre av å stå opp og gjøre seg klar for dagen og se hverandre i studiesituasjonen. Respektløst overfor læreren også, som må snakke til svarte skjermer. Ville man sittet under et pledd i fysiske forelesninger? Ville lærer og medstudenter godtatt det? Neppe. Hva er det med dagens unge egentlig? Unnskyldninger for det meste. Det verste er når man havner på grupperom med 2-3 som alle har kamera av, og som til tross for oppfordring ikke slår på kamera. Da har jeg kjent litt på den følelsen jeg regner med alle lærere og forelesere sitter med. 

Anonymkode: 3461e...c84

Dette!

Folk ser ut til å betrakte det som en slags forulemping å bli bedt om å slå på kameraet. Jeg har faktisk vanskelig for å fatte og tro at så mange har så store problemer med selvbilde og usikkerhet at de ikke takler å synes på skjermen? Og jeg fatter enda mindre at så mange ikke ser ut til å skjønne hvorfor en slik deltakelse har noe for seg?  Selv ikke i breakout-rooms??

Derimot begynner jeg å forstå hvorfor så få dukker opp på fysiske forelesninger sånn generelt. Det virker jo som enhver vanlig forventning til en student blir mottatt som en slags personlig fornærmelse.

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kameraet påskrudd når vi begynte og når vi skulle være tilbake fra pauser. Foreleserne mine stilte spørsmål direkte til personer i stedet for å bruke "rekk opp hånda"-funksjonen på Teams eller at førstemann bare tok ordet, og oppdaget derfor fort om noen ikke var der eller ikke fulgte med (vi hadde mye felles gjennomgang av oppgaver).

Anonymkode: 1d9f4...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...