Gå til innhold

Digital undervisning: Skrur du av kamera?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke webcamera, jeg😬 Må jeg virkelig skaffe meg det?

Anonymkode: 19755...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke webcamera, jeg😬 Må jeg virkelig skaffe meg det?

Anonymkode: 19755...1ff

Det tenkte jeg ikke på som en mulighet engang. De fleste har da laptop med integrert kamera nå tildags? Eller i hvert fall mobil? Man kan jo også følge forelesning på mobil?

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du sikker? Lenke til dokumentasjon som bekrefter? Jeg har opplevd at det gjøres.

Anonymkode: 588c8...c0f

Vel, når vår foreleser med master innen juss og en påbegynt doktorgrad sier det så stoler jeg på det. Dette er noe hun har påpekt mange ganger. 

Anonymkode: 79a8f...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, når vår foreleser med master innen juss og en påbegynt doktorgrad sier det så stoler jeg på det. Dette er noe hun har påpekt mange ganger. 

Anonymkode: 79a8f...c3a

Tillegg; det har visst noe med personvern å gjøre. 

Anonymkode: 79a8f...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har verken på kamera på jobb eller i forelesninger. Jeg har bilde av meg selv, men hater å bruke kamera, så det unngår jeg å bruke så langt det er mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tenkte jeg ikke på som en mulighet engang. De fleste har da laptop med integrert kamera nå tildags? Eller i hvert fall mobil? Man kan jo også følge forelesning på mobil?

Anonymkode: 588c8...c0f

Jeg har min laptop i docking, tilkoblet to skjermer. Enkelte har også vanlige stasjonære pc'er. Ikke alle bruker laptop. ;) Så hvis jeg bruker jobb-pc i forelesning eller i møter på jobb har jeg faktisk ikke muligheten til å bruke kamera (med mindre jobben kjøper et eksternt webkamera, og det har de ikke sett vitsen med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke på kamera, og selv om jeg føler meg litt skyldig for dette så blir det sånn.

For det første er det høy smitte i barnehager her, så tassen er hjemme for tiden. Å ha en 4 åring mens du er på zoom forelesning er vanskelig nok fra før, men også hvis hun hele tiden skal opp se hva som skjer på skjermen og dermed blir hun også med på kamera. Har ikke noe problem med at medstudenter ser barnet mitt, men tenker at en 4 åring med grimaser og tøysing er forstyrrende for alle. Dessuten skjer det ofte at jeg må gå fra skjermen for å hjelpe henne med noe, eller lage en brødskive. Tror det er mer forstyrrende med en faktisk tom stol enn svart skjerm.

For det andre er vi to her som har hjemmekontor, og det skjer ofte ting i bakgrunnen. Jeg har "hjemmekontor" på spisebordet, som vi har dyttet inntil veggen. Alt i bakgrunnen kommer med. Både samboer og barn, samt rot, lek og barnetv får være med på forelesning. Orker ikke det. 

Og for det tredje blir jeg vanvittig rastløs av å sitte å se på skjerm. Jeg klarer det faktisk ikke. Føler det er som å høre på en podcast med tilhørende ppt. Lærer dårlig av det, og er nødt til å henge opp klær eller spise samtidig. 

Så ja. Uvant hverdag for alle, men jeg er faktisk nødt til å være så egoistisk at jeg tar noen valg her som gjør det mulig for meg å komme gjennom denne hverdagen. Et av de valgene er å ha av kamera. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det med den selvbevisste biten kan jeg forstå, egentlig. Dvs man kan bli sittende og se på sitt eget speilbilde i stedet for å følge med. Men i så fall gjelder det også de fleste andre som har problemer med dette, tror du ikke? Enten følger folk med på powerpointen, eller så ser de på seg selv de også, ikke på deg eller meg! 

Anonymkode: 588c8...c0f

Helt enig i logikken din! Problemet er at hodet mitt ikke fungerer sånn, selv om den logiske biten forteller meg at de andre selvsagt ikke er så opptatt av å se på meg. Så tankekjøret er tilbake på begynnelsen, og kan jeg slippe det, så gjør jeg det :) spiseforstyrrelser er i utgangspunktet ikke spesielt logisk, så er litt vanskelig å forklare. :ler:

 

Anonymkode: d4496...792

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur av kamera fordi jeg er så jævelig stygg. Sånn sett elsker jeg hjemmeskole for jeg kan sitte inne hjemme. 

Anonymkode: caf11...2b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, dere som skrur av kamera, eller som @mjauritz henger opp tøy og hører på undervisningen som om det var en podkast: Hva gjør dere når det skal gjøres oppgaver i timen? Når alle fordeles i breakout-groups og dere plutselig sitter i et rom med 3-4 stk og skal diskutere noen spørsmål, fortsetter dere å ha kamera (og mikrofon?) av? 

Jeg har jo inntrykk av at den gjennomgående undervisningsformen nå inneholder endel gruppearbeid, og ikke bare er ren forelesning. Dvs det er idealet i høgskolelærerutdanning i hvert fall, så da virker det veldig underlig at alle studenter føler at de skal kunne bli usynlige og stumme i undervisningen uten at det merkes eller har noen betydning?

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjauritz skrev (1 time siden):

Jeg har ikke på kamera, og selv om jeg føler meg litt skyldig for dette så blir det sånn.

For det første er det høy smitte i barnehager her, så tassen er hjemme for tiden. Å ha en 4 åring mens du er på zoom forelesning er vanskelig nok fra før, men også hvis hun hele tiden skal opp se hva som skjer på skjermen og dermed blir hun også med på kamera. Har ikke noe problem med at medstudenter ser barnet mitt, men tenker at en 4 åring med grimaser og tøysing er forstyrrende for alle. Dessuten skjer det ofte at jeg må gå fra skjermen for å hjelpe henne med noe, eller lage en brødskive. Tror det er mer forstyrrende med en faktisk tom stol enn svart skjerm.

For det andre er vi to her som har hjemmekontor, og det skjer ofte ting i bakgrunnen. Jeg har "hjemmekontor" på spisebordet, som vi har dyttet inntil veggen. Alt i bakgrunnen kommer med. Både samboer og barn, samt rot, lek og barnetv får være med på forelesning. Orker ikke det. 

Og for det tredje blir jeg vanvittig rastløs av å sitte å se på skjerm. Jeg klarer det faktisk ikke. Føler det er som å høre på en podcast med tilhørende ppt. Lærer dårlig av det, og er nødt til å henge opp klær eller spise samtidig. 

Så ja. Uvant hverdag for alle, men jeg er faktisk nødt til å være så egoistisk at jeg tar noen valg her som gjør det mulig for meg å komme gjennom denne hverdagen. Et av de valgene er å ha av kamera. 

Det uthevede: For den biten kan man ta på en backdrop, trær i skogen eller noe, så vil bare din kontur vise, og bakgrunnen forsvinne.

Ellers er det jo ganske vanlig å ta kamera litt av når man skal en tur på do eller sånne ting, også i møtesammenheng. Det blir ikke noe annet enn at folk går litt til og fra på en vanlig forelesning.

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreleser vi jeg bare si at jeg er SÅ takknemlig for de av studentene mine som beholder kameraet på! Det er så uhorvelig trist å stirre inn i en skjerm av svarte firkanter.

Anonymkode: db30b...d39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tenkte jeg ikke på som en mulighet engang. De fleste har da laptop med integrert kamera nå tildags? Eller i hvert fall mobil? Man kan jo også følge forelesning på mobil?

Anonymkode: 588c8...c0f

Bruker stasjonær pc. Jaja, må vel få tak i et hvis det er så nøye.

Anonymkode: 19755...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker vanligvis kamera, men gjorde ikke det i starten. I min klasse har normalen blitt at de aller fleste har det på. Vi har ingen forelesere som krever at vi har på kamera, men de har sagt at de ønsker at vi skal ha det på. 

Anonymkode: e373e...2bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at i mitt kull vurderer kamerabruken ut i fra hvem foreleseren er. Dersom det er en god foreleser som er godt likt, og som skaper engasjement hos studentene er kameraet på hos mange, men når det er mindre likte forelesere har de fleste kameraet av. 

Anonymkode: 826d8...6a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer på vgs:

Jeg krever at video er på ved oppstart og avslutning, og elevene må sende meg bilde av timens arbeide. Har også mange spørsmål og opogaver de må gjøre underveis. Forstår at de ikke ønsker å ha kamera på og føle seg beglodd hele timen, men krever aktiv deltakelse.

Hvis ikke er de ute og går tur, sysler ned andre ting... 

Anonymkode: dba0d...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har på kamera i begynnelsen av forelesningene, samt i gruppearbeid og hvis jeg skal si noe, eller om foreleser ber om det. Reagerer ikke på andre sorte skjermer. 

Tar noe videreutdanning på universitetet. 

Anonymkode: ee022...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke på kamera, og det er ikke de fleste andre heller. Heldigvis, da jeg sitter i pysjen og gjerne spiser feks mens jeg ser på. 

Anonymkode: 5b0b1...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt for meg å ha på kamera og mikrofon. Jeg ligger udusjet i pysj på sofaen, med dobbelhake og dårlig kameravinkel mens jeg hører på, og oppfører meg som om jeg er hjemme og alene (for det er jeg). Videochatter/filmer meg selv til vanlig nesten aldri ellers, så det er dypt ubehagelig og uvant.

Anonymkode: f0d11...13f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og har bare obligatorisk undervisning. Vi har alltid kameraene på, for å vise at vi er til stede og følger med. Studiet mitt krever dog aktiv deltakelse fra oss, så det er ikke en A4 forelesning. Synes likevel at jeg lærer mindre digitalt enn ved fysisk oppmøte...

Anonymkode: 83dfd...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...