Gå til innhold

Digital undervisning: Skrur du av kamera?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høgskolen Innlandet har gjennomført en undersøkelse om tendensen til at studenter slår av kamera når de har digital undervisning: 

https://www.inn.no/om-hoegskolen/nyheter/kamera-paa-eller-kamera-av

Jeg har observert dette fenomenet selv og synes det er rart. Hørte også en reportasje på nyhetene i morges der studenter som ble intervjuet argumenterte med at de ikke ville at folk skulle se at de hadde det rotete hjemme, eller var stygge på håret. Altså :overrasket:

Hvis man ikke vil vise alt rundt seg kan man jo bare bruke en backdrop, evt blurre ut bakgrunnen som enkelte programvarer gir mulighet til, så det er da ikke noen tilstrekkelig begrunnelse. Men å ikke ville synes selv, fordi man ikke orker å gre håret? Man er da synlig på en vanlig campus-forelesning også, hva gjør dere da, dere som skrur av kamera på Zoom-forelesning?

Konklusjonen i undersøkelsen er ellers at studenter som skrur av kamera får klart dårligere læringsutbytte. Vet ikke om de har undersøkt om de svarte skjermene påvirker underviserens prestasjon også i negativ retning, men det er det da nødt til å gjøre - hvem klarer å snakke helt upåvirket og like entusiastisk til svarte skjermer og ingen respons hverken i form av lyd eller ansiktsmimikk? Foreleseren blir jo sittende å snakke til sitt eget speilbilde/ powerpointen sin på Zoom når praktisk talt alle har slått kamera av, uten romklang når alle studentene har mutet mikrofonene sine.

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotete hjem eller stygt hår er en dårlig unnskyldning. Men skjønner at elever ikke ønsker å si direkte at de ikke tilstede når kamera er av. 

Min forelder er lærer på videregående skole, og her har elevene en tendens til å rett og slett ikke være til stede i nettundervisningen. De er såpass store at de må selv ta ansvar for egen læring, så det er opp til dem om de vil gjøre andre ting eller følge med. Her en dag hadde min forelder undervisning, og det viste seg at ingen i klassen hadde vært til stede. De logger på og forlater rommet. 

Anonymkode: 43a08...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men skjønner at elever ikke ønsker å si direkte at de ikke tilstede når kamera er av. 

Dette er jo studenter, ikke elever. Enkelte har kanskje krav til oppmøte, men mange har ikke det. Generelt er det jo ansvar for egen læring, og de skyter seg i foten om resultatet er dårligere læringsutbytte som de har kommet frem til her.

For mitt vedkommende så pleier jeg å ha kameraet på en liten stund i begynnelsen, før jeg skrur det av. Siden jeg sitter her i min lille hule, så vil jeg ikke risikere at jeg gjør noe teit, som å pille nese, med kamera på ;)

Tror ikke jeg får noe særlig dårligere utbytte selv av den grunn, men er mulig foreleser synes det er kjedelig. Meeen, når det er sagt, jeg vet ikke hva som er verst - se "sorte skjermer" eller forelese foran 200 mennesker hvor 75% sitter med nesa i mobilen/laptopen?

Anonymkode: 2697a...228

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo det at man kan bli tatt bilde av uten å ønske det. I tillegg blir det fort problemer med nettet når 4 eller flere fort sitter på digitale møter. Nettet blir enda dårligere med kamera på. Mange studenter bor jo i kollektiv, med mange andre som har nettundervisning. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rotete hjem eller stygt hår er en dårlig unnskyldning. Men skjønner at elever ikke ønsker å si direkte at de ikke tilstede når kamera er av. 

Min forelder er lærer på videregående skole, og her har elevene en tendens til å rett og slett ikke være til stede i nettundervisningen. De er såpass store at de må selv ta ansvar for egen læring, så det er opp til dem om de vil gjøre andre ting eller følge med. Her en dag hadde min forelder undervisning, og det viste seg at ingen i klassen hadde vært til stede. De logger på og forlater rommet. 

Anonymkode: 43a08...018

:overrasket:

Jeg blir faktisk helt sjokkert, jeg. Hvorfor går folk på vgs da i det hele tatt? Utrolig respektløst mot læreren som sitter der og snakker alene ut i løse lufta, ikke bare tilsynelatende, men faktisk helt reelt.

Hvis det samme skjer på universiteter og høgskoler er det i så fall enda verre, der er man i enda høyere grad av eget valg (selv om mye undervisning er gjort obligatorisk pga dårlig oppmøte). 

Digital undervisning er jo mye mer krevende for alle, også underviseren. Man må ta i ekstra for at det skal fungere. Når da flertallet av studentene melder seg ut og gir/yter mindre enn vanlig i stedet for mer, får det negative konsekvenser for alle, og det blir en negativ spiral der undervisningen bare blir dårligere og dårligere. Man må jo faktisk gi litt selv for å få noe tilbake, også som student på forelesning.

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamant20 said:

En ting er jo det at man kan bli tatt bilde av uten å ønske det.

Da kan man da i de fleste settinger også, og særlig på campus.

Men de som måtte slite med nett har jo en klar, og svært gyldig grunn. Om de har på kamera, tar det mer kapasitet av en allerede belastet linje, som igjen fører til at forelesningen blir av dårligere kvalitet (streamen). Det gjelder sikkert for en del, men de aller fleste av oss har muligheter for rimelig greie nettlinjer etter hvert (fiberutbygging, god 4g, osv).

Anonymkode: 2697a...228

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det samme skjer på universiteter og høgskoler er det i så fall enda verre, der er man i enda høyere grad av eget valg (selv om mye undervisning er gjort obligatorisk pga dårlig oppmøte). 

Nothing new egentlig, jeg har sittet i store (150-200 stk) forelesninger, hvor foreleser har spurt et spørsmål til salen, og INGEN svarer. Til slutt ble hun furten, og spurte .. ja, hvor mange her er det som har iPhone da?! .. En håndfull rakk opp hånda. Haha, sier litt.

Anonymkode: 2697a...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo studenter, ikke elever. Enkelte har kanskje krav til oppmøte, men mange har ikke det. Generelt er det jo ansvar for egen læring, og de skyter seg i foten om resultatet er dårligere læringsutbytte som de har kommet frem til her.

For mitt vedkommende så pleier jeg å ha kameraet på en liten stund i begynnelsen, før jeg skrur det av. Siden jeg sitter her i min lille hule, så vil jeg ikke risikere at jeg gjør noe teit, som å pille nese, med kamera på ;)

Tror ikke jeg får noe særlig dårligere utbytte selv av den grunn, men er mulig foreleser synes det er kjedelig. Meeen, når det er sagt, jeg vet ikke hva som er verst - se "sorte skjermer" eller forelese foran 200 mennesker hvor 75% sitter med nesa i mobilen/laptopen?

Anonymkode: 2697a...228

Sorte skjermer kan ikke sammenliknes med at folk sitter med nesa i laptopen, førstnevnte er MYE verre. Det blir jo som om folk ikke er der, eller som å snakke til noen som snur ryggen til eller tar en pose over hodet eller noe. 

Som student har man jo også av og til presentasjoner, og de skjer også nå på Zoom. Da opplever man selv hvordan det er når alle medstudenter som hører på tar kamera av, mens man selv må synes og bli sett når man snakker, uten å vite om noen faktisk hører på, eller hvordan de ser ut mens de hører på. Alle burde prøve dette slik at de får kjent det på kroppen, synes jeg.

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke "gyldig grunn" for å ikke ønske å ha på webcamera, det er heldigvis fullstendig valgfritt. Dessuten er det teipet over med svart maskeringsteip :ninja:

Anonymkode: c4a7b...dd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nothing new egentlig, jeg har sittet i store (150-200 stk) forelesninger, hvor foreleser har spurt et spørsmål til salen, og INGEN svarer. Til slutt ble hun furten, og spurte .. ja, hvor mange her er det som har iPhone da?! .. En håndfull rakk opp hånda. Haha, sier litt.

Anonymkode: 2697a...228

Det har mest med undervisningsmetode å gjøre tenker jeg, de færreste vil ta ordet sånn i plenum. Da er det bedre å dele i grupper og gi oppgaver, eller at man har fått anledning til å forberede noe først slik at man har noe å si når man blir spurt.

Hvis man skulle oppnå det samme på campus som nå skjer på digitale forelesninger måtte man jo i stedet montere et digert, tykt sceneteppe mellom foreleser og studenter, slik at foreleseren ikke så noen, med bare måtte snakke til teppet.

Anonymkode: 588c8...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da opplever man selv hvordan det er når alle medstudenter som hører på tar kamera av, mens man selv må synes og bli sett når man snakker, uten å vite om noen faktisk hører på, eller hvordan de ser ut mens de hører på.

Ja, det er helt jævli, har selv hatt presentasjoner for en haug med sorte skjermer, er lite gøy. Særlig kleint når man spør noe, og titalls i andre enden ikke svarer noe som helst. Heldigvis har jeg som regel andre som presenterer sammen med meg, det gjør det litt enklere. 

Forstår godt at det er kjipt for foreleseren, men må nesten bare gjennomføre likevel, tror ikke det er noe særlig alternativ. Vi har forsøkt å legge om "kulturen" med å ikke ha på kamera, det er ikke lett.

Anonymkode: 2697a...228

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har mest med undervisningsmetode å gjøre tenker jeg, de færreste vil ta ordet sånn i plenum. Da er det bedre å dele i grupper og gi oppgaver, eller at man har fått anledning til å forberede noe først slik at man har noe å si når man blir spurt.

Mulig, men når jeg har kikket rundt, så virker det åpenbart at det har mest med at mange ikke følger med å gjøre. Tror det er lett å falle av når det blir så innmari mange i forelesningen. Selvfølgelig, noen vegrer seg for å ta ordet også, men når foreleser gjør det så enkelt som at man bare trenger å rekke opp hånda, og fremdeles så er det svært få som reagerer, da er det noe annet som ligger til grunn.

Anonymkode: 2697a...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trenger ikke "gyldig grunn" for å ikke ønske å ha på webcamera, det er heldigvis fullstendig valgfritt. Dessuten er det teipet over med svart maskeringsteip :ninja:

Anonymkode: c4a7b...dd7

Noen forelesere har begynt å kreve at kameraene må skrus på, faktisk. 

Slik jeg ser det saboterer svarte skjermer hele undervisningen. Du lærer mindre selv, du gjør foreleser usikker og ukonsentrert, og dermed ødelegger du for medstudenter også. 

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det der jeg kan, ja. Jeg har strevd med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde tidligere, og jeg liker ikke å se meg selv på film/bilde. Dermed unngår jeg hele greia om jeg har mulighet. For meg blir det veldig forstyrrende å skulle følge med på hvordan jeg ser ut, fremfor å følge med på undervisning. 

Anonymkode: d4496...792

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noen forelesere har begynt å kreve at kameraene må skrus på, faktisk. 

Slik jeg ser det saboterer svarte skjermer hele undervisningen. Du lærer mindre selv, du gjør foreleser usikker og ukonsentrert, og dermed ødelegger du for medstudenter også. 

Anonymkode: 588c8...c0f

Da hadde jeg ikke kommet på den forelesningen. Men nå lærer jeg uansett best på egenhånd. Jeg er bare på forelesning, ironisk nok, for syns skyld :ler: 

Anonymkode: c4a7b...dd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen forelesere har begynt å kreve at kameraene må skrus på, faktisk. 

Slik jeg ser det saboterer svarte skjermer hele undervisningen. Du lærer mindre selv, du gjør foreleser usikker og ukonsentrert, og dermed ødelegger du for medstudenter også. 

Anonymkode: 588c8...c0f

Det har de ikke hjemmel til å kreve, faktisk. 

Anonymkode: 79a8f...c3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør det der jeg kan, ja. Jeg har strevd med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde tidligere, og jeg liker ikke å se meg selv på film/bilde. Dermed unngår jeg hele greia om jeg har mulighet. For meg blir det veldig forstyrrende å skulle følge med på hvordan jeg ser ut, fremfor å følge med på undervisning. 

Anonymkode: d4496...792

Det med den selvbevisste biten kan jeg forstå, egentlig. Dvs man kan bli sittende og se på sitt eget speilbilde i stedet for å følge med. Men i så fall gjelder det også de fleste andre som har problemer med dette, tror du ikke? Enten følger folk med på powerpointen, eller så ser de på seg selv de også, ikke på deg eller meg! 

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har de ikke hjemmel til å kreve, faktisk. 

Anonymkode: 79a8f...c3a

Er du sikker? Lenke til dokumentasjon som bekrefter? Jeg har opplevd at det gjøres.

Anonymkode: 588c8...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne12 skrev (1 minutt siden):

Eg skrur ikke på kamera lenger, rett og slett fordi alle andre sitter med svart skjerm. 

Haha, det er jo utrolig da! Og det kan jeg godt forstå - ingen vil være den eneste som synes og som foreleseren kan snakke til! For en farse, altså. 

Anonymkode: 588c8...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...