Gå til innhold

Ber FBI etterforske Kinas rolle i global koronanedstenging


Enda en tulling

Anbefalte innlegg

Ukjent. skrev (1 time siden):

Jeg har ingen formening om hvem disse menneskene er, og hvorvidt brevet er sendt til rette instanser. Men de stiller jo en del spørsmål som mange har stilt seg det siste året, som feks:

Hvorfor den massive nedstengningen når det ikke er et eneste land som hadde dette som strategi i sine kriseplaner for pandemier? Jeg tror ikke dette hadde skjedd om vi ikke hadde sett de voldsomme bildene fra Kina før det kom hit (uten at jeg tenker at Kina hadde noen «plan» bak dette).

Hvorfor dette massive fokuset på smittede personer som ikke er syke? Og hvor stort er egentlig problemet med falsk positive tester?

Det som er så innmari synd er journalister, advokater og opposisjonen ikke spør eller stiller kritiske spørsmål. Og de ytterst få gangene det er debatt så er det enten tåkeprat fra myndighetene eller de går til angrep. Noen eksempler er da Ivar Sønbø Kristiansen eller Mette Kalager var på Debatten, svarene til Nakstad og Høie er mildt sagt foruroligende, fordi de har ingen argumenter og tallmateriale som tilsier at det er forsvarlig å stenge ned på den måten de gjør. Loven krever proporsjonalitet mellom tiltak og alvorlighetsgrad. Og dette har ikke jeg sett at blir dokumentert på en tilstrekkelig måte. 
 

Det er jo enkle epidemiologiske og infeksjonsmedisinske logikker som ligger til grunn for tiltakene. Hvis reproduksjonstallet holder seg større enn 1.0 over noe særlig tid, vil tallet på koronasmittede øke raskt. Og hvis man går med på at sykdommen primært smitter ved hjelp av virus i utåndingsluften, gir det mening å forsøke å styre reproduksjonstallet ved hjelp av sosiale distanseringstiltak.

Jeg vil påstå at disse to premissene er udiskutable, og ikke krever noen videre dokumentasjon. Det vi bør diskutere, er hvordan vi skal holde reproduksjonstallet nede. Hvilke tiltak gir best effekt, helhetlig vurdert? Jeg tror at det samlede nivået av tiltak i Norge innenlands har vært tilstrekkelig til ikke bare å gi oss kontroll med viruset innenfor landegrensene, men faktisk også til å muliggjøre en betydelig grad av gjenåpning. Men så har regjeringen aldri evnet å få på plass et robust regime for håndtering av smitte fra utlandet, og dermed har vi fått stadige påfyll med ny smitte denne veien. Med dette har "dugnaden" blitt et altfor langvarig og utmattende prosjekt, vi skjønner nok at vi bidrar til å holde smitten nede, men vi får ingen opplevelse av at innsatsen vi legger ned gir resultater, at vi faktisk løser problemet tiltakene er innrettet mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

×
×
  • Opprett ny...