Gå til innhold

Ja da er vi snart like langt selv om vaksine kommer


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Den Sagnsomsuste skrev (6 timer siden):

En god "krise" i valgår er ikke å forrakte... 🤧

Hæææ? Hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lauv skrev (5 minutter siden):

 

Virkelig? Om du dør brått av hjertesvikt eller om du ligger i dagevis og pines er fullstendig likegyldig? Har du sittet på mange dødsleier?

Jeg mener ikke det.men samfunnet ser ut som de mener det... at du kan dø av alt mulig annet men gud forby om du dør av korona... jeg linket til artikkelen vg om de to som ble kasta ut av rus psykriatrien der ene tok selvmord og andre ble faktisk frisk da alt stengte i mars... det er d jeg tenkre på at ikke så nøye om du tar selvmord så lenge du ikke dør av korona..er slik det virker som nå tildags.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Ikke kast bort vaksine på de som er halvdøde uansett! Gi den til 60-åringer!

ville du sagt det samme om det var mora eller faren din

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauv skrev (2 minutter siden):

 

Virkelig? Om du dør brått av hjertesvikt eller om du ligger i dagevis og pines er fullstendig likegyldig? Har du sittet på mange dødsleier?

Jeg har faktisk sittet på mange dødsleier. Jeg kan opplyse om at dør du av hjertesvikt så drukner du stort sett i dine egne lunger, over uker eller mange dager. Det er smertefullt, de får panikk av følelsen av å kveles, hele kroppen blir full av vann, og det inkluderer altså lungene. Øyner som buler ut av hodet i panikk mens det skummer fra munnen. Det er særdeles lite trivelig.

Det virker som om mange mennesker tror at normalt sett sovner man rolig og fredelig inn, med et mykt smil om munnen. Sannheten er at døden svært ofte er stygg. Mange ligger i dager, uker, måneder og kjemper panisk mot dødsangsten. Ofte er det umulig å få folk smertelindret. 

Jeg har ikke sett et corona-dødsfall, men ut i fra beskrivelsene høres det ut ganske likt som mange dødsfall av KOLS, cystisk fibrose, lungekreft og annen kreft, hjertesvikt, ALS... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Jeg har faktisk sittet på mange dødsleier. Jeg kan opplyse om at dør du av hjertesvikt så drukner du stort sett i dine egne lunger, over uker eller mange dager. Det er smertefullt, de får panikk av følelsen av å kveles, hele kroppen blir full av vann, og det inkluderer altså lungene. Øyner som buler ut av hodet i panikk mens det skummer fra munnen. Det er særdeles lite trivelig.

Det virker som om mange mennesker tror at normalt sett sovner man rolig og fredelig inn, med et mykt smil om munnen. Sannheten er at døden svært ofte er stygg. Mange ligger i dager, uker, måneder og kjemper panisk mot dødsangsten. Ofte er det umulig å få folk smertelindret. 

Jeg har ikke sett et corona-dødsfall, men ut i fra beskrivelsene høres det ut ganske likt som mange dødsfall av KOLS, cystisk fibrose, lungekreft og annen kreft, hjertesvikt, ALS... 

Hvor jobber du?  Litt rart at de ikke har et palliativt regime på de preterminale, slik de er pliktet til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryzorman skrev (24 minutter siden):

ville du sagt det samme om det var mora eller faren din

Ja, hvorfor skulle det endre noe? Jeg har ei bestemor i åttiårene og jeg er veldig glad i henne, men hun burde definitivt stå bak feks helsepersonell, lærere og folk i serviceyrker i køen. Dette handler ikke om degging av personlige følelser, men rasjonalitet. Jeg mener at man burde kunne forvente en slik kognitiv rasjonalitet av våre myndigheter. De gjennomfører slike beslutninger når det kommer til beslutningsnemnda og kreftsykes tilgang på kostbar medisin - så de kan hvis de vil! 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Ja, hvorfor skulle det endre noe? Jeg har ei bestemor i åttiårene og jeg er veldig glad i henne, men hun burde definitivt stå bak feks helsepersonell, lærere og folk i serviceyrker i køen. Dette handler ikke om degging av personlige følelser, men rasjonalitet. Jeg mener at man burde kunne forvente en slik kognitiv rasjonalitet av våre myndigheter. De gjennomfører slike beslutninger når det kommer til beslutningsnemnda og kreftsykes tilgang på kostbar medisin - så de kan hvis de vil! 

Den trur jeg INGENTING på. Foreldre betyr MYE-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apocalypte skrev (17 minutter siden):

Hvor jobber du?  Litt rart at de ikke har et palliativt regime på de preterminale, slik de er pliktet til. 

Jobber ikke lenger som sykepleier, men medisinsk sengepost, ikke sykehjem. Det er ikke alltid mulig å smertelindre tilstrekkelig samme om man er pliktig til det. 

Poenget var uansett at døden kan være like stygg når man dør av andre sykdommer som når man dør av covid. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (16 timer siden):

Jeg har faktisk sittet på mange dødsleier. Jeg kan opplyse om at dør du av hjertesvikt så drukner du stort sett i dine egne lunger, over uker eller mange dager. Det er smertefullt, de får panikk av følelsen av å kveles, hele kroppen blir full av vann, og det inkluderer altså lungene. Øyner som buler ut av hodet i panikk mens det skummer fra munnen. Det er særdeles lite trivelig.

Det virker som om mange mennesker tror at normalt sett sovner man rolig og fredelig inn, med et mykt smil om munnen. Sannheten er at døden svært ofte er stygg. Mange ligger i dager, uker, måneder og kjemper panisk mot dødsangsten. Ofte er det umulig å få folk smertelindret. 

Jeg har ikke sett et corona-dødsfall, men ut i fra beskrivelsene høres det ut ganske likt som mange dødsfall av KOLS, cystisk fibrose, lungekreft og annen kreft, hjertesvikt, ALS... 

Du hoppet elegant over ordet "brått", ser jeg. Det er jo ingen tvil om at det finnes mange fryktelige måter å dø på. Poenget var at det spiller faktisk en rolle om man får en brå død eller må seigpines.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (22 timer siden):

Det er jo naturlig at disse 8 gamle menneksene var særs skrøpelige og at hvis de fikk mer enn milde bivirkninger av vaksinen, så ville de gjerne  ikke tåle dette, akkurat som de ikke ville tålt det meste av infeksjoner osv. Nå sier jo FHI at kommunene bør være mer obs på dette og la være å gi vaksinen til de som er såpass skrøpelige for å unngå dette.

Hvorfor har ikke dette blitt tenkt på før prioriteringen? De aller fleste oppegående mennesker forstår jo dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (22 minutter siden):

Hvorfor har ikke dette blitt tenkt på før prioriteringen? De aller fleste oppegående mennesker forstår jo dette. 

Nå burde jo de aktuelle legene ta denne vurderingen, hvem som er egnet for vaksinen og ikke. Mange sykehjemspasienter kan dra god nytte av vaksinen, men å vaksinere så og si alle har  ingen hensikt.  Burde kanskje vært klarere retningslinjer på dette

Endret av Lana01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når regjeringen bruker ressurser på å sende et og et vaksine glass til hver kommune så kan man forstå hvor feilslått planen deres er. 

Danmark og andre land ligger langt foran og har en mye bedre strategi. Gud forby at Norge følger etter og innrømmer at deres strategi er feil.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (12 minutter siden):

Nå burde jo de aktuelle legene ta denne vurderingen, hvem som er egnet for vaksinen og ikke. Mange sykehjemspasienter kan dra god nytte av vaksinen, men å vaksinere så og si alle har  ingen hensikt.  Burde kanskje vært klarere retningslinjer på dette

FHI:

For svært skrøpelige pasienter (f.eks. svarende til Clinical Frailty Scale 8 eller høyere) og terminalt syke pasienter, anbefales derfor en nøye avveiing av nytte versus ulempe ved vaksinering. 

https://www.fhi.no/meldinger/vaksinering-av-personer-med-alvorlig-skropelighet-og-svart-kort-forventet-l/

https://www.legeforeningen.no/contentassets/21ef25cf569d44749573de21a8d6b043/clinical-frailty-scale-norsk_.pdf

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (24 minutter siden):

Nå burde jo de aktuelle legene ta denne vurderingen, hvem som er egnet for vaksinen og ikke. Mange sykehjemspasienter kan dra god nytte av vaksinen, men å vaksinere så og si alle har  ingen hensikt.  Burde kanskje vært klarere retningslinjer på dette

Og dette kommer også til å forsinke vaksineprosessen, det er mange veldig svake og syke i denne gruppen som tilhører sykehjem. Det mest naturlige ville være å prioritere den yngre risikogruppen først. Det er også de som i større grad opptar sykehusplasser og respiratorer som følge av covid-19.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lana01 skrev (28 minutter siden):

Nå burde jo de aktuelle legene ta denne vurderingen, hvem som er egnet for vaksinen og ikke. Mange sykehjemspasienter kan dra god nytte av vaksinen, men å vaksinere så og si alle har  ingen hensikt.  Burde kanskje vært klarere retningslinjer på dette

Og denne vurderingen burde i så fall vært gjort på forhånd, ikke etter at vaksineringen har startet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Hatsumomo skrev (22 timer siden):

Det er jo naturlig at disse 8 gamle menneksene var særs skrøpelige og at hvis de fikk mer enn milde bivirkninger av vaksinen, så ville de gjerne  ikke tåle dette, akkurat som de ikke ville tålt det meste av infeksjoner osv. Nå sier jo FHI at kommunene bør være mer obs på dette og la være å gi vaksinen til de som er såpass skrøpelige for å unngå dette.

 

Lauv skrev (17 timer siden):

 

Virkelig? Om du dør brått av hjertesvikt eller om du ligger i dagevis og pines er fullstendig likegyldig? Har du sittet på mange dødsleier?

Tror du det er så mange bra måter å dø på? Få bare sovner inn etter en bra dag altså. 

Var det meg som var veldig skrøpelig, gammel og bodde på sykehjem så hadde koronadød vært helt greit. Så stas er det ikke å ligge i årevis med tunge helseplager på et sykehjem der noen knapt har tid til å titte innom, og sykehjemsbeboere får ikke trilletur ut eller andre innput i løpet av de årene annet enn familie som kommer på besøk. Noen har ikke det engang. Sykehjemsordningen er en tristesse fra a til å. 

.....    dette ble litt av en festlig tråd dere...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (17 timer siden):

Jeg har faktisk sittet på mange dødsleier. Jeg kan opplyse om at dør du av hjertesvikt så drukner du stort sett i dine egne lunger, over uker eller mange dager. Det er smertefullt, de får panikk av følelsen av å kveles, hele kroppen blir full av vann, og det inkluderer altså lungene. Øyner som buler ut av hodet i panikk mens det skummer fra munnen. Det er særdeles lite trivelig.

Det virker som om mange mennesker tror at normalt sett sovner man rolig og fredelig inn, med et mykt smil om munnen. Sannheten er at døden svært ofte er stygg. Mange ligger i dager, uker, måneder og kjemper panisk mot dødsangsten. Ofte er det umulig å få folk smertelindret. 

Jeg har ikke sett et corona-dødsfall, men ut i fra beskrivelsene høres det ut ganske likt som mange dødsfall av KOLS, cystisk fibrose, lungekreft og annen kreft, hjertesvikt, ALS... 

Jeg skulle ønske alle døende som trengte det fikk god lindrende behandling, inkludert lindrende sedering. Her er et eksempel på prosedyre for lindrende behandling ved covid-19:

https://unn.no/Documents/Kompetansetjenester, -sentre og fagråd/Regionalt kompetansesenter for lindrende behandling/COVID 19 prosedyre.pdf

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...