Gå til innhold

Hva er mulighetene for koronatesting for de som ikke har sertifikat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er syk, har ca 39 i feber, vond kropp, sår hals og hoste, og burde definitivt teste meg for corona.

I min kommune ligger nærmeste testestasjon så langt borte at man er avhengig av bil for å komme dit.

Hvilke muligheter har jeg for å komme meg til testestasjonen når jeg ikke har lappen?

Det vil i følge Google ta meg 3 1/2 time og gå, og 1 1/2 t å sykle, noe som ikke går med den tilstanden jeg er i nå, jeg kan ikke be noen om å kjøre meg, da jeg er redd for å smitte noen om jeg skulle være positiv, og jeg får ikke lov å reise kollektivt- noe som innebærer to buss-bytter. Jeg har heller ikke råd til å ta taxi, noe som vil koste over 1000kr- penger jeg ikke har.

Hvordan i all verden skal jeg kunne få teste meg?

Finnes det noe tilbud for sånne som oss?😢

Anonymkode: 76372...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring fastlegen imorgen og spør hva du skal gjøre. Eller koronatelefonen. De har garantert vært borti denne situasjonen før. 

Anonymkode: d6878...dc4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er rart det ikke har vært mer snakk om denne problemstillingen. Vet det er flere som har latt være å teste seg fordi de har ikke hatt mulighet til å komme seg på test stasjon. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Synes egentlig det er rart det ikke har vært mer snakk om denne problemstillingen. Vet det er flere som har latt være å teste seg fordi de har ikke hatt mulighet til å komme seg på test stasjon. 

Enig. Helt vanvittig at dette er tilfelle så mange steder i landet.

I Oslo kan jeg gå til egen lege på ti minutter, vilkårlig teststasjon på 15 minutter, eller til Dr. Dropin og ta test uten symptomer for et ekstra tillegg. Nå er riktignok smittet høyere i Oslo, men om det skal stå på noe, bør det være viljen til testing, ikke muligheten.

Anonymkode: 1d420...fdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte noe om at de kan komme hjem til deg. Det var en privat kjede i Oslo, og også en eller annen kommunehelsetjeneste (men husker ikke hvilken). Ring dem og spør!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner har organisert transport for testing. Egne biler/minibusser der det er god avstand mellom sjåfør og passasjer. Her i kommunen har de i tillegg noen som kan reise rundt og ta tester. Usikker på om de kommer på hjemmebesøk, eller om de bare kommer til institusjoner og andre steder der de kan teste mange på en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune kommer de på hjemmebesøk. Er bare å bestille. 

Anonymkode: ca79f...fc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjører pasientreiser ut transport og henter (gratis). Ring fastlegen i morgen.

Anonymkode: a7b4a...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du hadde hatt råd - ikke ta taxi til test!

Taxi’er kjører ellers mye eldre og syke personer, som er i risikogruppene. Pasienttransport er en stor del av jobben deres.

Taxi-sjåfører er også en av yrkesgruppene som er mest utsatt for å bli smittet. 😕 er det mistanke om

corona skal en ikke ta taxi

Anonymkode: 7b427...456

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er syk, har ca 39 i feber, vond kropp, sår hals og hoste, og burde definitivt teste meg for corona.

I min kommune ligger nærmeste testestasjon så langt borte at man er avhengig av bil for å komme dit.

Hvilke muligheter har jeg for å komme meg til testestasjonen når jeg ikke har lappen?

Det vil i følge Google ta meg 3 1/2 time og gå, og 1 1/2 t å sykle, noe som ikke går med den tilstanden jeg er i nå, jeg kan ikke be noen om å kjøre meg, da jeg er redd for å smitte noen om jeg skulle være positiv, og jeg får ikke lov å reise kollektivt- noe som innebærer to buss-bytter. Jeg har heller ikke råd til å ta taxi, noe som vil koste over 1000kr- penger jeg ikke har.

Hvordan i all verden skal jeg kunne få teste meg?

Finnes det noe tilbud for sånne som oss?😢

Anonymkode: 76372...fb9

Se din kommunes nettsider. Ring koronatelefon og spør.

Anonymkode: 07473...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (6 timer siden):

Synes egentlig det er rart det ikke har vært mer snakk om denne problemstillingen. Vet det er flere som har latt være å teste seg fordi de har ikke hatt mulighet til å komme seg på test stasjon. 

Jeg vet også om flere syke som ikke fikk testet seg fordi de ikke kom seg til stasjonen, og dessverre om folk som tok bussen dit. Riktignok iført munnbind, men med høy feber og andre symptomer. Jeg kjenner til ei som fikk testteamet hjem. De skulle likevel dit for å teste beboere på det lokale sykehjemmet, så da tok de henne samtidig, men det tror jeg ikke er vanlig praksis. Vi bør få en ordning med ambulerende testteam som reiser hjem til folk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrøkenMånestråle skrev (7 timer siden):

Synes egentlig det er rart det ikke har vært mer snakk om denne problemstillingen. Vet det er flere som har latt være å teste seg fordi de har ikke hatt mulighet til å komme seg på test stasjon. 

Ja helt enig.Broren min ringte legevakta med symptomer og de sa "høres ut som covid ja" og sånn får man diagnosen uten bil.... :klo: Dette var i vår men mon tro om de har bedre løsninger nå?

Anonymkode: 39611...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kommuner (kanskje alle eller de fleste) kan de komme hjem til de som ikke kan komme selv. Du skal også varsle dine kontakter. Enten selv eller få legen til å gjøre det. Ring 116117 om du ikke har nr til din fastlege.

Anonymkode: c6309...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

youcancallmejune skrev (2 timer siden):

Jeg vet også om flere syke som ikke fikk testet seg fordi de ikke kom seg til stasjonen, og dessverre om folk som tok bussen dit. Riktignok iført munnbind, men med høy feber og andre symptomer. Jeg kjenner til ei som fikk testteamet hjem. De skulle likevel dit for å teste beboere på det lokale sykehjemmet, så da tok de henne samtidig, men det tror jeg ikke er vanlig praksis. Vi bør få en ordning med ambulerende testteam som reiser hjem til folk, synes jeg.

Ja, en venninne av meg ble bedt om å hoppe på en buss der både hun og barnet var sykt... De endte da opp med å ikke teste seg for hun var redd for å smitte andre, ikke hadde hun samvittighet til å spør om noen kunne kjøre heller.

Enig i at et ambulerende testteam skulle vært tilgjengelig fra mars av faktisk, og spesielt nå når smittetallene er på vei oppover. Vet og de har slike team rund omkring, har hørt rykter om at vi har det men ingen jeg kjenner har fått de hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste kommuner har test-team som reiser rundt. Ring koronatelefonen, de bør ha oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (17 timer siden):

Synes egentlig det er rart det ikke har vært mer snakk om denne problemstillingen. Vet det er flere som har latt være å teste seg fordi de har ikke hatt mulighet til å komme seg på test stasjon. 

Altså, har man ingen andre muligheter, så må man ta bussen da.

Det fikk jeg beskjed om (fra koronatelefonen) de gangene jeg har måttet teste meg. Så på med munnbindet, ta bussen på et tidspunkt det er lite folk og unngå å ta på noe frem til du er fremme. 

Andre har fått besøk av testpersonalet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...