Patriotpaula Skrevet 11. desember 2021 #3361 Del Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei alle fine! Jeg lurer på noe, som jeg tror jeg vet svaret på. Men spør her siden dere har erfaring med dette Jeg skal i gang med ivf. Har ikke fått dato ennå, men kan hende jeg begynner når jeg får første mens. Mensen skal komme rundt nyttår. Hvis jeg henter ut medisinene før nyttår, da går vel dette under 2021 når det kommer til egenandel og refusjon fra Helfo. Jeg vet jo ikke når mensen kommer. Det beste er vel da om jeg faktisk får mensen i januar, og at jeg får hentet ut medisiner i januar? Anonymkode: 03ecf...396 Helfo skiller ikke på at vi går inn i et nytt år. De teller medisiner som er tatt ut for det forsøket du holder på med, uavhengig om det er 2021 eller 2022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solo2020 Skrevet 11. desember 2021 #3362 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei alle fine! Jeg lurer på noe, som jeg tror jeg vet svaret på. Men spør her siden dere har erfaring med dette Jeg skal i gang med ivf. Har ikke fått dato ennå, men kan hende jeg begynner når jeg får første mens. Mensen skal komme rundt nyttår. Hvis jeg henter ut medisinene før nyttår, da går vel dette under 2021 når det kommer til egenandel og refusjon fra Helfo. Jeg vet jo ikke når mensen kommer. Det beste er vel da om jeg faktisk får mensen i januar, og at jeg får hentet ut medisiner i januar? Anonymkode: 03ecf...396 Medisinrefusjon fra HELFO går ikke på år, så det har ingenting å si om du henter ut før eller etter nyttår. Jeg ville ikke hentet ut før du vet at du skal starte på neste mens. Hvor tidlig du må hente ut kommer an på om du bor et sted hvor apoteket har disse medisinene på lager eller ikke. I Oslo har jeg aldri hatt problem med å få ut medisiner på dagen. Edit: ser at noen andre alt har svart dette. Endret 11. desember 2021 av Solo2020 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3363 Del Skrevet 12. desember 2021 Patriotpaula skrev (23 timer siden): Helfo skiller ikke på at vi går inn i et nytt år. De teller medisiner som er tatt ut for det forsøket du holder på med, uavhengig om det er 2021 eller 2022 Solo2020 skrev (17 timer siden): Medisinrefusjon fra HELFO går ikke på år, så det har ingenting å si om du henter ut før eller etter nyttår. Jeg ville ikke hentet ut før du vet at du skal starte på neste mens. Hvor tidlig du må hente ut kommer an på om du bor et sted hvor apoteket har disse medisinene på lager eller ikke. I Oslo har jeg aldri hatt problem med å få ut medisiner på dagen. Edit: ser at noen andre alt har svart dette. Å, er det sant! Det var veldig gode nyheter 😄 Tusen takk for svar begge to! Anonymkode: 03ecf...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøver89 Skrevet 12. desember 2021 #3364 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 9.33): Hei alle fine! Jeg lurer på noe, som jeg tror jeg vet svaret på. Men spør her siden dere har erfaring med dette Jeg skal i gang med ivf. Har ikke fått dato ennå, men kan hende jeg begynner når jeg får første mens. Mensen skal komme rundt nyttår. Hvis jeg henter ut medisinene før nyttår, da går vel dette under 2021 når det kommer til egenandel og refusjon fra Helfo. Jeg vet jo ikke når mensen kommer. Det beste er vel da om jeg faktisk får mensen i januar, og at jeg får hentet ut medisiner i januar? Anonymkode: 03ecf...396 Hei! Egenandel på medisin er ikke knyttet til årstall. Det er en egenandel på ca. 18.000, resten får du dekket (inntil 3 forsøk). Det spiller ingen rolle om medisinutgiftene er fordelt på ulike årstall. Husk å sende inn kvitteringene til Helfo før det hr gått 6 mnd fra kjøpet😊 Husk også at du ikke trenger å hente ut all medisinen (sprøytene) med en gang. Lurt å hente ut litt og litt, frem til første UL feks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3365 Del Skrevet 13. desember 2021 Enda strengere tiltak blir presentert i kveld. Jeg er så liiivredd for at vi som venter på innsett nå før jul skal bli berørt slik at det blir utsatt/avlyst 😔 Hva tenker dere? IVF er jo innmari viktig for oss som står midt i det, men det er jo annen helsehjelp som er mye, mye viktigere for de som er alvorlig syke. Det kan jo tenkes at sykehusene fremover utsetter/avlyser alle inngrep og operasjoner der det ikke står om liv og død, og da er jeg redd fertilitetsklinikkene rundt om stenges. Vil gjerne høre deres andres synspunkter, mens jeg venter på nervepirrende tiltak kl 20! Anonymkode: e9aae...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3366 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enda strengere tiltak blir presentert i kveld. Jeg er så liiivredd for at vi som venter på innsett nå før jul skal bli berørt slik at det blir utsatt/avlyst 😔 Hva tenker dere? IVF er jo innmari viktig for oss som står midt i det, men det er jo annen helsehjelp som er mye, mye viktigere for de som er alvorlig syke. Det kan jo tenkes at sykehusene fremover utsetter/avlyser alle inngrep og operasjoner der det ikke står om liv og død, og da er jeg redd fertilitetsklinikkene rundt om stenges. Vil gjerne høre deres andres synspunkter, mens jeg venter på nervepirrende tiltak kl 20! Anonymkode: e9aae...173 Er selv veldig veldig spent på dette 😔 Skal ha innsett i januar hvis alt klaffer, men er redd det skal bli utsatt 😩 Anonymkode: 60546...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3367 Del Skrevet 13. desember 2021 prøver89 skrev (23 timer siden): Hei! Egenandel på medisin er ikke knyttet til årstall. Det er en egenandel på ca. 18.000, resten får du dekket (inntil 3 forsøk). Det spiller ingen rolle om medisinutgiftene er fordelt på ulike årstall. Husk å sende inn kvitteringene til Helfo før det hr gått 6 mnd fra kjøpet😊 Husk også at du ikke trenger å hente ut all medisinen (sprøytene) med en gang. Lurt å hente ut litt og litt, frem til første UL feks. Tusen takk for god info! 😊 Det er mye man må sette seg inn i! Glad jeg kan spørre her inne! Anonymkode: 03ecf...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3368 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Enda strengere tiltak blir presentert i kveld. Jeg er så liiivredd for at vi som venter på innsett nå før jul skal bli berørt slik at det blir utsatt/avlyst 😔 Hva tenker dere? IVF er jo innmari viktig for oss som står midt i det, men det er jo annen helsehjelp som er mye, mye viktigere for de som er alvorlig syke. Det kan jo tenkes at sykehusene fremover utsetter/avlyser alle inngrep og operasjoner der det ikke står om liv og død, og da er jeg redd fertilitetsklinikkene rundt om stenges. Vil gjerne høre deres andres synspunkter, mens jeg venter på nervepirrende tiltak kl 20! Anonymkode: e9aae...173 Jeg tenker at det mest sannsynlig kommer til å gå som normalt. Mange av de som jobber på fertilitetskklinikkene kan ikke automatisk gå inn i en annen stilling uten noe opplæring, så disse vil bli "fjernet" sist.... Anonymkode: be2d8...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 14. desember 2021 #3369 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker at det mest sannsynlig kommer til å gå som normalt. Mange av de som jobber på fertilitetskklinikkene kan ikke automatisk gå inn i en annen stilling uten noe opplæring, så disse vil bli "fjernet" sist.... Anonymkode: be2d8...3f6 Grunnen til at de offentlige klinikkene stengte i fjor var jo mye fordi personell som jobbet på de avdelingene skulle få nødvendig opplæring for å kunne flyttes på for å jobbe med covidpasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3370 Del Skrevet 14. desember 2021 Jeg hadde nettopp en laparoskopi (3 uker) der de fjernet en ødelagt eggleder og noen små flekker med endometriose. Jeg hadde ingen tegn på endometriose, annet enn at jeg har hatt murringer rundt EL. Dette har jeg fortsatt og er så redd de ikke skal ha oversett noe eller at det er noe mer «feil». Er det normalt med murringer ved eggløsning?😔 Anonymkode: 60546...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3371 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde nettopp en laparoskopi (3 uker) der de fjernet en ødelagt eggleder og noen små flekker med endometriose. Jeg hadde ingen tegn på endometriose, annet enn at jeg har hatt murringer rundt EL. Dette har jeg fortsatt og er så redd de ikke skal ha oversett noe eller at det er noe mer «feil». Er det normalt med murringer ved eggløsning?😔 Anonymkode: 60546...2d7 Ja, det er normalt. Anonymkode: be2d8...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aishaaa Skrevet 18. desember 2021 #3372 Del Skrevet 18. desember 2021 Nå er det bare 2 dager igjen til tidlig UL, og jeg gruver meg skikkelig. Er i dag 7+1 og har fortsatt i grunn null symptomer, kjenner det stresser meg.. såvidt litt ømme bryster; men det kommer og går. livredd for å komme på ul å få beskjed om at det ikke er noe der, eller at hjertet ikke slår. Etter så mange runder med negative tester og skuffelser, så klarer jeg ikke å være så mye som litt optimistisk. Har selvfølgelig lest 10.000 innlegg om MA og det gjør det hele enda værre. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare få det ut👋🏼 Håper det går fint med dere alle ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly_ Skrevet 18. desember 2021 #3373 Del Skrevet 18. desember 2021 aishaaa skrev (8 minutter siden): Nå er det bare 2 dager igjen til tidlig UL, og jeg gruver meg skikkelig. Er i dag 7+1 og har fortsatt i grunn null symptomer, kjenner det stresser meg.. såvidt litt ømme bryster; men det kommer og går. livredd for å komme på ul å få beskjed om at det ikke er noe der, eller at hjertet ikke slår. Etter så mange runder med negative tester og skuffelser, så klarer jeg ikke å være så mye som litt optimistisk. Har selvfølgelig lest 10.000 innlegg om MA og det gjør det hele enda værre. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare få det ut👋🏼 Håper det går fint med dere alle ❤️ Slutt å Google hvertfall, prøv å tenke at så lenge du ikke har bevis for at det har gått dårlig så er alt fortsatt bra, selvom det er vanskelig. Liker ikke skrive om min graviditet på denne tråden da det kan være vondt for andre på lese(jeg syntes hvertfall det var vondt). Men, jeg er 32 uker på vei nå, hatt aldri hatt særlige symptomer før bekkenløsningen kom, så det er like vanlig å ikke ha symptomer som å ha det. Krysser alt jeg har for gode nyheter på mandag🤞 Til dere andre, håper dere får en fin jul selvom jeg vet at julen kan være ekstra vanskelig ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3374 Del Skrevet 18. desember 2021 Det er straks jul, og jeg har litt behov for å skrible ned noen følelser, følte kanskje det passet å gjøre det her. Vil tro det er flere enn meg som går inn i denne julen med triste og kjøpe følelser - enda ett år uten nyfødt baby, enda år uten en eneste graviditet eller positiv test. For min del har ikke denne reisen vært så lang enda, men det har vært et år med dårlige nyheter på rekke og rad, venting hos St Olavs, EL på feil dag, overstimulering, and the list goes on. Bekymringer over om vi skal ende opp barnløse for alltid, og hvordan livet vil bli da. Isolasjon fordi "alle" rundt oss har barn, og jeg orker ikke stadige spørsmål om når vi skal få barn.. Bedre å isolere seg da, selv om jeg vet det er feil. Savner venninnene mine, savner å kunne prate om absolutt alt, savner da vi var bekymringsløse prøvere som var sikre på at vi ville lykkes raskt. Savner å gå inn i høytider uten klump i magen, savner at høytiden handlet om å ha helt fri og koble av. Nå har høytidene blitt enda en påminnelse om hvor langt vi ikke har kommet. Samtidig som alt er trist og kjipt beholder vi håpet om at vi vil lykkes en vakker dag. Vi hadde jo ikke stått i dette uten håpet. Jeg skulle så gjerne hatt en garanti for at vi vil lykkes en dag, slik at vi hadde satt mer pris på livet her og nå. Jeg savner den gamle, bekymringsløse meg. Anonymkode: e9aae...173 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3375 Del Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er straks jul, og jeg har litt behov for å skrible ned noen følelser, følte kanskje det passet å gjøre det her. Vil tro det er flere enn meg som går inn i denne julen med triste og kjøpe følelser - enda ett år uten nyfødt baby, enda år uten en eneste graviditet eller positiv test. For min del har ikke denne reisen vært så lang enda, men det har vært et år med dårlige nyheter på rekke og rad, venting hos St Olavs, EL på feil dag, overstimulering, and the list goes on. Bekymringer over om vi skal ende opp barnløse for alltid, og hvordan livet vil bli da. Isolasjon fordi "alle" rundt oss har barn, og jeg orker ikke stadige spørsmål om når vi skal få barn.. Bedre å isolere seg da, selv om jeg vet det er feil. Savner venninnene mine, savner å kunne prate om absolutt alt, savner da vi var bekymringsløse prøvere som var sikre på at vi ville lykkes raskt. Savner å gå inn i høytider uten klump i magen, savner at høytiden handlet om å ha helt fri og koble av. Nå har høytidene blitt enda en påminnelse om hvor langt vi ikke har kommet. Samtidig som alt er trist og kjipt beholder vi håpet om at vi vil lykkes en vakker dag. Vi hadde jo ikke stått i dette uten håpet. Jeg skulle så gjerne hatt en garanti for at vi vil lykkes en dag, slik at vi hadde satt mer pris på livet her og nå. Jeg savner den gamle, bekymringsløse meg. Anonymkode: e9aae...173 Så godt beskrevet! Føler det helt likt.. For 5 uker siden fikk jeg vite at min bestevenninne er gravid med første og jeg blir nå den siste og eneste i gjengen vår som ikke har barn eller er gravid. Jeg er glad på hennes vegne men nå har jeg mistet henne også.. Hun og samboeren møttes etter vi startet å prøve. Dette året kan ta seg en bolle, julen kan bare fly forbi. Krysser fingrene for at dette virkelig blir siste julen vi føler det slik ❤️ klem! Anonymkode: 60546...2d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3376 Del Skrevet 18. desember 2021 aishaaa skrev (5 timer siden): Nå er det bare 2 dager igjen til tidlig UL, og jeg gruver meg skikkelig. Er i dag 7+1 og har fortsatt i grunn null symptomer, kjenner det stresser meg.. såvidt litt ømme bryster; men det kommer og går. livredd for å komme på ul å få beskjed om at det ikke er noe der, eller at hjertet ikke slår. Etter så mange runder med negative tester og skuffelser, så klarer jeg ikke å være så mye som litt optimistisk. Har selvfølgelig lest 10.000 innlegg om MA og det gjør det hele enda værre. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare få det ut👋🏼 Håper det går fint med dere alle ❤️ Akkurat som meg! Livredd MA og ingen symptomer og puppene som var litt ømme forsvant! På ultralyden var alt fint og nå er babyen født, frisk og rask! Anonymkode: f004b...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 18. desember 2021 #3377 Del Skrevet 18. desember 2021 (endret) Slenger meg på her om at jula er tøff og at 2021 kan ta eg en bolle. Hadde aldri trodd noe kunne bli verre enn 2020 liksom. Her får venninner nr 2 uten at vi har fått nr 1, og vi har gjerne prøvd lengre enn de også. Hater hvordan vi er på sidne av samfunnet på alle måter, egentlig. Har kommet nærmere en kollega på jobb i det siste. Hun er i slutten av 40 årene og lesbisk uten barn. Vi kom i snakk hvorfor vi har blitt venner og hun sa at det at jeg ikke har barn er viktig fordi hun orker ikke å ta slik hensyn som man må dersom noen har barn. Det var nok godt ment, men det ble bare ennå en påminnelse på at toget holder på å kjøre fra oss og at vi ikke oppnår det livet vi har jobbet så hardt for å få. Vi blir hele tiden fortalt at vi er unge av gynekologene, at det er en fordel, men vi har vært i gamet så lenge at jeg vet ikke hvor mye mer vi holder ut. Det tærer på _alt_, fordi barnløshet er på mange måter en fulltidsjobb som krever svette og tårer. Det er aldri en pause fra dette. Endret 18. desember 2021 av Neutral90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3378 Del Skrevet 19. desember 2021 Hei! Lurer på om noen kunne forklart en ting for meg. Skal selvfølgelig spørre klinikken, men vil bare høre her først! Har fått resept på Gonal F. Skal ta 300 IE daglig i 11 dager (men skjønner at dette kan bli kortere eller lenger). I resepten står det at jeg har fått 900 IE. Så dette varer jo da i 3 dager. Jeg kan hente ut resepten 2 ganger. Så dette vil altså kun vare i 6 dager, sånn jeg forstår det. Men så står det: Pakningsstørrelse: 1 x 1,5 ml. Antall: 3 Er det 3 ferdigutfylte penner i pakken eller hva? Hvis det er 3 ferdigutfylte penner så har jeg jo fått nok. Prøver å bli klok på dette 😅 Anonymkode: 03ecf...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøver89 Skrevet 19. desember 2021 #3379 Del Skrevet 19. desember 2021 Hei 🥰 Jeg går og venter på Fryseforsøk etter uttak i oktober. Tar visst litt tid før kroppen er «normal» igjen. I første syklus etter uttaket var det ifølge gynekologen et rotete bilde og vanskelig å se pga rester etter uttaket. Neste syklus, som er nå, er eggløsningen forsinket, men gynekologen sier det er mer ryddig nå og både ledende eggpose og slimhinne vokser. Men han tror eggløsningen er litt forsinket. Jeg har veldig regelmessig mens, så dette er uvanlig for meg. I går (syklusdag 16) fikk jeg blødning, som varte i 1 dag. Var på UL på fredag så jeg vet at jeg ikke har hatt eggløsning enda. Har en syklus på 29-30 dager. Det er helt sikkert bare en mellomblødning som sikkert er ganske vanlig. Men noen som her opplevd dette? Og hvor lang tid etter uttak har det fått før syklusen din har normalisert seg? Er så utålmodig og vil helst sette inn NÅ🙈🙈 Hadde håp om å rekke innsett før jul, men siden den hersens eggløsningen er forsinket gikk det akkurat ikke… Blir sprø! Noen som hører til St Olavs som vet hvordan de ligger an med kapsitet i januar? Fikk beskjed om at de ikke kunne love innsett i januar (hvis det ikke ble i desember) pga kapasitet. Det gjør det ekstra dritt at det ikke ble i desember, for da hadde de satt av tid til meg. Æsj altså, denne prosessen gjør meg sprø🥺🥺 Vi begynte prosessen i april har fortsatt ikke fått sette inn. La det skje nå please 🙈🙈🙈😣😩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3380 Del Skrevet 19. desember 2021 Føler med dere som ikke har fått innsett på lenge. Her har vi avbrutt 4 ganger i høst og jeg rekker sannsynligvis ikke å få eggløsning før jul og må avbryte 5 gang... Får innsett lille julaften hvis jeg er heldig og alt på mirakuløst vis løser seg. Dette er så vondt. Jeg blir fulgt bedre opp nå som alt har gått galt så mange ganger. Men det er vanskelig å høre fra flere leger at de ikke forstår hvorfor jeg ikke reagerer på medisinene. Betyr det at dette aldri vil gå? Hadde jeg i det minste kommet så langt som til innsett... Innsett gir håp. Å fortsatt bare ha et befruktet egg i fryseren gir ikke akkurat spenning på om det kanskje kan gå denne gangen... Skikkelig negativt innlegg, måtte bare spy ut grumset for å fortsette dagen min i nogenlunde ok humør. Men denne julen kan bli ekstra hard, når jeg eventuelt får enda en dårlig beskjed så tett opp til årets mest sosiale dager og jeg må ta meg sammen og være såå blid og glad atte. Ingen vet om vår reise og det kan de ikke heller. Har ikke tette familieforhold hvor det er naturlig. Anonymkode: c78a7...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå