Gå til innhold

«Se etter nye jobber» sier Erna


Ukjent.

Anbefalte innlegg

Grønncaps skrev (38 minutter siden):

Tenker du på alle de 18000-stillingene som ligger utlyst på Finn?

Og som man trenger spesiell kompetanse for å få. Som her i kommunen er det utlyst følgende: fastlege, prest, snekkere, tømrere, hjelpepleiere,  bibliotekar,  farmasøyt, lærere, jurister, barnevernskonsulent, tannpleier. Tror du virkelig at en dame som ble permittert fra jobben som servitør vil bli vurdert til en av disse stillingene? Jeg håper virkelig ikke det. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godhelg2019 skrev (32 minutter siden):

Det er mange programmere som jobber i IT-firma UTEN utdanningen. De er selvlærte programmere. Du trenger egentlig ikke utdanning for å bli programmere, hvis du har ett nettverk og kan vise til prosjekter. De selvlærte programmere har lært dette på nettet, da det finnes haugevis av leksjoner på dette.

Du kan derimot ikke bli sykepleier uten å ta utdanning, der er jeg enig. Her bør regjeringen bidra til flere studieplasser for sykepleier. Det er faktisk bare p søke på sykepleiestudiet.

ALLE kan ta utdanning om de har motivasjonen!

Men folk har jo ikke råd til å studere hvis de har familie å forsørge. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

For å jobbe i IT-bransjen må man ha kompetanse, helst minst bachelor i IT. Det samme med helse - man må ha helsefaglig bakgrunn.  Rn flyvertinne eller reiselivskonsulent har jo ikke sjanse på disse jobbene!

Man må ha kompetanse - men ikke utdanning. Jeg gjentar det finnes mange selvlærte IT-utviklere i Norge. De har ikke gått på skole for seg selv det. De har lært det selv på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Men folk har jo ikke råd til å studere hvis de har familie å forsørge. 

Det har de. Lånekassen gir vesentlig mer støtte om du har barn eller er voksen. De endret reglene ved nyttår 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (1 minutt siden):

De unge som er permitterte kan bruke tiden sin på dette. Om du hadde vært permitterte, så kan de bli flinke selvlærte programmere i løpet 18 måneder vil jeg si. Da tar jeg utgangspunkt i at de jobber med dette hver dag.

Joda, men 18 måneder er lenge å gå uten lønn. Det er og vanskelig å bli en god selvlært programmerer, fordi man ikke vet hva man ikke vet. Det er og en del bakgrunnskunnskap i form av forskjellig matte som mange permitterte kanskje ikke har. 
 

Men for all del, jeg liker måten du tenker på. Som delvis selvlært programmerer er jeg bare ikke like enig i at det er gjennomførbart 😛

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (Akkurat nå):

Man må ha kompetanse - men ikke utdanning. Jeg gjentar det finnes mange selvlærte IT-utviklere i Norge. De har ikke gått på skole for seg selv det. De har lært det selv på nettet.

Hvor mange flyvertinner, stuepiker, bartendere osv kan plutselig begynner å programmere? Det er allerede rift om disse jobbene blant kvalifiserte. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Godhelg2019
Ginny skrev (Akkurat nå):

Joda, men 18 måneder er lenge å gå uten lønn. Det er og vanskelig å bli en god selvlært programmerer, fordi man ikke vet hva man ikke vet. Det er og en del bakgrunnskunnskap i form av forskjellig matte som mange permitterte kanskje ikke har. 
 

Men for all del, jeg liker måten du tenker på. Som delvis selvlært programmerer er jeg bare ikke like enig i at det er gjennomførbart 😛

Jeg tenker ikke at folk skal gå uten lønn i 18 måneder. Jeg tenker f.eks. at man kan motta dagpenger OG lære seg programmering i løpet av 18 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Godhelg2019 said:

Da MÅ man ta utdanning. Det er løsningen!

Og så er det de av oss som har masse utdanning men som likevel ikke får jobb fordi vi har valgt utdanninger som kanskje er mer smale. 
For øvrig så er det vel ikke bare statsministeren som skal få pes – hva med resten av politikerne, er de imot det hun sier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Hvor mange flyvertinner, stuepiker, bartendere osv kan plutselig begynner å programmere? Det er allerede rift om disse jobbene blant kvalifiserte. 

Hæ? Det er skrikende behov for programmere. Jeg har meget god kjennskap til bransjen. De er IKKE rift om disse jobbene. Har du riktig kompetanse, da får du jobb med en gang.

Jeg sier ikke at alle skal få programmere eller at de skal jobbe i IT-bransjen. Jeg svart bare på TS sitt spørsmål: "Hvor er jobben?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

For å jobbe i IT-bransjen må man ha kompetanse, helst minst bachelor i IT. Det samme med helse - man må ha helsefaglig bakgrunn.  Rn flyvertinne eller reiselivskonsulent har jo ikke sjanse på disse jobbene!

Men jobber innen dagligvarebransjen, lager, produksjon, personlig assistent, assistent i barnehage, bud/levering eller assistent på sykehjem er eksempler på stillinger med mulighet for å få jobb uten formell kompetanse. Jobbene er der ute og ofte blir de ikke lyst ut heller. Midlertidige stillinger eller vikariat under 6 mnd trenger ikke en gang utlyses i offentlig sektor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
Tun skrev (2 minutter siden):

Og så er det de av oss som har masse utdanning men som likevel ikke får jobb fordi vi har valgt utdanninger som kanskje er mer smale. 
For øvrig så er det vel ikke bare statsministeren som skal få pes – hva med resten av politikerne, er de imot det hun sier? 

Det gjelder å ta riktig utdanning. De sikreste retningene krever mye realfag og teknikk ferdigheter, altså du kommer langt med å være flink i matematikk.

Jeg vil aldri anbefale folk å ta mastergrad i samfunnsfag, språk etc. Da sjansen for å ikke bruke kompetansen er høy. Jeg har også bruk for disse fagene også i samfunnet, men langt mindre grad enn teknologiske og realfag.

Kortsagt: Det er bedre å ha en bachelorgrad i teknologiske fag med dårlig karakter enn å ha mastergrad i språkfag med gode karakter i dagens arbeidsmarked. Du tjener også langt mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Godhelg2019 said:

Det gjelder å ta riktig utdanning. De sikreste retningene krever mye realfag og teknikk ferdigheter, altså du kommer langt med å være flink i matematikk. 

Har aldri likt matematikk eller andre realfag. 

Jeg valgte fag etter interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun burde stenge grensene før hun stenger ned «alt» av bedrifter i Norge! Åpner grensene for arbeidere fra utlandet, men stenger bedrifter i Norge, og ber folk finne seg ny jobb. Snakk om arroganse. Har syntes om henne til nå, men disse siste krampetrekningene hennes får meg til å gremmes🤬

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk høyre kommentar det du skal klare deg selv skaffe deg jobb når det er høyre som har ødelagt alle muligheter med alle disse idiotiske tiltakene for at det ikke bikker 200 innlagt på sykehus. Når skal de forstå at sykehus må bygges opp og ikke ned og spares på hele tiden eller så skal ting privatiseres så det er de med mest penger som får hjelp mens vanlig arbeider folk må slite. Hu sitter da trygt på den feite ræva si og tjener fett hun kunne fått ut å prøvd og sett hvor enkelt arbeidsmarkedet er pr idag. Ellers med d utsagnet høres hun ut som saksbehandlerne på nav. Det er bare å gå ut å skaffe deg ny jobb😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (11 timer siden):

Det gjelder å ta riktig utdanning. De sikreste retningene krever mye realfag og teknikk ferdigheter, altså du kommer langt med å være flink i matematikk.

Jeg vil aldri anbefale folk å ta mastergrad i samfunnsfag, språk etc. Da sjansen for å ikke bruke kompetansen er høy. Jeg har også bruk for disse fagene også i samfunnet, men langt mindre grad enn teknologiske og realfag.

Kortsagt: Det er bedre å ha en bachelorgrad i teknologiske fag med dårlig karakter enn å ha mastergrad i språkfag med gode karakter i dagens arbeidsmarked. Du tjener også langt mer.

 

Alle kan ikke blir matematikere, da blir det jo heller ikke nok jobber til alle:)
Ikke alle er flinke i matte. Det er derfor folk gjør forskjellige ting. Hvis det var masse ledige jobber som Feks. neglestylist/frisør -ville du tatt kurs og jobbet med dette?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mima skrev (2 minutter siden):

Alle kan ikke blir matematikere, da blir det jo heller ikke nok jobber til alle:)
Ikke alle er flinke i matte. Det er derfor folk gjør forskjellige ting. Hvis det var masse ledige jobber som Feks. neglestylist/frisør -ville du tatt kurs og jobbet med dette?

 

Hjelpes, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor folk er overrasket?? Når man velger et ikke-sosialistisk styre, så er dette konsekvensen! I et ikke-sosialistisk styre gjelder «å være sin egen lykkes smed, mele sin egen kake osv» Sånn er det når sosialisme har blitt et skjellsord, og individualisme blir fremelsket som den nye samfunnsstyreformen. Samfunnet har bare fått hva det etterspør 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor folk er overrasket?? Når man velger et ikke-sosialistisk styre, så er dette konsekvensen! I et ikke-sosialistisk styre gjelder «å være sin egen lykkes smed, mele sin egen kake osv» Sånn er det når sosialisme har blitt et skjellsord, og individualisme blir fremelsket som den nye samfunnsstyreformen. Samfunnet har bare fått hva det etterspør 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Vi får håpe folk forstår hva Høyre står for nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor folk er overrasket?? Når man velger et ikke-sosialistisk styre, så er dette konsekvensen! I et ikke-sosialistisk styre gjelder «å være sin egen lykkes smed, mele sin egen kake osv» Sånn er det når sosialisme har blitt et skjellsord, og individualisme blir fremelsket som den nye samfunnsstyreformen. Samfunnet har bare fått hva det etterspør 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Den rødgrønne regjeringa var ikke akkurat noe bedre for å si det sånn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...