ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #81 Skrevet 6. januar 2021 Blekkulfina skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er lett å fnyse av tiltak og alvorlighet rundt dette med covid, når smitten er langt unna og ikke kjennes direkte på kroppen. Jeg fnyser ikke av tiltak generelt, men mener at de må differensieres, slik man gjør i nesten alle andre vestlige land. 2
Jolanda Skrevet 6. januar 2021 #82 Skrevet 6. januar 2021 Blekkulfina skrev (1 time siden): Det var jo det jeg mente. De strammet inn pga økning i R-tall og andel positive prøver, ikke pga nyttårsfestene. Effekten av dem har vi jo ikke sett enda. Forøvrig helt enig angående nasjonale tiltak, rart at ungdomsskoler på steder med null smitte går over til rødt nivå, mens vi som bor i kommuner med sterkt smittepress må sende ungene på barneskoler og bhg med gult nivå og alt som vanlig. Føles ikke særlig trygt kan jeg si. Da er det kommunen som er sløv. I vår kommune har både barnehager og barneskoler også gått over til rødt nivå.
J.E Skrevet 6. januar 2021 #83 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Nei, jeg kommenterer ikke hersketeknikker i en diskusjon. Vis gjerne hvor i Norge det er masse barn innlagt på intensiven med korona. Med link, tall og så videre. For du tror ikke det er slik at barn i Norge ikke har hatt koronavirus siden mars? All statistikk fra WHO og samtlige land viser at man tåler viruset bedre jo yngre man er. Jeg forholder meg til situasjonen i Norge, der jeg bor. Hva som skjer i USA, Mexico, Sverige, Russland eller Storbritannia er ikke like relevant. Oj da. Enda en som ikke forstår SAMMENHENGEN mellom tiltak og at vi har få syke. Er det vanskelig og forstå at hvis vi gjør som Sverige , blir resultatet også trolig som i Sverige , særlig da i tett befolkede byer. Det er samme viruset... 7
GrønnNellik68 Skrevet 6. januar 2021 #84 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (16 minutter siden): Men (ikke for å være frekk), men du er her da, og her er vi rimelig oppdatert. Spør du om noen kan legge ut siste link, så gjør de det :). Jeg er veldig lei meg for at du har blitt så hardt rammet av pandemien. Jeg håper det ordner seg for deg, som vi har diskutert tidligere. Ja ikke verst for meg men jeg følger smittevern regler gjennom jobb det er nye regler der og annenhver dag så noe utenom det følger jeg ikke med på er bare hjemme og på jobb og handler mat thats it og det har jeg gjort hele tiden. Noen fordeler er det å ikke ha venner. Blir ikke noe savn i slike tider. Er mer oppgitt over at ny arb g ikke har kommet med kontrakt men forventer at man skal jobbe døgnet rundt. Alt er så langt i januar bare demotiverende men det er d nok for mange flere enn meg. 2
Elhaym Skrevet 6. januar 2021 #85 Skrevet 6. januar 2021 J.E skrev (Akkurat nå): Oj da. Enda en som ikke forstår SAMMENHENGEN mellom tiltak og at vi har få syke. Er det vanskelig og forstå at hvis vi gjør som Sverige , blir resultatet også trolig som i Sverige , særlig da i tett befolkede byer. Det er samme viruset... Slik det er i alle tett befolkede byer tenker du? Som svensknorsk stusser jeg veldig over nordmenns holdning og oppfatning rundt korona. 3
2ro Skrevet 6. januar 2021 #86 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Nei, jeg kommenterer ikke hersketeknikker i en diskusjon. Vis gjerne hvor i Norge det er masse barn innlagt på intensiven med korona. Med link, tall og så videre. For du tror ikke det er slik at barn i Norge ikke har hatt koronavirus siden mars? All statistikk fra WHO og samtlige land viser at man tåler viruset bedre jo yngre man er. Jeg forholder meg til situasjonen i Norge, der jeg bor. Hva som skjer i USA, Mexico, Sverige, Russland eller Storbritannia er ikke like relevant. Forskjellen mellom Norge og Sverige er smittetall. Grunnen til at vi ikke ser det samme er at vi har hatt lav smitte, pga tiltakene. Nå er vi i en stigning og det er opp til alle å få det ned. Ellers kan vi også få det slik. Kanskje dine barn rammes også? Jeg ville brukt dagene på å forbedre meg på nedstengning, siden dere er så dårlig forberedt. Har du stilleleker til de mindre barna? Spør eldste hva dem trenger... Og kjøp deg en bedre skjerm. Rydd huset osv 5
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #87 Skrevet 6. januar 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Oj da. Enda en som ikke forstår SAMMENHENGEN mellom tiltak og at vi har få syke. Er det vanskelig og forstå at hvis vi gjør som Sverige , blir resultatet også trolig som i Sverige , særlig da i tett befolkede byer. Det er samme viruset... Men når vi har få syke og ingen barn i respirator, hvorfor stramme inn hinsides i områder uten smitte? Hva er problemet med å differensiere tiltak per region ut fra smittebilde, slik de gjør i Danmark for eksempel? 3
J.E Skrevet 6. januar 2021 #88 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Jeg fnyser ikke av tiltak generelt, men mener at de må differensieres, slik man gjør i nesten alle andre vestlige land. Det gjør vi i Norge også. Hvor har du vært i hele høst ? Har ikke skolene vært på gult nivå, treningsenter og pubene åpne hos deg , mens vi Oslo har hatt sosial nedstengning og det meste stengt i flere måneder. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #89 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Forskjellen mellom Norge og Sverige er smittetall. Grunnen til at vi ikke ser det samme er at vi har hatt lav smitte, pga tiltakene. Nå er vi i en stigning og det er opp til alle å få det ned. Ellers kan vi også få det slik. Kanskje dine barn rammes også? Jeg ville brukt dagene på å forbedre meg på nedstengning, siden dere er så dårlig forberedt. Har du stilleleker til de mindre barna? Spør eldste hva dem trenger... Og kjøp deg en bedre skjerm. Rydd huset osv Hvorfor er ikke barn hardere rammet i andre land med høye smittetall, for eksempel Tyskland, England osv? Alt av informasjon som kommer derfra viser at barn flest har lett forløp av korona. Hvorfor mener du at vi er dårlig forberedt? Og nei, vi kvinner trenger ikke å gjøre husarbeid når vi kjeder oss. Det får dere menn prøve på og se om dere liker det. Rydd huset du liksom... Eldste trenger idretten og vennene sine. Slik de aller fleste ungdommer trenger. Og det kan jeg ikke gi dem. Stilleleker til de mindre barna? Har du barn? Skal barn ses, men ikke høres, og sitte stille i timesvis? Hvilket samfunn vil vi få med slike barn? 4
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #90 Skrevet 6. januar 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Det gjør vi i Norge også. Hvor har du vært i hele høst ? Har ikke skolene vært på gult nivå, treningsenter og pubene åpne hos deg , mens vi Oslo har hatt sosial nedstengning og det meste stengt i flere måneder. Ikke nå lenger. Nå er det superstrenge nasjonale tiltak over hele landet. 3
2ro Skrevet 6. januar 2021 #91 Skrevet 6. januar 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden): Hvorfor er ikke barn hardere rammet i andre land med høye smittetall, for eksempel Tyskland, England osv? Alt av informasjon som kommer derfra viser at barn flest har lett forløp av korona. Hvorfor mener du at vi er dårlig forberedt? Og nei, vi kvinner trenger ikke å gjøre husarbeid når vi kjeder oss. Det får dere menn prøve på og se om dere liker det. Rydd huset du liksom... Eldste trenger idretten og vennene sine. Slik de aller fleste ungdommer trenger. Og det kan jeg ikke gi dem. Stilleleker til de mindre barna? Har du barn? Skal barn ses, men ikke høres, og sitte stille i timesvis? Hvilket samfunn vil vi få med slike barn? Haha. Jeg er kvinne med barn, så ikke ta den. Høres ut som du trenger noen tips: Lego, tegnesaker, perler, magnetix, bøker, trampoline, telt, skøyter, rollerblades, kokebok.... Så har man aktiviteter til både inne og ute. Ungdom kan møtes ute å grille sammen, spille ballspill ute, skøyte osv. Det er ingen grunn til å tro barn i Sverige er mer rammet av andre land. Jeg har lest dette flere ganger, fra flere lands i flere måneder. Endret 6. januar 2021 av 2ro 3
Lana01 Skrevet 6. januar 2021 #92 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Nei, jeg kommenterer ikke hersketeknikker i en diskusjon. Vis gjerne hvor i Norge det er masse barn innlagt på intensiven med korona. Med link, tall og så videre. For du tror ikke det er slik at barn i Norge ikke har hatt koronavirus siden mars? All statistikk fra WHO og samtlige land viser at man tåler viruset bedre jo yngre man er. Jeg forholder meg til situasjonen i Norge, der jeg bor. Hva som skjer i USA, Mexico, Sverige, Russland eller Storbritannia er ikke like relevant. Det er jo nettopp derfor vi har de tiltakene, for å unngå å komme i den situasjonen som Sverige blant annet har. Vi skal være glad for at Norge har klart å holde situasjonen såpass under kontroll, Derfor er et også viktig at folk er villig til å vaksineres slik at vi kan slippe opp på tiltakene etterhvert. Vi får holde ut litt til ,til mange nok har tatt vaksinen, så kan vi forhåpentligvis se en utgang på dette marerittet. 3
J.E Skrevet 6. januar 2021 #93 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Ikke nå lenger. Nå er det superstrenge nasjonale tiltak over hele landet. Ja i disse 2 ukene. Men mest sannsynlig åpnes opp igjen der smitten er lav dersom vi allerede ikke er i inne i ny nasjonal bølge. Det er denne bølgen vi prøver og forhindre så om vi greier det med og gi smittesporere , test sentere osv tid til og ta igjen etter julen og FHI får oversikt, er det verdt 2 uker stengt overalt. Så det ikke ender med total nedstengning for det blir verre. Tenk litt positivt! Du er veldig heldig som bor på en plass med lav smitte. 3
2ro Skrevet 6. januar 2021 #94 Skrevet 6. januar 2021 (endret) J.E skrev (1 minutt siden): Ja i disse 2 ukene. Men mest sannsynlig åpnes opp igjen der smitten er lav dersom vi allerede ikke er i inne i ny nasjonal bølge. Det er denne bølgen vi prøver og forhindre så om vi greier det med og gi smittesporere , test sentere osv tid til og ta igjen etter julen og FHI får oversikt, er det verdt 2 uker stengt overalt. Så det ikke ender med total nedstengning for det blir verre. Tenk litt positivt! Du er veldig heldig som bor på en plass med lav smitte. Ikke glem at de ikke har testet noen i julen da... Kanskje er i det smittehølet uten å vite det. Endret 6. januar 2021 av 2ro 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #95 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (2 minutter siden): Haha. Jeg er kvinne med barn, så ikke ta den. Høres ut som du trenger noen tips: Lego, tegnesaker, perler, magnetix, bøker, trampoline, telt, skøyter, rollerblades, kokebok.... Så har man aktiviteter til både inne og ute. Ungdom kan møtes ute å grille sammen, spille ballspill ute, skøyte osv. Det er ingen grunn til å tro barn i Sverige er mer rammet av andre land. Jeg har lest dette flere ganger, fra flere lands i flere måneder. Link til forskning fra andre land som viser at barn er hardt rammet, takk. Alle de aktivitetene du ramser opp har vi holdt på siden mars. Aktivitet inne alene vil likevel aldri erstatte sosial omgang med kamerater. Foreldrene til ungdommen her oppfatter "null besøk" slik at de ikke ønsker å sende ungdommene til å være sammen med andre ungdommer, heller ikke ute. Dette fordi de ikke lenger utgjør en kohort når de har hjemmeskole. Jeg kan ikke tvinge andre foreldre til å sende sine ungdommer til å treffe mine. 1
Gjest Lasox Skrevet 6. januar 2021 #96 Skrevet 6. januar 2021 (endret) J.E skrev (15 minutter siden): Oj da. Enda en som ikke forstår SAMMENHENGEN mellom tiltak og at vi har få syke. Er det vanskelig og forstå at hvis vi gjør som Sverige , blir resultatet også trolig som i Sverige , særlig da i tett befolkede byer. Det er samme viruset... Dessverre er det en del folk som ikke klarer å forstå noe så enkelt, og det er gjerne de igjen som tar svært lett på smittevernloven og bryter gjerne nasjonale tiltakene imens vi alle andre må forholde oss til dem. Jeg som er bare 29 år har ingen problemer med å forstå det, men gjerne eldre generasjonen 40++ har tydeligvis større problemer med å forstå det. Skuffende! Pluss de andre igjen som klager på tiltakene er også de som bryter reglene... Endret 6. januar 2021 av Lasox
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #97 Skrevet 6. januar 2021 J.E skrev (1 minutt siden): Ja i disse 2 ukene. Men mest sannsynlig åpnes opp igjen der smitten er lav dersom vi allerede ikke er i inne i ny nasjonal bølge. Det er denne bølgen vi prøver og forhindre så om vi greier det med og gi smittesporere , test sentere osv tid til og ta igjen etter julen og FHI får oversikt, er det verdt 2 uker stengt overalt. Så det ikke ender med total nedstengning for det blir verre. Tenk litt positivt! Du er veldig heldig som bor på en plass med lav smitte. Tror man virkelig at dette vil vare i bare to uker? Si meg, hvilke andre tiltak har vart nøyaktig den tiden de skulle gjelde? Ingen siden mars. Alle tiltak ble forlenget. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #98 Skrevet 6. januar 2021 Lasox skrev (Akkurat nå): Dessverre er det en del folk som ikke klarer å forstå noe så enkelt, og det er gjerne de igjen som tar svært lett på smittevernloven og bryter gjerne nasjonale tiltakene imens vi alle andre må forholde oss til dem. Jeg som er bare 29 år har ingen problemer med å forstå det, men gjerne eldre generasjonen 40++ har tydeligvis større problemer med å forstå det. Skuffende! Jeg bryter da ikke noen tiltak overhode, selv om jeg stiller spørsmål ved ting. Følger alt til punkt og prikke, jeg. 1
Gjest Lasox Skrevet 6. januar 2021 #99 Skrevet 6. januar 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Jeg bryter da ikke noen tiltak overhode, selv om jeg stiller spørsmål ved ting. Følger alt til punkt og prikke, jeg. Stille spørsmål er ikke samme som å klage? Helt i orden å spørre og er bare sunt å være spørrende ved det, men svært mange som klager på tiltakene og forstår enda ikke hvorfor vi behøver dem. Det er gjerne de som bryter reglene. Endret 6. januar 2021 av Lasox
2ro Skrevet 6. januar 2021 #100 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Link til forskning fra andre land som viser at barn er hardt rammet, takk. Alle de aktivitetene du ramser opp har vi holdt på siden mars. Aktivitet inne alene vil likevel aldri erstatte sosial omgang med kamerater. Foreldrene til ungdommen her oppfatter "null besøk" slik at de ikke ønsker å sende ungdommene til å være sammen med andre ungdommer, heller ikke ute. Dette fordi de ikke lenger utgjør en kohort når de har hjemmeskole. Jeg kan ikke tvinge andre foreldre til å sende sine ungdommer til å treffe mine. Nei, det gidder jeg ikke. Det bør holde at jeg har linket til Sverige vårt naboland. Viruset er det samme. Kanskje de ikke vil sende ungdom til å være med dine, siden du er så negativ. Mange foreldre er bekymret for smitte og velger bort de som er negative til tiltak. Så dere utgår hos oss... Har dere sitter inne å perler siden mars forstår jeg at dere er leie. Skyld på dere selv. Vi har vært på ferie, hytteturer, leker ute, spist på restaurant, svømmehall, badestrand osv.osv. Du både lyver og overdriver, eller er du totalt handlingslammet 6
Fremhevede innlegg