mima Skrevet 6. januar 2021 #41 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (12 minutter siden): Dette fordi mange færre har testet seg og mange teststasjoner var stengt. Ikke noe rart andel positive tester går opp da. Og når mange testes ved innreise (uten symptomer) og generelt når man tester mange- vil det finnes falsk positive og tester der det kan være rester fra tidligere infeksjon og at de egentlig ikke har sars cov 2. Så ikke alle de med positiv test har sars cov 2. Når det ikke er en jevn strøm av positive tester ser det jo mye verre ut når alt kommer på en gang.. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #42 Skrevet 6. januar 2021 Warrior skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor det øker sånn det finnes tiltak. Det er vel ikke lenge før det er over 1000 nye på et døgn hvis det fortsetter sånn. Håper det roer seg snart WHO har jo sagt lenge nå at lockdowns ikke hjelper, likevel så kjører man på. Det går ikke an å gjemme seg fra et virus. Det er et virus, ikke en tiger eller dinosaur. Virus er usynlig og finnes overalt når det først er sluppet ut i samfunnet. At folk kjører på med harde tiltak i Tyskland, England og andre land, med munnbind, portforbud, lockdown fortsatt er veldig underlig. Det har jo ikke hjulpet i noen av disse landene. I alle land med munnbindpåbud utendørs har antallet smittede, innlagte og døde vært skyhøyt sammenlignet med Norge som ikke har slik påbud og heller ikke lockdown. Bare se hva skjedde i Australia - de hadde full lockdown og sperret befolkningen i husene sine i nesten 6 måneder. Null tilfeller av virus, alle klapper og er fornøyd. Noen få dager etter at de begynte å åpne forsiktig, var viruset der igjen. Det bør jo få folk til å tenke, men neida, de skriker om portforbud, straff, bøter og isolasjon av befolkningen. Albert Einstein uttalte at det å prøve det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat er idioti. Man burde kanskje lytte til ham. 7
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #43 Skrevet 6. januar 2021 mima skrev (3 minutter siden): Og når mange testes ved innreise (uten symptomer) og generelt når man tester mange- vil det finnes falsk positive og tester der det kan være rester fra tidligere infeksjon og at de egentlig ikke har sars cov 2. Så ikke alle de med positiv test har sars cov 2. Når det ikke er en jevn strøm av positive tester ser det jo mye verre ut når alt kommer på en gang.. Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men det hadde ikke forundret meg om det fantes rester. Da jeg kom til Norge, måtte jeg testes for tuberkulose. Foran meg var det en polsk dame som ble testet. Sykepleieren brukte ikke hansker og vasket ikke hendene mellom testing av den polske dama og meg. Jeg fikk helt sjokk av det hele, så ja... hvis hygienen generelt er slik, så er det ingenting som er overraskende. 4
mima Skrevet 6. januar 2021 #44 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men det hadde ikke forundret meg om det fantes rester. Da jeg kom til Norge, måtte jeg testes for tuberkulose. Foran meg var det en polsk dame som ble testet. Sykepleieren brukte ikke hansker og vasket ikke hendene mellom testing av den polske dama og meg. Jeg fikk helt sjokk av det hele, så ja... hvis hygienen generelt er slik, så er det ingenting som er overraskende. Ikke direkte «rester»- men etter gjennomgått infeksjon kan det finnes spor i kroppen som slår ut på testen og den blir positiv( feks. etter Infeksjon med lignende virus som har litt samme genstruktur) . Til og med Nakstad sa noe om det i en artikkel, det skal han ha😄 1
Ukjent. Skrevet 6. januar 2021 #45 Skrevet 6. januar 2021 Example skrev (2 timer siden): Ingen er vel overrasket over at tallene er høye nå, etter så mange dager med lite testing. Men Høie bruker det for å forsvare det de gjorde på søndag. Ikke et ord fra han om det som er ganske åpenbart for de fleste.. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3MXl8/hoeie-om-rekordhoeye-smittetall-denne-utviklingen-vi-var-bekymret-for 4
Blekkulfina Skrevet 6. januar 2021 #46 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (31 minutter siden): De strammet inn 3. januar. Nyttårsaften var 31. desember. Koronavirus har gjennomsnittlig inkubasjonstid på en uke. Så nei, innstrammingen kom ikke på grunn av nyttårsfestene. Hvorfor regjeringen strammet inn likt over hele landet og straffet kommuner som har vært "flink" og ikke hatt smitte på lenge, er for meg en gåte og helt ulogisk. Overalt ellers i Europa, blant annet i Tyskland, Finland, Danmark og England, opererer man med regiontiltak som er basert på smittenivå. Det er ikke fornuftig å ha samme strenge tiltak over hele landet. Her er det enda ikke påvist et eneste smittetilfelle, likevel er barneidretten stengt og ungdomsskole- og videregående elever er sendt hjem. Alle som jobber på kontor, er også sendt hjem. Hva er begrunnelsen for det? Føre var? Ha like tiltak så osloboere ikke blir misunnelige? Det var jo det jeg mente. De strammet inn pga økning i R-tall og andel positive prøver, ikke pga nyttårsfestene. Effekten av dem har vi jo ikke sett enda. Forøvrig helt enig angående nasjonale tiltak, rart at ungdomsskoler på steder med null smitte går over til rødt nivå, mens vi som bor i kommuner med sterkt smittepress må sende ungene på barneskoler og bhg med gult nivå og alt som vanlig. Føles ikke særlig trygt kan jeg si.
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2021 #47 Skrevet 6. januar 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (31 minutter siden): WHO har jo sagt lenge nå at lockdowns ikke hjelper, likevel så kjører man på. Det går ikke an å gjemme seg fra et virus. Det er et virus, ikke en tiger eller dinosaur. Virus er usynlig og finnes overalt når det først er sluppet ut i samfunnet. At folk kjører på med harde tiltak i Tyskland, England og andre land, med munnbind, portforbud, lockdown fortsatt er veldig underlig. Det har jo ikke hjulpet i noen av disse landene. I alle land med munnbindpåbud utendørs har antallet smittede, innlagte og døde vært skyhøyt sammenlignet med Norge som ikke har slik påbud og heller ikke lockdown. Bare se hva skjedde i Australia - de hadde full lockdown og sperret befolkningen i husene sine i nesten 6 måneder. Null tilfeller av virus, alle klapper og er fornøyd. Noen få dager etter at de begynte å åpne forsiktig, var viruset der igjen. Det bør jo få folk til å tenke, men neida, de skriker om portforbud, straff, bøter og isolasjon av befolkningen. Albert Einstein uttalte at det å prøve det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat er idioti. Man burde kanskje lytte til ham. Når folk er vaksinert så får vi håpe det blir bedre. Uten lockdowns og tiltak hadde det blitt enda verre visst smitten fikk spre seg fritt. Det må være etter jula og alt reising at det øker nå, eller så vet ikke jeg hvorfor. Så er det helt sikkert noen som driter i tiltakene og da er det ikke rart det øker. Trodde alle ville at vi skulle komme tilbake til normalen så fort som mulig. Endret 6. januar 2021 av Warrior
Gjest Lin11 Skrevet 6. januar 2021 #48 Skrevet 6. januar 2021 Så hvis lock down og andre tiltak ikke funker, hvordan klarte New Zealand å bli kvitt viruset?
GrønnNellik68 Skrevet 6. januar 2021 #49 Skrevet 6. januar 2021 Nei nå har jeg gitt opp ingenting av nedstegning og tiltak ser ut til å hjelpe ... det burde ha gått ned nå etter alle disse mnd med restriksjoner. Istedet øker det. Ingen som har skjønt at dette her klarer de ikke å stoppe uansett det øker og øker... men ellers er mye i landet ødelagt for lang tid fremover... som vil ta år å bygge opp igjen. Folk som har fått sine liv ødelagt for alltid jeg er usikker på hvordan vektskåla vil se ut etter dette her med korona på ene siden og norske folks økonomi og næringsliv på andre. Dette får vi nok hele 2021 og. Bare å si takk og farvel til reising og barna mine må nok vente ett år til minst før mamma får komme på besøk. Jeg hadde ett håp 2021 men det holder på å forsvinne nå gitt. Dessverre. 2
2ro Skrevet 6. januar 2021 #50 Skrevet 6. januar 2021 Dette var skuffende, men ikke overraskende. De aller fleste er flinke, men når noen få bryter reglene så til de grader får det konsekvenser for alle. Enkelte smittede har hatt skremmende antall nærkontakter, også etter Max 5/10*2. Det er heldigvis mulig framover å takke nei til å møte mennesker som ikke følger retningslinjene. Jeg har gjort det selv og det er trist, men heller det enn alternativet. Det blir spennende å se om vi får noen innstramminger kl 14. Jeg håper det. I motsetning til de fleste ønsker jeg ikke stengte kjøpesenter. Der ønsker jeg munnbind og adgangskontroll/begrensninger, og registrering. Grunnen er at overalt har folk strømmet til butikkene for å panikkhandle før butikkene skal stenges. 2
Gjest Sprettballen Skrevet 6. januar 2021 #51 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Det blir spennende å se om vi får noen innstramminger kl 14. Er det meldt om pressekonferanse kl 14 i dag?
Blekkulfina Skrevet 6. januar 2021 #52 Skrevet 6. januar 2021 Sprettballen skrev (Akkurat nå): Er det meldt om pressekonferanse kl 14 i dag? Ja. Men blir nok bare moralske pekefingre og lite konkret er jeg redd 4
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #53 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (7 minutter siden): Dette var skuffende, men ikke overraskende. De aller fleste er flinke, men når noen få bryter reglene så til de grader får det konsekvenser for alle. Enkelte smittede har hatt skremmende antall nærkontakter, også etter Max 5/10*2. Det er heldigvis mulig framover å takke nei til å møte mennesker som ikke følger retningslinjene. Jeg har gjort det selv og det er trist, men heller det enn alternativet. Det blir spennende å se om vi får noen innstramminger kl 14. Jeg håper det. I motsetning til de fleste ønsker jeg ikke stengte kjøpesenter. Der ønsker jeg munnbind og adgangskontroll/begrensninger, og registrering. Grunnen er at overalt har folk strømmet til butikkene for å panikkhandle før butikkene skal stenges. Skal det igjen komme nye regler kl 14? Er det slik at vi skal ha nye regler tre ganger i uka fremover? Hvordan kan myndighetene forvente at folk setter seg inn i og følger alle regler, når de endres annenhver dag? 4
Gjest Sprettballen Skrevet 6. januar 2021 #54 Skrevet 6. januar 2021 Blekkulfina skrev (2 minutter siden): Ja. Men blir nok bare moralske pekefingre og lite konkret er jeg redd Takk, jeg har skummet igjennom avisene, men har ikke fått med meg den meldingen. Vet du hvem som skal være med? Vanligvis er det slik at Høie kommer med pekefingeren, mens Solberg kommer med endringene.
2ro Skrevet 6. januar 2021 #55 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Skal det igjen komme nye regler kl 14? Er det slik at vi skal ha nye regler tre ganger i uka fremover? Hvordan kan myndighetene forvente at folk setter seg inn i og følger alle regler, når de endres annenhver dag? Vet ikke om de kommer med nye regler, men jeg håper det. Vi får sikkert ikke nye regler flere gange til uken, men å stramme inn må vi regne med. Folk flest greier å sette seg inn i gjeldene regler, vi har både aviser og internett. De som kanskje ikke klarer å få med seg endringer er de som ikke beveger seg så mye ut, som sykehjemsbeboere. Du klarer å sitte her, da klarer du å lese reglene. 3
Blekkulfina Skrevet 6. januar 2021 #56 Skrevet 6. januar 2021 Sprettballen skrev (2 minutter siden): Takk, jeg har skummet igjennom avisene, men har ikke fått med meg den meldingen. Vet du hvem som skal være med? Vanligvis er det slik at Høie kommer med pekefingeren, mens Solberg kommer med endringene. Står bare regjeringen har innkalt, ikke nærmere presisert hvem. Men siden den ikke slås større opp i media er det nok bare blabla som skal presenteres tipper jeg.
Elhaym Skrevet 6. januar 2021 #57 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Det får man jo ikke gjøre hvis man ikke får bekreftet at man er smittet. I vår kommune var det ikke noe smitte før jul, og er ikke noe smitte nå heller så vidt jeg vet. Så med mindre man har vært i kontakt med noen fra andre områder som testet positivt, blir man ikke isolert hvis man er forkjølet. Man holder seg jo hjemme med symptomer vil jeg tro. Men i vår kommune har det bare vært forkjølelse siden midten av november, ikke covid. Begynner å bli mer og mer sikker på at vi to bor i samme kommune😂 1
Elhaym Skrevet 6. januar 2021 #58 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden): Skal det igjen komme nye regler kl 14? Er det slik at vi skal ha nye regler tre ganger i uka fremover? Hvordan kan myndighetene forvente at folk setter seg inn i og følger alle regler, når de endres annenhver dag? Er så drittlei diverse tiltak som er 'anbefalinger'. Jeg er motstander av full lockdown men sånn det er per nå så hvorfor ikke. Det kommer til å skje uansett. Jeg orker ikke tenke selv lenger faktisk. Vi har 0 smittede her. 0. Leeengeee. Likevel er det rødt nivå og stengt idrett. Sjukt. 2
J.E Skrevet 6. januar 2021 #59 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Fordi vi før jul ikke har hatt smitte på over 1 måned, samtidig som det har florert med ganske lei forkjølelse. Min kollega var blant annet testet tre ganger i høst grunnet symptomer - negativt hver gang. Det samme med flere andre jeg kjenner. De eneste tilfellene av korona vi har hatt tilskrives folk som har vært på reise i røde land. Med dagens regler gikk de rett i karantene hjemme hos seg selv, slik at smittesporing var lett og oversiktlig. Derfor ble det ingen spredning av viruset. Så jeg kan ikke se hvor viruset kunne komme fra når man ikke hadde det fra før i kommunen. Det er ikke slik at alt i 2020/2021 er korona. Andre virus har ikke forsvunnet, og vanlig forkjølelse, som også er et koronavirus, smitter på samme måte som covid-19. Mange tror at alle andre virus ble absorbert av korona i 2020, men det er ikke tilfelle. Så ingen i din kommune har kontakt med folk utenfor denne kommunen? Ingen som reiser ut av kommunen for jobb eller private sammenhenger , juleferie osv. Ingen studenter som studerer i større byer og som kommer hjem på besøk ? Ingen sjåfører med vare transport og ingen firmaer med utenlandsk arbeidskraft ? Denne kommunen er altså fullstendig isolert fra resten av Norge ? Selvfølgelig kan smitten komme hvor som helst i Norge. Det vet man ikke nå på grunn av forsinkelse i testing og registrering i julen. Er det fortsatt ikke smitte i disse små kommuner , blir tiltakene sikkert trappet ned der. Slapp av litt! Det er nok alle oss i Oslo som må leve med tiltak muligens under hele pandemien. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #60 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (5 minutter siden): Vet ikke om de kommer med nye regler, men jeg håper det. Vi får sikkert ikke nye regler flere gange til uken, men å stramme inn må vi regne med. Folk flest greier å sette seg inn i gjeldene regler, vi har både aviser og internett. De som kanskje ikke klarer å få med seg endringer er de som ikke beveger seg så mye ut, som sykehjemsbeboere. Du klarer å sitte her, da klarer du å lese reglene. Det er ikke så enkelt. Enkelte av reglene er uklare, og menigmann uten juridisk bakgrunn får problemer med forståelse av tiltakene. Enkelte ganger har myndighetene ikke noe entydig tolkning heller, og tolker regelverket på forskjellige måter.
Fremhevede innlegg