Gå til innhold

Er det riktig å vaksinere 90 åringer?


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Nå vaksineres de syke og gamle. Når et par stk allerede har dødd etter vaksinering, er det ikke da litt bortkastet? Hvis de er så skrøpelig. Burde ikke vaksinen gått til noen friskere? Gjerne en på 90 år. Men som ser ut til å ha lengre tid igjen på jorda 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Optimo

Godt spørsmål. 

Jeg skjønner poenget med at de eldste har dårligst odds hvis de får korona, sånn sett gir det mening å vaksinere dem først. Så er man heller ikke helt sikker på at vaksinen stopper smittespredningen, bare at den gir mildere sykdomsforløp. 

Hvis man etterhvert finner ut at vaksinerte ikke kan smitte videre så håper jeg vi kan flytte fokus og heller vaksinere de som er mobile i samfunnet og sprer smitten rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Guile said:

Godt spørsmål. 

Jeg skjønner poenget med at de eldste har dårligst odds hvis de får korona, sånn sett gir det mening å vaksinere dem først. Så er man heller ikke helt sikker på at vaksinen stopper smittespredningen, bare at den gir mildere sykdomsforløp. 

Hvis man etterhvert finner ut at vaksinerte ikke kan smitte videre så håper jeg vi kan flytte fokus og heller vaksinere de som er mobile i samfunnet og sprer smitten rundt. 

Det er faktisk godt poeng. Vaksiner de som kommer på besøk til de eldre. Ikke de eldre selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil vaksinen ha den effekten vi ønsker om ikke alle vaksineres? Man kan jo ikke spå når noen kommer til å dø, nylig ble jo en 105 år gammel dame vaksinert.. Om hun ble vaksinert som 90 åring hadde hun fortsatt levd i minst 15 år til.. Med andre ord god tid for et virus til å mutere og potensielt gjøre vaksinen ubrukelig? 

Kan ikke så mye om det, så rett meg gjerne om jeg sier noe som ikke er riktig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cocacola2 said:

Men vil vaksinen ha den effekten vi ønsker om ikke alle vaksineres? Man kan jo ikke spå når noen kommer til å dø, nylig ble jo en 105 år gammel dame vaksinert.. Om hun ble vaksinert som 90 åring hadde hun fortsatt levd i minst 15 år til.. Med andre ord god tid for et virus til å mutere og potensielt gjøre vaksinen ubrukelig? 

Kan ikke så mye om det, så rett meg gjerne om jeg sier noe som ikke er riktig.  

Jo alle skal få. Men jeg tenker at det må jo være bedre å ikke gi vaksine til de som er så syke at det er snakk om uker (mnd) igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Som oss andre vil de ikke ligge å kveles ihjel av covid-19. Selvsagt skal de svakeste av oss ha vaksinen først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaleidoskop skrev (1 minutt siden):

Jo alle skal få. Men jeg tenker at det må jo være bedre å ikke gi vaksine til de som er så syke at det er snakk om uker (mnd) igjen. 

Nå har vi tatt hensyn til de i 10 mnd så gi de for Guds skyld vaksine først...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (2 minutter siden):

Jo alle skal få. Men jeg tenker at det må jo være bedre å ikke gi vaksine til de som er så syke at det er snakk om uker (mnd) igjen. 

Forsåvidt, men hvordan kan de være sikre på at pasienten bare har uker eller mnd igjen? Noen lever overaskende lenge, selv med sykdom. Og da vil viruset få tid til å mutere, og potensielt gjøre vaksinen for alle som har tatt den ubrukelig?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bedre å vaksinere helsepersonell og heller skjerme de eldste for smitte. Prisen er at de ikke kan besøkes på en stund enda. I tillegg vaksinere risikogrupper og de med samfunnskritiske jobber og som ikke kan ha hjemmekontor. Jo flere ute i samfunnet som vaksineres jo bedre. Nå er det også et kappløp med tiden ifht mutasjoner og mer smittsomme virus. 


Men dette er vanskelige vurderinger. Glad jeg slipper å ta det valget. 
 

Ifht vaksine og mutasjon: betyr ikke det at vaksinen ikke vil fungere på mutert virus? Det betyr jo at alle uansett må holde avstand og at vaksinerte kan bli syk av mutert virus? Eller er jeg på bærtur nå? 
 

Endret av Sensi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er det vel i all hovedsak dem vi har stengt ned samfunnet og satt inn alle disse tiltakene for da. Da er det vel greit at de blir vaksinert først så vi andre kan få tilbake livene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har stengt ned samfunnet for at de som fortsatt bor hjemme og er spreke nok til at de skal på sykehus når de får corona, ikke skal overbelaste helsevesenet. Og vi har stengt ned for at de syke 60-70-åringene som kan ha mange år igjen å leve tross sykdom, ikke skal overbelaste intensivavdelingene når de har corona. Vi har ikke stengt ned samfunnet for de sykeste og eldste på sykehjem som har forventet levetid på uker eller måneder, opptil 1-2 år, og kommer til å dø av neste forkjølelse/lungebetennelse/ influensa/kreftsykdom /hjerteinfarkt/slag/urinveisinfeksjon som måtte ramme dem.
Jeg unner dem ikke å få corona, men det er andre grupper som burde prioriteres til de første vaksinedosene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, EbbaGrønn said:

Nei, vi har stengt ned samfunnet for at de som fortsatt bor hjemme og er spreke nok til at de skal på sykehus når de får corona, ikke skal overbelaste helsevesenet. Og vi har stengt ned for at de syke 60-70-åringene som kan ha mange år igjen å leve tross sykdom, ikke skal overbelaste intensivavdelingene når de har corona. Vi har ikke stengt ned samfunnet for de sykeste og eldste på sykehjem som har forventet levetid på uker eller måneder, opptil 1-2 år, og kommer til å dø av neste forkjølelse/lungebetennelse/ influensa/kreftsykdom /hjerteinfarkt/slag/urinveisinfeksjon som måtte ramme dem.
Jeg unner dem ikke å få corona, men det er andre grupper som burde prioriteres til de første vaksinedosene. 

Dette 👆🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...