Gå til innhold

Hva gir man i dåpsgave?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Til alle mine 9 tantebarn har jeg brodert klokkestreng. Sånn med navn, fødselsdato, vekt osv.

Barnebibel fikk de jeg var fadder for. Da har jeg bidratt litt i det jeg lovet i kirken, altså at barnet skal oppdras i den kristne tro.

Min søster malte en kiste kjøpt på Møbelringen i fine farger, påmalt navn og sydde fint trekk til lokket. Kisten hadde også hjul og er fin å sitte på, leke med og til å oppbevare leker i. Både praktisk og personlig.

Min nevø fikk en malt liten barnestol med navnet sitt på. Den er flittig brukt og veldig personlig.

Slev fikk jeg kubbestol som farfar har laget. Den er alltid en viktig del av flyttelasset.

Endret av kiri
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er veldig koselig bøker syns jeg. . Jentene mine syns ennå det er koselig å ta fram disse bøkene av og til :)

Akkurat til dåp ville jeg nok gitt baby minneboken tror jeg.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Beate_*
Skrevet
Noen som har forslag til hva man kan gi til ei skjønn lita niese som skal døpes om to uker?

Det jeg har tenkt på selv er:

- en samling fine barnebøker med en hilsen fra meg og sambo, altså tante og onkel.

- en fin sølvramme med et bilde av oss sammen med dåpsbarnet.

Trenger flere forslag - kom igjen, jeg vet dere kan! :smilbla:

Jeg anbefaler pledd med barnets navn,fød.dato,klokkeslett,vekt , høyde og dedikasjon fra familie som er brodert på pleddet.

Se på på www.pledd.net

Skrevet

Vår sønn ble døpt nå i Mai hvor disse gavene var store favoritter:

En berganssekk til barnehagen

Tripp trapp stol

Disney-klassikere serien

Mange kjempegode bøker

Sing a long kort

Liten slipsnål i sølv og gull

1 tallerkensett, Torbjørn Egner

Han fikk også:

Sølvskje og sølvgaffel

3 sparebøsser i tinn

2 sølvkopper

2 bestikksett (stål)

1 album

2 spilledåser i tinn

Vi er vel ikke de største fan av sølvting, så det var litt synd at sølvkoppene som vi fikk var allerede gravert ;-( Vil vel anbefale alle som vurderer å gi slike gaver, at de ikke graverer de, heller legger ved et graveringsgavekort! Da har man i hvertfall muligheten til å bytte. De blir jo bare satt i et skap og blir støvet ned, derfor er jeg en STOR fan av praktiske gaver som barnet vil ha glede av i mange år!

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er veldig koselig bøker syns jeg. . Jentene mine syns ennå det er koselig å ta fram disse bøkene av og til :)

Akkurat til dåp ville jeg nok gitt baby minneboken tror jeg.

Hei, Marianne. Tenkte litt på å kjøpe en slik bok til en gutt. Selv liker jeg veldig godt skjønnheten og udyret. Men du vet ikke om gutten kommer til å bli udyret? Da er det vel bedre med en annen bok?

Skrevet

Synes det er best med litt varige gaver til dåpen. Ikke klær og leker, liksom.

Her fikk ungen klokkestreng med fødsels/dåpsdato, sparebøsse i sølv, bestikk i sølv, tallerken/kopp-sett, smykker og bøker :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei, Marianne. Tenkte litt på å kjøpe en slik bok til en gutt. Selv liker jeg veldig godt skjønnheten og udyret. Men du vet ikke om gutten kommer til å bli udyret? Da er det vel bedre med en annen bok?

nei, jeg tror ikke gutten komemr til å BLI udyret...

Sorry, kunne ikke dy meg ;)

Gjest *Frida*
Skrevet (endret)

Jenta vår fekk sølvbestikk (som me sjølv valgte ut), dåpsfat (det visste me også om, pga graveringa), sølje, sølvkopp, armlenke, to smykker, Asbjørnsen og Moes samla verk og penger.

Syns det er fint med varige ting, og ting me kjem til å bruke. Me er av dei som faktisk brukar sølvbestikk. Eg er veldig glad i bestikket eg sjølv fekk til dåpen :)

Edit: alt som skal/kan graverast, fekk me anten spørsmål om på førehand, eller gåvekort på gravering ved gåva. Det er bra, i tilfelle ho hadde fått to like ting.

Endret av *Frida*
Skrevet (endret)

Vi ønsket oss Den Store BarnesangBoka, dåpsrullholder, klokkestreng, sølvskje,kopp og gaffel + penger som skulle på konto. :)

Endret av frihed
Gjest antigartner
Skrevet
Synes det er best med litt varige gaver til dåpen. Ikke klær og leker, liksom.

Her fikk ungen klokkestreng med fødsels/dåpsdato, sparebøsse i sølv, bestikk i sølv, tallerken/kopp-sett, smykker og bøker :)

Enig med deg. Nå har ikke vi barn, men vi liker å gi ting med litt varighet, og som samtidig er nyttig, i dåpsgave.

I tillegg til mye av det som allerede er nevnt, som bøker, bestikk, ryggsekk og barnebibel, kan det også være en ide å tenke på en liten halssølje. Denne kan dåpsbarnet faktisk ha glede og nytte av hele livet.

• 4 uker senere...
  • 1 år senere...
Skrevet

Vil gjerne kommentere dere som vil gi bøker med bilder av "tante og onkel": vel og bra så lenge barnet er lite, men når det blir større vet den ikke hvem den inngiftede er likevel, foprdi par flest skiller seg innen noen år.

Andre tips er smykke, armbånd, en bok som den kan lese når den blir større, eller en liten pengegave.

Jeg har også opplevd at noen ga dåpsbarnet en skrekkelig dyr lagringsvin - som kunne åpnes 16 år etterpå.

Ossjjjj....snakk om å være negativ!! Tror nok fortsatt det er fåtallet som skiller seg. Synes da bøker og bilder var en veldig god ide!

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

trenger noen forslag om ett par uker selv, så slenger meg på denne tråden jeg :)

Skrevet

- Smykke, ring og armbånd i slike barne-serier.

- Sølvkopp.

- Eventyrbok.

- Kopp, fat og skål- sett.

Skrevet

- Sparebøsse.

- Penger.

Skrevet

Ser dere er gode på dåpsgaver rundt om her! :) Skal bare skyte inn en annen gave som jeg vet om et par som har gitt, meen den betyr at man må både holde kontakten og bruke litt tid da..

De kjøpte i første omgang et babyteppe som de fikk brodert inn navn, dåpsdato, hvem gaven var fra osv. -så kjøpte de ett nytt like stort teppe, men i forskjellige farger, hvert år til ungen begynte på skolen. For hvert år så tok de altså det gamle teppet og lappet det sammen med det nye og broderte inn dato og et lite minne om året som hadde gått. Til slutt ble jo da teppet kjempestort, fortsatt i babyteppegarn og supermykt! Synes det var en litt koselig gave jeg! ;)

Skrevet

Malt liten barnestol, med navn, dato, vekt og en stor bamse på.

De er kjempesøte, hun som lager de står på drøbak torg i helgene. webadressen er www.grodesign.no hvis noen er interesserte

• 5 måneder senere...
Skrevet

Me gjev penger til niesa vår. Slepper å bomme på gavene. Ungen får nytte av det seinare. Og mindre husfyll. Synes sjølv at sølvskjeer/kopper o.l. høyres upraktisk ut.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame og innlegg med fullt navn.

Kråkesaks, moderator.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Noen som har forslag til hva man kan gi til ei skjønn lita niese som skal døpes om to uker?

Det jeg har tenkt på selv er:

- en samling fine barnebøker med en hilsen fra meg og sambo, altså tante og onkel.

- en fin sølvramme med et bilde av oss sammen med dåpsbarnet.

Trenger flere forslag - kom igjen, jeg vet dere kan! :smilbla:

Sånn babybok/minnebok opplegg. De er koselige for ungen å se igjennom når h..n blir større, pluss at det blir en minnebok for foreldrene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...