Gå til innhold

De unge har ofret mye i denne pandemien, er det verdt det?


HenrikJ

Anbefalte innlegg

Det er ingen hemmelighet på at vi unge er de som kommer ut med mest skade etter pandemien, vi har satt livet på vent for den eldeste generasjonen, vi har sittet ensomme på hybelen med en digital studiehverdag i snart  et år nå (selv har jeg sittet på hybelen uten å feiere jul eller noen ting) og vi har mistet deltidsjobbene våres og møter et stadig mer krevende arbeidsmarked fremover nå. Vi sliter rett og slett grovt nå både psykisk og økonomisk. Så er spørsmålet mitt da om dette er verdt det? Vil de eldre i samfunnet gi oss noe for denne innsatsen i fremtiden? Setter de pris på denne innsatsen i det heletatt?

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke verdt det. Og de eldste blant oss bryr seg ikke. De vil heller klemme og ha samvær med sine barn og barnebarn enn å leve litt lenger. Dette er en galskap hinsides all fornuft. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, HenrikJ said:

Så er spørsmålet mitt da om dette er verdt det?

Hva mener du alternativet er?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pianobar

Dere er ikke de eneste som har satt livet på vent. Som har store økonomiske utforsringer. Som sliter med arbeidsmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er ikke utelukkende for å redde de gamle, men fordi helsevesenet vårt ikke har kapasitet til å behandle alle som vil trenge det om viruset blir sluppet løs. Det vil da gå utover langt flere enn covid pasientene. Og det kan like så gjerne være unge som gamle.

Jeg synes vel også at de unge under 2. verdenskrig ofret mer enn dagens studenter. Og de som har familie å forsørge og mister jobben, har det vel ikke bedre enn studentene?

Sier overhodet ikke at de unge ikke har hatt et kjipt år, men at de har tatt mest av støyten,  det mener jeg ikke.

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilla89 skrev (7 minutter siden):

Årsaken er ikke utelukkende for å redde de gamle, men fordi helsevesenet vårt ikke har kapasitet til å behandle alle som vil trenge det om viruset blir sluppet løs. Det vil da gå utover langt flere enn covid pasientene. Og det kan like så gjerne være unge som gamle.

Jeg synes vel også at de unge under 2. verdenskrig ofret mer enn dagens studenter. Og de som har familie å forsørge og mister jobben, har det vel ikke bedre enn studentene?

Sier overhodet ikke at de unge ikke har hatt et kjipt år, men at de har tatt mest av støyten,  det mener jeg ikke.

Jo, de har det bedre. De får arbeidsledighetstrygd.  Studentene har ikke krav på det så lenge de mottar lån og stipend fra lånekassen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at ungdommen slutter å se på seg selv som de viktigste. Vi er alle viktige og vi har alle tilpasset oss situasjonen.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trengs det litt whataboutism,:   hva med de gamle på sykehjem som ikke har klemt noen av sine kjære på snart 10 måndter?   De som faktisk opplevde krig og bygget opp landet etter krigen. 

Den sutringa di orker jeg ikke høre på en gang. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, litt perspektiver hadde ikke skadet deg, ts! Skjønner at det er kjipt, men du bør se litt lenger enn din egen korte nese!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke verdt det.. De sitter tett i tett på cafe og sperrer alt av veier i butikkene. De bryr seg ikke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ofret mye. 
Tenker de unge får lære seg å bli mer hardbarket enn som så hvis dette velter tuen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal de unge få være unge tenker vi? Lett for oss som er litt eldre å si at de 'unge' må slutte å syte, de kan leve siden, men kan de egentlig det? Litt mer forståelse for hvor vanskelig dette er for unge kontra å kalle de egoistiske hadde mange kommet langt med. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HenrikJ said:

Det er ingen hemmelighet på at vi unge er de som kommer ut med mest skade etter pandemien, vi har satt livet på vent for den eldeste generasjonen, vi har sittet ensomme på hybelen med en digital studiehverdag i snart  et år nå (selv har jeg sittet på hybelen uten å feiere jul eller noen ting) og vi har mistet deltidsjobbene våres og møter et stadig mer krevende arbeidsmarked fremover nå. Vi sliter rett og slett grovt nå både psykisk og økonomisk. Så er spørsmålet mitt da om dette er verdt det? Vil de eldre i samfunnet gi oss noe for denne innsatsen i fremtiden? Setter de pris på denne innsatsen i det heletatt?

ALLE har satt livet på vent.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (1 minutt siden):

men kan de egentlig det?

Ja, de kan det.

Det har ikke gått 1 år enda inn i dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kunne jo teoretisk sett vært ung rett før andre verdenskrig også, og dermed hatt så vanskelige levekår at hverdagen din i dag er som en blomstereng i forhold...

Hva med å takke de eldre for det gode samfunnet vi har i dag? Jeg tror denne tiden er veldig vanskelig for alle, over hele kloden.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (Akkurat nå):

Ja, de kan det.

Det har ikke gått 1 år enda inn i dette.

Hvis vi ser på regnestykkene for de unge så har de faktisk mistet utrolig mye mer enn dette året. Vi antar det er verdt det, men det oppleves nok ikke sånn for unge nå. Og kanskje var det ikke lønnsomt om 15 år. Vi vet faktisk ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (Akkurat nå):

Når skal de unge få være unge tenker vi? Lett for oss som er litt eldre å si at de 'unge' må slutte å syte, de kan leve siden, men kan de egentlig det? Litt mer forståelse for hvor vanskelig dette er for unge kontra å kalle de egoistiske hadde mange kommet langt med. 

Jamen dere er jo egoistiske. Dette rammer alle lag av samfunnet på en eller annen måte. Ingen kommer unna det.

Kan du ikke heller ta det som en utfordring og ta det som en erfaring. Livet er ikke rettferdig og man vil  møte motgang på et eller annet tidspunkt enten man vil eller ei. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snefriid skrev (1 minutt siden):

Jamen dere er jo egoistiske. Dette rammer alle lag av samfunnet på en eller annen måte. Ingen kommer unna det.

Kan du ikke heller ta det som en utfordring og ta det som en erfaring. Livet er ikke rettferdig og man vil  møte motgang på et eller annet tidspunkt enten man vil eller ei. 

Vet ikke hvorfor du sier JEG er egoistisk. Jeg har bare påpekt at de unge må få være unge når de er det. Og at det er lett for oss å kalle de egoistiske etc. Men vi må faktisk ikke glemme at man er bare ung en gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...