AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Del Skrevet 2. januar 2021 Vi flyttet ut på landet etter studiene, og har det godt her. Huset var så billig at det var nedbetalt etter få år. Ingen av oss jobber overtid, og vi har anledning til å utvikle våre egne hobbyer. Ungene begynner å bli store. Så livet er egentlig godt. Men én ting plager meg: At vi stadig må kjøre bil, og må eie det som føles som en flåte av kjøretøy. Vi har en liten elbil som er i bruk nesten permanent. Den går hit og dit ustanselig, og står ellers på lading. Så den må ha tilgang til garasjen, og oppkjørselen må være åpen for den. Så har vi en liten bensinbil som går til pendling, lengre jobbreiser (som det jo har vært mindre av i året som var) og slikt. Den er på verksted med jevne mellomrom, stadig noe tull. Til slutt har vi mannens stasbil. Den starter kun når den selv vil, og skal ikke bli kjørt på salta vei. Jeg rører den knapt, og betaler heller ikke for den, fordi den er så svær. Og tenk om jeg dunker bort i noe med den! Å off å off. Og nå siden det blir mye feriering lokalt også fremover er det snakk om å skaffe en stasjonsvogn i tillegg. Kanskje noe med firehjulsdrift, og da er det plutselig lite utvalg blant pålitelige asiatiske bilmerker og mannen snakker om Volvo. Men en fjerde bil? Jeg får fnatt av det. Kanskje den skal erstatte den lille bensinbilen, men så er jo den nedbetalt og bruker kun 0,4 på mila. Og hva om barna skal lære å kjøre snart? Den har liksom livets rett. Og slik går diskusjonen. Plutselig er vi den karikaturen av familien på landet med ørten biler og du vet aldri hvilken som virker. Ender opp med å betale et femsiffra beløp i måneden også på avgifter, forsikringer og drivstoff. Noen som er i liknende situasjon og vil fortelle om sine løsninger? Anonymkode: 8a255...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 2. januar 2021 #2 Del Skrevet 2. januar 2021 Hva slags stasbil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Del Skrevet 2. januar 2021 Ikke helt lik situasjon, da vi bare har 2 biler. Den ene en Volvo stasjonsvogn, stor plass, største motoren, en fryd å kjøre, men ikke veldig billig i drift. Ble i utgangspunktet kjøpt fordi vi måtte ha en bil som kunne trekke stor campingvogn, er senere beholdt fordi den er genial til bruk til hytta, og andre lange turer. Kjører alltid på ferie, og det er alltid langt. Mannen hadde inntil nylig en eldre Chevrolet, billig i innkjøp, men svindyr i drift. Denne er nå byttet ut til en nyere elbil med lån. Lånet medregnet sparer vi 3000 i mnd første året, 2500 i mnd 2.året. Slik vårt bilbruk er «må» vi ha en bil med god plass, driftssikker og trygg til lengre turer. Og vi må vite at den starter også når det er kaldt, langt inne på vidda. Vi har ganske mange lengre turer i året. Bil nr 2 trenger bare plass til 4 personer, og kan gjerne være el-bil. Anonymkode: a63c3...35a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Del Skrevet 2. januar 2021 Selg den lille da, om den knapt blir brukt. Barna kan øvelseskjøre i både elbil og stasjonsvogn. Anonymkode: faec0...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 3. januar 2021 #5 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg skjønner ikke problemet her. Dere trenger da ikke fire biler? Tull å beholde bensinbilen om det stadig er noe galt med den også. Øvelseskjøre kan man forsåvidt gjøre i alle bilene der har/tenker å skaffe. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Del Skrevet 3. januar 2021 Greit poeng, det, men den lille er jo billig å ha...og det gjør ingenting om den f.eks. bulkes under øvelseskjøring. Det er liksom slik vi har tenkt. Men jeg ser at det kanskje er litt unødvendig å ha den. Anonymkode: 8a255...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 4. januar 2021 #7 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Greit poeng, det, men den lille er jo billig å ha...og det gjør ingenting om den f.eks. bulkes under øvelseskjøring. Det er liksom slik vi har tenkt. Men jeg ser at det kanskje er litt unødvendig å ha den. Anonymkode: 8a255...f7a Det nytter ikke å tenke sånn, uansett har dere vel forsikring? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatwave Skrevet 4. januar 2021 #8 Del Skrevet 4. januar 2021 Stasbil er noe tull. Kjøp en elbil til det daglige og en stasjonsvogn/SUV til langtur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 4. januar 2021 #9 Del Skrevet 4. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 10.12): Vi flyttet ut på landet etter studiene, og har det godt her. Huset var så billig at det var nedbetalt etter få år. Ingen av oss jobber overtid, og vi har anledning til å utvikle våre egne hobbyer. Ungene begynner å bli store. Så livet er egentlig godt. Men én ting plager meg: At vi stadig må kjøre bil, og må eie det som føles som en flåte av kjøretøy. Vi har en liten elbil som er i bruk nesten permanent. Den går hit og dit ustanselig, og står ellers på lading. Så den må ha tilgang til garasjen, og oppkjørselen må være åpen for den. Så har vi en liten bensinbil som går til pendling, lengre jobbreiser (som det jo har vært mindre av i året som var) og slikt. Den er på verksted med jevne mellomrom, stadig noe tull. Til slutt har vi mannens stasbil. Den starter kun når den selv vil, og skal ikke bli kjørt på salta vei. Jeg rører den knapt, og betaler heller ikke for den, fordi den er så svær. Og tenk om jeg dunker bort i noe med den! Å off å off. Og nå siden det blir mye feriering lokalt også fremover er det snakk om å skaffe en stasjonsvogn i tillegg. Kanskje noe med firehjulsdrift, og da er det plutselig lite utvalg blant pålitelige asiatiske bilmerker og mannen snakker om Volvo. Men en fjerde bil? Jeg får fnatt av det. Kanskje den skal erstatte den lille bensinbilen, men så er jo den nedbetalt og bruker kun 0,4 på mila. Og hva om barna skal lære å kjøre snart? Den har liksom livets rett. Og slik går diskusjonen. Plutselig er vi den karikaturen av familien på landet med ørten biler og du vet aldri hvilken som virker. Ender opp med å betale et femsiffra beløp i måneden også på avgifter, forsikringer og drivstoff. Noen som er i liknende situasjon og vil fortelle om sine løsninger? Anonymkode: 8a255...f7a Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo. Endret 4. januar 2021 av prt90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Del Skrevet 4. januar 2021 Er stasbilen hobby? Synes det er innafor når man har plass og råd. Jeg ville heller vurdert å leie bil til ferier enn å kjøpe en stor for det. Eventuelt bytte ut den lille elektriske med elektriske sykler om det dekker behovet? Anonymkode: 2c403...f0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Del Skrevet 4. januar 2021 Selg stasbilen, selg bensinbilen. (med mindre stasbilen i realiteten er en veteranbil, og hobby, da går den ikke lenger i kategorien kjøretøy) Kjøp en driftsikker og trafikksikker stasjonsvogn. Ungene har godt av å øvelseskjøre dels i elbil, dels i stasjonsvogn, da får de breddetrening. Og dere bor på landet, så øvelseskjøring med stasjonsvogn går helt fint. Anonymkode: ff472...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Del Skrevet 4. januar 2021 prt90 skrev (33 minutter siden): Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo. Ja, vi har regna på det. Mannen min er statistiker og har stålkontroll - vi er laaaangt unna 100 k kr/år per bil. Ca. 40-60k kr på bensinbilene våre, fordi de har pleid å være så gamle, og litt mindre på elbilen, sier han. Stasbilen er en hobby, ja, beklager om det ikke kom frem i OP. Men en bil er den jo lel... Anonymkode: 8a255...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Del Skrevet 4. januar 2021 prt90 skrev (39 minutter siden): Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo. Da snakker du vel om ny bil? Min forrige bil kjøpte jeg for 70 k, hadde i 4 år, og solgte den for 30 k. Ingen reparasjoner i mellom, billig forsikring, og kun drivstoff/eu/vegavgift. Min nåværende bil har jeg hatt i 3 år, kjøpt for 130 k, ingen reparasjoner, men har byttet dekk og bremseklosser, ellers bare forsikring(m/vegavgift)/eu. Den har jo ikke fått et verditap og utgifter på nesten 200 k, når jeg gav 130, og kun bruker den frem og tilbake til jobb/butikk. Anonymkode: a89aa...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 4. januar 2021 #14 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da snakker du vel om ny bil? Min forrige bil kjøpte jeg for 70 k, hadde i 4 år, og solgte den for 30 k. Ingen reparasjoner i mellom, billig forsikring, og kun drivstoff/eu/vegavgift. Min nåværende bil har jeg hatt i 3 år, kjøpt for 130 k, ingen reparasjoner, men har byttet dekk og bremseklosser, ellers bare forsikring(m/vegavgift)/eu. Den har jo ikke fått et verditap og utgifter på nesten 200 k, når jeg gav 130, og kun bruker den frem og tilbake til jobb/butikk. Anonymkode: a89aa...7d9 Det gjelder for ny bil som man har i 4 år. Kjører man gammel bil så blir det selvfølgelig en del billigere (hvis man her heldig og slipper masse dyre reparasjonsutgifter) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå