Gå til innhold

Hva man(n) "trenger" av bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi flyttet ut på landet etter studiene, og har det godt her. Huset var så billig at det var nedbetalt etter få år. Ingen av oss jobber overtid, og vi har anledning til å utvikle våre egne hobbyer. Ungene begynner å bli store. Så livet er egentlig godt. Men én ting plager meg: At vi stadig må kjøre bil, og må eie det som føles som en flåte av kjøretøy.

Vi har en liten elbil som er i bruk nesten permanent. Den går hit og dit ustanselig, og står ellers på lading. Så den må ha tilgang til garasjen, og oppkjørselen må være åpen for den.

Så har vi en liten bensinbil som går til pendling, lengre jobbreiser (som det jo har vært mindre av i året som var) og slikt. Den er på verksted med jevne mellomrom, stadig noe tull.

Til slutt har vi mannens stasbil. Den starter kun når den selv vil, og skal ikke bli kjørt på salta vei. Jeg rører den knapt, og betaler heller ikke for den, fordi den er så svær. Og tenk om jeg dunker bort i noe med den! Å off å off.

Og nå siden det blir mye feriering lokalt også fremover er det snakk om å skaffe en stasjonsvogn i tillegg. Kanskje noe med firehjulsdrift, og da er det plutselig lite utvalg blant pålitelige asiatiske bilmerker og mannen snakker om Volvo. Men en fjerde bil? Jeg får fnatt av det. Kanskje den skal erstatte den lille bensinbilen, men så er jo den nedbetalt og bruker kun 0,4 på mila. Og hva om barna skal lære å kjøre snart? Den har liksom livets rett.

Og slik går diskusjonen. Plutselig er vi den karikaturen av familien på landet med ørten biler og du vet aldri hvilken som virker. Ender opp med å betale et femsiffra beløp i måneden også på avgifter, forsikringer og drivstoff. Noen som er i liknende situasjon og vil fortelle om sine løsninger?

Anonymkode: 8a255...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke helt lik situasjon, da vi bare har 2 biler. Den ene en Volvo stasjonsvogn, stor plass, største motoren, en fryd å kjøre, men ikke veldig billig i drift. Ble i utgangspunktet kjøpt fordi vi måtte ha en bil som kunne trekke stor campingvogn, er senere beholdt fordi den er genial til bruk til hytta, og andre lange turer. Kjører alltid på ferie, og det er alltid langt.

Mannen hadde inntil nylig en eldre Chevrolet, billig i innkjøp, men svindyr i drift. Denne er nå byttet ut til en nyere elbil med lån. Lånet medregnet sparer vi 3000 i mnd første året, 2500 i mnd 2.året.

Slik vårt bilbruk er «må» vi ha en bil med god plass, driftssikker og trygg til lengre turer. Og vi må vite at den starter også når det er kaldt, langt inne på vidda. Vi har ganske mange lengre turer i året. Bil nr 2 trenger bare plass til 4 personer, og kan gjerne være el-bil.

Anonymkode: a63c3...35a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg den lille da, om den knapt blir brukt. Barna kan øvelseskjøre i både elbil og stasjonsvogn. 

Anonymkode: faec0...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet her. Dere trenger da ikke fire biler? Tull å beholde bensinbilen om det stadig er noe galt med den også. Øvelseskjøre kan man forsåvidt gjøre i alle bilene der har/tenker å skaffe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit poeng, det, men den lille er jo billig å ha...og det gjør ingenting om den f.eks. bulkes under øvelseskjøring. Det er liksom slik vi har tenkt. Men jeg ser at det kanskje er litt unødvendig å ha den.

Anonymkode: 8a255...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Greit poeng, det, men den lille er jo billig å ha...og det gjør ingenting om den f.eks. bulkes under øvelseskjøring. Det er liksom slik vi har tenkt. Men jeg ser at det kanskje er litt unødvendig å ha den.

Anonymkode: 8a255...f7a

Det nytter ikke å tenke sånn, uansett har dere vel forsikring? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stasbil er noe tull. Kjøp en elbil til det daglige og en stasjonsvogn/SUV til langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 10.12):

Vi flyttet ut på landet etter studiene, og har det godt her. Huset var så billig at det var nedbetalt etter få år. Ingen av oss jobber overtid, og vi har anledning til å utvikle våre egne hobbyer. Ungene begynner å bli store. Så livet er egentlig godt. Men én ting plager meg: At vi stadig må kjøre bil, og må eie det som føles som en flåte av kjøretøy.

Vi har en liten elbil som er i bruk nesten permanent. Den går hit og dit ustanselig, og står ellers på lading. Så den må ha tilgang til garasjen, og oppkjørselen må være åpen for den.

Så har vi en liten bensinbil som går til pendling, lengre jobbreiser (som det jo har vært mindre av i året som var) og slikt. Den er på verksted med jevne mellomrom, stadig noe tull.

Til slutt har vi mannens stasbil. Den starter kun når den selv vil, og skal ikke bli kjørt på salta vei. Jeg rører den knapt, og betaler heller ikke for den, fordi den er så svær. Og tenk om jeg dunker bort i noe med den! Å off å off.

Og nå siden det blir mye feriering lokalt også fremover er det snakk om å skaffe en stasjonsvogn i tillegg. Kanskje noe med firehjulsdrift, og da er det plutselig lite utvalg blant pålitelige asiatiske bilmerker og mannen snakker om Volvo. Men en fjerde bil? Jeg får fnatt av det. Kanskje den skal erstatte den lille bensinbilen, men så er jo den nedbetalt og bruker kun 0,4 på mila. Og hva om barna skal lære å kjøre snart? Den har liksom livets rett.

Og slik går diskusjonen. Plutselig er vi den karikaturen av familien på landet med ørten biler og du vet aldri hvilken som virker. Ender opp med å betale et femsiffra beløp i måneden også på avgifter, forsikringer og drivstoff. Noen som er i liknende situasjon og vil fortelle om sine løsninger?

Anonymkode: 8a255...f7a

Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo.

 

 

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er stasbilen hobby? Synes det er innafor når man har plass og råd.

Jeg ville heller vurdert å leie bil til ferier enn å kjøpe en stor for det. Eventuelt bytte ut den lille elektriske med elektriske sykler om det dekker behovet? 

Anonymkode: 2c403...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg stasbilen, selg bensinbilen. (med mindre stasbilen i realiteten er en veteranbil, og hobby, da går den ikke lenger i kategorien kjøretøy) 

Kjøp en driftsikker og trafikksikker stasjonsvogn. Ungene har godt av å øvelseskjøre dels i elbil, dels i stasjonsvogn, da får de breddetrening. Og dere bor på landet, så øvelseskjøring med stasjonsvogn går helt fint. 

Anonymkode: ff472...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
prt90 skrev (33 minutter siden):

Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo.

 

 

Ja, vi har regna på det. Mannen min er statistiker og har stålkontroll - vi er laaaangt unna 100 k kr/år per bil. Ca. 40-60k kr på bensinbilene våre, fordi de har pleid å være så gamle, og litt mindre på elbilen, sier han. Stasbilen er en hobby, ja, beklager om det ikke kom frem i OP. Men en bil er den jo lel...

Anonymkode: 8a255...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
prt90 skrev (39 minutter siden):

Har dere regnet på hva dere bruker på bil i året? Gjennomsnittsbilen koster rundt 100.000 kroner i året (inkludert verditap) Det er ca det samme som rentene på et boliglån til 10 millioner.. 3-4 biler tilsvarer fort en veldig fin villa i Oslo.

 

 

Da snakker du vel om ny bil? Min forrige bil kjøpte jeg for 70 k, hadde i 4 år, og solgte den for 30 k. Ingen reparasjoner i mellom, billig forsikring, og kun drivstoff/eu/vegavgift. 

Min nåværende bil har jeg hatt i 3 år, kjøpt for 130 k, ingen reparasjoner, men har byttet dekk og bremseklosser, ellers bare forsikring(m/vegavgift)/eu. 

Den har jo ikke fått et verditap og utgifter på nesten 200 k, når jeg gav 130, og kun bruker den frem og tilbake til jobb/butikk. 

Anonymkode: a89aa...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da snakker du vel om ny bil? Min forrige bil kjøpte jeg for 70 k, hadde i 4 år, og solgte den for 30 k. Ingen reparasjoner i mellom, billig forsikring, og kun drivstoff/eu/vegavgift. 

Min nåværende bil har jeg hatt i 3 år, kjøpt for 130 k, ingen reparasjoner, men har byttet dekk og bremseklosser, ellers bare forsikring(m/vegavgift)/eu. 

Den har jo ikke fått et verditap og utgifter på nesten 200 k, når jeg gav 130, og kun bruker den frem og tilbake til jobb/butikk. 

Anonymkode: a89aa...7d9

Det gjelder for ny bil som man har i 4 år. Kjører man gammel bil så blir det selvfølgelig en del billigere (hvis man her heldig og slipper masse dyre reparasjonsutgifter) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...