AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Del Skrevet 1. januar 2021 Er det veldig likt når det kommer til vanskelighetsgrad? Jeg tenker å strikke genser eller vest som krever bare glattstrikk og vrangbord. Man sparer jo noe tid på vest men monterings og fellemessig, hva er det mest "styr" med synes du? Vest høres lettere ut, men. Jeg har ikke peiling 😅 Anonymkode: a1359...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. januar 2021 #2 Del Skrevet 2. januar 2021 Hvis du med montering mener å strikke bol og ermer hver for seg for å så sy ermene fast på genseren så synes jeg det er mere styr enn å strikke et plagg som har raglanfelling eller rundfelling. Ved raglanfelling eller rundfelling så strikkes ermene sammen med bolen før du begynner å felle masker, og du trenger bare å sy sammen de hullene som blir under armhulene Strikker du delene hver for seg så må du sy hele ermet fast til bolen, i tillegg må du dele bolen når du kommer et stykke opp og strikke front og rygg frem og tilbake hver for seg for å få åpning til ermene. Personlig så synes jeg å strikke frem og tilbake (en omgang rettmasker og en omgang vrangmasker tilbake for å få glattstrikk) er litt kjedelig og det er en liten fare for at det blir ujevnt strikket hvis du er nybegynner. Dessuten må man være nøyaktig med maskesting når man fester ermene til bolen for å få et jevnt og pent resultat. Også må man plukke opp masker for å strikke halskant Personlig så foretrekker jeg raglanfelling, synes det sitter penere på en rundfelling Ang vest så har jeg nettopp strikket Holiday slipover fra petite knit, den var veldig enkel og den strikkes i ett. Bare glattstrikk og vrangbord nederst. Du begynner med ryggstykket, plukker opp masker på skuldrene og strikker deg videre nedover fremstykket. Ca midt på vesten så strikker du ryggpartiet sammen med fremstykket og du strikker rundt på rundpinne frem til du deler arbeidet slik at du får en splitt i sidene og strikker vrangbord foran og bak. Da er det bare å plukke opp masker i halsåpnngen og i ermhulene for å strikke en kant der. Feste tråder og vesten er ferdig. Denne vesten er utrolig kjappstrikket da den strikkes med tre tråder (jeg brukte to tråder Sandnes kos+en tråd silk mohair) og pinnestørrelse 9 og 10. https://www.petiteknit.com/collections/voksen-norsk/products/holiday-slipover-1?variant=31710979063863 Akkurat nå holder jeg på med en annen vest fra petite knit som heter Stockholm slipover, den var litt vanskeligere pga den strikkes med vendepinner mot halsen, men ellers er heller ikke den vanskelig. https://www.petiteknit.com/collections/voksen-norsk/products/stockholm-slipover-1?variant=31271458865207 Hvis du er helt nybegynner så er novisegenser fra petite knit enkel å strikke. Generelt så liker jeg oppskriftene til petite knit, de er godt beskrevet og enkle å forstå. I tillegg finner du gode videoer av ulike teknikker på nettsiden til petite knit. https://www.petiteknit.com/collections/voksen-norsk/products/novise-genser?variant=12766673895479 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 7. januar 2021 #3 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg hadde strikket ovenfra og ned, raglanfelling. Type Petiteknit eller noe. Signerer @skruf om Novice, den er superlett Jeg har flere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå