Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fnuggolina skrev (5 timer siden):

Synes kommentarfeltene er ganske lite reflekterte, mange har ganske hard tone mot overlevende. «Du lever, ikke klag».

Det å leve videre er ikke bare enkelt, spesielt ikke når man har mistet noen man elsker og alt man anser som trygt.

Må innrømme jeg tenker ekstra mye på de som har mistet noen, gjerne egne barn og barnebarn - store deler av hjertet sitt 💔 De fleste er takknemlige for å leve, men å leve videre kan være nesten umulig å klare i sånne situasjoner.

Ja, kan vel ikke unngå å kjenne på survivor's guilt/overlevelsesskyld etter et sånt traume. 

• Liker 1
Skrevet
SJW skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig gjør de det. Problemet er at den grensa blir nok satt mye nærmere skredkanten enn folk flest er komfortable med, og da får man ingen hjelp. Når man da heller ikke får solgt boligen, så sitter man i saksa. 

Det er det jeg er redd for også for selv om boligen er uskadd, hvem ønsker vel å bo på det byggefeltet heretter.

• Liker 7
Skrevet

Ubehagelig å se helikoptervideoen som er offentliggjort :( 

• Liker 5
Skrevet

Helt på slutten av videosnutten sies det «2 personer og 1 person er omkommet»

men det kan da ikke stemme? De omkomne ble funnet flere dager senere, og dagen den første omkomne ble funnet har det ingen levende? Hva skjer? Holdt de omkomne skjult for offentligheten i flere dager?

https://www.vg.no/#/video/210818/politiet-frigir-unike-bilder-se-video-fra-redningsaksjonen?utm_source=vgfront&utm_content=row-1&utm_campaign=overlay-main-ios

• Liker 1
Skrevet
PatrickBateman_ skrev (5 minutter siden):

Helt forferdelig. 

• Liker 3
Gjest solavskjerming
Skrevet

Det sies «omkommen eller hardt skadd»

Skrevet
solavskjerming skrev (10 minutter siden):

Det sies «omkommen eller hardt skadd»

Det er midt i videoen.  Helt på slutten sies det omkommet. Bokstavelig talt den siste setningen som blir sagt.

• Liker 1
Skrevet
nyjenta skrev (3 minutter siden):

Det er midt i videoen.  Helt på slutten sies det omkommet. Bokstavelig talt den siste setningen som blir sagt.

Jeg har hørt den flere ganger nå, å slutten er ganske utydelig. Men er ganske sikker på at han sier omkommet eller hardt skadd. 

• Liker 3
Gjest solavskjerming
Skrevet
nyjenta skrev (6 minutter siden):

Nei, det aller siste som blir sagt er «eller hardt skadd»

Du får gå inn på nrk å se videoen der, slutter ikke like brått.

Skrevet

To scenarioer:

1: Piloten/redningsmannen klarer ikke i mørket å avgjøre om varmesignaturen på kameraet er en person som er i live og hardt skadet eller omkommet i mørket, støyen og presset.

2: Redningsledelsen har holdt det skjult for hele Norge at de fant noen omkommet allerede de første timene.

Når en da har disse to scenarioene så går en altså for nr 2. Hva i ALLE dager er det som er grunnen til dette?

• Liker 14
Skrevet (endret)

Her er tydelig video av det største kvikkleireraset i Norge. Her ser man kreftene som er i sving under rasene. Det vises hvor flytende leiren blir, hvor raskt den tar nye områder og hvor hurtig husene flyter nedover i massene. 

Det største kvikkleire-raset - Rissa 1987

Her er videoen fra redningsarbeidet som viser de som skal reddes ut av raset 2020: 

https://www.dagbladet.no/video/politiet-deler-dramatisk-video-fra-skrednatta/jqG3ncP1

Endret av Ann Mo
  • Liker 3
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
PatrickBateman_ skrev (43 minutter siden):

Hvor

Skrevet
MadameDeRosa skrev (1 minutt siden):

Hvor

VG

Skrevet

Lengre video på NRK.no.

Skrevet (endret)

"....Flere folk her, bare sånn til info", er det siste jeg hører på nrk.no sin video. 

Det er med mye lavere lyd enn resten av klippet. Hører ikke noe av det dere beskriver her. 

Når det gjelder når det ble offentlig at det var funnet omkomne , så er det vel ikke utenkelig at "noen"  bestemmer hva som skal offentliggjøres når. 

Det er jo ikke sikkert situasjonen faktisk var sånn som den ble framstilt i media. Nå hørtes jeg jo veldig konspiratorisk ut, jeg sier ikke at det var sånn, eller at jeg tror det er slik. Jeg bare slenger ut en tanke. 

Lagt til: det er jo ikke samme video, på NRK og vg.  På vg sin video så snakker de om en person (sammen med de to som sitter på hsutaket) som ser ut til å være i klem ." Enten skadet eller omkommet" sies det.  Personen er sladdet på vg sin film. Ikke sladdet på NRK.

Endret av MiniMjau
  • Liker 1
Skrevet

VG har sladdet personen som ligger, det har ikke NRK eller Dagbladet. Ble overrasket over hvor vanskelig det faktisk er å se mennesker på videoen uten at de zoomer inn.

• Liker 3
Skrevet
Milio skrev (38 minutter siden):

VG har sladdet personen som ligger, det har ikke NRK eller Dagbladet. Ble overrasket over hvor vanskelig det faktisk er å se mennesker på videoen uten at de zoomer inn.

Ja, kjrmpevsnskelig.  Men de som driver med dette har nok god trening i dette! :)

• Liker 3
Skrevet

Dokumentaren om Rissa-skredet på YT, er interessant. 

Selve skredet fanget på film av en amatørfotograf. Der ser du hvor flytende kvikkleire faktisk blir. Skremmende.

• Liker 5
Skrevet
nomore82 skrev (3 timer siden):

To scenarioer:

1: Piloten/redningsmannen klarer ikke i mørket å avgjøre om varmesignaturen på kameraet er en person som er i live og hardt skadet eller omkommet i mørket, støyen og presset.

2: Redningsledelsen har holdt det skjult for hele Norge at de fant noen omkommet allerede de første timene.

Når en da har disse to scenarioene så går en altså for nr 2. Hva i ALLE dager er det som er grunnen til dette?

Spesielt mtp at en er hardt skadet av de som ble hentet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...