Visdomstannaverker Skrevet 5. januar 2021 #1221 Skrevet 5. januar 2021 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ 1
Elaine Marley Skrevet 5. januar 2021 #1222 Skrevet 5. januar 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, krenkende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Meridian Skrevet 6. januar 2021 #1223 Skrevet 6. januar 2021 mammahjarte skrev (5 timer siden): Huset er ikkje øydelagt. Ca 800m frå skredområdet. Eg greie liksom ikkje sjå for meg at dei får lov til å flytte tilbake. Om dei får lov så blir det uansett ikkje eit aktuelt valg. Ingen vil bo der lenger. Etter min mening burde de stenge hele området, sprenge bort resten av kvikkleiren og la det vokse natur der. Så må alle få dekket ny bolig hvor de ønsker på et tryggere sted. 22
Mekkapekka Skrevet 6. januar 2021 #1224 Skrevet 6. januar 2021 Bølle skrev (2 timer siden): Etter min mening burde de stenge hele området, sprenge bort resten av kvikkleiren og la det vokse natur der. Så må alle få dekket ny bolig hvor de ønsker på et tryggere sted. Enig. De som etterhvert blir nødt å flytte tilbake til «trygg» sone kunne kanskje fått noe av disse innsamlingspengene... mange vil ikke tilbake og kommer mest sannsynlig aldri til å få solgt husene sine! De som har mistet husene sine får jo dekning av forsikring... 8
Oppland Skrevet 6. januar 2021 #1225 Skrevet 6. januar 2021 Husene som står like hele på samme byggefelt som skredet gikk, mange av de som har bodd der ønsker sikkert kke å flytte tilbake etter denne skrekkelige opplevelsen. Lurer på om de får noen form til støtte til nytt hus. Det må bli umulig å få solgt de husene, ingen ønsker vel å bo der. 9
Gjest Fnuggolina Skrevet 6. januar 2021 #1226 Skrevet 6. januar 2021 Håper alle i det berørte området får dekket ny bolig annet sted. Det er jo ingen verdi igjen der, og helt usalgbart. Ja, livet i behold er åpenbart det viktigste - men den praktiske hverdagen skal gå i hop uansett. Og det gjør det jo ikke om man må betale på dyrt boliglån (det sletter seg jo ikke selv) og husleie/bolig nr 2 i tillegg. Om det går er kanskje en mulighet å flytte husene til ny tomt - men det har jeg null kompetanse på. Virker ikke direkte trygt å sende inn tunge maskiner der nå og røske opp i grunnen....
Gjest Fnuggolina Skrevet 6. januar 2021 #1227 Skrevet 6. januar 2021 Synes kommentarfeltene er ganske lite reflekterte, mange har ganske hard tone mot overlevende. «Du lever, ikke klag». Det å leve videre er ikke bare enkelt, spesielt ikke når man har mistet noen man elsker og alt man anser som trygt. Må innrømme jeg tenker ekstra mye på de som har mistet noen, gjerne egne barn og barnebarn - store deler av hjertet sitt 💔 De fleste er takknemlige for å leve, men å leve videre kan være nesten umulig å klare i sånne situasjoner. Trygve Skaug sier det så fint med ord, og Lisa Aisato med bilder:
SJW Skrevet 6. januar 2021 #1228 Skrevet 6. januar 2021 Gasellen skrev (9 timer siden): Jeg håper og tror at forsikring vil hjelpe dem her? Dersom ingen kan bo der og huset blir kondemnert vil jeg tro de får penger til å bygge nytt? Bor de langt unna skredkanten? Selvfølgelig gjør de det. Problemet er at den grensa blir nok satt mye nærmere skredkanten enn folk flest er komfortable med, og da får man ingen hjelp. Når man da heller ikke får solgt boligen, så sitter man i saksa. 14
Visdomstannaverker Skrevet 6. januar 2021 #1229 Skrevet 6. januar 2021 (endret) https://mittmedium.no/spirituell-utvikling/doden-er-en-midlertidig-separasjon/ Tror mange her på liv etter døden? ❤️ Jeg trøster meg etter å ha lest dette med at Charlot og Bjørn blir født i hver sin familie, treffes og får lille Alma igjen og babyen i magen ❤️ Endret 6. januar 2021 av Visdomstannaverker 6
Gjest Skrevet 6. januar 2021 #1230 Skrevet 6. januar 2021 Anonym Bruker 0 skrev (17 timer siden): Hvem eide shæferen som er savnet? Og puddelen som ble funnet? Begges eiere er omkommet. Puddelens andre eier var ikke der. Schæferen husker jeg ikke. Og chihuahuaen tilhørte han som kom seg ut av huset, men som savner datter/kone. Dyregruppa på facebook har ofte oppdatert informasjon. https://www.facebook.com/groups/421311915051305/permalink/1062563780926112
Gjest Albbas Skrevet 6. januar 2021 #1231 Skrevet 6. januar 2021 Den økonomiske belastningen vil nok bli tung for enkelte etterhvert. Betale på et boliglån i en bolig man ikke bor i, uten en forsikring som dekker noe fordi boligen ikke er skadet. Det kan ta mange år før man har fått en økonomisk avklaring på hvem som skal dekke diverse kostnader, og det blir sikkert noen rettsaker også. Hus som ikke kondemneres men bare stuper i verdi blir vel de vanskeligste å gjøre noe med. Forsikringene kan jo ikke betale ut penger bare for å være grei, vilkprene må være oppfylt. Håper virkelig stat og kommune greier å stille opp her for alle som er rammet.
Gasellen Skrevet 6. januar 2021 #1232 Skrevet 6. januar 2021 SJW skrev (2 timer siden): Selvfølgelig gjør de det. Problemet er at den grensa blir nok satt mye nærmere skredkanten enn folk flest er komfortable med, og da får man ingen hjelp. Når man da heller ikke får solgt boligen, så sitter man i saksa. Det vet man jo ikke. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.
SJW Skrevet 6. januar 2021 #1233 Skrevet 6. januar 2021 (endret) Gasellen skrev (11 minutter siden): Det vet man jo ikke. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Slik man kjenner norske myndigheter - og forsikringsselskaper - så vil den grensa bli satt nærmere skredkanten enn alle beboerne er komfortable med. Endret 6. januar 2021 av SJW 16
Louiah Skrevet 6. januar 2021 #1234 Skrevet 6. januar 2021 (endret) «Vi skal etablere ei linje der eiendommene på utsiden kan bli friskmeldt. Nærmest gropa vil det være en del hus der man ikke kan flytte tilbake før det er gjort sikringstiltak, mens husene lengst framme på raskanten vanskelig kan benyttes igjen. Samdal kan ikke anslå hvor mange hus som kan havne i de ulike kategoriene.» « Dekker ikke frykt Nylig meldte Finans Norge at alle de evakuerte får dekket leiebolig ut 2021. Romerikes Blad har også fortalt at naturskadeforsikringen sørger for at alle som ikke har et hus å flytte tilbake til, får dekket ny bolig av samme standard. Dersom man på grunn av utrygghet ikke vil flytte tilbake, får man derimot ikke hjelp av forsikringsselskapet. Myndighetene bestemmer om det er trygt eller ikke å bo på den enkelte eiendom. Det er nok noen som uansett ikke vil flytte tilbake fordi de føler det utrygt. Jeg har forståelse for det, men forsikringen dekker ikke frykt for å flytte tilbake, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige» https://www.rb.no/forsikringen-dekker-ikke-frykt-for-a-flytte-tilbake/s/5-43-1501460 Endret 6. januar 2021 av Louiah 3
Ann Mo Skrevet 6. januar 2021 #1235 Skrevet 6. januar 2021 Jeg synes så veldig synd på mannen som mistet både sin 13 år gamle datter og sin samboer/hennes mor, så brutalt. Håper han blir ivaretatt så godt som det er mulig, av alle rundt han og lokalsamfunn. Her er en Spleis for mannen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAkvAW/odd-steinar-kom-seg-ut-av-raset-jeg-hadde-gjerne-byttet-plass-med-datteren-min 12
SJW Skrevet 6. januar 2021 #1236 Skrevet 6. januar 2021 Ann Mo skrev (1 minutt siden): Jeg synes så veldig synd på mannen som mistet både sin 13 år gamle datter og sin samboer/hennes mor, så brutalt. De er vel ikke funnet enda heller? 😢
Ann Mo Skrevet 6. januar 2021 #1237 Skrevet 6. januar 2021 SJW skrev (Akkurat nå): De er vel ikke funnet enda heller? 😢 Nei, og nå har de gitt opp håpet om overlevende og stanset søket. Ser Spleis til mannen går ut om 1 dag.. 2
Akvarium85 Skrevet 6. januar 2021 #1238 Skrevet 6. januar 2021 Tilsynelatende har de funnet alle som var inne i husene når de raste. De tre siste er beskrevet som ute med hunden og at de kom seg ut av huset før mann/far. Det er sannsynligvis mye vanskeligere å finne disse, fordi de kan være hvor som helst i leira, og hvis man ser på bildet av der mannen ble funnet er det veldig nært raskanten og dermed svært risikabelt for letemannskapene å undersøke der. Jeg tror det vil bli utfordrende å finne resten, og regner med at de vurderer det viktigere å unngå flere dødsfall (letemannskaper som blir tatt av etterras), enn å finne døde mennesker. Så arbeidet går nok deretter. Kondolerer til alle som er berørt, det må være helt grusomt. 11
Miss-Grey Skrevet 6. januar 2021 #1239 Skrevet 6. januar 2021 Albbas skrev (2 timer siden): Den økonomiske belastningen vil nok bli tung for enkelte etterhvert. Betale på et boliglån i en bolig man ikke bor i, uten en forsikring som dekker noe fordi boligen ikke er skadet. Det kan ta mange år før man har fått en økonomisk avklaring på hvem som skal dekke diverse kostnader, og det blir sikkert noen rettsaker også. Hus som ikke kondemneres men bare stuper i verdi blir vel de vanskeligste å gjøre noe med. Forsikringene kan jo ikke betale ut penger bare for å være grei, vilkprene må være oppfylt. Håper virkelig stat og kommune greier å stille opp her for alle som er rammet. Ja. Dersom de som eier de øvrige husene ikke vil flytte tilbake når det er gjennomført sikringstiltak, kan det bli vanskelig for dem økonomisk. Det er forståelig dersom de ikke selv vil bo der, og husene vil bli vanskelige å omsette. Det er fryktelig synd på de som har hus i nærheten av skredområdet, og blir rammet praktisk og økonomisk av dette. Men slik det fremstår nå, har jeg dessverre vanskelig for å se at de har krav på full dekning fra forsikringsselskapet. Dette er forferdelig for dem som er rammet! 8
Miss-Grey Skrevet 6. januar 2021 #1240 Skrevet 6. januar 2021 Artikkel i Dagbladet om en hydrolog som sendte bekymringsmelding og ba om byggestans i 2008: https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-alarm-etter-dette/73245025 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå